Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Else Rask Skude
|
Hold
|
2024 re/k (2k re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religionsfaget
Vi fik introduceret religion som gymnasiefag. Vi diskuterede forskellen mellem "religion" og "religionsfaglighed". Vi begyndte at anvende fagets centrale metoder og begreber, som bliver analytiske værktøjer, når vi begynder at arbejde med de enkelte religioner.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 9% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Vores kristendomsforløb var delt i tre dele.
I forløbet om kristendommens formative periode fokuserede vi på de tidligste kristnes dynamiske og problematiske forhold til den jødedom, som man var brudt ud af - dvs. at man på en gang så sig som en fortsættelse af og opfyldelse af jødedommens profetier i Det Gamle Testamente, men samtidig ville skille sig ud fra denne som en selvstændig religion.
Vi anvendte vores religionsfaglige mytebegreber på NT-teksterne og kiggede på kontinuitet og brud mellem NT og GT.
Vi læste de bibeltekster, der nævnes i de relevante øvelser i grundbogen.
I anden del af vores kristendomsforløb arbejdede vi med Martin Luthers Reformation og opgør med den katolske kirke. Vi fokuserede på Luthers teologi og trak tråde op til den moderne og senmoderne danske Folkekirke. Her fokuserede vi på, i hvilken grad Luthers kristendomsforståelse kommer til udtryk i dansk kristendom. Vi arbejdede også med begrebet "afmytologisering" som et særligt udtryk for dansk folkekirkekristendom.
Sidste del af vores kristendomsforløb var del af et tværfagligt forløb med engelskfaget.
Her arbejdede vi med den kristne højrefløjs kulturkamp i USA.
Vi fokuserede på særtrækkene ved evangelikal protestantisme i USA. Her arbejdede vi også med millenialisme, kreationisme og fremgangsteologi, ligesom vi anvendte religionsssociologisk fundamentalismeteori på vores forskelligartede kildemateriale.
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 36% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Oversigt over Bibelens tekster s. 137-139.pdf
-
Det vigtigste at vide om kristendommen
-
Madsen, Lene; m. fl.: GRUNDBOGEN TIL RELIGION C, Systime; sider: 52-62, 70-75, 82-83
-
BIBELEN ONLINE
-
Første Mosebog Kapitel 3
-
Paulus-hjulet
-
Hvem var Paulus?
-
Paulus' Brev til Romerne Kapitel 5
-
Bibelens personer: Paulus
-
Paulus' Første Brev til Korintherne Kapitel 15
-
Paulus' Brev til Galaterne Kapitel 5
-
3 kristne grundmyter: Oprindelsesmyten, problemmyten og løsningsmyten
-
For Luther var klostre ikke Guds vilje.doc
-
Luthernoter.docx
-
To Karikaturtegninger1500-tallet.doc
-
Martin Luther Om et kristenmenneskes frihed.docx
-
Myterne er fiktion
-
DRTV - De unge præster
-
Religion i USA.docx
-
I Guds navn - USA versus Danmark (1)
-
Creation, Science, Bible History, & Dinosaurs
-
Johannes" Åbenbaring Kapitel 20
-
Læs s. 12-14. Forklar forskellen mellem de evangelikale og mainline protestanter - hvilke ting kendetegner evangelikal protestantisk kristendom?
-
Finish Strong! - Thomas Road On Demand
-
Tiny Giants: Mercy Matters - Thomas Road On Demand
-
THE SONG OF THE REDEEMED - Thomas Road On Demand
-
Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj.docx
-
Dr. Jerry Falwell's Vision for Liberty University
-
Liberty University: A Christian University in Virginia and Online
-
"My Road" with Monica Tillas - Thomas Road On Demand
-
"My Road" with Karen Quigg - Thomas Road On Demand
-
Dåb..
-
Hvad er kreationisme?
-
Megakirker.docx
-
Velstands- og fremgangsteologi - kristendom og rigdom.docx
-
“I am blessed, prosperous, redeemed…” | Joel Osteen | Lakewood Church #Shorts
-
Pastor Joel Osteen On 'The Power Of I Am'
-
Religious Landscape Study
-
5 facts about U.S. evangelical Protestants
-
TF-3-Mappen
-
Vi arbejder videre med TF-3. Husk at have givet hinanden lektier for i grupperne, så I kan bruge tiden godt i selve modulet til at arbejde sammen
-
Vejledning:
-
Fundamentalismeteori
-
VEJLEDNING:
-
Dåben kort fortalt.pdf
-
I modulet kiggede vi på vores NT-tekster i forhold til at kigge på kontinuitet og brud mellem GT (jødedommen) og NT (kristendommen, den nye pagt)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Vi har arbejdet med at fortolke islams mangfoldighed.
Vi arbejdede først med islams formative periode, forstået som muslimernes ”hellige tid”. I forløbet om nutidig islam har vi analyseret pilgrimsfærden til Mekka.
Vi fokuserede derefter på islam og muslimer i Danmark, hvor vi især anvendte religionssociologiske tilgange til at forstå de forskellige fortolkninger af islam.
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 18% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme med fokus på tibetansk buddhisme
Et forløb om buddhismen med fokus på såvel forestillinger som praksis. Et særligt analyseredskab i dette forløb var Melford Spiro's model for de tre praksisformer i buddhismen.
Efter en introduktion til den formative, klassiske buddhisme arbejdede vi med mahayanabuddhismen som den kommer til udtryk i Tibet. Her fokuserede vi på den tibetanske vajrayanas særtræk med fokus på "den 4. Juvel", dødeforestillinger og særlige ritualer.
Vi afsluttede forløbet med et besøg i det tibetansk-buddhistiske center Phendeling i København. Her mødte vi den danske nonne Bhiksuni Tenzin Drolkar, der fortalte om sin praksis og svarede på spørgsmål fra eleverne.
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 27% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Scientology
Vi har arbejdet med Scientologys selvforståelse, religiøse forestillinger og praksis. Vi har arbejdet med kildetekster og videoklip, som vi har analyseret ved hjælp af vores allerede tilegnede religionsfaglige begreber. Endelig har vi kigget religionssociologisk på Scientology som minoritetsreligion i forhold til det omgivende samfund. Her har vi arbejdet ud fra definitioner og kendetegn ved nye religiøse bevægelser, kult og sekt.
Materialer:
R. Dybdal m.fl.: "Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime 2008, s.52-64ø + kilde 12 (s. 69) og 18 (s. 84-85)
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 11% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Scientology kirkens officielle hjemmeside: L. Ron Hubbard, video-biografi, Dianetics og religiøse bøger
-
hagiografi
-
Indenfor i en Scientology kirke
-
R Dybdal Pedersen m.fl. Senmoderne religiøsitet i Danmark. Systime 2008. s.52-95.pdf
-
Scientology principper: Hvad er Scientology?
-
Den officielle Scientology kirke: Dianetics, videoer, bog af L. Ron Hubbard, auditering, Hvad er sindet
-
synkretisme – religionshistorisk begreb | lex.dk – Den Store Danske
-
Official Church of Scientology Online Video Channel. De 8 Dynamikker
-
Affinitet, Realitet og Kommunikation (ARC)
-
Hvordan en auditerings-session foregår
-
I modulet læste vi tekst 18 på s. 84-85 i Scientologykompendiet og tegnede "Menneskets bestanddele" iflg. Scientology, inkl. det analytiske og reaktive sind.
-
Hvad er et E-Meter, og hvordan virker det?
-
Auditorens Kodeks
-
Validering af resultater
-
L. Madsen m.fl. Grundbogen til Religion C. Systime 2012 s. 245-278.pdf
-
Scientology kirkens officielle hjemmeside: Hvad er Scientology?, videoer, Dianetics og L. Ron Hubbard, religiøse overbevisninger
-
Bør Scientology anerkendes i Danmark?
-
C Lykke-Nielsen m.fl. Begrebsnøglen til religion. Systime 2016. s. 104-107.pdf
-
Hvad er forskellen på en kult og en sekt?
-
Beskæftiger Scientology sig med hjernevask eller tankekontrol?
-
nye religiøse bevægelser – Lex
-
Eksamensøvelse. Brug ca. 20 min på denne lektie (dvs. ligesom hvis du sad til eksamensforberedelse): Alle med forbogstaver A-Fre skal læse og analysere den vedhæftede "Eksamenstekst 1" (bestående af to små tekster) ved hjælp af tekstlæsningspapiret,
-
Eksamensvejledning 2kre2025.docx
-
Eksamenstekst 1.docx
-
Eksamenstekst 2.doc
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348384",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348384",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348384"
}