Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Hans Sørensen, Jacob Ringsing Silseth
|
Hold
|
2024 MA/3d4v (3d4v MA/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition B-niveau
Hurtig opsamling fra mat B.
Vektorer - bevis for afstand mellem punkt og plan.
Differentialregning: tretrinsreglen og differentiation af produkt.
Binomialfordeling - middelværdi om binomialfordeling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integraler
Integralregning
Ubestemte og bestemte integraler.
Fuldstændige og partikulære løsninger.
Integration ved substitution
Arealer under funktioner
Volumenintegraler. Både 1.- og 2.-akse
Kurvelængde og overfladearealer
Materialer:
Integralregning Mathematicus, Auerbach
Videoer fra FriViden
Beviser:
Integralregningens 1. hovedsætning.
Volumenintegral - rotation om 1. aksen.
Volumenintegral - rotation om 2. aksen.
Kurvelængde.
Faglige mål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori
Kernestof:
– stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Normalfordelingen
Normalfordeling
Frekvensfunktion, fordelingsfunktion. Kobling til integralregning.
Middelværdi og spredning.
Exceptionelle udfald.
Anvendelse af grafisk materiale.
Beregninger i NSpire.
Undersøgelse af normalfordelte data.
Materialer:
Mathematicus Sandsynlighedsregning, version juni 2021, Mike V. Auerbach
Kombinatorik: Webmatematik (MatematikCenter)
Kernestof:
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer,
gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
Faglige mål:
– statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens- og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialligninger
Differentialligninger
Differentialligninger, linjeelementer, hældningsfelt.
Løsninger til 1. ordens differentialligninger.
Bevis: 'Panserformlen'
Bevis: Separation af de variable.
Logistisk vækst. Udledning: punkt, hvor funktionen vokser hurtigst.
Opstilling af differentialligninger ud fra en sproglig beskrivelse
Materialer:
Differentialligninger Mathematicus, Auerbach 2021
Faglige mål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om matematikken
Kernestof:
– lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte
funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorfunktioner
Vektorfunktioner/Parameter funktioner
Vektorfunktioner, banekurver, hastighed, fart acceleration, lodrette og vandrette tangenter, dobbeltpunkter, kurvelængder og arealer.
Materialer:
Vektorfunktioner Mathematicus, Auerbach 2022
Bevis: Længde af banekurve
Bevis: Areal afgrænset af vektorfunktion
Faglige mål:
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
Kernestof:
– vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner af to variable
Funktioner af to variable
Funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver, stationære punkter (maksimum, minimum, saddelpunkter), tangentplaner, krydsprodukt for vektorer i rummet.
Bevis: Udledning af ligning for tangentplaner inkl. krydsproduktet og dets betydning
Materialer:
Mathematicus Funktioner af to variable, Auerbach version 1.0 2021
Faglige mål:
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
Kernestof:
– funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver
Supplerende stof:
Krydsproduktet for vektorer i 3 dimensioner s. 21-32
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forberedelsesmateriale: Sandsynlighedsregning
Sandsynlighedsregning
Udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion. Foreningsmængde, komplimentærmængde, fællesmængde. Venn diagrammer.
Betinget sandsynlighed.
Loven om total sandsynlighed.
Bayes' sætning og Bayes' udvidede sætning.
Bevis: Bayes' sætning ud fra betinget sandsynlighed.
Materialer:
Forberedelsesmateriale til stx-A MATEMATIK 2024-2025
Faglige mål:
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer,
gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition med beviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604802",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604802",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604802"
}