Titel
2
|
Forløb 2: Les banlieues
Eleverne arbejder med emnet "Les banlieues" herunder la pauvreté, la criminalité, les ghettos, la violence, le côté positif de la vie en banlieue, l'identité, les différentes cultures, le verlan (le langage des jeunes).
Eleverne arbejder projektorienteret med filmen "Athena", 2022.
Tekster:
Introduktion til Les banliueues, in Banlieues, Birgit Mogensen og Bente Virring, Gyldendal, s. 7
Matthieu Croissandeau et Claude Weill, GHETTOS, in Banlieues, Birgit Mogensen og Bente Virring, Gyldendal, s. 44
Pour les autre on n'existe pas
Chroniques de l'asphalte, l'introduction, Hall et Devant la tour
Uddrag af artikel (Fokus på John): Cinq jeunes racontent leur banlieue sans clichés, Libération, 2017: https://www.liberation.fr/france/2017/07/10/cinq-jeunes-racontent-leur-banlieue-sans-cliches_1582900/
Sange:
Grand Corps Malade: Je viens de là
Un slam "Ma dame, ma ville", in Paroles Francophones, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, s. 66-67
Grammatik:
De refleksive pronominer og verber
Delingsartikler
Futur proche
Mundtlighed:
Argumentationsudtryk og gambitter
Les mots en verlan
Faglige mål:
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Kernestof:
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
- aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
Forløbet er vægtet 15 % af den samlede studieplan.
|