Holdet 2022 BI/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Kolding
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Vivi Brockdorff
Hold 2022 BI/d (1d BI, 2d BI, 3d BI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Blodkredsløbet og åndedrætssystemet
Titel 2 Kost og fordøjelse
Titel 3 Forplantning
Titel 4 DNA og proteinsyntese
Titel 5 Nedarvning af egenskaber
Titel 6 Mad og sanser
Titel 7 Nervesystemet
Titel 8 Skeletmuskulatur - virkemåde og energiforsyning
Titel 9 Hormoner og fysisk præstationsevne
Titel 10 Næringsstoffer, fordøjelse og tarmbakterier
Titel 11 Blodsukkerregulering og diabetes
Titel 12 Forbrænding af kulhydrater
Titel 13 Stress-systemet
Titel 14 Forløb om forsøgsdesign med fokus på sanser
Titel 15 Gæring
Titel 16 Gæring (TF3: tværfagligt forløb med kemi)
Titel 17 SRO om træning af særlige målgrupper (med idræt B)
Titel 18 Naturlig selektion
Titel 19 Økologi
Titel 20 Genteknologi
Titel 21 Infektionsbiologi
Titel 22 Populationsgenetik (HW) og populationsbiologi
Titel 23 Skoven som økosystem
Titel 24 Evolution og bioinformatik
Titel 25 Mikrobiologi
Titel 26 Økotoksikologi
Titel 27 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Blodkredsløbet og åndedrætssystemet

Forløbet omhandler:

- Blodkredsløbet opbygning (arterier, kapillærer og vener)
- Blodets bestanddele (inkl. røde blodlegemer med hæmoglobin)
- Hjertets opbygning og betydning i kroppen.
- Puls, slagvolumen og minutvolumen
- Systolisk blodtryk og diastolisk blodtryk
- Hjertekarsygdomme

- Åndedrætssystemets opbygning
- Diffusion i lungernes alveoler
- Transport af ilt og næringsstoffer i kroppen
- Respirationsprocessen i cellernes mitokondrier

- Konditionstrænings indvirkning på kroppen
- Kondital
- EPO's præstationsfremmende effekt

Øvelse:
- Blodtryk og puls i hvile, stående og under fysisk arbejde
- Konditest vha. To-punkts-test

Udsendelse:
-"Doping-epidemien 1"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og fordøjelse

Forløbet omhandler:

- Opbygning og biologisk betydning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer.
- Fordøjelsessystemets opbygning
- Fordøjelsesenzymers virkemåde
- Faktorer der indvirker på enzymaktiviteten
- Fordøjelse af henholdsvis kulhydrater, fedtstoffer og proteiner

- Kroppens energibalance: energiindtag vs. energiforbrug
- Basalstofskifte og arbejdsstofskifte
- Respirationsprocessen i cellernes mitokondrier

- Energiprocentfordeling i måltider
- Anbefalet energiprocentfordeling
- Kroppens behov for hhv. kulhydrater, fedtstoffer og proteiner

Øvelser:
- Enzymforsøg med ananas
- Kostanalyse

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1: Kostanalyse 14-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forplantning

Forløbet omhandler:

- Kønsdifferentiering (inkl. betydning af SRY-genet)
- Kønsorganernes opbygning og funktion hos hhv. kvinden og manden
- Hormoners virkemåde
- Hormonel regulering: negativ og positiv feedback

- Regulering af sædcelleproduktionen hos manden
- Sædkvalitet

- Menstruationscyklus
- Befrugtning, graviditet og tidlig forsterudvikling
- Fertilitet
- Kunstig befrugtning
- Prænatal diagnostik (fosterdiagnostik)

- Prævention (inkl. p-pillers virkemåde)
- Kønssygdomme

Udsendelser:
- "Danske unge har dårlig sædkvalitet. Er Anders en af dem?" (https://www.youtube.com/watch?v=ycLTkZr2n2U)
- "Sandheden om fertilitet"

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DNA og proteinsyntese

Forløbet omhandler:

- Sammenhængen mellem DNA, kromosomer, gener og proteiner
- DNA's opbygning
- RNA's opbygning
- Proteinsyntese inkl. transskription, translation mv.
- Genmutationer (punktmutationer)
- Mulige årsager til genmutationer

- Proteiners opbygning (primær, sekundær, tertiær og kvaternær struktur)
- Forskellige faktorers indvirkning på protein strukturen. Inkl. denaturering

Øvelse:
- Isolering af DNA fra frosne jordbær
- Proteinforsøg: Forskellige faktorers indvirkning på protein strukturen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2: Proteinsyntese og proteiner 06-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nedarvning af egenskaber

Forløbet omhandler:

- Sammenhængen mellem DNA, kromosomer, gener og proteiner
- Genotype og fænotype
- Homozygot og heterozygot
- Nedarvning af egenskaber. Herunder recessiv, dominant og kønsbunden nedarvning
- Krydsningsskemaer
- Stamtavler

- Nedarvning af ABO-blodtyper (inkl. co-dominant nedarvning)
- Nedarvning af rhesus-blodtyper

- Meiose hos hhv. mænd og kvinder
- Kromosomantals-mutationer (inkl. non-disjunction)
- Fosterdiagnostik

- To-gensnedarvning (inkl. almindelig, med epistasi og koblede gener)

Øvelse:
- Genetikundersøgelse på holdet
- Blodtypebestemmelse
- Nedarvning i majs (et-gensnedarvning med epistasi og to-gensnedarvning. Men lav springsprocent nødvendiggør at forsøget gentages i 2g)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3: Rapport om blodtyper 10-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Mad og sanser

Forløbet omhandler:

- Begyndende introduktion til nervesystemets opbygning og virkemåde
- Øjets opbygning og farvesyn
- Smagssansen og lugtesansen
- Introduktion til læringsprocessen i hjernen

Træning i mundtlig formidling

Øvelse:
- Små forsøg med sanseindtryk forbundet med indtag af mad

Udsendelse:
- "Mad - et spørgsmål om smag"
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Nervesystemet

Forløbet omhandler:

- Overordnet om nervesystemets opbygning: CNS og PNS
- Nervecellens (neuronets) opbygning og virkemåde
- Aktionspotentialers opståen, udbredelse og videregivelse (inkl. hvilemembranpotentiale, tærskelværdi, depolarisering, repolarisering)
- Spændingsregulerede kanaler
- Natrium-kalium-pumper
- Synapser (inkl. transmitterstoffers virkning)
- Receptorregulerede kanaler
- Fremmende og hæmmende synapser (inkl. summation)

- Belønningssystemet
- Agonister og antagonister
- Nikotins indvirkning på hjernen og kroppen
- Kokains indvirkning på hjernen
- Ecstasy (MDMA) indvirkning på hjernen
- Alkohols indvirkning på hjernen
- Afhængighed af rusmidler (fysisk og psykisk afhængighed)

Øvelse:
- Knærefleks
- Nerveledningshastighed
- Alkohols påvirkning af membraner i rødbede
- Alkohols effekt på karsefrø
- Farveord


Udsendelse:
- "Afhængighedens gåde" (minuttal 27-36)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg 1: Nerveledningshastighed 07-09-2023
Opg 2: Alkohols effekt på karsefrø 26-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Skeletmuskulatur - virkemåde og energiforsyning

Forløbet omhandler:

- Skeletmusklers opbygning (tværstribet muskulatur)
- Skeletmuskelcellens opbygning (inkl. organellernes funktion)
- Motorisk enhed
- Aktivering og efterfølgende sammentrækning af skeletmuskel (muskelkontraktion). Herunder tværbrocyklus

- Energiproduktion i skeletmuskelceller
- Overgangen mellem hvile og arbejde inkl. iltgæld
- Respiratorisk kvotient (RQ-værdi)

- Muskelfibertyper og deres egenskaber
- Mulige årsager til muskeltræthed

Øvelse:
- Undersøgelse af musklens længde-spændingsforhold (= måling af muskelstyrke vha. hånddynamometer)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg 3: Anabole androgene steroider 30-10-2023
Opg. 8: Muskeltræthed under triatlon 13-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Hormoner og fysisk præstationsevne

Forløbet omhandler

- Konditionstræning (repetition)

- Hovedtyper af hormoner (vandopløselige og fedtopløselige hormoner)
- Hormoners virkemåde
- Hormonel regulering

- EPO's opbygning og regulering
- EPO som dopingstof

- Anabolske steroiders virkemåde og bivirkninger

Udsendelse:
"Testosteron - hormonet, der gør mænd til mænd" (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031911232155)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Næringsstoffer, fordøjelse og tarmbakterier

Næringsstoffer, fordøjelse og tarmbakterier

Forløbet omhandler:
- Basalstofskifte
- Arbejdsstofskifte (energiforbruget under bevægelse)
- Opbygning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer (repetition af pensum fra 1.g)
- Fordøjelsessystemets opbygning
- Karakteristika ved enzymers opbygning og virkemåde (repetition)
- Nedbrydning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer (inkl. relevante enzymer og hormoner)
- Optagelse af næringsstoffer i tyndtarmen
- Tyktarmens funktion
- Laktoseintolerans
- Tarmbakterier (mikrobiom)

Udsendelser/videoer:
- ”Kroppens forbrænding” (https://www.youtube.com/watch?v=REA6tiUVv0c)

- ”Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt” (https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q)

- ”Enzymer” (https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/mave-og-tarm/illustrationer/animationer/enzymer/)

- “Kulhydrat fordøjelse” (https://www.youtube.com/watch?v=OremgvB1LUU&list=PL69sEo5sIn-VDgYF2mcTJ7JdtajpcyJPA)

- ”Laktoseintolerance” (https://www.youtube.com/watch?v=aLlzOIvqnLs)

- ”Protein fordøjelse” (https://www.youtube.com/watch?v=Kq7V04m_ywQ&list=PL69sEo5sIn-VDgYF2mcTJ7JdtajpcyJPA)
https://www.youtube.com/watch?v=tmzGM7LAg0k&list=PL69sEo5sIn-VDgYF2mcTJ7JdtajpcyJPA)

- ” kulhydrat optag tyndtarm” (https://www.youtube.com/watch?v=nUWkG1tL5uQ&list=PL69sEo5sIn-VDgYF2mcTJ7JdtajpcyJPA&index=2)

- ”5 ting du skal vide om: Tarmbakterier” (https://www.youtube.com/watch?v=0AOwONJqFNc)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Blodsukkerregulering og diabetes

Blodsukkerregulering og diabetes

Forløbet omhandler:
- Fordøjelse og optagelse af kulhydrater (repetition)
- Glykæmisk indeks (GI)
- Blodsukkerregulering
- Insulin dannelse, frigivelse og virkemåde (inkl. GLUT4)
- Glukose osmotisk aktivt
- Diabetes type I
- Diabetes type II
- Appetitregulering (inkl. hormonel regulering via ghrelin og leptin)

Udsendelser/videoer:
- ”Sandheden om kulhydrater” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031807082000)

- ”Ubehandlet diabetes. Åreforkalkning og osmotisk celleskade” (https://www.youtube.com/watch?v=5uAQ8qtkO-w&list=PL69sEo5sIn-VDgYF2mcTJ7JdtajpcyJPA)

- ”Diabetes Type 1 and Type 2, Animation” (https://www.youtube.com/watch?v=XfyGv-xwjlI)

- ”Hvorfor bliver vi sultne? Apetit-regulering. Leptin og Ghrelin” (https://www.youtube.com/watch?v=_PBMgzK6uS0&list=PL69sEo5sIn-VDgYF2mcTJ7JdtajpcyJPA&index=11)

-”Hvordan virker det nye slankemedicin?” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=032306231700)

Øvelser:
- Optagelse af forskellige typer af kulhydrater”
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg 4: Optagelse af kulhydrater 27-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forbrænding af kulhydrater

Forløbet omhandler:
- Karakteristika ved enzymer (opbygning og virkemåde)
- Coenzymer
- Klassifikation af enzymer (opdeling af enzymer i klasser efter funktion)
- Aerob og anaerob respiration
- Glykolyse
- Gæring (dannelse af laktat)
- Citronsyrecyklus (= Krebs cyklus)
- Elektrontransportkæden (= respirationskæden)
- Musklen energiomsætning
- Overgangen mellem hvile og arbejde (inkl. iltgæld)

Udsendelser/videoer:
- ”Respirationen - Glykolyse og fermentering | Biotech Academy” (https://www.youtube.com/watch?v=BIfyjicoFLo)
- ”Katabolismen. Glykolyse, krebs cyklus, respirationskæden” (https://www.youtube.com/watch?v=idqM8HIraqI)

Øvelse
- Øvelse om proteiner (forsøg med æggehvider)

Andet:
- Produktion af egne videoer, hvor delprocesserne i respiration kædes sammen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Stress-systemet

Forløbet omhandler:
- Kortvarig og langvarig stress.
- HPA-aksen
- Den indvirkning stress har på det sympatiske nervesystem
- Den hormonelle regulering under stress (inkl. kortisol)

Udsendelse:
”Sandheden om stress” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031805211955)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb om forsøgsdesign med fokus på sanser

Forløbet omhandler:
- Den naturvidenskabelige metode
- Karakteristika ved et godt forsøgsdesign

- Transmitterstoffet adenosin
- Kaffes indvirkning på nervesystemet mv.

- Smagssansen
- Lugtesansen
- Smertesansen

Projektarbejde hvor eleverne lavede boder med deres forsøg, og brugte klassekammerater som forsøgspersoner.

Udsendelse:
- ”Mad på hjernen 3” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031711052000)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 6: Adenosin og koffein 22-01-2024
Opgave 7: Forsøgsdesign 11-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Gæring

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Gæring (TF3: tværfagligt forløb med kemi)

Gæring (TF3: tværfagligt forløb med kemi)

Forløbet omhandler:
- Gærcellers opbygning
- Gærcellers livscyklus
- Gærcellers energiproduktion
- Gærcellers vækstkurve når de befinder sig i begrænset areal fx en kolbe.


Øvelser:
- Gas og gasarter
- Kontrolleret forsøg med gær
- Gæring af sukker (fælles forsøg med kemi)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TF3: Gæring 08-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 SRO om træning af særlige målgrupper (med idræt B)

Forløbet omhandler:
Eleverne skal vha. biologi A og idræt B udvælge en patientgruppe og udarbejde et teoretisk begrundet styrketræningsprogram til patienterne.

Faglige mål idræt B:
Den teoretiske del
- Anaerob træning, herunder:
- Eleverne skal selv kunne redegøre for generelle betegnelser og definitioner inde for arbejdsfysiologi i forbindelse med anaerob træning.
- Eleverne skal kunne redegøre for og gennemgå den anaerobe energiomsætning i kroppen (hhv. fra glykolyse, frit ATP og KrP), samt kunne vurdere den primære ”energikilde” i et givent anaerobt arbejde.
- Eleverne skal kunne redegøre for hvilke anaerobe parametre, som ændres ved træning, samt vurdere indflydelsen af de enkelte elementer.
- Eleverne skal kunne forklare den anaerobe præstationsevne, og kunne analysere hvilke fysiologiske parametre, som har betydning for denne.
- Eleverne skal kunne udarbejde et detaljeret træningspas, som har til formål at forbedre de anaerobe mekanismer.
- Eleverne skal kunne redegøre for både anaerob tolerancetræning, anaerob produktionstræning og anaerob hurtighedstræning, samt vurdere udbyttet heraf.

- Supplerende teori: Repetition af teori om skeletmuskulaturens opbygning, nervesystemet og motorisk kontrol (inkl. tværbrocyklus)

Den praktiske del:
Teoretisk kendskab til- og praktisk planlægning af forskellige typer styrketræning med forskellige målsætninger, herunder
- Muskel udholdenhed
- Muskelvækst/hypertrofi
- Eksplosiv styrke (+ spændigheds træning)
- Maksimal styrke

Udførsel af selvvalgt type af styrketræning.
Casearbejde.


Biologi A:
Repetition af teori om skeletmuskulaturens opbygning, nervesystemet og motorisk kontrol (inkl. tværbrocyklus)

Udsendelser/videoer:
- “Action Potential in the Neuron” (https://www.youtube.com/watch?v=oa6rvUJlg7o)

- “From DNA to protein - 3D” (https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA)

- ”Muskler, muskler, muskler” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=011805292155)

Øvelse:
Muskeltræthed og nervesignaler



SRO færdigheder:
- Træning i at uføre en problemformulering og problemstillinger
- Træning i strukturering af SRP
- Træning i at lave et mundtligt oplæg
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SRO opgave 21-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Naturlig selektion

Naturlig selektion

Forløbet omhandler:
- Forskelle mellem ukønnet vs. kønnet formering
- Mitose
- Meiose
- Genmutationer (= punktmutationer)
- Genetisk variation
- Effekt af mutationer
- Effekt af migration
- Effekt af genetisk drift
- Effekt af selektion (naturlig selektion, seksuel selektion, retningsbestemt selektion, stabiliserende selektion og splittende selektion)

- Antibiotikaresistens som nutidigt eksempel på evolution
- Bakteriers opbygning
- Bakterie cellevægge (inkl. inddeling i gram-positive og gram-negative bakterier)
- Antibiotika til bekæmpelse af bakterieinfektioner
- Klaringszone på agarplade
- Antibiotikaresistens
- Konjugation, transformation og transduktion
- Multiresistens

- Repetition af genetiske grundbegreber
- Om evolution blandt dyr i Zoologisk Have

Udsendelser:
-”Natural Selection and the Rock Pocket Mouse — HHMI BioInteractive Video” (https://www.youtube.com/watch?v=sjeSEngKGrg)

-“Albertine-riften” (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=331704092000). Fra 13. minut og frem.


Øvelser:
- Naturlig selektion om Rock Pocket mus (inkl. bønneforsøg)
- Undersøgelse af resistens hos bakterier
- Evolution og genetik (Ekskursion til Zoologisk Have)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Økologi

Forløbet omhandler:

- Planters opbygning og formering (jf. ed øvelsen "Dissektion af planter")
- Processer der finder sted i forbindelse med spiring af frø inkl. fototropisme (jf. øvelsen ”Spiring af kikærter”)
- Kloroplastrenes opbygning og funktion
- Fotosyntese pigmenter
- Fotosyntese i planteceller inkl. den lysafhængige proces (lysprocessen) og den lysuafhængige proces (mørkeprocessen, Calvins cyklus)
- Processer i planter som udnytter den glukose, der bliver dannet ved fotosyntese.
  BPP = NPP + R

- Økosystemer
- Abiotiske og biotiske faktorer
- Begrænsende faktorer
- Fødekæder, fødenet
- Interspecifik og intraspecifik konkurrence
- Primærproduktion og sekundærproduktion
- Energipyramider
- Energitransport gennem en fødekæde

- Kulstofkredsløbet (carbon kredsløbet)
- Drivhuseffekten og global opvarmning
- Mulige biologiske konsekvenser af en øget drivhuseffekt
- Bæredygtig produktion og bynatur (jf. studietur)

- Søen som levested for alger, planter, dyr og nedbrydere
- Abiotiske faktorer i søer (ilt, temperatur inkl. springlag, næringsstoffer mv.)
- Planters behov for næringsstoffer. Herunder begrebet begrænsende faktorer.
- Kvælstofkredsløbet (= nitrogenkredsløbet)
- Fosforkredsløbet
- Biotiske faktorer i søer (græsningsfødekæder og nedbryder-fødekæder)
- Nedbrydernes betydning for stofomsætningen i en sø
- Næringsfattige og næringsrige søer.
- Forurening af søer (fokus på eutrofiering)
- Metoder til bestemmelse af forureningsgraden i en sø.
- Iltsvind
- Sørestaurering dvs. metoder til genopretning af søer (inkl. biomanipulation)

Øvelser:
- Fotosyntese og respiration i vandpest (lavet i NV)
- Dissektion af planter
- Spring af kikærter
- Vurdering af forureningsgraden i Furesøen (makroindeks, BI5-indeks, secchi-dybde)
- Springlag (simuleret saltspringlag)

Studietur til Amsterdam med fokus på bynatur og bæredygtig fødevareproduktion (guidet tur med NGO)

Videoer:
- "Fotosyntese" (https://nucleus.dk/files/docs/biokemibogen.dk/Fotosyntese_Low.mp4)
- ”Miljøundersøgelser i Limfjorden” (https://www.youtube.com/watch?v=PKj_HqBRtyw)
- ”Biomanipulation i sø - rovfisk og fredfisk” (https://www.youtube.com/watch?v=O0K252SFalk)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 1: Fotosyntese 27-08-2024
Videojournal om Furesøen 25-09-2024
Opg. 2: Hvordan spirer en plante 02-10-2024
Opgave 3: Nitratudvaskning i landbrugsjord 22-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Genteknologi

Forløbet omhandler:

- DNA's og RNA's struktur
- DNA, kromosomer og gener
- Proteinsyntesens detaljer
- Genmutationer (punktmutationer) og deres betydning for det protein, der dannes

- Isolering af DNA
- DNA-replikation
- PCR
- Gelelektroforese
- qPCR (real time PCR)

- Plasmiders opbygning
- Restriktionsenzymer
- Gærcellers opbygning og formering
- Aminosyresyntese (i elevvejledningen fra DTU)
- Restriktionsanalyse (i elevvejledningen fra DTU)

- Det humane genom
- Genetisk variation
- DNA-sekventering (Sanger-metoden)

- RFLP-analyse
- ASO-analyse
- Microarray-analyse
- Genetiske tests og etik

- Retsgenetik
- STR-analyser
- Fordele og ulemper ved DNA-registre

- Differentiering af stamceller under fosterudviklingen
- Telomerer og telomerase
- Stamcelletyper (embryonale stamceller og voksenstamceller)
- IPS-celler (inducerede pluripotente stamceller)
- Stamcellebehandling og bioetik

- Gensplejsning (rekombinant DNA-teknik)
- Gensplejsning ved hjælp af plasmider der indsættes i bakterier (transformation)
- Transgene mikroorganismer

- Planteforædling
- Agrobacterium tumefaciens (naturlig gensplejse)
- Gensplejsning af planter ved hjælp af Ti-plasmider
- Blokering af gener vha. anti-sense-teknik
- Transgene planter – muligheder og risici. Inkl. bioetik.

- CRISPR/Cas9's oprindelse (bakteriers forsvar mod virus)
- CRISPR/Cas9's virkemåde
- Knock out, knock in
- CRISPR: muligheder og risici. Inkl. bioetik

- Forædling af dyr (selektion af avlsdyr)
- Kloning
- Transgene dyr som sygdomsmodeller
- Mikroinjektion
- Knockout-dyr
- Dyreetiske overvejelser

- Genregulering på kromatin-niveau (inkl. acetylering og methylering)
- Epigenetik

- Regulering af transskriptionen (inkl. transskriptionsfaktorer)
- Regulering af translationen (inkl. alternativ splejsning)
- RNA regulering af genaktivitet  (inkl. miRNA og siRNA)


Øvelser udført på ekskursion til DTU:
- Genotyping af gær-mutant på baggrund af PCR   (PCR og gelelektroforese)
- Restriktionsanalyse af plasmider   (restriktionsanalyse og gelelektroforese)
- Isolering af DNA fra frosne jordbær (forsøg udført i 1.g)


Udsendelser:
- ”Transskription” (https://www.youtube.com/watch?v=LDJrdwR8emM)

- ”From DNA to protein - 3D” (https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA)

- ”Translation” (https://www.youtube.com/watch?v=LDJrdwR8emM)

- ” DNA replication - 3D” (https://www.youtube.com/watch?v=TNKWgcFPHqw)

- ” Polymerase Chain Reaction.mp4” (https://www.youtube.com/watch?v=IaKXv1JqBtY)

- ” PCR - Polymerase Chain Reaction (IQOG-CSIC)” (https://www.youtube.com/watch?v=iQsu3Kz9NYo)

- ”What is a Plasmid? - Plasmids 101” (https://www.youtube.com/watch?v=SdqJFA6mOkI)

- “Sådan opklarer man forbrydelser med DNA” (https://www.youtube.com/watch?v=qs_igSnPnds)

- ” Martin vil opklare mordgåder med ny DNA-metode” (https://www.youtube.com/watch?v=iPyFpaTn7oI)

- Udsendelse: ”Fremtidens superkur”

- ” Making Pluripotent Stem Cells” (https://www.youtube.com/watch?v=2zoLUmZyxLk)

- “Små hjerner skabt af patienternes egne stamceller…” (https://nyheder.tv2.dk/video/2024-10-22-smaa-hjerner-skabt-af-patienternes-egne-stamceller-kan-sikre-korrekte-diagnoser-og-praecis-behandling-af-psykisk-sygdom-6363588433112)

- ” Recombinant DNA Technology - Animated Video” (https://www.youtube.com/watch?v=fzB7tOwv4xk)

- “CRISPER CAS9” (https://www.youtube.com/watch?v=xlLq1LSH98Q)

- Udsendelse: "CRISPR - vi fikser dine gener"

- Udsendelse: "Når arveanlæggene kommer i dårligt selskab"  (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031602011955)





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelser på DTU 08-10-2024
Opgave 4: eDNA og giftige alger 07-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Infektionsbiologi

Forløbet omhandler:

- Patogener
- Bakteriers opbygning og formering (uddybet i forløbet om mikrobiologi)
- Virus’ opbygning
- Forskellige typer af virus (DNA-virus, RNA-virus, retrovirus)
- Forskellige virustypers måde af inficere celler på med efterfølgende virusopformering og spredning (infektionscyklus)

- Ydre forsvar mod infektioner
- Immunforsvarets celler
- Det uspecifikke immunforsvars opbygning og virkemåde (primært overblik)

- Det specifikke immunforsvars opbygning. Herunder celletyper, receptortyper mv.
- Immunreaktion på bakterie-infektion
- Immunreaktion på virusinfektion
- Forskellige typer af antistoffer (immunglobiner)
- Primære og sekundære infektioner

- Antigen-skift og antigen-drift
- Epidemier og pandemier

- ELISA-test
- Monoklonale antistoffer
- Antistoftest (indirekte ELISA-test)
- Antigentest (direkte ELISA-test)
- qPCR til påvisning af infektion
- Dyrkning og identificering af bakterier
- Bakterie-tælling

- Forebyggelse af infektioner
- Vaccinationer (inkl. DNA vacciner og RNA vacciner)

- Antibiotikas virkemåde (repetition af teori fra 2.g)
- Antibiotikaresistens (inkl. selektion)
- Spredning (overførsel) af antibiotikaresistens mellem bakterier

Øvelse:
- Covid19-antigentest. Direkte ELISA-test.
- Forsøg med antibiotika resistens (udført i 2.g)
- Simuleret smitteforsøg (i forløbet om mikrobiologi)

Udsendelse:
- ”Bodybio – immunforsvaret” (https://www.youtube.com/watch?v=fyHsHvT9H3Y&t=845s)

- "How a Virus Works" (https://www.youtube.com/watch?v=SBfv-0g3EvE)

- "Antibodies Animation" (https://www.youtube.com/watch?v=68T-QUIEp_o)

- "GCSE Biology - Monoclonal Antibodies" (https://www.youtube.com/watch?v=XrUW54Ea598)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Populationsgenetik (HW) og populationsbiologi

Forløbet omhandler:    

- Repetition af nedarvning af egenskaber (et-gens nedarvning, to-gens nedarvning)

- Genetisk variation i populationer
- Naturlig selektion i populationer

- Hardy-Weinberg ligevægt (HW)  (inkl. forudsætningerne bag)
- Beregning af genotypefrekvenser, allelfrekvenser mv.

- Ændring af genpuljens sammensætning i en population  (genetisk drift, migration, mutationer og selektion)

- Populationsstørrelse (populationstæthed)
- Populationens fordeling (jævn, tilfældig, klumpet)
- Faktorer der indvirker på størrelsen af dyrepopulationer (fødsler, dødsfald, indvandring og udvandring)
- Populationsvækst
- Migration
- Prædation

- Metoder til bestemmelse af populationsstørrelser (stivprøvetælling, Raunkiær cirkler, drone-overvågning, elektronisk overvågning, eDNA, fangst-genfangst)

- Invasive arter


Øvelse:
- Populationsbestemmelse af det sydamerikanske bønnedyr (gættemetode, fangst-genfangst metoden og stikprøvemetoden)


Udsendelser:
- "Population Genetics" (https://www.youtube.com/watch?v=4YqOF-XNa9c)

- "Hardy Weinberg- Hvad er det?"
(https://www.youtube.com/watch?v=Px3RaPWmp08)

-"Hardy weinberg opgave 1" (https://www.youtube.com/watch?v=IAc8yTfI-BA&list=PL69sEo5sIn-WhMIR9Qma3bzu4LGZea0_K&index=3)

- "Hardyweinberg opgave 2" (https://www.youtube.com/watch?v=D3wnzEqIfsw)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Skoven som økosystem

Forløbet omhandler:

- Jordbundstyper (muldjord og morjord)
- Nedbrydernes betydning for stofomsætningen i en skov
- C:N-forhold

- Naturskov vs. kulturskov
- Løvskov vs nåleskov
- Skoven som levested for træer, bundvegetation, dyr mv.
- Abiotiske faktorer i skoven
- Fotosyntese og bruttoprimærproduktion
- Symbiose (inkl. mykorrhiza)
- Fødenet i skoven

- Biodiversitet

- Succession (primær og sekundær succession)
- r- og K-strateger


Øvelser:
- Dissektion af planter (udført i forløbet om økologi)
- Undersøgelser af biotop i skoven ved Furesøen (måling af abiotiske faktorer, jordbundsprofil, vurdering af jordbundstype vha. makrodyr-indeks)

Udsendelser:
- "Bliv klog på regnormen | Sjov viden om dyr for børn | Dyr og børn" (https://www.youtube.com/watch?v=02MxBIy7xJ0&t=83s)

- "Animation 19.1 Ecological succession" (https://www.youtube.com/watch?v=IrIvMt6HWlA)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 5: Lundsnegle 18-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 24 Evolution og bioinformatik

Forløbet omhandler:

- Evolutionsteorier: Lamarck, Darwin og Neodarwinisme

- Kønnet formering (meiose)
- Genetisk variation i en population (inkl. mutationer, genetisk drift mv.)
- Naturlig selektion favoriserer nogle individer i en population

- Biologisk artsbegreb
- Artsdannelse (allopatrisk artsdannelse)

- Genetiske forskelle
- Fylogenetiske stamtræer inkl. beregning af genetiske afstande (afstandsmatricer)
- Bioinformatik


Øvelse:
- Naturlig selektion om Rock Pocket mus (inkl. bønneforsøg) (lavet i forløbet om naturlig selektion i 2.g)
- Undersøgelse af resistens hos bakterier (lavet i forløbet om naturlig selektion i 2.g)


Udsendelse:
- "Speciation: An Illustrated Introduction" (https://www.youtube.com/watch?v=8yvEDqrc3XE)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 6: Giftfrøer 06-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 25 Mikrobiologi

Forløbet omhandler:

- Bakteriers opbygning og formering
- Faktorer der indvirker på bakterievækst
- Faktorer der kan hæmme bakterievækst (osmose mv.)

- Mikrobiologiske arbejdsmetoder (sterilisering mv. )
- Dyrkning af mikroorganismer
- Dyrkningsmedier og biokemiske tests (inkl. selektive vækstmedier)
- Bakterietælling (pladespredning, tællekamre mv.)

Øvelse:
- Simuleret smitteforsøg med bakterier

Udsendelse:
- "BIOFILM FORMATION" (https://www.youtube.com/watch?v=Aa8WE2LOOcQ)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 26 Økotoksikologi

Forløbet omhandler:

- Hovedgrupper af hormoner (steroidhormoner og hormoner baseret på aminosyrer)
- Hormoners virkemåde på målceller (inkl. hormonernes receptorer)
- Hormonregulering

- Hormonforstyrrende stoffers transport i blodet og deres indvirkning på målceller

- Normal kønsudvikling
- Østrogenlignende stoffers indvirkning på kønsudviklingen hos et drengefoster

- Normal sædcelleproduktion
- Østrogenlignende stoffers indvirkning på sædproduktionen hos en voksen mand. Inkl. sædkvalitet.
- Østrogenlignende stoffer og forøget risiko for testikelkræft

- Pesticider. Inkl. effekter på det omgivende miljø.
- Grænseværdier (LC50, LD50, ADI, TDI)
- Cocktail-effekt

- Havet som økosystem
- Bioakkumulation og biomagnifikation i fødekæder

Øvelse:
- Alkohols effekt på karsefrø
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 7: Genmodificerede... 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer