Holdet 2024 DE_C2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Kolding
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Ulrik Wørmer
Hold 2024 DE_C2 (2g3g4g de/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til design / Design som problemløsning
Titel 2 Produktdesign
Titel 3 Kommunikationsdesign
Titel 4 Gå glad i bad
Titel 5 Byrum og oplevelse
Titel 6 Eksamenspræsentationer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til design / Design som problemløsning

BEMÆRK: Holdet følger læreplanen fra 2017, som findes her: https://uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017/stx-laereplaner-2017.

Introduktion til faget og designbegrebet med fokus på design som problemløsning.
Kendskab til fagets tre genstandsfelter: produktdesign, kommunikationsdesign og arkitektur.
Indledende arbejde med designparametrene form, funktion og kommunikation.
Første erfaringer med designprocessen og dens forskellige faser.

Praktiske og teoretiske øvelser undervejs i forløbet:
- Gruppering af diverse designobjekter efter vægtningen af form og funktion
- "Hvad er design? Hvad er ikke design?"
- Hurtigskitser af 20 forskellige bygningsværker. Eleverne kommer med bud på bygningernes funktion, og vi diskuterer, hvorvidt bygningerne kommunikerer deres funktion
- Gruppering af bygningsværker efter formsprog: geometrisk vs. organisk, dynamisk vs. statisk og enkelt vs. komplekst
- "Min hemmelige genstand"

Problemløsning - Hvad er et designproblem? Hvad er en god idé? Hvordan ”sælger” man sin idé?
DESIGNBRIEF:
Find noget der ikke fungerer optimalt på skolen, det kan være en ting eller
et hverdagsproblem - og prøv at løse det. I skal forberede jer på at præsentere jeres forslag for andre. Jeres præsentation skal være ledsaget af en illustration af jeres produkt og den måde, hvorpå det fungerer. 


Fotosafari:
Fokus på form og modsætninger/kontraster

Litteratur:
- Bek, Jesper (2017): "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", København: Lindhardt og Ringhof, s. 72-74 (designparametre: form, funktion og kommunikation)
- Dansk Design Center (u.å.): "Dansk Design Centers bud på, hvad forudsætningerne for godt design er" (PDF)
- Volf, Mette (2009): "Design – proces og metode", Aarhus: Systime, s. 27-29 (design og designprocessen)
- TV-indslag fra ABC News, Nightline: "IDEO Shopping cart", https://www.youtube.com/watch?v=M66ZU2PCIcM&t=9s
- Dieter Rams, "10 principper for godt design": https://da.wikipedia.org/wiki/Dieter_Rams
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Produktdesign

Forløb i produktdesign med fokus på genstandsfeltets grundlæggende elementer/fagterminologi, designprocessen og designhistorie.

DESIGNBRIEF:
Du skal designe et siddemøbel med inspiration fra naturen. Indtænk komfort, materialer (bæredygtighed), målgruppe og funktion i dit design.
Dit valg af form, farve(r), funktion(er), konstruktion, teknologi og stil skal være velovervejet i forhold til den specifikke inspirationskilde. Med andre ord skal siddemøblet have en klar identitet.

PRODUKTKRAV til et siddemøbel med inspiration i naturen.
- Skitsearbejde - idegenerende skitser, undersøgende skitser, kommunikerende skitser (mere målfaste tegninger)
- Moodboard
- Inspirationsbilleder
- Materialeundersøgelse
- Mock-up model
- Professionelt design

DESIGNHISTORIE:
Parallelt med det praktiske arbejde med designbriefet får eleverne indblik i designhistorien. Eleverne læser om historicisme, modernisme/funktionalisme, pop og postmodernisme i Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau".
Eleverne analyserer forskellige eksempler på stoledesign i grupper og fremlægger for hinanden: bl.a. Wegner, organisk modernisme (Arne Jakobsen), popart (Panton), postmodernisme (Venturi el. andet), bæredygtigt design (Komplot). - Analysemodel Bek Design og arkitektur s. 150 ff., fokus på form, funktion, kommunikation, stil, tid – også teknik/materiale.

Praktiske og teoretiske øvelser undervejs i forløbet:
- Formfabulering/formforvandling
- Visualisering af designprocessen

Knyttet til designprocessen:
- Introduktion til begrebet "hovedgreb".
- Fotocollage med inspirationsbilleder fra naturen
- 'Beskriv en smag' - sanseøvelse
- Idegenererende skitsering - blindtegning af frugt og grøntsager
- Den idégenererende skitse, den undersøgende skitse og den kommunikerende skitse/projektionstegninger.

Litteratur m.m.:
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", København: Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 90-114, 116-128 og 136
- Malene Abildgaard og Julie Dufour: "Utzons univers. Byg, tegn, lær", København: Strandberg Publishing, 2017, s. 55-57 og 62-67 ("Om naturen som laboratorium" og "Om at bruge naturens former")
Derudover: Forskellige visualiseringer af designprocessen.

Film/program:
- Danmarks næste klassiker - https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-hjaelp-den-knaekker_290327
- TED: "Janine Benyus: Biomimicry i aktion", https://www.ted.com/talks/janine_benyus_biomimicry_in_action?language=da#t-901872, 2009

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kommunikationsdesign

Forløb i kommunikationsdesign med fokus på genstandsfeltets grundlæggende elementer/fagterminologi og designprocessen.

TYPOGRAFI:
Efter en kort introduktion til typografihistorie lavede eleverne typograficroquis. Herefter designede de et personligt logo på baggrund af et selvvalgt adjektiv. Fokus var på skriftdesign, men der blev også arbejdet lidt med komposition og farver, idet logoet skulle pryde elevernes portfolioforsider (A4-format).

DESIGNBRIEF (kommunikationsdesign):
I skal designe forsiden til Falkos elevbog

Krav til afleveringen:
- Spørgeskemaundersøgelse blandt lærere og elever på Falkonergården
- Moodboard
- "Idesien": Fra idegenerering til konceptudvikling
- Idegenererende skitsering
- Billede og tekst kombineres
- Detaljering
- Målfast præsentationstegning
- evt. digital udformning


Praktiske og teoretiske øvelser undervejs i forløbet:
- Mikrobyvandring: Eksempler på kommunikationsdesign
- Kende forskel på symboler og piktogrammer
- I laver et redesign af et af piktogrammerne.
- Find eksempler på kommunikationsdesign, hvor farven spiller en vigtig rolle for kommunikationen
- Skelne mellem de 5 kontrasttyper
- Øvelser til stimulering af kreativ tænkning


Litteratur:
- Jesper Bek (2017): "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", København: Lindhardt og Ringhof, s. 10-27 (Laswells kommunikationsmodel og AIDA-modellen, typografi, farver og komposition)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Gå glad i bad

Nudging-projekt om badekultur

BRIEF:
Problem/Brief: Hvordan kan man få elever til at tage bad efter idræt?

INDHOLD:
- Gruppediskussion om, hvad der bør gøres ved problematikken
- Introducere nudging-begrebet
- Hvad er nudging?  
- Arbejde med målgruppen (Spørgeskema samt interview af hinanden/andre elever)  
- Observere og tage fotos af badeforholdene
- Arbejde med besvarelser af spørgeskemaer og interviews
- Formulere hovedgreb/designproblem

KRAV:
Visualisering gennem brainstorm, skitser, fotos, moodboards, udvalgte svar fra spørgeskema. Præsenteres i Powerpoint

     
Vil idéerne kunne ændre vores vaner?


Materialer:
Artikel: https://avisendanmark.dk/danmark/elever-frygter-noegenhed-i-skoletiden-tiden-er-loebet-fra-at-vi-skal-tvinge-de-unge-i-bad-efter-idraet
Hvad er nudging?  https://www.youtube.com/watch?v=v7Ue6YIVcZc
The Fun Theory 1 Piano Staircase https://www.youtube.com/watch?v=SByymar3bds
Jesper Bek (2017): "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", København: Lindhardt og Ringhof, s. 67-70, 'Immaterielt design'


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Byrum og oplevelse

Forløb i arkitektur med fokus på byrum og oplevelse samt genstandsfeltets grundlæggende elementer/fagterminologi, designprocessen og designhistorie.

BYRUM:

Brief: Hvordan kan regnvand udnyttes som en ressource, der giver byrummet rekreative kvaliteter?

Du skal finde et byrum som du har lyst til at lave om på for at forbedre det i forhold til bruger/forhold/klimasikring.
Det kan være en legeplads, en park, skolegården, en parkeringsplads du synes kunne bruges anderledes.
Tænk over det formmæssige udtryk - hvordan vil du gerne have det skal se ud.!?  

Evalueringskrav:
Procesvæg med:
- Jeres analyse af eksisterende plads/rum ud fra Jan Gehls teorier + fotografier
- Udvalgte fotografier til inspiration
- Idégenereringsproces (resultater af research, skitser mm.)
- Materialeundersøgelse
- Visualisering af jeres eget forslag til ny plads: grundplan, skitser, moodboard, inspirationsbilleder.
- Inddragelse/analyse af et andet byrum, som I måske er blevet inspirerede af….

Byrumsanalyse:
Find på internettet billeder og information om de forskellige byrum. Hvilke kvaliteter tilfører stedet det urbane miljø, hvordan er der taget højde for klimaudfordringerne og bæredygtighed?
Eleverne analyserer i grupper forskellige byrum og præsenterer dem efterfølgende for hinanden: Tåsinge Plads, Novo Nordisk i Bagsværd, Skt. Kjelds plads, Karens Minde Aksen, Fremtidens gårdhave ved Straussvej, Operaparken, Enghaveparken.

Tekster:
- Jan Gehl's 12 kvalitetskriterier for et godt byrum - 1 side
- DAC's byrumsanalyse - 6 sider
- Bek, Jesper (2017): "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", København: Lindhardt og Ringhof, 'Arkitektur', side 46-66
- Bek, Jesper (2017): "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", København: Lindhardt og Ringhof, 'Analysemodel til byrum', side 156-158
- 'Andersen og Porse, TAP, 'Stedets ånd og fænomenologi', s.241-244, - 4 sider
- Infomedia, Camilla Stockmann, Politikken, 7. december 2014, 'Et rum har ikke fire vægge', - 8 sider
- Steen Eiler Rasmussen, 'Om at opleve arkitektur' - 20 sider

Film:
Jan Gehl: 'Fremtidens by og byliv', 2012 - https://www.youtube.com/watch?v=fQZrEuUVJGI

Designhistorie:
Parallelt med det praktiske arbejde med designbriefet får eleverne indblik i designhistorien. Eleverne læser om historicisme, modernisme/funktionalisme, pop og postmodernisme. De læser også om byrum, byplan og landskab.
Eleverne introduceres til de 3 designhistoriske rum: det førmoderne, det moderne og det postmoderne.
Slagord: "Form follows function", "Less is more", "Form follows fantasy", "Less is a bore" og "Yes is more"

Praktiske og teoretiske øvelser undervejs i forløbet:
- Leg med form
- Visualisering af designprocessen
- Praktisk øvelse: Visualiser kontraster/modsætningspar i 3D model

Ekskursion:
Tur til DAC og se udstillingen 'Vandet kommer'.
Udstillingen giver jer et indblik i arkitekturens innovative løsninger på, hvordan vi kan leve i en foranderlig verden, hvor vandet spiller en voksende rolle.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamenspræsentationer

Jf. bekendtgørelsen udarbejder eleverne en præsentation ud fra et selvvalgt emne. Der afsættes 5 moduler til arbejdet.

---

Egne designs, som eleverne kan inddrage:

Produktdesign:
- 'Den gode ide'
   Brief: Gå rundt på skolen tre og tre.
   Find noget der ikke fungerer optimalt på skolen, det kan være en ting eller
   et hverdagsproblem - og prøv at løse det.
- Siddemøbel: 'Et siddemøbel med inspiration i naturen'

Kommunikationsdesign:
- Personligt logo / Portfolioforside
- Elevbog forside

Arkitektur/fysiske omgivelser:
- Byrum
- Immaterielt design/nudging: Badeforholdene på skolen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer