Holdet 2021 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Kolding
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christian Pedersen, Henrik Houmark
Hold 2021 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA, 4x DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Efterår 2021
Titel 2 Dansk intro
Titel 3 Forår 2022
Titel 4 Novelleanalyse og Analyserende artikel
Titel 5 Medieanalyse - kortfilm
Titel 6 Sproglig analyse
Titel 7 Det moderne gennembrud, inkl Værk
Titel 8 Efterår 2022
Titel 9 Interaktion, inkl Værk
Titel 10 Kommakursus
Titel 11 Selvvalgt forløb: Journalistik, inkl. Fortællende
Titel 12 Forår 2023
Titel 13 Skriftlighed: Debatterende artikel
Titel 14 Dokumentarfilm: Testamentet
Titel 15 DHO: 1958-85
Titel 16 Kreativ skrivning
Titel 17 HAIR
Titel 18 Steder i litteraturen
Titel 19 Værklæsning: Mount København
Titel 20 Samtaleteori
Titel 21 Talegenren og diskurs
Titel 22 Slægt og individ - litt. hist. I
Titel 23 Værklæsning: Yahya Hassan Digte
Titel 24 Skriftlighed
Titel 25 Dokumentar: Apolonia, Apolonia (værk)
Titel 26 Natur og menneske - litt. hist. II
Titel 27 1930-45 (besættelsen) TF6 DA - HI
Titel 28 Krop, sport og identitet + værk
Titel 29 Folkeviser (litt. hist. II)
Titel 30 Den upålidelige fortæller + værk
Titel 31 Eksistentialisme (modernisme)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)


Titel 3 Forår 2022

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Novelleanalyse og Analyserende artikel

Novelleanalyse
Grundbog ´Er det løgn hvad jeg siger’ (+ Efterskrift + AØ-resume heraf)
Litt.historien på langs og på tværs > Kapitlet Novellen
Suppleret med andre noveller
Tove Ditlevsen: Nattens dronning (inkl skr.)
Lenz: Jul i barakken
Wung Sung: 50 km i timen
Fruelund: Hvad er der? >  (inkl skr. aflevering)
AØ: Guide til skr. dansk>Analyserende
Bedømmelse af eksamensstile
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Sproglig analyse

Diskursanalyse i dansk
AØ: Sproglige metoder i dansk (argumentation, retorik, diskurs)
røst.dk
Ex på taler
Skriv - og hold - selv en tale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Efterår 2022

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 11 Selvvalgt forløb: Journalistik, inkl. Fortællende


Journalistik, især Fortællende journalistik og reportage
div. teori om journalistiske genrer, fortællende journalistik, inkl. gonzo m.m.(gymdansk.dk, Krydsfelt , Ryd forsiden mv)
Davidsen-Nielsen: 50 sekunder
reportage: Vi er ikke bange
Kastholm: Blodig nat
Sabroe: Ildkuglen
skr. opgave: Skriv en journalistisk artikel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forår 2023

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 15 DHO: 1958-85

Forløbet suppleres af DHOtimer: skrivemoduer, vejledning m. historie

Div. oplæg AØ
Litt.historien på langs og på tværs
"Lyn litteraturhistorie 1958-85"
Litt.portalen - div. periodeafsnit
Ivan Malinowski: Benzinhjertet
Dorrit Willumsen: Komplikation
Vita Andersen: Hun ser godt ud
Michael Strunge: Natmaskinen
div. introer til DHO, bl.a. 'Dho-guide'
AØ: Skriftlig analyse
Redegørelsesopgave
Delanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 17 HAIR

ekskursion: Musicalen HAIR på Østre Gasværk Teater
undervisningsmateriale hertil
Jf. vores DHO om denne periode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Steder i litteraturen

Tematisk forløb med udgangspunkt i steder, som de fremstilles i litteraturen.
Herunder fokus på miljøbeskrivelse og personkarakteristik, og med inddragelse af begreber fra stedsteori: ikke-steder, definition af et sted, turistens tilstedeværelse og begrebet glokalisering.
Inden for den skriftlige genre arbejder vi med analyse/fortolkning og perspektivering af Niels Havs novelle "En bristefærdig" med fokus på miljø, symbolik og relationer.

Vi tager udgangspunkt i definitionen af et sted:
1.     En geografisk placering - et ’hvor’ - som man kan udpege på et kort.
2.     En fysisk udformning af en lokalitet. Dvs. de huse, veje, træer,
        bænke etc., der udgør i dette tilfælde torvet eller busstoppestedet.
3.     En relation til stedet. Dvs. en personlig oplevelse og følelsesmæssig
         tilknytning, som man har eller får til et sted.

Derudover trækker vi på begreber fra klasseteori i Forløbsmaterialet "Oppe og nede" fra Dansklærerforeningens Forlag med fokus på ghettoen som sted; identifikation, dis-identifikation, respektabilitet. Herunder hvordan diskursen "dem og os" - "inde og ude" - "oppe og nede" er med til at indikere, hvordan sted og selvforståelse (identitet) er tæt forbundet.

Kernestof:
Udvalgte Københavnertekster fra Amalie Laulund Trudsøs "Koordinater", s. 7-15.
Niels Havs novelle "En bristefærdig", 1990
Uddrag af romanen "På træk" af Kamilla Hega Holst, 2015, s. 15-17.

Supplerende:
Dan Turélls digt "Gennem byen sidste gang", indsætningsøvelse med adjektiver.
Aritkel: "Beboerne i yndig landsby forsøger at holde turisterne væk", DR,  28.aug. 2023
Anslaget (ca. 1 min) i 1. episode af dokumentarserien "Prinsesser fra blokken"
Anslaget mm. (de første 6 min.) af dokumentarserien på DR1 "En vej - to verdener", 2016

Begreber og teori tages med videre i værklæsningen af Caspar Colling Nielsens "Mount København", 2010, som udgør næste forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Værklæsning: Mount København

Værklæsning af Caspar Colling Nielsens novellesamling "Mount København", 2010 med fokus på stedets betydning for karaktererne i historierne; fx. som antagonist eller kulisse, og forfatterens leg med fiktion og virkelighed, litote (underdrivelse) og hyperbel (overdrivelse), nøgtern realisme og dybere temaer som liv og død, ensomhed og nærvær, natur og menneske. Alt sammen med et blik på det moderne menneske og en kritik af det moderne samfund.
Det mytiske og fantasifulde indgår som katalysator for det kafkaske absurde - derfor taler vi også indledningsvis om inspirationen fra både Kafka og Hemingway.

Grupperne har arbejdet fokuseret med følgende noveller og holdt oplæg med perspektiv til anden udvalgt novelle og samlingen som helhed.
Syltede figner, Magneto, Vampyren, Grønlænderproblematikken, Havenissen, Opgangen.

I analysen har eleverne haft fokus på komposition, personkarakteristik og miljøbeskrivelse. Herunder begreber fra foregående forløb inden for stedsteori og klasseteori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Samtaleteori

Sprogligt forløb, hvor vi undersøger sprog i brug (pragmatik) med fokus på samtaleteoretiske begreber. Forløbet munder ud i en repetition af diskursanalysens begreber med fokus på sundhedsdiskurser.
Fokus:
- transaktionsanalyse
- maximer og sproghandlinger
- facework
- optoning, nedtoning

Materiale:
Grundbog i forløbet "Begreb om dansk", Birgitte Darger m.fl., Dansklærerforeningens forlag, kapitlerne om samtale og diskurs, s. 115-129 + s. 155-167.

Teaser: uddrag af Klovn-afsnit "Fede svin"
Novelle: "Afløb" af Helle Helle, fra Biler og dyr, 2000
Kortfilm: "Dennis" (18 min), 2007

Vi afvikler novelleanalysen af Afløb i et sokratisk seminar (aquarium)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Talegenren og diskurs

Forløbet tager udgangspunkt i en retorisk, stilistisk analyse af Dronningens nytårstale 2023 med perspektiv til den skriftlige aflevering i form af en sproglig analyse af Tessas nytårstale 2021.
Herunder en generel forståelse for talegenren.

Herefter arbejdes med diskursanalysens begreber med fokus på køn og sundhed.

Fokus under sundhedsdiskurser.
Artikel: Thomas Rode "Stenalderkost giver sindsygt meget energi", Alt for damerne, 2017.

Simple Feast kampagne fra 2018 "Maybe it's time to quit meat".

Teori:
retorik og argumentation
stilistiske virkemidler
kommunikationssituation
diskursanalytiske begreber (nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegnere, antagonistisk diskurs, hegemonisk diskurs)

Grundbog til retorik og argumentation: Begreb om dansk, s. 131-152.
Grundbog til samtale og diskurs: Begreb om dansk, s. 115-129  + s. 155-167

Tidligere har eleverne arbejdet med vejledningen på Røst:
https://xn--rst-0na.dk/tips-til-din-tale/

Som optakt til forestillingen "Min mor siger" på Aveny T bruger vi et par moduler på at læse uddrag af romanen af Stine Pilgaard, 2012. Vi analyserer ud fra et sprogligt fokus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Slægt og individ - litt. hist. I

Litteraturhistorisk forløb I med slægt og individ som tema i arbejdet med perioderne: oldtid (saga), moderne tid (Thomas Korsgaard), det moderne gennembrud (arv og miljø), digteren og kunstneren i romantikken (det indad-skuende).

Sagaerne:
Slægt og ære
Kongen & hirden (kongens mænd)
Skjalden
Asa- og skæbnetro
Sprog og stil i sagaerne.
I grupper arbejder eleverne med analysepunkter til Ormstunges saga. Perspektiv til et afsnit af Vikings.
Baggrundslæsning om sagaerne på dansksiderne.dk

Romantikken (borgerlig romantik og biedermeier):
Christian Winther "Tordenvejret om natten"
Grundtvig "Jeg gik mig ud en sommerdag at høre" (lyttet til, DR og Silas Bjerregård)
Emil Aarestrup "Angst"
Periodenoter, Med tiden, s. 149-152.
Fra runer til graffiti, s. 79-87 om Borgerlig romantik - Biedermeier
Herunder også snak om romantismen som tendens i perioden.

Det moderne gennembrud:
Impressionisme: Herman Bang "Foran Alteret" herunder også om arv og miljø.
Om impressionismen som stilart, fra Litteraturens Veje.
Analysen af Foran alteret afrundes med et sokratisk seminar (aquarium)

Nyeste tid:
Udvalgt novelle "Bo og hans søn" fra Thomas Korsgaards novellesamling "Snydt ud af næsen", 2024.
Uddrag af romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi", 2017, kap. 24 og 25.

I forbindelse med tekstarbejdet også snak om autofiktion, i den forbindelse læser vi artiklerne "Grænsen mellem fiktion og virkelighed" og "Familie om debutantforfatter: Det er usandt og for groft",  Politiken, 9. feb. 2017.
Samt interview med Korsgaard i Politiken, 28. jan. 2017 "Lige om lidt kommer katastrofen."
Klassen deltager ligeledes i et webinar med Thomas Korsgaard (gennem Praxis)

Forløbet fungerer ligeledes som optakt til værklæsningen af Yahya Hassans Digte.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Værklæsning: Yahya Hassan Digte

Læsning af Yahya Hassans digtsamling fra 2013.
Fokus på temaet slægt og individ og den sproglige analyse, herunder udsigelse, rim, rytme, sproglige virkemidler, semantik.  
Undertemaer: kulturmøde og identitet.

Autofiktionen og dens sammenhæng med genre og kommunikation (forfatter - udsigelse - læser) inddrages også i arbejdet med værket.  

Forløbet afsluttes med gruppeoplæg med udgangspunkt i udvalgte digte og perspektivering til det samlede værk.

Udvalgte digte i grupper, som næranalyseres:
Det sjette opholdssted
Februaruforudsigelighed
Ghettoguide
Møllen
Jetlagformørkelse
Tvangsfjernet

Supplerende:
Performancevideo af Yahya Hassan: https://forfatterweb.dk/oversigt/hassan-yahya
Kort portræt af Hassan, Himlen over os, på Toutube: https://www.youtube.com/watch?v=gjhIZtDf6EQ
Første 10 min. af DR dokumentaren: " Den fødte digter".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 25 Dokumentar: Apolonia, Apolonia (værk)

Forløb med fokus på dokumentargenren og værket "Apolonia, Apolonia", Lea Glob fra 2022. https://www.dr.dk/drtv/program/apolonia-apolonia_411162
Fokus:
- de filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører og dokumentaren som genre (fortælletyper), herunder instruktørens rolle
- tematik: kunstneren, kroppen og identitet

Perspektiv:
- "Mirror", Joachim Ladefoged, 2009: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/mirror

Øvrigt materiale:
"Selvfortællinger i dokumentarfilm", s. 67 - 74, i Fortællingens spejl - grundforløb i dansk, Mischa Sloth Carlsen m.fl.

Eleverne arbejder først i grupper med et fokuspunkt til analysen, som præsenteres i matrix. Herefter arbejder de individuelt med den analyserende artikel (medie) med titlen "Krop og kunst i dokumentarfilm". Formulering: Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger fremstillingen af krop og kunst i dokumentarfilm. Du skal analysere og fortolke dokumentarfilmen Apolonia, Apolonia (2022) af Lea Glob og på baggrund heraf perspektivere til dokumentarfilmen Mirror (2009).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 26 Natur og menneske - litt. hist. II

Litteraturhistorisk forløb II med fokus på naturskildringen og menneskets forhold til naturen.
Nedslag i litteraturhistorien: Oplysningstid, romantik, det moderne gennembrud og folkeviser (sidstnævnte er afviklet som kort selvstændigt forløb i foråret 4g, men skal tænkes ind i det tematiske fokus her).

Oplysningstidens tanker: Immanuel Kant
Naturen som frihedens sted
Intro til Johan Ludvig Holberg som oplysningstænker (deismen, Gud er skaber men griber ikke ind i verden).
Den Holbergske komedie
Læsning af uddrag af Jeppe på bjerget, 1722, 1. akt, scene 5, fra Naturhistorier s. 176., Sidsel Toft Christensen og Ivar Lærkesen. Dansklærerforeningens Forlag.

Romantikken: repetition af begreberne i 3.g.
Universalromantik
Nationalromantik
Romantisme
Biedermeier
Poetisk realisme
Naturen som tema
Idealisme
Dualisme
Panteisme
Monisme (organismetanken)
Nyplatonisme
Det sublime
Oversigtsskema over modernitet og natursyn fra Naturhistorier, s. 238
Det romantiske projekt - naturen som kirke.  
Højromantikkens to retninger: monisme og dualisme.

Kernetekster:
HC Andersens "Klokken", 1845
Schack von Staffeldt "Indvielsen", 1804

Repetition: Emil Aarestrup "Angst" - med inddragelse igen af romantisme, nyt digt til analyse på klassen: "Nordexpeditionen", 1838

Modernitetens gennembrud: det moderne og modernitet.
Sociale skel - naturkontrol, det naturlige, brud på den ildyliserede natur. Naturlighed, frihed, kvindens stilling.
Olivia Levison: refleksionsteksten “Støv”, 1885
Henrik Pontoppidan: novellen “Muldskud” , 1890
Kritisk realisme
Sociale realisme
Ironi og forfatterkommentarer.

Folkeviser - den fjendtlige og lokkende natur (1000-1500)
Materiale:
Klip fra Antichrist, scenen med kvinden i hypnose (naturen som lokkende og fjendtlig)
Trailer til “Folkeviser” på Edison, Betty Nansen.
Økokritisk læsning fra Litteraturens Huse
Folkevisen "Elverskud" og analyse
(se uddybet under forløb "Folkeviser")

Baggrundslæsning:
Kjær-Hansen, Barbara; Kennebo, Peter ;Bertelsen, Tinne Serup.: LITTERATURHISTORIEN  PÅ LANGS OG PÅ TVÆRS - 3. UDGAVE, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 27 1930-45 (besættelsen) TF6 DA - HI

Tværfagligt forløb DA og HI med fokus på historiske og litterære tendenser i perioden 1930 til 1945.

Produkt: synopsis med PF, mundtligt oplæg i grupper à 4 med opponentgruppe. Feedback fra lærere. Fokus: indledning, problemformulering, problemstilling, metodeovervejelser, litteraturliste. Mundtligt: uddybe analysen i de to fag

Mundtlighed: oplæg i grupper.

Krav til TF-forløbet:
Fokus: Opfølgning på SRO.
Produktkrav: Rapport eller kort opgave med fokus på formalia og PF.

Danskfagligt fokus: modernistisk og realistisk litteratur fra 1930 til 1950. (herunder ekspressionisme)

Tekster i dansk:
Fælles:
“Angst” 1930 af Tom Kristensen
"Skriget",  1934 af Bodil Bech

I optakten til analysearbejdet og synopsis laver grupperne research og fremlægger kort om udvalgte emner:
symbolisme
Tom Kristensen
futurisme og Emil Bønnelycke
surrealisme
socialrealisme
kollektivromanen
ideologisk realisme og Nexø
kulturradikalisme

Tekster i grupper:
“Fribytter” af Tom Kristensen
“Nat i Berlin” 1921, Tom Kristensen
“Midt i en jazztid"
“På rejse”
“Hærværk” 1930
“Man binder os på mund og hånd” - Poul Henningsen
“Kolonihaven” Harald Herdal
“Nat i Berlin”, Tom Kristensen
“Det er Knud som er død”, Tom Kristensen
“Hærværk”, Tom Kristensen

Baggrundslæsning; "Modernitetens sammenbrud, Forløbsbog, Dansklærer Foreningens Forlag. s. 5-15
Litterær analyse - lyrik, i Håndbog til dansk, s. 296-297

Kjær-Hansen, Barbara; Kennebo, Peter ;Bertelsen, Tinne Serup.: LITTERATURHISTORIEN  PÅ LANGS OG PÅ TVÆRS - 3. UDGAVE, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 28 Krop, sport og identitet + værk

Forløb over de tre perspektiver medie, sprog og litteratur med fokus på krop, sport og identitet. Herunder værklæsning af romanen "Mestrene" af Malte Tellerup fra 2023.

Forløbet knytter sig til Dansklærerforeningens "Forløbsbøgerne", "Atlet, supporter, helt. Idrætslitteratur" af Preben Kærsgaard Philipson, 2022, s. 5-14, s. 20-24 med fokus på atleten og helten.

Tekster fra forløbsbogen:
Haruki Murakami, "Hvad jeg taler om, når jeg taler om at løbe" (essay), 2007 (uddrag)
Maria Gerhardt, "Nummer 10..." (digt), 2015
Victor Boy Lindhom, "jeg bliver en vej..." (digt), 2020
Jannick Storm, "Til Ulrike" (digt), 1975

Supplerende stof; Artikel fra Weekendavisen, 24. jan. 2025, "Svævende kosmopolitter"
Klip: Jørgen Leth ”En forårsdag i helvede”  https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/en-foraarsdag-i-helvede (10 min.)
Anslaget til Netflixserien: "Tour de France - med i feltet", ep. 1.
Vi lytter til Malte Tellerup om Mikkel Hansens sidste hopskud (Genstart) - 23 min - uddrag… (min. 6:30) sammenlignet med anslaget i dokumentaren “Mikkel” på DR., 2024, og fokus på fremstillingen af Helten.

Kernestof: "Mestrene" og arbejde med værket ud fra analysepunkter:
Sproget, skrivestil, genre
Tema: Identitet
Sporten… (miljøet, rummet, identitet…)
Tema: kroppen, seksualitet
Metodiske tilgange
Komposition

Øvrigt materiale:
Artikel i information med to håndbolddigte:
"Jeg er målmand" af Malte Tellerup
Håndbolddigt af Ida Holmegaard
https://www.information.dk/kultur/2019/01/to-haandbolddigte-anledning-danmarks-sejr-ved-vm-herrehaandbold
Klaus Rifbjergs digt "Håndbold" fra 1956.

Ekskursion: 2 timers undervisningsforløb på Statens Museum for Kunst om "Kroppen i kunsten".

Testamentet II af Christian Sønderby Jepsen, 2025, blev vist til fællesarrangement på skolen og hentet op i et modul efterfølgende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 29 Folkeviser (litt. hist. II)

Optakt til forestillingen "Folkeviser" på Edison/Betty Nansen d. 24/2 2025.

Forløbet er tænkt som en del af "Natur og menneske - litteraturhistorie II", derfor fokus på naturen som lokkende og fjendtlig. At naturen har iboende kræfter. Den besjælede natur, som vi også ser den i romantikken.
I folkeviserne beboet af væsner, noget overnaturligt, drifter og seksualitet . Noget der ikke kan kontrolleres.

Fra økokritikken bruger vi begreberne:
The mesh
Vibrant matter
ANTROPOCÆN OG KAPITALOCÆN
Værdihierarkier:
natur >< kultur
udefra >< indefra
ikke-menneskelige væsener >< menneske
passiv >< aktiv
materielt >< åndeligt
forbundethed >< overmagt

På den ene side et begrænset "harmonisk" naturbegreb hvor "natur er noget som har visse grænser til noget andet, fx til byen, kulturen" (fra oplysning og romantik). På den anden side et "uharmonisk" natursyn der bygger på et grænseløst naturbegreb "hvor naturen omfatter alt værende" (økokritisk tilgang).

Materiale:
Hypnosescenen fra “Antichrist”, Lars von Trier, 2009, 10 min. https://www.youtube.com/watch?v=GNIXd1Ty3K0

Økokritisk læsning af folkeviser, Litteraturenshuse.systime.dk: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2772

Folkevisen "Elverskud" - hentet på Litteraturenshuse.systime.dk.

Billedmateriale:
Nicolai Abildgaard, Den vilde og raa naturtilstand, 1784
Nicolai Abildgaard, Mareridt, 1800
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 30 Den upålidelige fortæller + værk

Værklæsning af "Sildig Opvågnen", 1828 af Steen Steensen Blicher.
Forløbet fokuserer på fortælleren, den upålidelige, Blichers personaliserede fortæller.

Begrebsapparatet hentes yderligere fra Gorm Larsens afsnit om Fortæller i bogen "Litteratur", redigeret af bl.a. Lasse Horne Kjældgaard. Herunder begreberne

1.    Homodiegetisk: Fortælleren tilhører den fortalte verden
2.    Heterodiegetisk: Fortælleren er uden for den fortalte verden
3.    Autodiegetisk: Fortælleren tilhører den fortalte verden og fortæller om sig selv.

1.    Indre fokalisering. Den viden der formidles er på niveau med en (eller flere) af fortællerens karakterer.  (Fortællerviden = karakters viden)
2.    Ydre fokalisering. Den viden der formidles er mindre end karakternes viden. Fortællerviden < karakterers viden.
3.    Nulfokalisering. Fortælleren har en større viden end karaktererne

De tre akser af upålidelighed
- Facts/events - Begivenhedsakse
- Knowledge/perception - Perceptionsakse
- Values/Judgement -  Etisk akse  
(Phelan, 1999)
Herunder om den bevidst og ubevidst upålidelige; og underfortolkning.

I tilknytning til værklæsningen bruges kapitler fra "Mesterfortællinger - Blichers noveller som værklæsning", af Dorrit Færk Møller og Mette Moltesen (2020) kap. 4 om Fortælleren, s. 24-28. Kap. 5 om Komposition s. 29-32, Kap. 8 om Tematik, s. 46-49, Kap. 9 Perspektivering, s. 50-55.

Forløbet afsluttes med oplæg i grupper med fokuspunkter: tid og komposition, miljø og personer, fortæller og upålidelighed, titel, tema og motiv.

Som afslutning på romantikken i overgangen til modernisme (næste forløb) runder vi af med Grundtvigs "Jeg gik mig ud en sommerdag at høre" (repetition fra litteraturhistorieforløbet), Oehlensclägers "Fædrelandssang" (1819).
Fokuspunkter:
Hvordan er naturbilledet? Hvilken strømninger i romantikken gør sig gældende?
Hvilke nationale værdier kommer til udtryk  i digtet?
Derudover læses igen "Angst" af Emil Aarestrup til sammenligning med to andre digte om angst fra 1900-tallet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 31 Eksistentialisme (modernisme)

Forløb med fokus på modernistiske tekster. Det tager afsæt i den tidligere modernisme med Johannes V. Jensens tekst "Fusijama", 1907, hvor det er naturbilledet, der er i fokus. Hvordan det har romantiske træk, men også moderne i sin skildring af det jordiske og jeg'ets fremmedgjorthed.

Eleverne præsenteres for de to traditioner i 1900-tallets litteratur: realisme og modernisme.
Dernæst eksistentialismen med nøgleord som:
meningsløshed
fremmedgørelse (det absurde, Camus)
angst
frihed/livet vs død
valg i livet
frihed og ansvar. Sartre: “fordømt til frihed”

Angsten bliver et fokuspunkt ud fra model om Liv - Krise - Valg.
Filosofisk inddrages kort: Nietzsches nihilisme og Kierkegaards stadielære (livspositioner).
Efterkrigsmodernisme og Heretica som optakt til Martin A Hansen.

Kernetekster:
"Ångest", Pär Lagerkvist, 1916
"Angst", Tom Kristensen, 1930
"Patienten", Peter Seeberg, 1962
"Paradisæblerne", Martin A Hansen, 1953

Læsningen af Paradisæblerne blev afsluttet med aquarium (matrix), hvor repræsentanter fra hver gruppe diskuterede/fremlagde analysepointer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer