Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Marianne Nørgaard
|
Hold
|
2022 SP/2 (1g SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Spansk Grundforløb.
Vi har fulgt begyndersystemet Caminando + øvebog.
Vi har læst og arbejdet med kap. 1- 8 og forventer at arbejde med grundforløbet de første måneder af 2.g.
Grammatiske emner:
Artikler
Præsens
Perfektum
Nær fremtid
Estar + gerundium
Tener que + infinitiv
Anbefalet sommerferietræning: Busuu
Youtubekanal om yndlingsemnet
Chat på spansk ChatGBT
Omfang: 30% af det samlede modulantal på A-niveau
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
57 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cuba (Eksamen)
Dette forløb er jeres første rigtige emne efter Caminando-grundbogen. Forløbet tager udgangspunkt i filmen Habana Blues, hvor musikervennerne Ruy og Tito forsøger at skaffe en pladekontrakt. I filmen får vi præsenteret et cubansk samfund med mangel på det meste, men også stærke personligheder, der forsøger at balancere mellem idealer, drømme, og de muligheder, der ofte er meget få af.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Materialer:
- Habana Blues (2005)
- Nyhedspodcast om Cuba:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-dr-s-nyhedspodcast-87
https://www.megaradio.dk/podcast/genstart-drs-nyhedspodcast/genstart-cuba-uden-castro
- Un mito - El Che Guevara:
http://formespa.rediris.es/actividades/audio/
- Dreaming Spanish! A2 Spanish: I Went to Communist Cuba! https://www.youtube.com/watch?v=Fy15p9swnV4
- Cancion: “La política no cabe en la azucadera”, Carlos Varela (1995).
- Cancion: ”Sólos tu y yo” Fra filmen Habana Blues, X Alfonso
Omfang: 4% af det samlede modulantal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
El día de los muertos
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Las cholitas (Eksamen)
Las cholitas - Desde discriminación a empoderamiento
I dette forløb arbejder vi med Las cholitas fra Bolivia. Det handler om oprindelige folks kvinder, som efter mange års undertrykkelse har taget kampen op mod de traditionelle kønsroller og mod deres marginaliserede position i samfundet som oprindelige folk. Gennem wrestling får kvinderne mod til at finde en ny identitet både som ligeværdige i deres ægteskab og som indigenas med en stemme i samfundet. De udfører deres sport og shows i ført deres traditionelle klædedragt, og lader ikke dragten begrænse dem begrænse dem fysisk. Herigennem finder de en identitet, som forener deres rødder og Aymara-kultur med moderne kultur. Vi tager udgangspunkt i wrestling, og finder lignende eksempler med klatrende og skatende cholitas.
Forløbet giver eleverne:
- kendskab til latinamerikas mangfoldighed
- forståelse for det ulige forhold mellem kvinde og mand
- forståelse for det ulige forhold mellem cholo og mestizos
- fornemmelse for et før og et efter europæernes erobring af lat.amr.
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Materialer:
- Horisont, DR (2003, Episode 28) Det kvindelige tæskehold fra La Paz
- Podcast DuoLingo #84: Las cholitas de hoy https://podcast.duolingo.com/episode-84-las-cholitas-de-hoy-cholitas-of-today
- Billeder fra Horisontudsendelsen til billedbeskrivelse
- Cholitas Escaladoras: Fuerza Latina: https://www.youtube.com/watch?v=9s6xy00QXzo
- Las Imillas Skate – Eksamensopgave
Omfang: 4% af det samlede antal moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
El gran cocinero
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La inmigración (Eksamen)
Forløbet omhandler illegal immigration i Spanien og har novellen "Moros en la costa" som omdrejningspunkt. Her fokuserer vi på forskelle og ligheder mellem de to hovedpersoner og deres opvækst. Undervejs arbejder vi især med emnegloser.
Endvidere arbejder vi med forskellige migranthistorier med materialet ”El viaje es sólo el principio”. Her får vi kendskab til de mange forskellige årsager, der kan ligge bag beslutningen om at emigrare og forståelse for de udfordringer og fordomme som migranterne må leve med i deres nye tilværelse legalt eller illegalt.
Sidst i forløbet perspektiverer vi med filmen Sin nombre.
Faglige mål:
- kendskab til aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- at forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- at læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- at deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
Materialer:
Sin nombre
Moros en la costa
Canción: Chambao - Papeles mojados
Manu Chao: Clandestino
ProfedeELE: Inmigración - El viaje es solo el principio. https://www.profedeele.es/actividad/migrantes-viaje-es-solo-principio/
Omfang: 8% af det samlede antal moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hispanohablantes en Dinamarca (Eksamen)
I dette forløb skal vi arbejde med spansktalende fra forskellige dele af verden bosat i Danmark.
Gennem udsendelsen Dinamarca, espíritu, hygge. Vi ser på 6 individers historie og deres baggrund for at bo i Danmark. Hvad vælger de at fremhæve ved Danmark og dansk kultur, og hvilke forskelle til deres oprindelsesland påpeger de.
Undervejs undersøger vi vores egne fordomme og forestillinger.
Forløbet afrundes med eksempler på, hvad der tiltrækker ved Danmark, og vi ser filmen Perdiendo el norte, om to spanske immigranter og deres møde med tysk arbejdsmarkedskultur. Filmen karrikerer de to nationaliteter, men præsenterer også "immigranten" og dennes forventninger, drømme og håb for fremtiden og mødet med virkeligheden som immigrant i en ny sproglig og kulturel kontekst.
Faglige mål:
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige arbejde.
Materialer:
- Hispanohablantes en el mundo: ”Dinamarca, espíritu, hygge” (RTVE.es, 2019)
- Quizlet – Hispanohablantes en DK
- “Alba, 19 años: Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas”, España mañana, Kasper Kloch, Forlaget Columbus
- Usos y costumbres de España.
- La generación de los mil euros, s. 17-23 Nuevos Retratos, Ole Loumann, Gyldendal 2010
- Ordbogen.com
Omfang: 8% af det samlede antal moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Las mujeres de Pedro Almodóvar (Eksamen)
Forløbet omhandler instruktøren Pedro Almodóvars produktion Todo sobre mi madre. Vi læser dele af manuskriptet og ser filmen. Undervejs fokuserer vi på kvinderollerne, først og fremmest Manuela og Hermana Rosa, dernæst Agrado og la madre de Hermana Rosa.
Efter at have set filmen Todo sobre mi madre, sammenligner vi filmen med et andet Almodóvar-værk Volver og undersøger instruktørens syn på kvinder.
Endelig ser vi på Almodóvar som en oprørsk og grænsesøgende instruktør, og på hvordan temaerne i hans film og selve kompositionen kan ses som et oprør mod Franco-tidens idealer og værdier.
Faglige mål:
- kendskab til Spaniens verdensberømte filminstruktør Pedro Almodóvar
- kendskab til centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Materialer:
- Todo sobre mi madre (bog + film 1999)
- Volver (film 2006)
- Ordbogen.com
Omfang: 8% af det samlede antal moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
El Perú: La gastronomía peruana (Eksamen)
Forløbet omhandler Perú og tager udgangspunkt i bogen "Vale un Peru". Vi arbejder først med et historisk overblik, og introducerer til præcolumbiansk historie med animationsfilmen Pachamama. I filmen præsenteres en række særlige kendetegn ved incakulturen, og livet i Andesbjergenes højland.
Dernæst arbejder vi med gastronomi, som en måde at formidle Perus mangfoldighed. Kokken Virgilio Martinez sammensatte en menu, der repræsenterer de forskellige højdemeter i Perú, både på råvarer, kultur, diversitet og udseende, og han fik overvældende succes. Med restauranten Central har han åbnet befolkningens øjne for værdien af Perus naturligt forekommende spiselige råvarer, som ofte findes i hundredevis af varianter, takket være inkaernes landbrugsteknikker.
Endelig ser vi på Perus afgrøder og superfoods.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Materialer:
- Kompendium til Peruforløb: Vale un Peru, s.8-17; 60-65; 70-73
- Pachamama (Film 2019) - se den med nedsat hastighed for at træne lytteforståelse
- Delia Ackerman: La quinua y la kiwicha son desaprovechadas en el Perú. Entrevista. El Comercio Perú 19 – 07 - 2021
- Chef’s Table – Virgilio Martinez, Netflix 2024, Sæson 3
- Canción: Bomba Estereo: Tierra (2021)
- Ordbogen.com
Omfang: 4% af det samlede antal moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
El fútbol
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604230",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604230",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604230"
}