Titel
5
|
Byrum og oplevelse
Forløb i arkitektur med fokus på byrum og oplevelse samt genstandsfeltets grundlæggende elementer/fagterminologi, designprocessen og designhistorie.
BYRUM:
Brief: Hvordan kan regnvand udnyttes som en ressource, der giver byrummet rekreative kvaliteter?
Du skal finde et byrum som du har lyst til at lave om på for at forbedre det i forhold til bruger/forhold/klimasikring.
Det kan være en legeplads, en park, skolegården, en parkeringsplads du synes kunne bruges anderledes.
Tænk over det formmæssige udtryk - hvordan vil du gerne have det skal se ud.!?
Evalueringskrav:
Procesvæg med:
- Jeres analyse af eksisterende plads/rum ud fra Jan Gehls teorier + fotografier
- Udvalgte fotografier til inspiration
- Idégenereringsproces (resultater af research, skitser mm.)
- Materialeundersøgelse
- Visualisering af jeres eget forslag til ny plads: grundplan, skitser, moodboard, inspirationsbilleder.
- Inddragelse/analyse af et andet byrum, som I måske er blevet inspirerede af….
Byrumsanalyse:
Find på internettet billeder og information om de forskellige byrum. Hvilke kvaliteter tilfører stedet det urbane miljø, hvordan er der taget højde for klimaudfordringerne og bæredygtighed?
Eleverne analyserer i grupper forskellige byrum og præsenterer dem efterfølgende for hinanden: Tåsinge Plads, Novo Nordisk i Bagsværd, Skt. Kjelds plads, Karens Minde Aksen, Fremtidens gårdhave ved Straussvej, Operaparken, Enghaveparken.
Tekster:
- Jan Gehl's 12 kvalitetskriterier for et godt byrum - 1 side
- DAC's byrumsanalyse - 6 sider
- Bek, Jesper (2017): "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", København: Lindhardt og Ringhof, 'Arkitektur', side 46-66
- Bek, Jesper (2017): "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", København: Lindhardt og Ringhof, 'Analysemodel til byrum', side 156-158
- 'Andersen og Porse, TAP, 'Stedets ånd og fænomenologi', s.241-244, - 4 sider
- Infomedia, Camilla Stockmann, Politikken, 7. december 2014, 'Et rum har ikke fire vægge', - 8 sider
- Steen Eiler Rasmussen, 'Om at opleve arkitektur' - 20 sider
Film:
Jan Gehl: 'Fremtidens by og byliv', 2012 - https://www.youtube.com/watch?v=fQZrEuUVJGI
Designhistorie:
Parallelt med det praktiske arbejde med designbriefet får eleverne indblik i designhistorien. Eleverne læser om historicisme, modernisme/funktionalisme, pop og postmodernisme. De læser også om byrum, byplan og landskab.
Eleverne introduceres til de 3 designhistoriske rum: det førmoderne, det moderne og det postmoderne.
Slagord: "Form follows function", "Less is more", "Form follows fantasy", "Less is a bore" og "Yes is more"
Praktiske og teoretiske øvelser undervejs i forløbet:
- Leg med form
- Visualisering af designprocessen
- Praktisk øvelse: Visualiser kontraster/modsætningspar i 3D model
Ekskursion:
Tur til DAC og se udstillingen 'Vandet kommer'.
Udstillingen giver jer et indblik i arkitekturens innovative løsninger på, hvordan vi kan leve i en foranderlig verden, hvor vandet spiller en voksende rolle.
|