Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Ib Geert Nielsen
|
Hold
|
2022 EN/f (1f EN, 2f EN, 3f EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Analyzing Non-fiction
Forløbet er en introduktion til faget og arbejde med non-fiktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
American Vandal, working with a mockumentary
Dette forløb kaster et blik på genren mockumentaries. Forløbet tager udgangspunkt i 'American Vandal' som er en amerikansk mockumentary i otte afsnit.
Formål:
- at kunne definere begrebet mockumentary
- at kunne identificere en mockumentary
- at kunne påpege forskellige typer grene af mockumentary
- at kunne analysere en mockumentary
- at kunne fortolke en mockumentary
- at kunne diskutere effekten ved brugen af denne genre
- at kunne dekonstruere en mockumentary af eget valg
Indhold/Materialer:
- 'American Vandal' sæson 1. af Tony Yacenda og Dan Perrault
Supplerende:
Metode:
Individuelt og gruppearbejde
Evaluering:
Gruppe projekter med oplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Heroes and Villains
Forløbet har fokus på undersøgelsen af helte og skurke i film, tegneserie og populærkultur.
Formål:
- at kunne redegøre for typiske helte- og skurketræk og egenskaber (teori)
- at kunne identificere typiske helte- og skurketræk og egenskaber i film og litteratur.
- at kunne redegøre for typiske træk og egenskaber hos en anti-helt
- at kunne analysere og fortolke samspillet mellem helten og skurken
- at kunne anvende den historiske kontekst i behandling af litteratur og film om helte/skurke
- at kunne analysere og fortolke litteratur og film om helte/skurke
- at kunne indgå i en diskussion omkring køn i heltens og skurkens verden
- at kunne indgå i en diskussion omkring race og repræsentativitet i heltens og skurkens verden
- at kunne diskutere genre som virkemiddel
Indhold og materialer:
- film
- dokumentar
- tegneserier / film
- teori
- artikler
- Joseph Campbell's Hero's Journey
- Jerry Jenkins: The Villain Checklist
- M. Night Shyamalan 'Unbreakable' (2000)
- Ryan Cogler 'Black Panther' (2018)
- Jack Kirby 'Captain America - first issue' (1940)
- Disney: 'What is...Peggy Carter' (2021)
- Black Panther is a gorgeous, groundbreaking celebration of Black Culture, Tre Johnson (2018)
- 'The Truth About Wonder Woman' (dokumentar)
- 'Wonder Woman’s Surprising WWII-Era Origins' - Christopher Klein (2016)
Evaluering:
Forløbet blev afsluttet med mundtlig eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
My Friend Dahmer (Graphic Novel)
Forløbet er værklæsning af den grafiske roman af Derf Backderf 'My Friend Dahmer"
Formål:
- at kunne redegøre for relevante elementer i genren, grafisk roman
- at kunne anvende grafiske virkemidler i analysen af romanen
- at kunne analyse grafiske virkemidler og deres effekt i romanen
- at kunne analysere og fortolke romanen
- at kunne analysere og fortolke centrale temaer i romanen
- at kunne diskutere genren som virkemiddel
- at kunne diskutere værket som auto-fiktion
Indhold og materiale:
Derf Backderfs grafiske roman: My Friend Dahmer
Evaluering:
Individuelle projekter i grupper med oplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skriftlighedsforløb
Det obligatoriske skriftlighedsforløb
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
2pacalypse Now! (exam)
Forløbet er et værkslæsningsforløb hvor værket er 2Pacs første album "2Pacalypse Now". Forløbet har fokus på albummets tematikker, og lyriske og musiske udtryk.
Formål:
- at kunne redegøre for indholdet af og tematiske grundtræk på albummet "2Pacalypse Now"
- at kunne analysere og fortolke sangtekster og deres tema.
- at kunne anvende fagbegreber i forhold til lyrikanalyse
- at kunne perspektivere albummets indhold til det omkringliggende amerikanske samfund.
Indhold og materialer:
"2Pacalypse Now!" (Tupac Shakur, TNT Recordings ,1991)
Evaluering:
- Gruppearbejde med selvstændige præsentationer og individuelle essays.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SRO: Music, power, politics
SRO, med fokus på samspillet mellem music og politik og hvordan politik kan udtrykkes i musik.
Klassen er en opdelt klasse, så halvdelen af klassen har arbejde med samf-eng og resten med musik-engelsk.
Et hovedfokus i forløbet var desuden amerikanske forhold og emner der splitter nationen.
Hele klassen har sluttet af med et individuelt SRO projekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Paul Auster's:City of Glass (graphic novel) (exam)
Forløbet arbejder med Paul Auster's City of Glass, som grafisk roman. Det overordnede fokus er på genren og postmodernisme.
Formål:
- at kunne identificere genren "grafisk roman"
- at kunne analyse genren
- at kunne identificere postmodernistiske træk
- at kunne anvende viden om grafisk romaner i en analyse og fortolkning af City of Glass
- at kunne anvende viden om postmodernisme i en analyse og fortolkning af City of Glass
- at kunne vurdere og diskutere effekten af grafiske romaner
Indhold/Materialer:
- Paul Austers 'City of Glass', grafisk adoption lavet af Paul Karasik og David Mazzucchelli
- Stranger Than Fiction
- Postmodernistisk teori
Metode:
Par/individuelt/gruppe arbejde
Evaluering:
Afsluttende projekter i grupper
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
American Civil War - Then and now - TF6 (exam)
Forløbet var et TF6 med historie der havde fokus på amerikansk politik og samfund og arbejde udfra spørgsmålet: Hvilke elementer fra den amerikanske borgerkrig kan man spore i nutidens USA?
Formål:
- at kunne redegøre kort for hovedtræk i den amerikanske borgerkrig
- at kunne redegøre kort for det amerikanske valgsystem
- at kunne redegøre kort for resultatet af det amerikanske præsidentvalg
- at kunne identificere polarisering i nyhedsklip og artikler
- at kunne redegøre for polarisering i det amerikanske samfund
- at kunne analysere nyhedsklip, artikler og dokumentarer
- at kunne foretage sproglig analyse
- at kunne sammenligne den amerikanske historie omkring borgerkrigen med nutiden
- at kunne diskutere og vurdere hvorvidt man med rimelig kan snakke om en borgerkrigslignende tilstande i nutidens USA.
- at kunne producere og besvare problemformulering og -stillinger
Indhold:
- Nyhedsklip
- Artikler
- Politisk Satire
- Spillefilm
- TedTalk
- Dokumentar
Evaluering:
- Mini SRP med fokus på problemformulering, og tilhørende "eksamenssimulation".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Shakespeare's Othello (exam)
Formål:
- kort at kunne redegøre for genre og stil i Shakespeare's Othello
- at kunne forklare handlingsforløbet i Shakespeare's Othello
- at kunne gøre rede for de forskellige karakterer, deres særpræg og måder at udtrykke sig på
- at kunne analysere og fortolke stykkets centrale konflikter
- at kunne diskutere Shakespeare's Othello i et nutidigt perspektiv
Indhold og materialer
- William Shakespeare: "Othello", The Oxford School Shakespeare, Oxford University Press, (2009)
Act 1,2,5
Metode:
- pararbejde
- individuelt arbejde
- præsentationer
- skriftligt arbejde
Evaluering:
- Forløbet er blevet evalueret med et gruppearbejde, hvor eleverne i grupper var ansvarlige for et af stykkets hovedtemaer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Adichie: A Global Voice (exam)
Forløbet fokusere på en engelsktalende region uden for Storbritannien eller USA nemlig Nigeria. Området udforskes gennem forfatteren Chimamanda Ngozi Adichie.
Formål:
- kort at kunne redegøre for Adichie og hendes litterære fokus.
- kort at kunne redegøre for relevante dele af Nigerias nyere historie.
- at kunne redegøre for forløbets tekster og deres tema og konflikter
- at kunne anvende et postkolonialistisk perspektiv i analyse og fortolkning af teksterne.
- at kunne sammenligne forfatterens forskellige tekster
Indhold og materialer
- The Danger of a Single Story (Tedtalk, 2009)
- We should all be feminists (TedTalk)
- Quality Street (short story, 2010)
- Tomorrow is too far (short story, 2009)
- Half of a Yellow Sun (novel excerpts, 2010 - chapter 1 + 12)
- World Cup 2010: Nigeria, Ghana, Ivory Coast, Cameroon and South Africa - my boys (article The Guardian, 2010)
Evaluering:
Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
'Quality Street' - Chimamanda Ngozi Adichie.pdf
-
Adichie, World Cup 2010, Nigeria, Ghana, Ivory Coast, Cameroon and South Africa - My Boys (1).pdf
-
Africa Unfold, Nigeria_ historical context.pdf
-
Adichie, Tomorrow is too far (short story, 2009).pdf
-
Half of a Yellow Sun_ - Chapter 1
-
Half of a Yellow Sun by Chimamanda Ngozi Adichie (Novel except chapter 8) 2006
-
We Should All be Feminists
-
BIBEL: Mundtlig eksamen, STX-A (3f, 2025)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604327",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604327",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604327"
}