Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Michael Brix Hartling
|
Hold
|
2024 eø/q (3q eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomheden og dens omgivelser
Forløbet fokuserer på forretningsmodeller, innovationens betydning samt iværksætteri. Desuden fokuseres der på omgivelsernes betydning og virksomhedsformer.
Undervisningen inkluderer desuden forskellige interessenter og konkrete iværksættercases.
Kernebegreber:
Innovation, inventioner
Rogers diffussionsmodel
Druckers kilder til innovation
Innovationsparadigmer
PLC-kurven
Iværksætteri
Vision og mission
Iværksættertyper
B2B/B2C
Forretningsmodeller
Business model canvas
Virksomhedens interessenter
Pensum: Luk virksomheden op! s. 13-24, 29-30, 34-38, 41-49, 55-65
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Strategi
Temaer: konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi - Den bæredygtige virksomhed (CSR)
Begreber:
Industri/branche/marked
Markedsstørrelse/Vækstrate/Markedsandel
Konkurrenceformer: Fuldkommen konkurrence, Monopol, Monopolistisk konkurrence og Oligopol
Homogen og heterogent marked
Cost leadership vs. Differientering
Interne og ekstern vækst
Ekstern vækst ved: Fusioner, take over, joint venture eller strategiske alliancer
Vertikal og horisontal integration
Blue Ocean strategi og værdiinnovation
Value cost trade off
CSR
Analysemodeller:
Steeple
SWOT
Porters Generiske konkurrenceformer inkl. ’stuck in the middle’
Porters 5 forces
BCG Matrix
Ansoff’s vækstmatrice
Positioneringskort inkl. Positionering: Premium, Bargain, Cowboy og Economy
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Luk virksomheden op! s. 68-74, 77-103
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Marketing
Forløbet har fokus på virksomhedens brandingstrategi og dermed påvirkning af kundernes købsbeslutninger.
Vi arbejder købsadfærd, segmentering af forbrugere og brands. Derudover de 4 (7) P'er: place, og product, og har især fokus på prisstrategi og promotion.
Arbejder løbende med forskellige cases og egen virksomhedscase ift. markedsføring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisation og Ledelse
Forløbet giver et indblik i forskellige organisationsformer fra funktionel til netværksbaseret organisation. Vi fokuserer ligeledes på mekanistiske og organiske organisationsformer og omgivelserne betydning for valg af organisationsform. Dernæst bevæger vi os ind i ledelsesteorier samt motivation, hvor vi løbende bruger disse teorier til at forstå forskellige virksomheder samt egen projektvirksomhed.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Kernestof:
Organisation, ledelse og motivation
Organisationsstrukturer og ledelse
Faglige mål:
̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Luk Virksomheden op! s. 182-188, 200-224, 228-233, 243-250
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Regnskab
Forløb med fokus på virksomheders regnskab og økonomi.
Kigger først på virksomhedens årsrapport, derefter årsregnskabet efterfulgt af balancen og afskrivninger og til slut regnskabsanalyse.
Herunder arbejder vi med omkostningsbegreber, prisfastsættelse, virksomhedshedens resultatopgørelse og balance samt
indekserede tidsrækker og nøgletalsberegninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348403",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348403",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348403"
}