Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Maja H.H. Kongskov
|
Hold
|
2024 me/1 (1g me/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sci fi og AI (Grundforløb)
I forløbet er der intro til begreber og analyse i mediefag. Senere beskæftiger vi os med science fiction genren med fokus på fremstillingen af AI på film, og vi laver en pilotproduktion om mødet mellem en AI og et menneske.
I forløbet er der også
Materialer:
Filminstitutets teori om filmiske virkemidler
Uddrag fra Genrefilm og filmgenrer fra Systime (PDF)
- Definition af Sci Fi film
- Dramaturgi (Strukturtyper og faser)
- Ikonografi
- Typer af Sci fi
- Filmiske virkemidler i sci fi
Lærerfremstillet powerpoint
Vi arbejder med værket:
The Creator
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar
Vi arbejder med dokumentargenren. Forløbet tager udgangspunkt i fremstillingen i DOX. Her skal man kende til:
autencitetsmarkører
de tre klassiske dokumentartyper: Autoritativ, deltagende og observerende
Derudover bruger vi lærerfremstillet slideshow
Vi ser og arbejder med filmen Munken (Sønderby Jepsen (eksempel på deltagende dokumentar).
Ser også første afsnit af Kvindefængslet, en DR dokumentar som eksempel på den observerende dokumentargenre.
Den russiske insider (der er eksempel på en autoritativ dokumentar, som mikser elementer ind fra den deltagende dokumentargenre)
Her arbejdes der med filmisk næranalyse, dokumentarfilmens argumentation, dens dramaturgi og genre.
Materiale:
Dox om autenticitetsmarkører (og dokugenren)
Dox om de klassiske dokumentargenrer
Lærerfremstillet slide:
https://docs.google.com/presentation/d/1r7tWhe0uBD0j5XpkLExv1NOH7Z3BZ93zATntzO_7va8/edit#slide=id.p
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion
Der arbejdes med førproduktion, produktion og efterproduktion.
* I førproduktion arbejdes der med idéudvikling, filmsynopsis, produktionsplan, manuskript og storyboard.
* I produktionsfasen har eleverne adgang til skolens spejlreflekskameraer, stativer, LEDlys, enkelte microports og røde mics.
* I postproduktionen arbejdes der med redigering på elevernes egne computere eller skolens redigeringscomputere, der har imovie og Adobe Premiere installeret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348386",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348386",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348386"
}