Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Gerardo Olsen
|
Hold
|
2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Familierelationer
Et forløb på tværs af de 3 perspektiver, Litteratur, sprog og medier, med fokus på, hvordan familien fremstilles i forskellige forskellige perioder og genrer. Der er fokus på tekstanalyse.
Materiale:
En mand i vores by, Lydia Davis
Støvsuger, Peter Seeberg
Nu sad det unge par sikkert og så video, Jensen
Kronprinsens tale til Dronning Margrethes 50 års jubilæum
Tre tekster om familien: digt, video og billede:
Min søn, dette brev sender jeg dig, Nina Malinovski, Nederen forældre - Philips far, (Sikker Trafik) Skilsmisse, Lars Ravn
Ebbe Skammelsen, folkevise
Ekskursion til Den hirschsprungske Samling: Familieportrætter
Dokumentar:Q's barberhop (medieværk)
Maus - en graphic novel (værk 1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Q's barbershop - et dokumentarforløb
Vi arbejder med et medieværk i forlængelse af forløbet om familierelationer
Fokus på temaer som integration, fordomme, racisme og nationalt tilhørsforhold.
Fokus på temaer som integration, fordomme, racisme og nationalt tilhørsforhold.
Værkanalyse af dokumentarværk:
Emil Langballe: Q's Barbershop (2019)
Arbejde med:
Filmiske virkemidler og filmanalyse
Autenticitetsmarkører og fiktionskoder
Dokumentarfilmens typer
Værkanalyse af dokumentarværk:
Emil Langballe: Q's Barbershop (2019)
Fokus på:
Filmiske virkemidler og filmanalyse
Autenticitetsmarkører og fiktionskoder
Dokumentarfilmens typer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grønland - DHO
DHO-forløb
Som optakt til DHO arbejder vi med ældre og nye tekster om og fra Grønland – med et fokus på Grønlands og Danmarks fælles fortid og nutid – og vi skal lytte til podcast, høre foredrag og se film og dokumentar
Forløbet kredser om kulturmøder, fremmedbilleder og postkolonialisme med anvendelse af begreber som 'den anden', hybriditet, mimicry og sly civility til at beskrive forholdet mellem grønlændere og danskere under og efter koloniseringen.
Forløbet leder frem mod jeres egen research, indkredsning af emne og problemformulering samt læsning og analyse af selvvalgt værk til DHO-opgaven.
Materialer:
DR P3 (videoer) - ca. 10 min ialt.
- Fordomme om grønlændere (2019 Fordomme om grønlændere | DR3
- Vi er taget til Grønland med en påstand (2023) Vi er taget til Grønland med en påstand
- Hvorfor vil grønlænderne løsrive sig fra Danmark (2021) Hvorfor vil grønlænderne løsrive sig fra Danmark?
- Qallunaaq - hvad er jeg? | DR LYD – podcast 1. episode + foredrag med Christian Ulloriaq Jeppesen (29 min)
- Niviaq Korneliussens takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris, 2021
- De Grønlandske myter, Litteraturportalen
- Ludvig Holberg epistel:
- Myten "Månen og solen" (efter Knud Rasmussen)
- Hans Egede: af Det gamle Grønlands nye perlustration (1747)
- Knud Rasmussen: Uddrag af rejsedagbog (1915)
- Tom Kristensen: Det er Knud som er død (1933) + Minds of 99 (2014) -1s
- Aqqaluk Lynge: Ode til Danaiderne og Se vort land, digte 1970
Billeder og fotografier:
Julie Edel Hardenberg
Jette Bang
Satire:
Grønlandsk betjent, Klovn: https://www.youtube.com/watch?v=OwIhq7KhLp8
Den Skæve grønlænder, Mick Øgendal: https://www.youtube.com/watch?v=jVyObsqFQqE
Postkoloniale begreber:
- Den anden
- Hybriditet
- Mimicry
- Sly civility
- The Empire writes back
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Censur og forbudt litteratur
Forløbet er et litteraturhistorisk forløb fra oplysningstiden til 2. verdenskrig
Forløbet har fokus på censur, smædevers og hyldestdigt.
Om censur, Ludvig Holberg
Smædevers over Christina Møinichen, Hans Nordrup
Man binder os på mund og hånd, Poul Henningsen
Dokumentaren: Kornet er i fare, Hagen Hasselbalch, 1944
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Indenfor - udenfor
Vi arbejder med emnet Indenfor - udenfor i et både tematisk og formmæssigt perspektiv. Vi har fokus på sprogkamp, sammenstød, modsætningsforhold og konflikter, som knytter sig til især race, etnicitet, religion og kultur.
Vi har fokus på det litterære og sproglige område
Herunder:
Retorik og argumentation
Institutionaliseret", Haidar Ansari (Værklæsning)
"Haidar", Fængslet/podcast den 3/11, 2022 (22. min.)
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/faengsel/faengsel-2022/faengsel-haidar-16122293187
"Jeg er ikke et produkt af samfundets svigt...", Politiken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det moderne gennembrud
Vi har fokus på Det moderne gennembrud som periode og på dramagenren og forholdet mellem kønnene.
Materiale
Et dukkehjem, Ibsen (værk)
Ane-Mette, Pontoppidan
Af: Fattigliv, Herman Bang
Vi så Indenfor Murene" af Henri Nathansen på Gamle Scene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriveworkshop me Sissel Bergfjord
Skriveworkshop med forfatter Sissel Bergfjord.
4 moduler hvor trænes i novellegenren for til slut selv at skrive en novelle. De bedste læses op til et fællesarrangement.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Influencerkulturen
Sara og Magnus fra KUA underviser i forløbet Influencerkultur og i uddrag af Cecilie Haugaards bog Instagrim
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nyeste litteratur
Vi arbejder i dette forløb med tendenser i nyeste litteratur - fra omk. år 2000 og frem til i dag".
Vi begynder med minimalisme og slutter af med "Underklassen skriver"
Vi slutter af med værklæsning af Thomas Korsgaards "Snydt ud af næsen"
Tekster:
Bjerge som hvide elefanter, Hemingway
Naboer, Carver
Hedebølge, Helle Helle
Forfatterweb:
https://forfatterweb.dk/korsgaard-thomas?check_logged_in=1
- Interview med Thomas Korsgaard
Edouard Louis af
Af: Pow Pow Pow - Pistoldigte, Christine Hagen
Stykket ad samme navn på Republique, Østerbro den 29. oktober, 2024
Undervisningsmateriale i forbindelse med teaterstykket
"Snydt ud af næsen", Thomas Korsgaard, 2024 (værk)
"I pæne hjem", Helle Malmvig, Genstart den 3. oktober, 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Minimalisme
Et kort forløb om minimalismen som litterær strømning
Materiale:
Naboer, Raymond Carver
Bjerge som hvide elefanter, Hemingway
Hedebølge, Helle Helle
Begreber:
Formel reduktion:
Syntaks, form og sprogbrug reduceres/enkelt gøres
Helsætninger og hovedsætninger
Ofte paratakse
Få adjektiver - mindre beskrivende
Kort
Sagligt frem for emotivt
Semantisk reduktion:
Indhold
Fortælleren er som fluen på væggen
Forfatteren er anonym, holder tilbage med budskab, objektiv/neutral
Personer, adfærd og handlinger
Isbjerget i havet: 1/10 er beskrevet, ligger over havet. 9/10 ligger under havet og skal selv fortolkes af læseren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Faglig formidling
TF/6
Tværfagligt samarbejde mellem biologi og dansk med fokus på faglig formidling.
I dansk arbejder vi med:
at bearbejde faglig viden, så den bliver interessant og lærerig for en specifik læsergruppe. Vi arbejder med kommunikation og formidling: Sproglige virkemidler, gennemtænkte argumenter, retoriske greb, kommunikationssituationen m.v.
Vi arbejder også med multimodalitet: Forholdet mellem illustrationer og grafik, faktabokse m.v.
- Asymmetrisk kommunikation: Hvordan gør man faglig viden relevant, nærværende og interessant for en udenforstående?
- Hvordan kommunikerer man hensigtsmæssigt til en specifik målgruppe (intenderet modtager)
- Hvordan udvælger man relevant viden, tilpasser den sprogligt og gør sin modtager klogere?
- Vi genopfrisker diskursanalysens begreber og arbejder med fokus på sundhedsdiskurser (sund kost, motion, træning, rygning - sundhed vs. forkælelse m.v.)
Materiale:
Tak din sved, Samvirke
Video om hjernen med Anders Lund Madsen:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Medier, meninger og debat
Et forløb om journalistik, nyhedsformidling og argumentation. Vi beskæftiger os med nyhedsformidling, avistyper, avisens genrer, vinkling, kildetyper og journalistisk sprog.
Hvilken rolle spiller medierne i det demokratiske samfund?
Vi stiller skarpt på opinionsstoffet med fokus på argumentation, retorik og sproglige virkemidler. Vi går fra at være analyserende til selv at være tekstproducerende: Hvordan skriver man overbevisende?
Eleverne skal opnå viden om
- de 5 nyhedskriterier
- nyhedstrekanten
- journalistens rolle og balancerede nyheder
- vinklinger af nyheder
- Toulmin
- appelformer
- viden om layout
- kendskab til forskellige avistyper
Vi arbejder med skriftlighed med fokus på den debatterende artikels fremstillingsformer.
Analyser af:
Fokus læsning af flg. aviser fra den 9/1
Børsen
Ekstra Bladet
Information
Berlingske Tidende
Politiken
Kristeligt Dagblad
Jyllandsposten
Genstart fra den 9/1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Modernisme og realisme
Fokus på en periode med både realistiske, modernistiske tog eksistentialistiske tekster.
Vi ser på hvordan de to retninger har taget sig ud i dansk litteratur gennem første halvdel af århundredet og op til 1960'erne. Vi har fokuseret på værklæsning og moderne lyrik.
Værk:
Under vejr med mig selv", Klaus Rifbjerg
Madeleine. Lille trist roman, Peter Adolphsen
Biografi af en snegl, Peter Seeberg
Fredag, lørdag, søndag, Vita Andersen
Sisyfosmyten, Homer
Hullet, Peter Seeberg
Patienten, Peter Seeberg
Pointen, Anders Bodelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Genstart | Junior i Grønland | DR LYD
-
Madeleine. Lille trist roman
-
Biografi af en snegl
-
Undervisningsevaluering, hvis der ikke mangler 10 elever igen!!
-
Dagens program
-
Ingen lektie til i dag. Brug tiden på at læse Rifbjerg ;)
-
Fredag, lørdag, søndag, Vita Andersen
-
Fredag lørdag søndag.docx
-
Tina. Husk ordbogen.com!!
-
https://sites.google.com/fa
-
Genlæs Seebergs "Patienten" - I har fået forskellige fokusspørgsmål.
-
Fokusspørgsmål
-
Patienten, Seeberg
-
Forståelse, analyse og fortolkning.docx
-
Falkonews
-
Rifbjerg, Klaus: UNDER VEJR MED MIG SELV, Gyldendal
-
Fokusområder
-
Stil spørgsmål i forbindelse med terminsprøven på mandag
-
Fokus til Fredag, lørdag, søndag.docx
-
Lyrikanalyse
-
Realisme & modernisme
-
Fremlæggelser af "Under vejr med mig selv" (I får 5 minutter til at aftale, hvem der siger hvad, men analysearbejdet skal være færdigt)
-
Anders Bodelsen - Pointen (3) (3).pdf
-
Uro i forstæderne, Panduro.pdf
-
Oplæg: "Under vejr med mig selv", Rifbjerg.
-
Uro i forstæderne, Leif Panduro
-
Natur i litteratur
-
Nyplatonisme
-
Indvielsen, Schack Staffeldt
-
Liljen og Dugdraaben
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Natur i litteratur
Et forløb der kører på tværs af de tre genrer og fra romatikken op til i dag. Der er fokus på menneske og natur.
Nøglebegreber:
- nyplatonisme
- panteisme
- holocenrisk
- teocentrisk
- antropocentrisk
- økocentrisk & anti-antropocæn
- the Mesh
- fibbonacital
- møbiusbånd
Materiale:
Indvielsen, Schack Staffeldt
Morgenvandring, Adam Oehlenschläger
Klokken, H. C. Andersen
Sig nærmer tiden, St. St. Blicher
Langt højere bjerge, N.F.S. Grundtvig
Ringen, Karen Blixen
Allfabeterne fra "Alfabet", Iger Christensen
Sort frekvens, Theis Ørntoft, Digte 2014
Morten Søkilde, Vår fra Landskaber
Amalie Smidt, Møbiusbåndet
Allan Otte-billeder
Nature is Speaking: Harrison Ford "I am The Ocean"
https://www.youtube.com/watch?v=rM6txLtoaoc
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Natur i litteratur
-
Nyplatonisme
-
Indvielsen, Schack Staffeldt
-
Liljen og Dugdraaben
-
Dagens program
-
Læsefokus til Morgen-Vandring
-
Morgen-Vandring
-
Klokken, H C Andersen
-
Husk, at jeres eksamens cookies skal fungere, ellers skrives opgaven i hånden.
-
Karen Blixen - Fokus.docx
-
Blixen - fokus
-
Tekst, Karen Blixen, Ringen.pdf
-
Sig nærmer tiden, Blicher.docx
-
Langt højere bjerge, Grundtvig.docx
-
Nature Is Speaking – Harrison Ford is The Ocean | Conservation International (CI)
-
Sort frekvens, Theis Ørntoft
-
Et hjerte i alt, Amalie Smith
-
Mulige perspektiveringstekster til eksamen
-
Morten Søkilde.pdf
-
Elisabeth Friis - Økopoetiske tendenser i dansk samtidspoesi - Uddrag (1) (1) (1).pdf
-
Inger Christensen - Alfabet, 1981 - Uddrag (2) (2).pdf
-
Vi runder Natur i litteratur-forløbet af.
-
1. Den mundtlige eksamen
-
Tilladte links ved danskeksamen 202525 STX og HF alle hold (1) (1).docx
-
Løft din karakter på et kvarter.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604320",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604320",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604320"
}