Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Poul Velin
|
Hold
|
2022 HI/j (1j HI, 2j HI, 3j HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nazismen
1. Nazisme
I forløbet har fokus primært været på udviklingen i Tyskland i Mellemkrigstiden. Vi har også haft et mindre fokus på Danmark under tysk besættelse.
Følgende problemstillinger har været centrale:
Hvordan udviklede Tyskland sig politisk, økonomisk og socialt i perioden frem mod nazisternes magtovertagelse?
Hvordan kom nazisterne til magten?
Hvordan udviklede Tyskland sig under nazismen?
Hvem var ansvarlige for nazismens forbrydelser?
Hvordan forløb den tyske besættelse af Danmark sig – og hvilken rolle spillede den for den danske befolkning?
Fremstilling:
Bryld, Verden efter 1914 (2010), s. 96-108.
Frederiksen, Det 3. rige, (2001), s. 20-27, 56-63.
Frederiksen, Danmark besat og befriet, (2001), s. 23-24, 28-32, 34-46.
Dokumentarer:
’Året 1939’. Fra serien Europa i det 20. århundrede. 2009. (35 min.).
Film:
Intet nyt fra Vestfronten (2022). Kun de første 18 minutter.
Napola (2004)
Kilder:
Partiprogrammet ’de 25 punkter’, s. 133-135 i Frederiksen, Det 3. rige
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Første Verdenskrig
2. Første Verdenskrig
Forløbet om Første Verdenskrig har haft fokus på følgende problemstillinger:
- Hvilke årsager lå til grund for krigen?
- Hvordan udviklede krigen sig?
- Hvordan var forholdene for soldater under krigen?
- Hvordan blev krigen afsluttet?
- Hvilken betydning kom krigen til at få?
Fremstilling:
Klos, Den 1. verdenskrig (2004), 11-29, 92-99, 132-133, 134-146, 159-166.
Dokumentar.
Kørt fast i pløret. Året 1915. MitCfu.
Film:
’1917’ (2019)
Kilder:
Foto af tyske soldater på vej i krig (august 1914)
https://www.historycrunch.com/germany-in-world-war-i.html#/ (0,5)
To fotos fra julevåbenstilstanden, 24. december 1914 https://fidesethistoria.wordpress.com/2015/02/18/fraternization-in-world-war-i/ (0,5)
Letter from J B Priestley from the trenches, 1916.
https://www.bl.uk/people/j-b-priestley
Korporal Stolz’ skildring af Passchendaele 4. okt. 1917
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-42/ (1,1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rom
3. Rom
Forløbet om Romerriget har haft fokus på følgende centrale problemstillinger:
- Hvordan udviklede Rom sig fra bystat til imperium?
- Hvilke årsager kan forklare Roms ekspansion – og hvad kan forklare Roms undergang?
- Hvilke politiske, økonomiske og sociale følger fik Roms ekspansion?
- Hvordan blev romersk kultur udbredt til hele Romerriget, og hvordan blev Rom påvirket af de kulturer, Romerriget underlagde sig?
- Hvorfor opstod der konflikter mellem Rom og jødiske og kristne grupper – og hvorfor blev forholdet gradvist bedre mellem Rom og kristne?
Fremstilling:
Bryld, Verden før 1914, s. 37 nederst – s. 66.
S.W. Rasmussen: Antikken har lært os én afgørende lektie
om demokratiets sårbarhed. Politiken, 22/3 2021.
Scannet her:
https://drive.google.com/file/d/1mQDE-trPHkHKmzVCqEW2FOijCepTiEap/view?usp=sharing
S. W. Rasmussen: Kulturmøder og religiøse fjendebilleder. I antikken og nutidens Europa (2018), s. 25-27 midt, 57 nederst-60 nederst, 64 midt – 65 midt, 77-80 midt, 89 midt – 92 øverst. (disse uddrag er scannet her):
https://drive.google.com/file/d/1X4Hq_GD037TTcGLFhTA_mX-x6G8aSeuS/view?usp=sharing
Kilder:
Kilde 5 og 6 i Bryld, Verden før 1914:
Polybius om romerne og karthagerne.
Plutarch om Tiberius Gracchus.
Film:
Agora (2009)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vietnamkrigen
4. Vietnamkrigen
Forløbet om Vietnamkrigen har haft fokus på følgende centrale problemstillinger:
- Hvad var baggrunden for Imperialismen i Asien og hvordan udviklede den sig frem til og med Anden Verdenskrig?
- Hvordan blev afkoloniseringen i Asien efter Anden Verdenskrig påvirket af den kolde krigs udvikling?
- Hvad var den generelle baggrund for USA’s militære engagement i Vietnam i 1960’erne?
- Hvordan udviklede USA’s militære optrapning i Vietnam under Johnson sig?
- Hvad var baggrunden for Nixons ændring af den amerikanske vietnamstrategi?
- Hvordan endte USA’s tilstedeværelse i Vietnam?
- Hvad viste The Pentagon Papers om USA’s Vietnampolitik?
- Hvilke paralleller har der vist sig mellem Vietnamkrigen og krigen i Afghanistan?
Fremstilling:
Bryld, Verden efter 1914 (2010), s. 9 – s. 13, s. 136 midt – s. 139, s. 165 midt – s. 168, s. 183 – s. 185.
Bjerre-Poulsen, Vietnam: den kolde krigs slagmark, 1945 – 1975 (2023), s. 77 – s. 84, s. 104 – s. 112, s. 135 – s. 141, s. 148 – s. 155
M. Burchart (2019), Pentagon løj og gav søforklaringer om krigens gang i Afghanistan. (Leder i Information). Scannet her:
https://drive.google.com/file/d/16rq9FT5TsqX6u1LzW7-vIQMq-d3JB2GR/view
Dokumentar:
Vietnam 1964-1969. Fra serien ’De vilde 60’ere’ (2014). 42 minutter.
Kilder:
Johnsons tale 7. april 1965. S. 85-86 i Poulsen, Vietnam: den kolde krigs slagmark, 1945 – 1975 (2023).
George Balls memo 29. juni 1965. s. 86-s. 88 i Poulsen, Vietnam: den kolde krigs slagmark, 1945 – 1975 (2023).
John Kerry: ’Hvordan beder man en mand om at være den sidste til at dø for en fejltagelse?’. 1971. s. 145-146 i i Poulsen, Vietnam: den kolde krigs slagmark, 1945 – 1975 (2023).
Neil Sheehan, Vietnam Archive: Pentagon Study Traces 3 Decades of Growing U.S. Involvement. New York Times 13. juni 1971. Scannet her:
https://drive.google.com/file/d/1nCcwcQJ2W-iTt3BcwTziiZm86RAV1NYA/view
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Enevælde
5. Enevælde
I forløbet om Danmark under enevælden har vi haft fokus på følgende problemstillinger:
Hvad var baggrunden for enevældens indførelse i Danmark?
Hvilke forandringer medførte enevældens indførelse?
Hvordan var levevilkårene for de forskellige grupper i samfundet?
Hvilke forhold var der mellem de forskellige grupper i samfundet?
Hvilke samfundsmæssige ændringer fandt sted i løbet af enevælden?
Fremstilling:
Kühle, Danmarks historie i et globalt perspektiv (2008), kapitel 2: ’Reformation og enevælde’, s. 75 – s. 125.
Film:
Bastarden (2023)
Kilder:
Der er ikke læst kilder i dette forløb.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Middelalder
6. Middelalder
Fokus i forløb:
Samfundsudviklingen i middelalderens Europa. Fokus ligger på feudalstrukturen, på kirkens magt samt på reformationsbevægelserne i 1500-tallet.
Vi lavede et særligt kildestudie om cistercienserne i Danmark med fokus på klosterlivet og munkenes relationer til det øvrige samfund.
Herudover har der været et tema om vikingetiden. Problemstillingerne var her dels hvordan Danmark udviklede sig i vikingetiden og dels hvordan vikingetiden erindres.
Fremstilling:
Danielsen m.fl., Fokus 1. Fra antikken til reformationen (2007), s. 70 – s. 78, s. 95 – s. 112, s. 185 – s. 191, s. 194 – s. 197
Fremstilling om cistercienserne og andre ordener i Danmark
Pdf, linket her: https://drive.google.com/file/d/1RznkS1YVbdW2v2gbJp4B4xTyQznChe8-/view)
Iversen m.fl., Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel (2. udg., 2020), s. 28 – s. 34, s. 43 – s. 51, s. 54 – s. 57.
Dokumentar
Vikingetiden, 790-1050, (Danmarkshistorien.dk’s onlinekurser). 12 minutter.
https://auinstallation47.cs.au.dk/open-online-course/lektioner/lektion-1-vikingetiden-790-1050
Højmiddelalderen, 1050-1340 (Danmarkshistorien.dk’s onlinekurser). 8 minutter.
https://auinstallation47.cs.au.dk/open-online-course/lektioner/lektion-2-hoejmiddelalderen-1050-1340
Film:
Luther (2003) – 3 korte klip (links ligger her)
https://docs.google.com/presentation/d/1ty8nWepUqbBMMuSOYHFxni1eg4Xz3E6axbbk8NQz5zc/edit?usp=sharing
Rosens navn (1986)
Kilder:
Grundlæggelsesbrev for Vitskøl Kloster, 1157 eller 1158
Om Øm Klosters grundlæggelse, 1172
Dom i striden mellem Jens Iversen (Lange) og to adelsmænd, 1458
De 3 kilder er scannet her: https://drive.google.com/file/d/1RPX0hSZKPBNXb8aqpYSuFlrbItEcT3Ah/view):
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
USA
7. USA
I forløbet om USA har vi haft fokus på følgende problemstillinger:
Hvordan har begreber som exceptionalisme, ’den amerikanske drøm’ og ’frontier-tesen’ indgået i opfattelser af og debat om amerikansk identitet?
Hvordan har indvandringen til USA påvirket debatten om amerikansk identitet?
Hvilke faktorer medvirkede til at holdningerne til indvandring ændrede sig gennem 1800- og 1900-tallet?
Fremstilling:
Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023), s. 8 – s. 43, s. 118 – s. 147.
Dokumentar:
Doku: Den nye storby (USA 7 (2011), 45 minutter)
Kilder:
J. Hector St. John de Crevecouers: “Hvad er en amerikaner?”, s. 19-20 i Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023).
Alexis de Tocqueville: “Om den amerikanske nationalkarakter”, s. 24-25 i Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023).
Frederick Jackson Turner “Om kolonisations-grænsens betydning i amerikansk historie”, s. 28-29 i Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023).
Axel Felix, ”Langt fra Danmark” (1855), s. 120 i Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023).
Integration på hvis betingelser? Et polsk-amerikansk synspunkt (1910), s. 121-122 i Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023).
Theodore Roosevelt, ”Om ’amerikanisering’ af indvandrere” (1915), s. 123-124 i Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet, 3. udg. (2023).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kina
8. Kina
I forløbet om Kina har vi haft fokus på følgende problemstillinger:
Hvad var baggrunden for kejserdømmets fald?
Hvad var baggrunden for, at Mao kom til magten i 1949?
Hvad var centrale elementer i Maos udgave af kommunismen?
Hvordan ændres livet for den almindelige kineser i Maos periode?
Hvilken form for politisk kultur fandtes i Maos Kina?
Hvilken betydning har Mao haft for Kinas historie?
Hvilke holdninger er der til Mao i Kina i dag?
Fremstilling:
Frederiksen, Grundbog til historie. Verden uden for Europa (2013), s. 81 – s. 90.
Holm, Kina – fra kejserdømme til kapitalisme, 2. udg. (2015), s. 47 – s. 88.
Dokumentar:
Kina mellem triumf og kaos. Maostalgi (2012), 47 minutter.
Film:
At leve (1994)
Kilder:
’Rød og ekspert’ af Mao Zedong, 31. januar 1958.
Folkekommuner Resolution fra Centralkomiteen om oprettelse af folkekommuner i landdistrikterne, 29. august 1958.
Edgar Snows interview med Mao i sit hjem i 1963. The Observer 28. marts 1963.
Wei Jingshengs erindringer fra 1968: En beretning om kannibalisme.
Foto af Baggårdssmelteovn fra Det Store Spring Fremad
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604215",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604215",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604215"
}