Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Geert Alex Gustavsen
|
Hold
|
2023 Ma/b (1b Ma, 2b Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Renter og annuiteter
Rentesregning:
- Procentregning
- Procentvis vækst
- Renteformlen
Indekstal
- Procentvise ændringer
Annuiteter:
- Opsparingsannuitet
- Annuitetslån
- Bevis for opsparingsannuitet
Berørte faglige mål:
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer.
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner
Hvad er en funktion?
- Basal mængdelære (hvad er mængder og intervaller?)
- Definitions- og værdimængde
- Sammensatte funktioner
- Parallelforskydning
- Inverse funktioner
- Funktionstilvækst og monotoni
Eksponentielle funktioner
- Grafen for eksponentielle funktioner
- Eksponentiel vækst
- Beregning af forskrift (herunder bevis for topunktsformel)
- Fordoblings- og halveringskonstant (herunder beviser for både fordoblings- og halveringskonstanten)
- Den naturlige logaritme
Potensfunktioner
- Grafen for enkelte potensfunktioner (kvadratfunktion, kvadratrodsfunktionen og den reciprokke funktion)
- Potensvækst
Berørte faglige mål:
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer.
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller.
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Andengradspolynomiet og andre polynomier
Konstanterne a, b og c's betydninger for parablens forhold, samt betydningen af diskriminanten.
Løsningsformlen for andengradsligninger, samt beviset for formlen.
Toppunktsformlen, samt bevis.
Faktorisering, samt bevis.
Generelle egenskaber ved generelle polynomier.
Berørte faglige mål:
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer.
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Plangeometri
Vi skal arbejde med:
Vektorer i planen:
- Regning med vektorer.
- Nulvektor, Forbindelsesvektor og stedvektor.
Vinkler i planen:
- Enhedsvektor.
- Cosinus, sinus og tangens.
- Inverse trigonometriske funktioner.
- Vinkel mellem vektorer, samt beviset for formlen.
Skalarprodukt og determinant:
- Skalarprodukt og koordinater.
- Determinant.
- Vektorprojektion, samt beviset for formlen.
Berørte faglige mål:
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
- Opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål.
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Analytisk plangeometri
I dette forløb har I arbejdet med:
- Beregning af afstand mellem to punkter.
- Retnings- og normalvektor.
- Linjens parameterfremstilling.
- Linjens ligning.
- Skæring mellem linjer.
- Vinklen mellem to linjer.
- Beregning af afstand mellem et punkt og en linje.
- Beviset for afstandsformlen mellem punkt og linje.
- Cirklens ligning.
- Skæringspunkter mellem en cirkel og en linje.
- Tangenter til cirkler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Statistik
I dette forløb har vi arbejdet med:
- Repræsentativitet og systematiske fejl
- Ugrupperet statistik (variationsbredde, typetal, middelværdi, kvartiler, outliers, skævhed, hyppighed, frekvens, varians og spredning)
- Grupperet statisk (middelværdi og spredning)
- Grafiske afbildninger (boksplot, histogrammer og sumkurver)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sandsynlighedsregning
I dette forløb har vi arbejdet med:
Kombinatorik:
- Tælletræer
- Multiplikationsprincippet og additionsprincippet
- Permutationer
- Kombinationer
Sandsynlighedsregning:
- Beregning af sandsynligheder ved antal gunstige udfald delt med antal mulige udfald
- Sandsynlighedsfelter
- Stokastiske variable
- Middelværdi og spredning
Binomialfordelingen:
- Den generelle formel
- Middelværdi og spredning
- To-sidet binomialtest
Normalfordelingen:
- Frekvensfunktionen
- Normale/exceptionelle udfald
- 95%-konfidensinterval
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning
I dette forløb har vi arbejdet med:
- Differentiabilitet
- Tretrinsreglen (sammenligning med sekant og tangent)
- Bevis for bestemmelse af afledte funktioner for flere forskellige funktioner, bl.a. f(x)=x^2
- Bevis for differentiationsreglerne (k*f(x))'=k*f'(x), (f+g)'(x)=f'(x)+g'(x) og (f-g)'(x)=f'(x)-g'(x)
- Differentiationsreglerne for produkt (produktreglen) og sammensatte funktioner (kædereglen) uden bevis
- Bestemmelse af ligninger for tangenter, samt røringspunkt
- Bestemmelse af væksthastighed
- Bestemmelse af monotoniforhold
- Optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
Vi repeterer de tidligere forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604740",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604740",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604740"
}