Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Bo Nielsen
|
Hold
|
2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb 2022
Vi undersøger emnet "Who am I?" med udgangspunkt i forskellige tekster, både fiction og non-fiction. Vi arbejder med tekstanalyse, filmanalyse mv.
Tekster:
"Personality development" 1/2 side
Sarah Whale: "I was told I wasn't intelligent enough to study" 2019, non-fiction. 1,5 sider
Molly Innes: "Now I am an Oxford student, am I still working class?" non-fiction 2 sider
Michel Faber: "Less Than Perfect" 2005 short story 11 sider
Ashley Eesterman: "I found my birthmother, it didn't rock my world, and that's okay" 6 sider
Dr Rashkin's narrative model for short films
"Soft" short film, ca. 7 sider
"Whiplash" spillefilm 10 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Humans of New York, humans of Falko
Introduktionsforløb til engelsk i 1C:
Vi læser historien om Kasson og hans uheld og skæbne på HONY (Humans of New York). Vi arbejder med forskellige aspekter af fortællingen. Første skriftlige opgave er et selvportræt af eleven HONY-style.
I forløbet arbejder vi også med screening og grammatik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Technology and society
UK industrial revolution
Charles Dickens
London Tube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Public speaking
Vi undersøger hvorfor det kan være så svært at holde tale eller tale i et offentligt rum.
Artikel: "Is Public Speaking Really That Scary?" by Tom Lamont og Viv Groskop i The Guardian, Nov 2nd, 2013.
film "The King's Speech" filmanalyse og historisk kontekst
Ted talk: Megan Washington "Why I dread public speaking" non-fiction analyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The Pentagon, Adichie og skriftlighed
the pentagon : Cicero
skriftlighed - introduktion til five paragraph essay
TED talk: "We should all be feminists" Chimamanda Ngozi Adichie
mundtlige fremlæggelser i grupper
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TED-talk analysis
|
21-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
English as lingua franca
Vi undersøger begrebet English as lingua franca
grundbogstekst "English as lingua franca" fra The English Handbook af Trine Østergaard (Systime)
Vi ser eksempler fra billedemateriale på hvordan engelsk bliver brugt rundtom på kloden, mere eller mindre heldigt.
Novelle: "Second Culture Kids" af Dian Curtis Regan fra antologien "First Crossing -- stories about teen immigrants".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
WW1
World War I:
Tekster
Warpoets: Owen: "Dulce et Decorum Est"
Jessie Pope: "Who's for the Game?"
Film:
Dokumentar: "They Shall Not Grow Old" (Peter Jackson, 2018)
Fiktion: "1917", Sam Mendes, 2019
Billedmateriale: hverveplakater for 1. verdenskrig.
vi læser digte, undersøger hvad propaganda er og analyserer hvervekampagner og undersøger forskellige holdninger til krig.
Do Debate om holdninger til krig.
Til sidst undersøger vi perspectives on war ift krigen i Ukraine og PM Boris Johnsons tale ifm krigens udbrud februar 2022
omfang ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Man and Nature
Man and nature
Vi undersøger menneskets forhold til naturen igennem fiktion og non-fiktionstekster.
artikel: "Creature comfort: why TV nature shows are good for mental health" af Eleanor Morgan, 26th Feb, 2021
Tekster fra Wider Contexts:
"Selling Our land" Attributed to Chief Seattle
"Dominion over Nature" af Robert Pach
"The Ecchoing Green" by William Blake
"Into the Wild" af Jon Krakauer - uddrag
film: "Into the Wild" Sean Penn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
grammar & talks
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Skriftlighedsforløb
skriftlighedsforløb i engelsk
vi træner i skr. formidling, nærmere bestemt 5 paragraph essay og det ender med at eleverne skriver et essay.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Immigration in the UK EKSAMEN
Forløb baseret på Sten Pultz Moslunds "Everyone is Here: New Shapes of Diversity and Belonging in Britain."
Vi starter med at se filmen "This Is England" (Shane Meadows, 2006) for at forstå den historiske kontekst om immigration og racespændinger i UK.
Vi anvender bogens begreber på filmen: national narrative, white nation, homogenous society, multicoloured society, multicultural society, the national “we”, identity struggle,
othering, alienation, integration, heterogeneous, redefine, cultural hybridity, arrival phase, settler phase, indigene phase, majority culture.
Vi reflekterer over hvordan litteraturen kan ryste de rammer et samfund har sat op og ser på hvordan UK multikulturelle samfund er sammensat og præsenteret. Vi sammenligner de to hovedpersoner Jas (i Malakis novelle) og Yazz i Evaristos roman.
NB: "Method Tool Box" p. 217 i "Everyone's Here"
John Agard “Encounter” digt
Eleverne skriver selv et digt som "dissolves borders".
"Everyone Is Here": p. 13-16, p. 174-179 Superdiversity + conviviality
Gautam Malkani’s “Paki" novelle: læsefokus: English variants, Sociolect/street lingo, Language use and identity, Identity as authenticity and performance.
Bernadine Evaristo’s “Yazz” uddrag af roman. Læsefokus: setting, character development. Narrative voice and tone.
Interview m Evaristo på youtube.
Anslået sideantal: 150 sider
Tilladte links til eksamen: https://docs.google.com/document/d/1ZLk6FhDsrxT4T2wenBbZGXfK3FWlxHBl3QY7E1VHya0/edit?tab=t.0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
We Need New Names værklæsning
Vi læser NoViolet Bulawayo roman "We Need New Names" i forbindelse med arbejde med SRO (med samfundsfag) og arbejde med postkolonial analysemetode.
Anslået sideantal: 350
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Grammar and film
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
US election 2024 EKSAMEN
Forløbet er centreret om forhold og personer i relation til det amerikanske valg i nov. 2024 og drejer sig mest om non-fiction analyse.
Summer reading (US fiction) Alle elever har læst et individuelt værk, hvor kravet var at forfatteren skulle være amerikansk og at de havde lyst til at læse bogen.
"Hillbilly Elegy" af J.D. Vance tekstuddrag
filmen "Hillbilly Elegy" af Ron Howard, (2020).
uddrag af Harris- Trump debate, fra september 2024.
President Joe Biden "Remarks on Standing up for Democracy" Nov 2nd, 2022
"How the system works" fra bogen "Election Year", Columbus 2024, p. 12-22.
elevpræsentationer
USA rejse
Article from The Washington Post: Trump's second term: Evaluation of Trump's 100 first days: https://www.washingtonpost.com/politics/2025/04/29/trump-first-100-days-approval-rating/
Anslået sideantal: 95 sider (minus "summer reading")
Tilladte links til eksamen: https://docs.google.com/document/d/1ZLk6FhDsrxT4T2wenBbZGXfK3FWlxHBl3QY7E1VHya0/edit?tab=t.0
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hillbilly Elegy (2016)
|
16-09-2024
|
Analytical essay October
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
The Catcher in The Rye
J.D. Salinger: The Catcher in the Rye - værklæsning
elevpræsentationer 2 kapitler til hvert par
the emergence of a youth culture
Video: US Gov: "Shy Guy"
"Funeral Blues" af W.H. Auden
eulogy speeches
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
skriveøvelse
|
04-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Shakespeare drama and sonnets EKSAMEN
Early modern English
Shakespeare: sonnet 18, sonnet 130. Romeo & Juliet: Act 1, act 2, act 5.
Film: "Shakespeare in Love" John Madden, (1998) og "Romeo & Juliet" Baz Luhrman (1996)
Kaalund og Clausen: "Romeo and Juliet by Shakespeare" p. 7-22 og 34-43.
Emner for baggrundslæsning er: London, early modern English, Elizabethan theatre
"why Shakespeare loved iambic pentameter" - short youtube video.
"Shakespeare is everywhere" TED-talk by Christopher Gaze - med særligt fokus på fortolkningen af sonnet 18 "Shall I compare thee".
Anslået sideantal: 180 sider
Tilladte links til eksamen: https://docs.google.com/document/d/1ZLk6FhDsrxT4T2wenBbZGXfK3FWlxHBl3QY7E1VHya0/edit?tab=t.0
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Elisabethan Era test
|
18-12-2024
|
Gender essays
|
29-01-2025
|
3c EN skr. prøve
|
04-02-2025
|
Terminsprøve
|
06-02-2025
|
Visiting Hour & How to Write about Africa
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Zimbabwe EKSAMEN
Zimbabwe: andet engelsk sprogområde end US og UK
Fokus på "The Lost Decade" ca. 1997-2008. Vi undersøger historiske, politiske og sociale forhold i Zimbabwe med særligt fokus på "The Lost Decade" og læser skønlitterære tekster fra og om perioden.
Artikler fra The Guardian:
"How did it come to this?" by Chris McGreal, 13thFeb 2009
"Generation Mugabe: 'He has normalised the abnormal'" by Alex Maher, 18th Nov 2017
"I have seen first-hand how the horrors of Mugabe’s Zimbabwe haunt our people" by Dixon Chibanda, 11th Jan, 2018
Link til artiklerne: https://docs.google.com/document/d/1DwAs6rYHlvA8gzACU_sxT6ZA6J_3iw2ttdjYm0wTCOw/edit?tab=t.0
review from Finacial Gazette "Zim Writers Document 'lost decade'" by Diana Rodrigues, Dec 9th 2011
Short stories: litterære analysemetoder
"Her Skin is a Map" af Raisedon Baya, fra antologien "Where to Now?" ed. Jane Morris, Amabooks, 2011.
"The Piano Tuner" af Bryony Rheam fra antologien "Where to Now?" ed. Jane Morris, Amabooks, 2011.
+ side 1- 146 romanen No Violet Bulawayo "We Need New Names" (2013) læst i forbindelse med SRO i 2.g. Særligt fokus på de første kapitler og setting og levevilkår for Darling og mødet med NGO'erne mv., style of writing og post-colonial analysemetode. Desuden også særligt fokus på kap 5 "How they appeared" og kapitel 10 "How they left".
sideantal: estimeret 185 sider
Tilladte links til eksamen: https://docs.google.com/document/d/1ZLk6FhDsrxT4T2wenBbZGXfK3FWlxHBl3QY7E1VHya0/edit?tab=t.0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604289",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604289",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604289"
}