Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Else Rask Skude
|
Hold
|
2022 HI/d (1d HI, 2d HI, 3d HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til historie i gymnasiet
Klassen blev introduceret til Historie som gymnasiefag.
Vi fik introduceret og begyndte at arbejde med fagbegreberne "historiebrug", "historiebevidsthed" og "historiesyn".
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 2% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mellemkrigstiden og Nazityskland
Et forløb om idelogierne fascisme og nazisme i Mellemkrigstiden, med fokus på opbygningen af det nazistiske Tyskland.
Efter en indledende definition af ideologierne fokuserede vi først på Weimarrepublikken som "et demokratisk mønstereksempel uden demokrater". Herefter arbejdede vi med Hitler og Nazistpartiets vej mod magten. Til sidst fokuserede vi på holocaust.
Klassen blev introduceret til historiefagets kildekritik, som eleverne anvendte på samtidige kilder. Vi trænede skriftlighed i forhold til at lave historiefaglig redegørelse.
Vi afsluttede forløbet med en livesending fra Frøslevlejren på Auschwitzdagen 27/1.
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i tid:
mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 8% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grønland
Som optakt til klassens Dansk-Historieopgaver arbejdede vi med Danmark og Grønlands fælles historie.
Fokus var på en gennemgang af Grønlands historie, særligt fra tiden under dansk styre.
Vi arbejdede med både danske og grønlandske kilder og skiftende syn på rigsfællesskabet mellem Danmark og Grønland.
Vi arbejdede med kildekritik, bl.a "metodeopslag om love" og historiefaglig billedanalyse.
Som et analyseredskab til det dynamiske, historiske forhold mellem Danmark og Grønland fik vi introduceret begreberne "fremmedbilleder", "grundfortællinger" og "modfortællinger", som vi anvendte på historiske og nutidige kilder.
Endelig havde vi nedslag i "Spiralkampagnen" som vi diskuterede som et udtryk for Danmarks politik over for Grønland.
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i tid:
mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i forhold til geografi:
mindst to forløb skal tage udgangspunkt i Danmarks historie.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 9% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Winnie Færk: "Undskyld? Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid", Columbus 2016, s. 30-57
-
Kampen om Grønland
-
Kampen om Grønland. Fokusspørgsmål.docx
-
Vi begynder på vores DHO-forløb om Grønland. lektie: Læs i det nye Grønlandskompendium afsnit 3.1, 3.2 og 3.3 på s. 30-36 . Når du har læst, skal du kunne 1) karakterisere, hvem "nordboerne" var 2) karakterisere, hvem "thulefolket" var 3) forklare, h
-
Læs i Grønlandskompendiet s. 36-40, dvs. afsnit 3.4 og 3.5. Du skal på baggrund af læselektien tage noter til det, du kan se er afgørende brud/forandringer i forholdet mellem Grønland og Danmark
-
Kildekritik
-
Grønland og Danmark
-
Læs i Grønlandskompendiet s. 40-44, dvs. afsnit 3.6, 3.7 og 3.8. Du skal på baggrund af læselektien tage noter til det, du kan se er afgørende brud/forandringer i forholdet mellem Grønland og Danmark
-
Havets Moder.docx
-
Kilde / fremstilling
-
Kildens ophavssituation
-
Troværdighed & tendens / modtendens
-
Lektie: Læs i "Grønlandskompendiet" s. 44-45 + 48-52øverst, dvs. afsnittene 3.9 - 3.11. Når du har læst, skal du kunne svare på følgende spørgsmål: 1) Forklar Grønlands særlige forhold til Danmark under 2. Verdenskrig 2) Hvad var G50 og hvad betød de
-
Kulturmøder og fremmedsyn.pdf
-
Læs i "Grønlandskompendiet" s. 52-57, dvs. afsnittene 3.12-3.14. Når du har læst, skal du kunne svare på følgende spørgsmål: 1) Hvordan kunne hjemmestyreloven fra 1979 ses som et forsøg på at bryde med den hidtidige danske politik over for Grønland s
-
Titel
-
Historien om Grønlands flag, som du måske ikke kender
-
Repræsentativitet
-
Siumut: Der eksisterer ikke noget rigsfællesskab, kun dansk herredømme
-
Winnie Færk - Undskyld? Columbus 2016, s.100-109
-
10 fordomme om grønlændere med det yngste medlem af Folketinget I Spektrum
-
SKM_C754e22042009250.pdf
-
Uddrag fra G-50
-
Metodeopslag om love.docx
-
Det føltes som et overgreb': Naja og tusindvis af grønlandske piger og kvinder fik spiral af danske myndigheder
-
Greenland's Lost Generation
-
Grønlandsk betjent - Klovn
-
Mick Øgendal undskylder....
-
Micktrix - Den Skæve Grønlænder
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Enevælde og Oplysningstid i Danmark
Et forløb om enevælden i Danmark.
Vi så først på svenskekrigene som optakt til Frederik 3.'s statskup. Derefter havde vi nedslag i enevældens ideologi og selviscenesættelse og hvordan man opbyggede den første stærke centralmagt i Danmark gennem økonomiske reformer og opgør med adelsvældet.
Vi arbejdede med censur og smædevers.
I sidste halvdel af forløbet fokuserede vi på oplysningstiden og Struensees kortvarige styre af landet. Vi så og bearbejdede filmen "En Kongelig Affære".
Endelig kiggede vi på den direkte kritik af enevælden, inspireret af Den Franske Revolution.
Vi afsluttede forløbet med en byvandring i København. Her var fokus på, hvordan først Christian 4. og derefter den enevældige stats centraliserede byplanlægning har sat sit aftryk på København. Klassen blev introduceret til erindringshistorie som fagbegreb og vi arbejdede med erindringshistoriske analyser af mindesmærker, ligesom vi arbejdede med historiske kort over København.
- se endvidere de vedhæftede links og dokumenter under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i tid:
mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 1500 og 1900,
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i forhold til geografi:
mindst to forløb skal tage udgangspunkt i Danmarks historie.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 13% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Historien om Danmark: Enevælde og Oplysningstid
-
Bossuet.docx
-
Hyacinthe Rigaud.docx
-
Enevælde og oplysningstid. Arb.spm.docx
-
Svenskekrige
-
Hvem havde magten - Reformation og enevælde.docx
-
Lektie: Læs om "Enevælden ved magten", s. 19-23 i det vedhæftede dokument. Når du har læst, skal du kunne gøre rede for: 1) Hvilken befolkningsgruppe der umiddelbart tabte ved enevældens indførelse og 2) Hvilken befolkningsgruppe der drog fordel af e
-
Vælg en af opgaverne:
-
Enevældens Tid.pdf
-
Svenskekrige.docx
-
Christian 5. i sin salvingsdragt.jpg
-
Krogh, Tyge ; Lind Lind, Gunnar; Olden-Jørgensen, Sebastian: ENEVÆLDENS TID, Systime; sider: 32-35, 41-44, 47-50, 52-57, 60-64, 69-71, 149
-
Christian 5.s salving.jpg
-
Christian 4.s krone.jpg
-
De enevældige kongers krone.jpg
-
Jeremias Herclus medalje i anledning af Salvingen.png
-
Kobberstik af Albert Haelwegh.jpg
-
Glasbæger med scener fra Stormen på København.jpg
-
Daniel Vertangen Stormen på København 1659.jpg
-
Vilhelm Rosenstand Studenternes deltagelse i Københavns forsvar natten mellem 10. og 11. februar 1659.jpg
-
F.C. Lund Stormen på København malet 1880.jpg
-
Ebenezer-krone.png
-
Oplysningstænkningen.docx
-
En Kongelig Affære
-
Johann Friedrich Struensee, 1737-1772
-
En Kongelig Affære. Noter.docx
-
Artikel - En kongelig affære - fiktion eller virkelighed.docx
-
csm_J.F._Struensees_henrettelse_7d3075ea0c.jpg
-
Smædevers om Struensee-affæren: "Nu vender Lykken sig, Grev Struense", 1772
-
Kollektiv erindring
-
Erindringssteder
-
Glemsel
-
Erindringsfællesskab.ppt
-
SKM_C754e22091315220.pdf
-
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
-
Historien bag Rytterstatuen af Frederik 5.
-
J.F. Salys rytterstatue af Frederik 5., 1771
-
Erindringshistorie - Anders' slides
-
København i fuglehøjde - kbhbilleder.dk
-
Christiansborg Slot
-
København lugter - kbhbilleder.dk
-
Amalienborg Slot
-
Google Maps
-
Geddes eleverede kort over København 1761- kbhbilleder.dk
-
Københavns Rådhus 3D animation - kbhbilleder.dk
-
Gruppearbejde om Geddes kort 1761 2d.docx
-
København 1761 - en introduktion med udgangspunkt i Geddes kort - kbhbilleder.dk
-
Kort over Københavns historie
-
Vi mødes kl 12.15 ved Absalonstatuen på Højbro Plads, se link: Mødestedet kl 12.15 Læs som forberedelse de vedhæftede links
-
Ny-Københavns historie
-
Frederiksstadens historie
-
Geddes kort 1761 på Google Maps
-
Byvandring Enevældens København 2d2023.docx
-
Censuren under enevælden 2d2023.docx
-
Ordener hænger man paa Idioter af P.A. Heiberg, 1790
-
Din lektie er at gennemkigge dine noter og fotos fra byvandringen og udvælge dem, du synes skal med i jeres gruppes samlede noter. I får lidt tid i modulet til lige at samle det hele
-
Sidste enevældemodul. Vi tager en prøve i enevælden. Din lektie er at få kigget dine noter igennem / få læst op på det du mangler, så du er klar til prøve. Bagefter vælger vi nye forløb til resten af skoleåret
-
Slapt og skarpt i historie - STX | emu danmarks læringsportal
-
Stx historie Slapt og skarpt i historie.pdf
-
Enevældehjulet
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ideologiernes historie
Et kort forløb, hvor vi arbejdede med de klassiske ideologiers historiske forankring. Vi fandt kontinuitet og brud mellem ideologierne. Forløbet opgives ikke til eksamen, men viden om ideologierne indgår i de øvrige forløb, hvor det er relevant.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i tid:
mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 1500 og 1900.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 5% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
What was the Industrial Revolution? | History in a Nutshell | Animated History
-
Ideologiernes kamp.pdf
-
16. Politisk liberalisme - Montesquieu (Grundbog til historie.1750 - 1945. Systime 2001).doc
-
Vi fokuserer i dette modul på LIBERALISMEN. Læs frem til og med s. 20 i vores kompendium "Ideologiernes kamp". Du skal tage noter, så du med dine egne ord kan redegøre for, hvad ØKONOMISK LIBERALISME, POLITISK LIBERALISME og KAPITALISME er; tænk også
-
Merkantilisme
-
Revolutionens første mindeværdige år
-
17. Konservatismen - Burke (Grundbog til historie. 1750 - 1945. Systime 2001).doc
-
Dagens lektie: Socialliberalisme og konservatisme. Læs de relevante afsnit på s. 24-26 i kompendiet "Ideologiernes kamp" om SOCIALLIBERALISME OG KONSERVATISME (dvs. inkl de to kildetekster). Tag noter, så du kan gøre rede for, hvordan disse to nye id
-
18. Socialliberalisme - Stuart Mill (Grundbog til historie. 1750 - 1945. Systime 2001).doc
-
The Radicals arms.docx
-
Marxistisk Periodisering.doc
-
I dag fokuserer vi på socialismen. Lektie: Læs i kompendiet "Ideologiernes kamp" s. 21-24. Du skal tage noter, så du med dine egne ord kan redegøre for de centrale begreber: HISTORISK MATERIALISME, PRODUKTIVKRÆFTER, PRODUKTIONSFORHOLD, KLASSEKAMP, PR
-
MARXISME. AN's noter.docx
-
Illustrationer til marxismen.docx
-
Vi tager en prøve i ideologierne. Så din lektie er at kigge alle dine noter igennem til de ideologier, vi har arbejdet med (inkl fascisme og nazisme fra 1.g), så du er klar
-
Øvelse ideologier.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Middelalder, pest og korstoge
I dette forløb arbejdede vi med at forstå middelalderens samfund, der fik sammenhængskraft gennem lensvæsen, feudal produktionsform og et religiøst verdensbillede, der garanterede den kristne kirkes store magt.
Vi fokuserede på Den Sorte Død; her arbejdede vi med årsagsforklaringer og konsekvenser af middelalderens pandemi og diskuterede ligheder og forskelle til nutidens pandemi Covid-19.
Sidst i forløbet arbejdede vi med det både voldelige og fredelige kulturmøde mellem kristne og muslimer i middelalderen.
Vi arbejdede grundigt med de små kilder (“citater”), der optræder i fremstillingsstoffet på de læste sider i “Verden før 1914”.
- se endvidere de vedhæftede links og dokumenter under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen
Vi har arbejdet med følgende mål fra læreplanen:
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ globalisering
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i tid:
mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 16% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Laboratores.docx
-
Bryld, Carl-Johan: VERDEN FØR 1914, Systime; sider: 68-100, 102-116
-
220602 historie a – stx august 2022.pdf
-
Om kristne slaver i Hedeby.doc
-
Vi ser Arn-filmen færdig. Husk dine evaluerings- + notepapirer, som du arbejdede med i sidste modul
-
Fulbert af Chartres Lensforpligtelserne (Friisberg 1988).doc
-
Arn. Fokusspørgsmål.docx
-
Feudalsystemet.png
-
Samfundspyramide Middelalder.png
-
Feudal system.png
-
Fra forsiden til en salmebog 1250.docx
-
Froissart om flagellanterne og jøderne.doc
-
Googlesøgninger på "miasmeteori"
-
Flagellants
-
2 tekster om jøderne og pesten (Mikkelsen & Kahl Pest over Danmark. Systime 2006).rtf
-
Vi fokuserer i dette modul lidt mere på middelalderens pandemi Den Sorte Død/Pesten. Jeres lektie er delt op sådan her:
-
Det funktionelle kildebegreb
-
Pestens årsager og udbredelse.docx
-
Konsekvenserne af Den Sorte Død.docx
-
S. Stemann Knudsen og K. B. Danielsen. Middelalderen. Systime 2011 s. 144-153.pdf
-
De_syv_doedssynder.pdf
-
De Syv Dødssynder
-
Seven Deadly Sins. Hell.
-
Modulplan
-
Kildeøvelse om kulturmødet i Spanien 2d (4 kildetekster).doc
-
DRTV - Jerusalem - Kampen om den hellige by: Religionskrig
-
Kalkmaleri A: Dommedag i Østerlars Kirke (ca. 1325-1350)
-
Kalkmaleri B: Dommedag i Østerlars Kirke (ca. 1325-1350)
-
den_farverige_middelalder_-_folk_mellemtrin.pdf
-
Vi afslutter vores middelalderforløb med en prøve. Så din lektie er at få kigget dine noter igennem / få læst op på det, du mangler
-
Middelalderhjulet
-
I dag repeterer vi vores forløb om MIDDELALDER, PEST og KORSTOGE, som vi jo snart skal lave prøveeksamen i. Din lektie er at du får læst op på dine noter /genlæst / læst det, du har huller i - brug fx "Middelalderhjulet" som checkliste
-
Helvede og Dommedag - søjlediagrammer over motivernes kronologiske fordeling.doc
-
Historieeksamen
-
Teori, begreber, metode
-
Prøveeksamen i Middelalderforløbet. Når modulet starter, får du udleveret et eksamenssæt, som om du skulle til 1,5 times forberedelse til historieeksamen i forløbet "Middelalder, pest og korstoge" - og får resten af modulet til at forberede din eksam
-
Skabelon for disposition til historieeksamen
-
Eksamens-tjekliste for historiefaget
-
Prøveeksamen Middelalder 3d.docx
-
Middelalderprøveeksamen. 3d's spørgsmål
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Velfærdsstat og kvindernes kamp for ligestilling
Vi indledte forløbet med et overblik over velfærdsstatens udvikling i Danmark fra slutningen af 1800-tallet over 1960'ernes højkonjunktur frem til starten af 1970'erne.
Ud over de samtidige ideologiske diskussioner om velfærdsstaten fokuserede vi på de politiske og kulturelle nybrud i velfærdsstatens guldalder, særligt "Ungdomsoprøret" og "Kvindernes kamp for ligestilling og frigørelse". Her anvendte vi vores viden fra det tidligere ideologiforløb til at forstå Rødstrømpernes marxistiske ideologi.
- se også vedhæftede dokumenter, links mm, der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i tid:
mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i forhold til geografi:
mindst to forløb skal tage udgangspunkt i Danmarks historie.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 9% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi begynder på forløbet om Velfærdsstaten og kvinders rettigheder, som I valgte. Lektie: Se først videoen med miniforedraget om velfærdsstaten, så får du et kort overblik over velfærdsstatens historie. Læs derefter s. 48-53 i det vedhæftede dokument
-
Miniforedrag - Velfærdsstaten
-
Fra_fattighjaelp_til_velfaerdsstat_-_Fokus_3,_s.48-75.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til s. 48-53:
-
Jakob Knudsen.docx
-
2d's svar til Jakob Knudsen
-
Vi fortsætter vores historiske gennemgang af velfærdsstaten. Læs s. 53-57 (indtil "Velfærdsstatens krise") + besvar de vedhæftede arbejdsspørgsmål
-
Arb.sp. til Fokus 3, s.53-57 (Velfærd).doc
-
P.Møller og B.R. Andersen (Fokus 3, T4-5).doc
-
Multiple choice quiz Velfærdsstat (pba. Fokus 3)UDEN SVAR.doc
-
Familieliv i Danmark.pdf
-
Historien om Danmark. Velfærd og kold krig
-
Hvad skal jeg være? | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
-
Fokusspørgsmål til filmen "Hvad skal jeg være?" (1955)
-
Scooterpigen 1962.docx
-
2d Hi - Ungdomsbegrebet
-
SKM_C554e22032114000.pdf
-
Skriveøvelse i modulet: "Hvad var karakteristisk for Danmark i 1950'erne?"
-
Amerikanisering efter 1945
-
Ungdomsforbrug anno 1957
-
”Amerikansk hulkesanger fremkalder ubeskrivelige hysteriske scener”. Artikel om Elvis Presley i Lolland-Falsters Folketidende, 26. september 1956
-
Teori, begreber, metode for 2d Hi
-
Valgtema: Socialdemokraternes tid 1953-1968
-
Det nye venstre 1959-
-
6 valgplakater i rigtig rækkefølge.doc
-
6 valgplakater til visuel historie - 1950, 1957 og 1960valgene.doc
-
Rødstrømperne og den nye kvindebevægelse, ca. 1970-1985
-
Læs det vedhæftede link om "Kvindebevægelsen". Du skal kunne 1) gøre rede for de forskellige mærkesager i kvindebevægelsens historie, 2) forklare, hvad der var nyt og radikalt ved "Den nye kvindebevægelse" fra slutningen af 1960'erne og frem
-
kvindebevægelsen | lex.dk – Den Store Danske
-
Rødstrømper og blåstrømper
-
Øjenbrynene.docx
-
Øjenbrynene
-
Kvindernes Kampdag 1975
-
Kilde 196 - Rødstrømpe-Manifest - Kvindekilder - KVINFO
-
Noget om kontorassistent Fru Larsen.docx
-
Rødstrømper - en kavalkade af kvindefilm
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rusland-USSR-Rusland
Dette forløb har været et længere overblik over Ruslands og Sovjetunionens historie.
Et særligt fokus har været at følge Ruslands udvikling som imperialistisk stormagt, en rolle der blev overtaget af Sovjetunionen og nu forsøges genskabt af præsident Putin.
Andre fokuspunkter har været: Opbygningen af Sovjetunionen ud fra marxistisk ideologi; USSR's ideologiske og praktiske opgør med religion; Sovjetunionen og Ruslands nedgang og sammenbrud under Gorbatjov og Jeltsin i 1980'erne og 1990'erne; Putins forsøg på at stabilisere og genrejse Rusland; Ensrettelsen og militariseringen af det russiske undervisningssystem; Den Russisk-Ortodokse Kirkes genkomst; Begrebet "Russkij Mir".
Endelig har vi arbejdet med Ruslands krig i Ukraine fra 2014 til nu, med særligt fokus på tiden efter fuldskala invasionen 24/2-2022.
Vi har løbende anvendt tidligere gennemgåede faglige metoder og begreber - kildekritik, historiebrug, erindringshistorie.
- se endvidere de vedhæftede links og dokumenter under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
-Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i tid:
mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 17% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Samtaler Om Det Vigtige. Fædrelandets Forsvarers Dag
-
Vil man forstå krigen mellem Ukraine og Rusland, må man også forstå en historie, der går over 1.000 år tilbage.docx
-
Principalities of Kievan Rus" (1054 1132).jpg
-
Kyiv Rus T.png
-
Video til "Samtaler om det vigtige"
-
Ruslands historie | lex.dk – Den Store Danske
-
Russian expansion Asia.jpg
-
russia-expansion-1300-1796.webp
-
Sådan blev Rusland en stormagt.docx
-
Rusland (historie - 1682-1917) - Læs om perioden - lex.dk
-
DRTV - Rusland i krig: Tsarrusland
-
Tidslinje: Det russiske imperium
-
Bryld, Carl - Johan: VERDEN EFTER 1914, Systime; sider: 59-75, 149-161
-
Skema til at læse fremstillingsstof.docx
-
[Fra vores forløb om "Ideologiernes historie"]: I dag fokuserer vi på socialismen. Lektie: Læs i kompendiet "Ideologiernes kamp" s. 21-24. Du skal tage noter, så du med dine egne ord kan redegøre for de centrale begreber: HISTORISK MATERIALISME, PROD
-
MARXISME. AN's noter.docx
-
Illustrationer til marxismen.docx
-
Ukraines ambassadør i Danmark advarer: Putin er en trussel mod alle
-
DRTV - Rusland i krig: Sovjetunionen
-
Afsnit
-
Tvangskollektivisering og hungersnød
-
Bryld. Den Russiske Revolution og Sovjetunionen 2004.pdf
-
Teori, begreber, metode 3d
-
3d - Opgøret med religion i USSR
-
Religionskritiske plakater
-
Molotov-Ribbentrop-Pagten
-
Russia's Foreign Ministry's spokeswoman denigrates Western alliance in WWII
-
Russian state TV lies about WWII. Feb. 2023
-
Teori, begreber, metode
-
Cold War membership Europe Soviet Union satellites.jpg
-
EasternBloc_BorderChange38 48.svg
-
The Cold War - OverSimplified (Part 1)
-
Sovjetimperiet.pdf
-
3d og Sovjetimperiet. Plan
-
Warsaw Pact - Wikipedia. JERNTÆPPET
-
Oprør i Østeuropa
-
Rusland nye og gamle fortællinger.pdf
-
DRTV - Rusland i krig: Den Russiske Føderation
-
Rusland i Krig - Den Russiske Føderation. Fokusspm.docx
-
Rusland nye og gamle fortællinger. 2. del.pdf
-
Krigen i Ukraine. Fra lynkrig til nedslidning
-
Russia-Ukraine crisis: Putin orders military operation in Ukraine
-
Putin says Ukraine run by band of drug addicts and neo-Nazis; urges Ukrainian army to stage coup
-
Russian President Putin announces further invasion of Ukraine and delivers warning
-
Ukrainian president Zelenskyy speech to the Russian citizens, 24 February 2022 [English Subtitles]
-
Volodymyr Zelenskiy calls on citizens to take up arms for future of Ukraine
-
Zelenskyy: I'll remain in Kyiv
-
Vladimir Putin dresses down Russia's spy chief - BBC News
-
Deep State Map Ukraine War
-
Historiker: 2004-Putin ville være rygende uenig med 2022-Putin
-
Family secretly film life in Russian-occupied Ukraine - BBC News
-
Billeder + øvelser fra Kherson 2022
-
I dette modul skal vi arbejde med historiebrug og erindringshistorie i Rusland og Ukraine. Lektie til modulet: I er delt i 2 grupper, der skal læse hver jeres artikel.
-
Militærhistoriker: Putin bruger historien som en kampplads til at legitimere sit styre
-
Sådan vandt en højreintellektuel elite Ruslands værdikamp
-
Modulplan 12/11-2024
-
FN's folkedrabskonvention
-
Modulplan Folkedrab
-
I dette modul arbejder vi med Den Russisk-Ortodokse Kirkes genrejsning og nye stærke rolle i Rusland. Lektie: Genlæs først dine noter til det modul tidligere i forløbet (12/9), hvor vi arbejdede med Sovjetunionens forsøg på at udrydde religion. Se de
-
Russian church launches cathedral dedicated to armed forces
-
Russisk-ortodoks kirke har en paradoksal grund til at fejre Anden Verdenskrig
-
Hvordan kan en kristen kirke danse kinddans med en krigsparat diktator?
-
Modulplan 20/11
-
Rusland fører krig med kampvogne, raketter - og en ny historiebog
-
Russkij Mir
-
Vitalij Podvitskij 2015
-
Jeg kommer hjem, hjem til dig
-
Lad Os Begrave Krigen
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romerriget
Efter en indledende gennemgang af Romerrigets lange historie fokuserede vi først på det politiske system i republikken. Ud fra Polybios' forståelse af styreformernes kredsløb diskuterede vi fordele og ulemper ved de forskellige styreformer.
Vi arbejdede videre med begrebet "civilisation" og havde fokus på det romerske barbarbegreb og romanisering som sammenhængskraft i Romerriget. Endvidere sammenlignede vi "pax romana" med "pax russica"/ "russkij mir" fra vores tidligere forløb, dvs. fandt ligheder og forskelle.
Vi har løbende anvendt tidligere gennemgåede faglige metoder og begreber - kildekritik, historiebrug, erindringshistorie.
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i tid:
mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden før ca. 500.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 8% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
mitCFU.dk
-
imperium | lex.dk – Den Store Danske
-
Romerske myter (3).pdf
-
Modulplan
-
Bryld, Carl-Johan: VERDEN FØR 1914, Systime; sider: 36-66
-
Klientsystemet.docx
-
Skematisk fremstilling af det romerske politiske system under republikken.docx
-
Roms politiske system i republikken.docx
-
I modulet: Diskutér dagens lektie og gennemgå de vedhæftede modeller over klientsystemet + det politiske system i republikkens tid. Diskutér derefter spørgsmålet: "Find argumenter for og imod udsagnet: "Den romerske republik var demokratisk".
-
Ciceros valgkamp2024.doc
-
Polybios: Om styreformernes kredsløb og Roms forfatning
-
Styreformer.docx
-
Valgplakat 1
-
Valgplakat 2
-
Valgplakat 3.png
-
Valgplakat 4.png
-
Valgplakat 5
-
Valgplakat 6.png
-
Modulplan: Sæt jer i jeres grupper og diskuter dagens lektie. Svar derefter på:
-
Punic Wars - Sicily, Spain, Rome
-
Livius Slaget ved Cannæ.docx
-
First Punic War 264 BC v3.png
-
Punic Wars - Wikipedia
-
I modulet: Genlæs Citat (kilde) 4 + 5 fra lektien + den vedhæftede kilde "Livius: Slaget ved Cannae". Formuler nogle gode spørgsmål, som de 3 kilder kan hjælpe os med at besvare, når vi skal finde ud af, hvorfor Rom gik fra bystat til verdensmagt
-
MitCFU: Hannibal
-
Vi kigger først på de spørgsmål, I formulerede til de 3 romerske kilder i sidste modul før jul - så hav også det parat!
-
Cæsar
-
Det Romerske Imperium.
-
AsterixTvekampen.pdf
-
AsterixByplanlæggeren.pdf
-
AsterixTvekampen om skole.pdf
-
Amerikanisering efter 1945
-
Formuleringen af det romerske barbarbegreb(uddrag).doc
-
ARISTIDES (Ørsted Arven fra Rom 2000, kilde 31).doc
-
Penguin Historical Atlas of Ancient Rome (3 afrikanske byer).pdf
-
civilisation | lex.dk – Den Store Danske
-
Modulplan. Romanisering Pax romana civilisation
-
Josefus om jødiske krigsfanger (Carlsen Romerriget 2001, Tekst 21).doc
-
Romanisering (tacitus og strabo).doc
-
Teori, begreber, metode for 3d
-
3d's arbejdsspørgsmål romanisering
-
Maximus Leads The Romans To Victory (Full Opening Battle) | Gladiator
-
Trajansøjlen.jpg
-
Den romerske hær og Trajansøjlen.docx
-
Imperium Romanum
-
Teori, begreber, metode
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vietnamkrigene
Efter en indledende definition af begreberne kolonialisme og imperialisme arbejdede vi med Vietnams vej fra fransk koloni til selvstændig nation. Vi havde fokus på borgerkrigene og uafhængighedskrigene mod Frankrig og USA. Her så vi på krigen med såvel vietnamesernes som amerikanernes øjne. Vi arbejdede med Vietnam som en ideologisk slagmark midt i Den Kolde Krig.
Vi så på, hvordan USAs krig i Vietnam blev en katalysator for Ungdomsoprøret - dvs. hvordan vietnamesernes kamp for selvstændighed blev identifikationspotentiale for ungdomsoprørernes ideologiske venstredrejning og opgør med det, de så som forældregenerationens stivnede og ulige kapitalistiske samfund.
Vi arbejdede med kildekritik og aktør/struktur-forklaringer.
Vi afsluttede forløbet med at lave erindringshistoriske analyser af vietnamesiske mindesmærker. Her inddrog vi også fagbegrebet HISTORIEBRUG med historiebrugstypologi i vores analyser.
- se endvidere de vedhæftede links og dokumenter under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i tid:
mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
Undervisningen skal tilrettelægges, så der er en spredning i forhold til geografi:
mindst ét forløb skal tage udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 10% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vietnamkrigen
-
Frederiksen, Peter: VIETNAM - FRA DRAGE TIL TIGER, Systime; sider: 6-15, 22-26, 28-29, 32-34, 40-45, 50, 52-56, 62-65, 76-77, 80-81, 90-93, 104-109, 114-119
-
Ansigtsvinkler.doc
-
Vi begynder på vores nye Vietnamforløb. Læs siderne i Vietnambogen. Når du har læst, skal du kunne svare på: 1) Hvad er et PROTEKTORAT? 2) hvilke interesser lå bag Frankrigs ønske om at gøre Vietnam til fransk protektorat/koloni? Dvs. hvad fik Frankr
-
Jules Ferry om fransk imperialisme - kort version (Fokus 2, s.187-188).doc
-
Imperialisme AN's NOTER.doc
-
Cold war Europe.jpg
-
File:Cold War Map 1980.svg - Wikimedia Commons
-
Når du har læst, skal du kunne svare på: 1) Hvad var VIETMINH? 2) Hvorfor ville Frankrig genkolonisere Vietnam efter 2. Verdenskrig? 3) Hvordan blev Indokinakrigen til en del af “Den Kolde Krig”? (Forklar her bl.a. INDDÆMNINGSPOLITIKKEN + DOMINOTEORI
-
Kort over Fransk Indokina
-
Colonization 1945.png
-
Afkoloniseringen i Asien.docx
-
I dagens lektie skal du tage noter til 1) Hvad blev resultatet af Geneve-konferencen 1954? 2) Karakterisér styret i Nordvietnam - hvilken ideologi havde de? 3) Karakterisér styret i Sydvietnam - hvilken ideologi havde de?
-
4) Beskriv FNL - deres ideologi, mål og midler
-
Den Brændende Munk
-
Vietnam efter Genevekonferencen 1954
-
Tidslinje Vietnam.pdf
-
TEKST 26 og 28 Amerikas syn på afkolonisering 1953-55.doc
-
Den amerikanske krig set med vietnamesiske øjne
-
Tredje gang de besøgte landsbyen, skete tragedien, der skulle gå over i historien
-
Four Hours in My Lai 5/7
-
50 Years After My Lai Massacre in Vietnam, Revisiting the Slaughter the U.S. Military Tried to Hide
-
“Make love not war”
-
I-feel-like-Im-fixin-to-die-rag.doc
-
The Ballad of Ho Chi Minh.docx
-
Aktør / struktur
-
Aktør / struktur - Analyseskema
-
'Napalm Girl' from iconic Vietnam War image Phan Thị Kim Phúc
-
Vietnamesiske bådflygtninge bydes hjerteligt velkommen i 1975
-
DRTV - Danmark i Den Kolde Krig: Kampen om Vietnam
-
Modulplan
-
Containerskibet Clara Mærsk reddede Linh og 3.627 andre bådflygtninge i vild aktion: Flere kvinder fødte på åbent hav
-
Historiebrug Hvordan krigen mindes af dens parter.docx
-
Erindringssteder Vietnam
-
Niels Bjerre-Poulsen. Vietnam - den kolde krigs slagmark. Gyldendal 2016. s. 168-169.pdf
-
Teori, begreber, metode
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kronologi og repetition
Klassen repeterede og fremlagde i grupper vores gamle stof fra 1. og 2.g. Her fokuserede vi på tidslinjer med nybrud og diskuterede de historiske problemstillinger, der blev behandlet i de enkelte forløb.
Vi opstillede vores samlede undervisningsforløb kronologisk.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 3% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604212",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604212",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604212"
}