Holdet 2021 DA/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Kolding
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Niels Jørgen Teglgaard Schelde, Tine Meyer
Hold 2021 DA/v (1v DA, 2v DA, 3v DA, 4v DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sort/hvidt. Modsætninger og sprogkamp
Titel 2 Sort-hvidt: Q's Barbershop (VÆRK)
Titel 3 Kort & godt: Om minimalismen
Titel 4 Medieforløb: Journalistik og nyhedsformidling
Titel 5 Værkforløb: Institutionaliseret
Titel 6 Oplysningstid og romantik
Titel 7 DHO: Romantikken
Titel 8 Grænseløshedens tid: Menneske og teknologi
Titel 9 BJ - Taler. Retorik og diskursanalyse.
Titel 10 BJ - Eksistens-forløb
Titel 11 Albert Camus: Den fremmede. Værklæsning
Titel 12 Krig (+ Værklæsning: "Krigen")
Titel 13 Realisme, indignation og samfundskritik
Titel 14 Værklæsning: Snydt ud af næsen
Titel 15 TF6 - Idræt & Dansk - Faglig formidling
Titel 16 Overgangstemaer og undergangsmotiver
Titel 17 Sidste forløb: Repetition og skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sort/hvidt. Modsætninger og sprogkamp

Vi arbejder med emnet sort-hvidt i et både tematisk og formmæssigt perspektiv. Vi har fokus på sprogkamp, sammenstød, modsætningsforhold og konflikter, som knytter sig til især race, etnicitet, religion og kultur.
Vi har fokus på det sproglige og det mediemæssige stofområde.
Herunder:
Retorik, argumentation og diskursanalyse.
Vi arbejder med at udvikle den 'personlige stemme' gennem produktionen af engagerede og holdningsbaserede tekster.

Hovedtekster:
Pia Kjærsgaard: Tale ved Dansk Folkepartis årsmøde, 2010 (uddrag)
Martin Luther King: "Jeg har en drøm" (1963)
Lone Aburas: Det er et jeg der taler (Regnskabets time) 2017 (uddrag)
Jonas Eika: "Tale ved modtagelsen af Nordisk Råds Litteraturpris 2019
Jens Stoltenberg: "Tale ved Utøya-Mindehøjtidelighed", 2011 (norsk)
Yahya Hassan: "Barndom" (2013)

Præsentation til forløb:

https://docs.google.com/presentation/d/1JGS0XL67lFPk0bhupLEc2LgSqtXC9JotLWJh_6SBwJs/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv engageret! 20-12-2021
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sort-hvidt: Q's Barbershop (VÆRK)

Arbejde med medieværk i forlængelse af forløbet sort-hvidt.
Fokus på temaer som integration, fordomme, racisme og nationalt tilhørsforhold.

Værkanalyse af dokumentarværk:

Emil Langballe: Q's Barbershop (2019)

Arbejde med:
Filmiske virkemidler og filmanalyse
Autenticitetsmarkører og fiktionskoder
Dokumentarfilmens typer

Præsentationer i matrixgrupper.

Skriftligt arbejde:
Analyserende opgave om medieværk.

Præsentation til forløb:

https://docs.google.com/presentation/d/1kKePyQrrPNt83uKeJaY0aMblR1w-e-2MZgDU0ItNsmM/edit
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Q's Barbershop 02-03-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kort & godt: Om minimalismen

Forløb med fokus på minimalismen som strømning.

Hovedtekster:

Simon Fruelund "Flod" (1997)
Ernest Hemingway: "Bjerge som hvide elefanter" (1927)
Helle Helle: "Hedebølge" (1999)

Præsentation til forløb:

https://docs.google.com/presentation/d/17YqOhZz_1_TNoYS2sosErR0paUTfZsgUl5ifzsykveI/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 05-05-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Medieforløb: Journalistik og nyhedsformidling

Et forløb om journalistik, nyhedsformidling og argumentation. Vi beskæftiger os med nyhedsformidling, avistyper, avisens genrer, vinkling, kildetyper og journalistisk sprog.
Hvilken rolle spiller medierne i det demokratiske samfund?

Vi stiller skarpt på opinionsstoffet med fokus på argumentation, retorik og sproglige virkemidler. Vi går fra at være analyserende til selv at være tekstproducerende: Hvordan skriver man overbevisende?

Vi arbejder med skriftlighed med fokus på den debatterende artikels fremstillingsformer.

Kernestof og tekster:

Aviser fra d. 9/8 2022:
Kristeligt Dagblad
Politiken
Jyllands-Posten
Weekendavisen
Information
Ekstra Bladet

Debatten: "Sund fornuft?" 17. Marts 2022
(https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-sund-fornuft_304510)

Tekster til den debatterende artikel:

Kim Boje: "Tiden er gunstig for et opgør med vores tungnemme drukkenskab" (Politiken, 26. Oktober 2020)

Rune S. Qvist & Anders P. Gotfredsen: "Ja, vi er verdensmestre i druk. Men lad os dog være mestre i at feste og more os" (Politiken, 9. November 2020)

Kronprins Frederiks tale ved gallataffel i anledning af H.M. Dronningens 50-års regeringsjubilæum 2022

Teori om:
Avistyper
Avisens opbygning, nyheder og genrer
Nyhedskriterier, kildetyper, journalistisk sprog
Argumentationsteori (Toulmin)
Retorik, herunder appelformer
Sproglige virkemidler

Kilder:
Håndbog til Dansk
Litteraturportalen.dk
Ryd forsiden - om nyhedsformidling

Forløbspræsentation på drev:

https://docs.google.com/presentation/d/1wseflMvYEFr3DvFuJS2FLZ_CbN0SMI1MAh0MhC_peBo/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel i to trin - trin 1 12-09-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Værkforløb: Institutionaliseret

Værk: Haidar Ansari: "Institutionaliseret" (2022)

Vi arbejder med værket "Institutionaliseret" og trækker tråde tilbage til både vores forløb om sort/hvidt og vores forløb om nyheder og medier.

Vi arbejder også med den modtagelse værket har fået i pressen og de debatter, Ansari har været med til at starte.

Arbejdsformer: Plenum & elevpræsentationer

Andre tekster:
Haidar Ansari: "Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed" (Debatindlæg i Politiken, d. 20. August 2022)
Interview med Haidar Ansari i Deadline på DR2, d. 20. Juli 2022 ("Deadline kontrafaktisk", 24 min.)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel i to trin - trin 2 12-10-2022
Institutionaliseret - DEL 1 21-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Oplysningstid og romantik

Vi arbejder litteraturhistorisk med oplysningstiden som periode med fokus på Holberg. Vi undersøger begreber som sekularisering, rationalisme, menneskerettigheder og fremskridt. Vi læser Kants definition af oplysning og trækker paralleller til vores egen tid.

Forløbet fungerer også som optakt til vores DHO om romantikken.

Hovedtekster:

Immanuel Kant: "Hvad er oplysning?" (uddrag)
Ludvig Holberg:
Epistel 395, Om Censur
"Omend ikke ved tvang, men ved kloge ord"
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)

Supplerende litteratur:
Litteraturportalen.gyldendal.dk: Eksempler på litteraturhistoriske opslag om:
Glen Bech (https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/bech-glenn)
Yahya Hassan (https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/hassan-yahya)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 DHO: Romantikken

Vi arbejder med romantikken som periode og læser en række centrale tekster i fællesskab.
Senere i forløbet går vi over til at arbejde projektorienteret med de emner, eleverne har valgt at arbejde med i DHO'en.

Romantikkens verdenssyn.
Centrale begreber i perioden.
Nationalromantik og universelromantik
Om romantisme og 'det interessante'.

Eksempler på guldalderkunst:
Lundbye: "Motiv fra Kitnæs ved Roskilde", "Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde", "En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs"

Fælles tekster:
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803)
St. St. Blicher: "Kær est du, fødeland" (1814)
N.F.S. Grundtvig: "Langt højere bjerge" (1820)
H.C. Andersen: "Klokken" (1845)
Emil Aarestrup: "Nordexpeditionen" (1838)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)

Projektorienteret pararbejde med DHO-opgaven. Eleverne har arbejdet med DHO-opgaven ud fra et af 5 emner:

https://docs.google.com/document/d/1xQnFjLiGldJeCL95Fi0dWHDpyCA0_d4TEo2QyU7pmrw/edit
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DHO-skriveøvelse 27-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Grænseløshedens tid: Menneske og teknologi

Vi arbejder med forholdet mellem menneske og teknologi i et danskfagligt perspektiv og diskuterer muligheder og risici ved den teknologiske udvikling, herunder etiske, politiske, sociale og sundhedsmæssige problemstillinger.

Vi begynder i vores samtid, men kaster også et historisk blik på forholdet mellem menneske og teknologi.

Tekster:
Mette Frederiksen: Tale ved Folketingets afslutningsdebat d. 31/5 2023
Debatten på DR: "Klar til kunstig intelligens?" (https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-klar-til-kunstig-intelligens_379989)
H.C. Andersen: "Jernbanen" i En Digters Bazar, 1842
Filippo Marinetti: "Futurismens manifest", 1909
Emil Bønnelycke: "Gaden", 1917
Klaus Rifbjerg: "Motor", 1956
Peter Seeberg: "Patienten", 1962

Charlie Brooker: "San Junipero", Black Mirror-afsnit (Netflix)

Skriftlighed:
Vi arbejder med den debatterende artikel som genre og med at skrive diskuterende, debatterende og med en personlig og overbevisende stemme.
Tekster i opgavesæt:
Noa Redington: "Danmark er ved at blive en nation af digitale maskinstormere" (Politiken d. 3/6 2023)
Jan Trzaskowski: "Frivilligt har vi slavebundet os til vores skærme" (Information d. 20/3 2023)
Esben Kjær: "Alle vil pludselig regulere børns skærmforbrug. Men hvad med at regulere de voksnes?" (Kristeligt Dagblad 17/5 2023)
Trine Reitz Bjerregaard: "Kunstig intelligens er en gave – ikke en trussel" (Fagbladet Ingeniøren 24/2 2017)


Google slides:
https://docs.google.com/presentation/d/1zvazvNOfyOpsrDvCiXiOMoqNjtTa8b71rFfo2EHeBMw/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel - del 1 14-09-2023
Debatterende artikel - færdig 05-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 BJ - Taler. Retorik og diskursanalyse.

Vi arbejder med analyse af taler.
Introduktion til diskursanalyse. Særligt med henblik på at belyse forholdet mellem sprog og magt.
Andre redskaber: Toulmin, troper og figurer, appelformer.


Tekster:
Anders Foghs nytårstale 2002
Anders Foghs nytårstale 2005 (særligt i forhold til appelformer)
Jonas Eikas pristale for Nordisk råds litteraturpris (særligt mht diskursanalyse - fx en dem/os-diskurs)
Mette Frederiksens nytårstale 2003
Aki-Matilda Høegh-Dams tale ved Folketingets debat om rigsfællesskabet
Anders Foghs nytårstale 2004

Skriftligt arbejde: Analyserende artikel: H.M. Dronning Margrethe II’s  coronatale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 BJ - Eksistens-forløb

Vi arbejder med eksistensorienteret litteratur - med hovedvægten på det 20 århundrede. Hovedpointen er at kæde litteratur, modernitetserfaring og refleksioner over den menneskelige eksistens sammen. Der vil blive introduceret til modernistisk æstetik, eksistentialisme og lavet nedslag i modernistiske positioner i det 20 århundrede.
Vi undersøger indledningsvis forholdet mellem modernisme og realisme.

Hovedtekster og vigtige begreber

Johannes V. Jensen: Fusijama
Johannes V. Jensen: Interferens
Johannes V. Jensen: Columbus
Broby Johansen: LIVSANSKUELSE
Per Lagerkvist: Ångest, ångest (svensk)
Lagerkvist: Far og jeg
Ivan Malinovski: Disjecta membra
Bønnelycke: Aeroplanet
Tom Kristensen: Fribytter
Peter Seeberg: Hullet, Braget, Hjulet, Patienten
Den yderste dag

Kunst:
Munch: Skriget
Munch: Aften på Karl Johan
Manzoni: Merde d'artiste

'Musik':
John cage: 4.33

Begreber
Kierkegaards angstbegreb, sisyfosmyten,  modernitetserfaring, futurisme, surrealisme, modernisme

Præsentation til forløb:

https://docs.google.com/presentation/d/1pROUWO0n9SPY_CdRKv40UaVBu_sG6IF-Wcl-ejPKVrU/edit#slide=id.g2b6f90a35f4_0_148
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Albert Camus: Den fremmede. Værklæsning

I forlængelse af forløbet om eksistentialisme læser vi Albert Camus' Den fremmede (1942).

Vi taler fortsat om eksistens og meningsløshed, valget, skæbne og absurditet. Vi diskuterer udsagnet: "Eksistens går forud for essens".
Vi beskæftiger os med Meursault som karakter og hans udvikling fra romanens begyndelse til slutning, med drabet, retssagen og fængselsopholdet.  

Vi læser også et uddrag af Camus' Sisyfos-myten (1942) i fællesskab.

Vi læser store dele af romanen i fællesskab i klassen, stopper op, stiller spørgsmål og diskuterer undervejs.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksistens og modernitet 22-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Krig (+ Værklæsning: "Krigen")

Krig og medier hænger uløseligt sammen. Krig føres i og med medierne. En moderne krig er altid en mediebegivenhed. Og medierne spiller en afgørende rolle som formidlere af krigens bevæggrunde, grusomheder og konsekvenser.

Vi undersøger en række forskellige medietekster:

TV-Avisen d. 20 marts 2024: "Sårede børn evakueres fra Gaza" - Krigsreportage fra krigen mellem Israel og Hamas.

Vi genopfrisker vores viden om nyhedskriterier, kildetyper, nyhedstrekanten og vinkling.

Krigsfotografier:
Evgeniy Maloletka: Belejringen af Mariupol (9. marts 2022)
Vincent Haiges: ’Hjemme igen efter at have været i krig’ (21. september 2023)
Mohammed Salem, Reuters: ’En palæstinensisk kvinde omfavner liget af sin niece’ Khan Younis, Gaza, 17. oktober 2023
Maya Levin, USA/Associated Press: Shireen Abu Aklehs begravelse
Jerusalem, 13. maj 2022
Alkis Konstantinidis, Reuters: ’Jana og Victor’ Kharkiv, Ukraine, 18. april 2022
Mauk Kham Wah, Myanmar: ’De døde hentes hjem’
Moe Bye, Myanmar, 21. februar 2022

Værkarbejde:
Tobias Lindholm: Krigen (2015)
Filmanalyse og filmiske virkemidler
Analyserende artikel om filmen - vi arbejder med skriftlighed og den analyserende artikel som genre.

Krigsdokumentaren: "Armadillo" (2010)
Analyse af dokumentarfilm, dokumentarfilmens typer, filmiske virkemidler og fiktionskoder og autenticitetsmarkører.

Marianne Hougen-Moraga: Hjemvendt (2011)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksistens og modernitet 22-03-2024
Årets sidste danskaflevering: Krigen 08-05-2024
3v DA skr. prøve 29-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Realisme, indignation og samfundskritik

Realisme, indignation og samfundskritik

Vi arbejder med realismen som stilretning med fokus på realisme som et redskab til at formulere samfundskritik og udtrykke social indignation. Vi kigger således også på den kritiske realisme som historisk strømning med udspring i Det moderne gennembrud. Hvordan er kunstens muligheder for at udtrykke samfundskritik? Kan kunsten ligefrem ændre samfundet?
Vi undersøger indledningsvis forholdet mellem modernisme og realisme og trækker tråde tilbage til forløbet om 'eksistens og modernisme'.

Hovedtekster og vigtige begreber

Georg Brandes: "Hovedstrømninger i det 19nde Aarhundredes litteratur" (1871) (uddrag)
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887), "En Vandringsmand" (1887)
Herman Bang: "Franz Pander"
Herman Bang: "Impresssionisme. En lille replik" (1890), uddrag læste fælles i klassen
Martin Andersen Nexø: "Tyvetøs" (1901)
Vita Andersen: "Jeg bliver inviteret ud" (1977)
Jan Sonnergaard: "Polterabend" (1997)

St.St. Blicher: "Hosekræmmeren" (1829) (Værklæsning). Herunder arbejde med romantismen som litteraturhistorisk strømning


Uddrag fra Litteraturhistorien på langs og på tværs:
Om Martin Andersen Nexø, om 1970'ernes politiske realisme, om Pontoppidan og kritisk realisme.

Vi arbejder desuden med analysens 3 faser: Før-løsning, under-læsning og efter-læsning og forsøger herigennem at systematisere den analytiske proces.
Vi arbejder også med at udkaste fortolkningshypoteser undervejs i analysearbejdet.


Vigtige begreber:
Kritisk realisme
Impressionisme
Naturalisme
Nyrealisme
Knækprosa
Socialrealisme

Malerkunst fra det moderne gennembrud:
H.A. Brendekilde, Udslidt (1889)
Erik Henningsen, Sat ud (1892)
P.S. Krøyer: "Italienske hattemager (1890) - repetition fra vores naturforløb (naturalisme)

Skriftligt arbejde:
Den reflekterende artikel. Vi har arbejdet med den reflekterende artikels fremstillingsformer, herunder det at skrive dialogisk, undersøgende og spørgende.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel 26-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Værklæsning: Snydt ud af næsen

I forlængelse af vores forløb om "Realisme, indignation og samfundskritik" har vi arbejdet med novellesamlingen Snydt ud af næsen af Thomas Korsgaard.

Vi har her fortsat kredset om begreber som indignation, realisme, social realisme, negativ social arv, ulighed, samfundskritik m.v.

Vi har arbejdet projektorienteret i grupper og med elevoplæg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 TF6 - Idræt & Dansk - Faglig formidling

Tværfagligt samarbejde mellem idræt og dansk med fokus på faglig formidling.

Vi arbejder med at bearbejde faglig viden, så den bliver interessant og lærerig for en specifik læsergruppe. Vi arbejder med kommunikation og formidling: Sproglige virkemidler, gennemtænkte argumenter, retoriske greb, kommunikationssituationen m.v.
Vi arbejder også med multimodalitet: Forholdet mellem illustrationer og grafik, faktabokse m.v.

- Asymmetrisk kommunikation: Hvordan gør man faglig viden relevant, nærværende og interessant for en udenforstående?
- Hvordan kommunikerer man hensigtsmæssigt til en specifik målgruppe (intenderet modtager)
- Hvordan udvælger man relevant viden, tilpasser den sprogligt og gør sin modtager klogere?
- Vi genopfrisker diskursanalysens begreber og arbejder med fokus på sundhedsdiskurser (sund kost,  motion, træning, rygning - sundhed vs. forkælelse m.v.)
- Faircloughs tredimensionelle model: Tekst - diskursiv praksis - social praks


Skriftligt produkt:
En fagformidlende artikel til et populært tidsskrift som fx Samvirke. Artiklen skal tage udgangspunkt i en rapport eller et forsøg, som er lavet i biologi eller biotek.
Rapporten ledsages af en ‘metadel’, som på et teoretisk fundament reflekterer over de sproglige, retoriske, argumentatoriske og grafiske valg.


Materiale:

Birgitte Darger & Kasper Lezuik Hansen: Begreb om dansk, Dansklærerforeningens forlag 2021: Kapitel 8 om "Retorik og argumentation", herunder om Ciceros pentagram, appelformer, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper m.v., s. 131-153

"Hjernekassen" på p1, d. 27/9 2022 om alger

Udvalgte artikler fra Samvirke:
“Tak din sved”:
“Kødfulde fakta”:
“Hjernen lever af ilt”:
“Du går ud af dit gode skind hele tiden:
“Maven har altid plads til dessert:

"Tre krav til populærvidenskabelig formidling", fra At fortælle om videnskab, 2005

"Historien om menneskehjernen - Begyndelsen" (DR2, 2023) m. Peter Lund Madsen som vært og fortæller. Uddrag består af to sekvenser (7:00-10:00 og 18:26-22:26).

Diskursanalyse af artikler fra sundhedsmagasinet FIT LIVING - "Den ultimative antiageguide. Lev 10 år længere" , marts 2014  (Eksempler fra Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt, identitet, Systime 2014)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering TF6 16-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Overgangstemaer og undergangsmotiver

I forløbet arbejder vi med overgange på et tematisk plan: Hvorfor beskæftiger litteraturen sig ofte med overgange - både i konkret og metaforisk forstand? Vi kigger her på overgange i både et personligt, eksistentielt, psykologisk og kollektivt perspektiv.
Vi arbejder også med undergange og med litteraturen, som formidler af undergangsforestillinger. Vi beskæftiger os med undergangstematik i et politisk og socialt perspektiv.

Vi arbejder med metodebevidsthed, fortolkningshypoteser og forskellige tekstanalytiske tilgange.

Vi ser forestillingen "Folkeviser" på Betty Nansen.


Tekster:
Som optakt til forløbet læser vi uddrag af Kong Frederiks nytårstale 31/12 2024 og Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2025
Klaus Rifbjerg: "Engang", Amagerdigte, 1965 + Peter Seeberg: "Biografi af en snegl", 2000
Vølvens spådom (læst sammen i klassen)
(Om middelalderens samfund og litteratur)
Germand Gladensvend - tryllevise
Kong Lindorm - Folkeeventyr
Tom Kristensen: Landet Atlantis (1920)
(om 1. verdenskrig og ekspressionismen)
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
(læst med metodisk fokus: strukturalistisk, psykoanalytisk, intertekstuel, ideologikritisk, feministisk)

Tekster i opgavesæt:
Analyserende artikel: Digte om undergangen:
Tom Kristensen: "Angst" (1930), Michael Strunge: "Det kommende" (1978)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
4v DA skr. prøve 03-02-2025
Terminsprøve - Afleveres ikke her 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Sidste forløb: Repetition og skriftlighed

Vi genbesøger tidligere forløb, men læser nye tekster. Vi har i øvrigt fokus på skriftlighed og skriver en opgave på skolen.

Nye hovedtekster:

Thomas Kingo: "Dend fierde Aften-Sang" (1674)
Simon Fruelund: "Mellemværende" (1997)
Adam Oehlenschläger: "Morgen-Vandring" (1805)
Johannes V. Jensen: Interferens (1906) (læst tidligere)
Martin Andersen Nexø: Soldage (1903) - Læst sammen med Marinetti: Futurismens manifest (1909)


Afrunding af vores forløb om "overgangstemaer og undergangsmotiver":
Thomas Kingo: "Dend fierde Aften-Sang" (1674)
Fokus på enevælden og på barokkens stil og udtryk, herunder dualisme, antiteser og vanitassymboler.
Billedkunst:
Caracci: Marias Himmelfærd (1601)
Caravaggio: Paulus omvendelse (1601)
Cornelius Norbertus Gijbrechts: Tromp l’eoil med ateliervæg og vanitas-stilleben (1668)
Willem Heda: Morgenmadsbord med solbærtærte (1631)

Minimalismen som litterær strømning:
Den klassiske vs. den moderne novelle
Minimalismens stiltræk
Eksamensøvelse med novellen "Mellemværende" (1997) af Simon Fruelund

Oplysningstid og romantik.
Vi arbejder med oplysningstid og især med romantikken
Vi læser digtet "Morgen-Vandring" (1805) af Oehlenschläger. Vi perspektiverer til forskellige læste tekster fra vores forløb om romantikken.

Eksistens og modernisme


Præsentation til forløb

Opgavesæt til opgaveskrivning på skolen:


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 28-04-2025
Sidste danskaflevering 01-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer