Holdet 2024 me/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde 2025
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Maja H.H. Kongskov
Hold 2024 me/3 (1g me/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sci fi og AI (Grundforløb)
Titel 2 Dokumentar
Titel 3 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sci fi og AI (Grundforløb)

I forløbet er der intro til begreber og analyse i mediefag. Senere beskæftiger vi os med science fiction genren med fokus på fremstillingen af AI på film, og vi laver en pilotproduktion om mødet mellem en AI og et menneske.

I forløbet er der også

Materialer:
Filminstitutets teori om filmiske virkemidler
Genrefilm og filmgenrer fra Systime
- Definition af Sci Fi film
- Dramaturgi (Strukturtyper og faser)
- Ikonografi
- Typer af Sci fi
- Filmiske virkemidler i sci fi

Vi arbejder med værket:
The Creator
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dokumentar

Vi arbejder med dokumentargenren. Forløbet tager udgangspunkt i fremstillingen i DOX. Her skal man kende til:
autenticitetsmarkører
De tre klassiske dokumentartyper.

Derudover bruger vi lærerfremstillet slideshow

Vi ser og arbejder med afsnit 1 og to af TV2dokumentaren "Den sorte svane", som eksempel deltagende dokumentar
Ser også første afsnit af Kvindefængslet - Observerende dokumentar
Den russiske insider - overvejende autoritativ

Her arbejdes der med filmisk næranalyse, dokumentarfilmens argumentation, dens dramaturgi og genre samt etiske problemstillinger i relation til dokumentargenren.  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Eksamensproduktion

Der arbejdes med førproduktion, produktion og efterproduktion.
* I førproduktion arbejdes der med idéudvikling, filmsynopsis, produktionsplan, manuskript og storyboard.
* I produktionsfasen har eleverne adgang til skolens spejlreflekskameraer, stativer, LEDlys, enkelte microports og røde mics.
* I postproduktionen arbejdes der med redigering på elevernes egne computere eller skolens redigeringscomputere, der har imovie og Adobe Premiere installeret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer