Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Mette Jensen
|
Hold
|
2023 Ty/5 (1g Ty/5, 2g Ty/5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Märchen (eksamen)
I dette forløb arbejder vi med eventyrgenren. Fokus er på brødrene Grimms folkeeventyr og på eventyrtræk.
Tekster:
"Die Brautschau",
"Rotkäppchen"
"Die Sterntaler" (brugt i en test)
"Die Wichtelmänner"
"Frau Trude"
Tegnefilm:
"Frau Holle"
"Schneewittchen" (sang)
Vi læser også om brødrene Grimm og deres tid.
Perspektivering:
Kebab Connection, 2004
Märchen in ASOZIAL feat. Kelly / Julien Bam: Rotkäppchen & Schneewittchen (tiktok)
Grammatik:
Regelmæssige verber og hjælpeverber i præsens og præteritum
Kasus og sætningsanalyse
Ordstilling
Ca. 40-50 ns.
Alle tekster er delt med eleverne på drev. Der er direkte links til det hele i Birgittes slideshow.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diverse skriveøvelser Märchenforløb
|
19-12-2023
|
Prøve Märchen
|
12-01-2024
|
Märchen_Präsentationen
|
25-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Die Jugend im dritten Reich (eksamen)
Om at være ung under nazismen. Vi arbejder desuden med novellen som genre.
Adolf Hitler Rede: "Über Jugenderziehung", 1938
Tilde Michels: "Freundschaftsringe"
Heiner Müller: "Das Eiserne Kreuz"
Film:
"Napola. Elite für den Führer"
Kortfim: "Der kleine Nazi"
Videoer:
MrWissen2go : Jugend im Nationalsozialismus: https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk
Zweiter Weltkrieg einfach erklärt (3min): https://www.youtube.com/watch?v=_Gzyiw8L1I8
Teori om novellegenren:
Kapitel "Kurzgeschichte", i Helle Egendal: Gattungen
Perspektivering:
Musik: Yung Palo: „WIEDER LILA“ , 2023.
Grammatik:
Svage verber og hjælpeverber i perfektum
Modalverber i præsens og præteritum
Ordstilling
Ca. 40-50 ns
Alle tekster er delt med eleverne på drev. Der er desuden direkte links i Birgittes slideshow
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øv dig på perfektum til i dag. Lav også den øvelse, der linkes til hvis du ikke var til modulet i mandags:
-
Frida, Selina, Naja, Karen, Hjalte skal holde et lille oplæg for Birgitte på gangen om et af de eventyr vi har læst. Brug dette som hjælp: Redemittel
-
Øv dig på modalverberne i nutid og datid, slide 9-10 her: Modalverber
-
Lær modalverberne udenad i nutid og datid
-
Øv til i dag: Quizlet med konjunktioner (dem fra spillekortene i sidste modul). Vi starter modulet med quizlet-live
-
Du skal se de første 30 min af filmen Napola til i dag, hvis du ikke var til modulet fredag. Den er udlånt til jer på mitcfu - se under 'mine materialer'.
-
Vi har set 1,07 af filmen Napola. Har du ikke været til modulerne, skal du selv selv se hertil. Den ligger på mitcfu. I dag ser vi filmen færdig i modulet.
-
Aufsatz
-
August & Marius: I skal have set Napola-filmen til i dag OG have læst opgaveformuleringen til Napola-opgaven igennem. Alle andre: I skal være færdige med opgave 1A+ 1B + enten opg. 2 eller 3 til i dag. I modulet kan I så lave den opgave, I mangler, o
-
I modulet fredag læste vi s. 73-74,16 i novellen Freundschaftsringe. Til i dag skal I læse s. 74 færdig (til lin 35). Du skal bare forstå handlingen i hovedtræk. Ikke kunne oversætte det.
-
Du skal læse i "Freundschaftsringe" til s. 75,lin 35, hvis du ikke var til modulet onsdag.
-
I modulet læser vi Freundschaftsringe færdig
-
Du skal læse i "Freundschaftsringe" s. 75,lin 35 til og med s. 77, hvis du ikke var til modulet torsdag. Du må gerne bruge google translate. Du skal bare forstå handlingen.
-
Kig rettelserne til din Napola-opgave igennem
-
Var du ikke til sidste tyskmodul før ferien, skal du have læst "Freundschaftsringe" færdig til i dag.
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diverse skriveøvelser - Jugend im 3. Reich
|
06-03-2024
|
Napola
|
17-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krimis / Sprogcamp (eksamen)
Vi beskæftiger os med krimi-genren og ser på forskellen mellem den klassiske og den moderne krimi.
Tekster:
Milena Moser: "Letzte Pizza"
(remediering af teksten til en tegneserie)
Sang:
Reinhard Mey: "Der Mörder ist immer der Gärtner" - Tekst og lyd
Film: Tatort "Borowski und der brennende Mann"
Grammatik repeteret: Genitiv
om regler for substantivernes køn
Vi har to hele dage på skolen med "sprogcamp", som afsluttes med, at eleverne selv laver en krimifilm
ca. 30 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve
|
18-04-2024
|
Diverse skriveøvelser til Krimis
|
06-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krimis (eksamen)
Vi arbejder videre med krimigenren.
Tekster:
Ferdinand von Schirach: "Anatomie"
Filmatisering af "Anatomie", ZDF (Mitcfu)
Film: Dürrenmatt: Es geschah am hellichten Tag (+ læsning af udvalgte scener)
Grammatik
Repetition af al grammatik gennemgået i 1.g:
Sætningsanalyse & kasus (bestemt og ubestemt artikel)
Svage verber, hjælpeverber, modalverber
Ordstilling
Nyt: Fremtid og passiv
ca 30-40 ns
Alle tekster er delt med eleverne på drev. Der er direkte links i Birgittes slideshow til forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Anatomie
|
28-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Flucht aus der DDR (eksamen)
Om delingen af Tyskland efter 2. verdenskrig. Om den kolde krig og livet i DDR med særligt fokus på Stasi og de mange flugtforsøg.
Tekster:
Eine Stasi-Akte: Dieter Nowatzky
Die Flucht, ein Comic (Fra Berliner Mythen, 2016)
Diverse Youtubeklip:
"Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze" (DW Deutsch)
"Simple show erklärt den Fall der Mauer" (Simpleshow)
"Der Alltag in der DDR" (MrWissen2go)
"Über die Stasi und ihre Methoden" (MrWissen2go)
Film:
Ballon, 2018 (mitcfu)
Das Leben der Anderen, 2006 (mitcfu)
Grammatik:
pronominer
præpositioner
konjunktiv
ca. 30-40 ns.
Alle tekster er delt med eleverne på drev og der er direkte links i Birgittes slideshow til forløbet.
Under forløbet arbejdede vi også med Weihnachten og var på endagstur til julemarkedet i Lübeck.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ein Vlog
|
22-10-2024
|
Prøve i præpositioner
|
06-11-2024
|
Gruppefremlæggelser
|
10-12-2024
|
Interview flugtforsøg
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Helden und Vorbilder
Vi prøver at indkredse, hvad en helt/heltinde er ud fra opgaver og tekster i bogen "Ein neuer Anfang" (s. 91-144): Superhelte, helte og forbilleder.
Vi ser på, at heltebegrebet ændrer sig over tid. En krigsforbryder kan fx blive til en helt senere (Stauffenberg og Sophie Scholl).
Tekster:
Diverse internetsider om Stauffenberg og Sophie Scholl.
Jacob Hein: "Blümchentapete und Raufasersex" (2010)
Film:
"Sophie Scholl - die letzten Tage", 2005
Grammatik: Modalverber og ordstilling
Ca. 30 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test i modalverber
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Det tyske valg 2025
Kort forløb om det tyske valg.
Gruppearbejde og fremlæggelser om tyske partier.
Foredrag om det tyske valg og livet i Leipzig af en tidligere elev, der nu bor og arbejder som freelance oversætter i Leipzig (karrierelæring)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Natur und Klimawandel (eksamen)
I dette forløb arbejder vi med tekster om "Natur und Klimawandel" i en østrigsk kontekst. Indholdsmæssigt handler det om, hvordan natur og klimaforandringer kommer til udtryk i kunst, reklamer, litteraturen, på landet og i skiområder.
Eleverne kan fortælle om klimaforandringernes årsager og konsekvenser. Desuden kan de pege på, hvad man kan gøre for at bremse klimaforandringerne.
Materiale:
Følgende tekster er hentet fra Louise E. Nielsen og Marie S. Thellesen: Sternstunden in Österreich (webbog), Praxis 2024:
- Hundertwasser über Hundertwasser (1975)
- Wilhelm Müller: Das Wandern ist des Müllers Lust (1823)
- Jägermeister DJ Alex + Matty Valentino: Auffe aufn Berg (2017)
- Ulrike Schmitzer: Die Stille der Gletscher (2017), uddrag
Poetry slam/Werbung:
"Ich mach' lieber grün als blau" (Paulina Behrendt, 2017)
https://www.facebook.com/watch/?v=2371044316348711
Omfang: ca 30 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eine Rede
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Opsamling, repetition og eksamenstræning
Tekster:
Tuckermann: "Potsdammer Straße" (Ved det grønne bord)
Grimm: "Frau Holle" (Märchen)
Moser: "Letzte Pizza" (Krimis)
Michels: "Freundschaftsringe" (Die Jugend im dritten Reich)
Helle Egendal: "Gattungen". Kap: Kurzgeschichten + Kriminalgeschichten
Video:
Ved det grønne bord
ca 10 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Slut-prøve
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604741",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604741",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604741"
}