Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Hanne Nielsen
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rule Britannia? From Empire to Windrush
I dette forløb arbejdedes der med UK’s udvikling fra the British Empire og frem til Brexit.
Vi så på det britiske imperiums udvikling og omfang, og undersøgte den forståelse af Storbritanniens status, som kom til udtryk i forskellige uofficielle nationalsange og i et uddrag af ABC for British Patriots.
Efterfølgende undersøgte vi det engelske sprogs udvikling og arbejdede med forskellige britiske accenter (herunder f. eks. Cockney og multicultural London English (MLE)).
Efterfølgende gjordes der i Storbritanniens historie i det 20 århundrede: Svækkelsen under 2. verdenskrig, den efterfølgende genopbygning med hjælp fra The Windrush Generation og den efterfølgende udvikling mod multicultural Britain.
Kernestof:
The British Empire. Uddrag fra BBC bite size og The British National Archives
Ames, M.F (1899): ABC for Baby Patriots (uddrag)
Anthems and alternative anthem:
- Thomson J (1740): Rule Britannia
- Anonymous: God Save the Queen
- Benson A.C (1902): Land of Hope and Glory
- Agard, J (2009): Alternative Anthem
- John Agard performs at London Liming (2013) video
John Agard: The Great Dictionary Disaster (2006)
John Bloorman: Hope and Glory (film, 1987)
BBC Bite size: Social impact of WWII in Britain: Bombing
BBC Bite size: Social impact of WWII in Britain: Evacuation
Windrush - Finding My Family: A Newsround Special (BBC 2018)
BBC.com (2023) What is Windrush and who are the Windrush generation?
Supplerende materiale:
Uddrag af Finderup, Anne Mette, og Fog, Agnete: Worlds of English (ibog, Systime 2023) English Language History
Dialect Blog: British Accents
Powerpoint om British Accents and Cockney Rhyming Slang
Powerpoint More on accents
A nation shaped by immigration in Moslund, S.P: Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain)
Powerpoint om Windrush Scandal
Sider i alt ca. 95
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
En1: Analysing influencers
|
17-12-2023
|
En 1: Hope & Glory + adjektiver
|
25-01-2024
|
En: Hope and Glory + adjektiver
|
06-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Danmarkstur: Aarhus and social media
Dette korte forløb er bundet op på klassens tur til Aarhus
Engelskfagligt arbejdedes der med
- AROS udstilling Another Story. Eleverne arbejdede med at beskrive selvvalgte værker skriftligt og mundtligt (video).
- Aarhus på sociale medier. Udvalgte tiktok-videoer analyseredes vha Laswells kommunikationsmodel, og eleverne producerede deres egen video i grupper.
Sider i alt ca. 8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
TF1: Social inequality in the UK (EKSAMEN)
Dette forløb indgår i et tværfagligt forløb med samfundsfag.
Med udgangspunkt i første afsnit af dokumentaren “Storbritannien på sultegrænsen” , arbejdes der med at undersøge social ulighed i Storbritannien: Hvordan påvirkes individer af at leve med fattigdom og prekære vilkår, og hvordan fremstilles dette filmisk? Dette undersøges i grupper og der afleveres en tværfaglig synopsis
Efterfølgende læses Marcus Rashfords brev til britiske parlamentsmedlemmer. Denne tekst analyseres ved hjælp af det retoriske pentagram med særligt fokus på appelformer.
Kernestof:
- Storbritannien på sultegrænsen, afsnit 1, tilgængeligt på cfu.dk
- Skött, JS og Sylvest, C (2024): UK Now. Ibog, Forlaget Columbus, afsnit 9.3: Poverty, Inequality and Social Mobility
- Marcus Rashford: Letter to Members of Parliament, 15th of June 2020.
Sider i alt: ca. 20
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Misinformation, disinformation and conspiracies
I dette forløb arbejdes der med forskellige typer af falske informationer.
Vi ser på hvordan og hvorfor falske informationer spredes på nettet, hvordan man kan spotte mistænkelige historier og vi undersøger typer af argumentation i forskellige konspirationsteorier.
Der arbejdes med analyse eksempler på misinformation og med taleanalyse vha. det retoriske pentagram.
Sider i alt ca. 10
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
The issue of abortion in the US (EKSAMEN)
Som optakt til det amerikanske præsidentvalg ser vi på et hedt politisk emne i amerikansk politik: Abort.
Vi ser dokumentarer om udviklingen i retten til abort til at forstå det amerikanske politiske system og højesterets rolle.
Vi bruger fiktionstekster til at se på hvordan abort kan påvirke kvinder på forskellig vis.
Derefter undersøger vi argumenter for og imod abort og diskuterer hvordan spørgsmålet vil kunne påvirke udfaldet af præsidentvalget.
Dette forløb indgår som en del af skolens samlede plan for seksualundervisning.
Sider i alt ca. 80
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
The African American Dream? (EKSAMEN)
I dette forløb ser vi på udvalgte punkter USA's historie med fokus på hvilke muligheder sorte amerikanere har haft for at realisere den amerikanske drøm.
Vi bevæger os fra uafhængighedserklæringen over slaveri, Jim Crow-love og segregation, borgerrettighedsbevægelsen frem til nutiden.
Kernestof
The Declaration of Independence (1776) excerpt
12 Years a Slave (film)
Go Down Moses (spiritual)
Frederick Douglass: What to the Slave is the Fourth of July? (1852) excerpt
Abraham Lincoln: The Emancipation Proclamation (1863) excerpt.
Abraham Lincoln: The Gettysburg Address (1863) excerpt
Strange Fruit (poem by Abel Meeropol 1937, performed by Billie Holliday)
Martin Luther King, Jr.: I Have a Dream (1963)
N.W.A.: Straight Outta Compton (1988)
Sider i alt ca.100
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604677",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604677",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604677"
}