Titel
12
|
Islam I
vedr Religion
Islam:
Fokus har været på tre elementer.
1. Islams formative periode
2. de særlige religionsfaglige karakteristika
3. nedslag i religionens funktion i dag
ad1 Vi har forsøgt at begribe, at vi i Arabien i 500-tallet er vidne til et paradigmeskifte. Et folkeslag, de arabiske beduiner, halvnomader og købmandsfolk, undergår en forvandling fra polyteisme og naturfolk/lokalreligionsstadie til monoteisme og et stærkt krav om etisk handlemåde på det personlige plan. Skiftet er sket gennem århundreder i mødet med jødiske og kristne menigheder og samfund, men katalyseres gennem den karismatiske prædikant, Muhammed. Noget taler for, at Muhammed har haft samme syn på dommedag som Jesus og så ikke alligevel. På nogle punkter er det i højere grad Jødedommen med dens love og regler, der har inspireret Muhammed. Altså et fokus på dagligdagen og hvordan livet skal leves i al almindelighed. Alt taler for, at Muhammed har forstået sig selv som en profet på linie med de mange profeter, vi kender fra Jødedommen og Kristendommen. Rigtig mange detaljer går igen i Islam.
ad2 bogreligion, Koranenen og hadith-samlingerne, fokus på Abraham som trosfader, profeterne, gudssyn, menneskesyn og samfundsopfattelse, bønner, offertanke, bogen, etik og generelt også de rituelle og mytiske strukturer. Fokus på en hellig by, valfart etc.
Andre væsentlige elementer er de 5 søjler og alt hvad de indebærer. En væsentlig modsætning til Jødedommen - og vel et træk man har fået fra Kristendommen er ideen om, at religionen er universel gældende for alle verdens mennesker, bare man kan indordne sig religionens rammer. Denne universelle ide rummes i begrebet, Umma. I Jødedommen derimod opererer man med ideen om, at man er et eksklusivt, udvalgt folk for de få.
ad3 I forhold til Islam i dag har vi haft fokus på grundlæggende temaer og begreber som traditionalisme, fundamentalisme, islamisme, modernisme, Euro-Islam, Jihad, Sharia, Sufisme mm. I den forbindelse har vi set DR dokumentaren, DR-dokumentaren ”Abdel mellem venner og fjender – Imamen og islamkritikeren var barndomsveninder”. Perspektiverende har vi studeret flere moderne, dansk muslimer: Abdul Wahid, Peryersen, religionssociologen Sherin Khankan m.fl.
|