Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Elisabeth Baastrup
|
Hold
|
2024 DE_C1 (2g3g de/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb design: Stolen (Produktdesign)
INDHOLD
I dette introforløb i Design om stolen som designobjekt har vi fokus på at indkredse, hvad faget Design er, hvilke designparametre vi har fokus på (form og funktion) og på, hvordan vi arbejder i faget, at arbejde undersøgende, projektbaseret med briefs. Vi taler løbende om designprocessens forskellige faser, fra problemstilling, idégenerering og research (åbnefase) og til rentegning, model/mockup (lukkefase). Vi har derudover fokus på at inddrage brugerens behov ved at I designer en stol til en af de andre elever ud fra deres ønsker og behov.
ØVELSER/PORTFOLIO
Brief: design en stol ud fra designparametrene form og funktion og med hensyn til brugerens behov og ønsker.
I jeres portfolio samler I nu jeres dokumentation af arbejdsprocessen i hele forløbet i slides:
- Interview med bruger
- Research
- Idéudvikling
- Arbejde med skitser, prototype og mockup
- Evaluering af egen arbejdsproces
EKSKURSION
Besøg på Designmuseum Danmark
TEKSTER M.M.
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130&L=10
Nanna Ditzel - Design til nye højder på Trapholt
https://www.youtube.com/watch?v=w0uXwIVLjEk
LÆREROPLÆG/SLIDES
https://docs.google.com/presentation/d/1FS1LeD_AS1v3UvJ_-k4ZQtAidSjMox0uDhSGkuI_ZbI/edit#slide=id.g25dfecc2bbd_0_47
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Gennem byen (byrumsarkitektur)
INDHOLD
I dette forløb anvender vi Jan Gehls 12 kvalitetskriterier til at analysere og forbedrer byrum. Vi har desuden fokus på klimatilpasning i blandt andet byrummet Karens Minde Aksen i Sydhavnen af Schönherr arkitekter.
PROJEKT
kan arbejde alene eller to og to og vælger et fokus: et redesign af et valgfrit byrum - en vej, plads, gård, park, grønt område, som I mener kunne forbedres i forhold til sociale fællesskaber (målgruppe), fysisk aktivitet, det grønne byrum og klimatilpasning.
Designprocessens faser:
1. Research, kortlægning og info om byrummet
2. Undersøgelse og analyse af 2 byrum - det du vælger og Karen Minde/superkilen (Jan Gehl og fotokartering)
3. Valg af fokus og problemformulering - hvad er problemerne ved byrummet? hvordan vil I ændre det?: Brug Jan Gehls 12 kvalitetskriterier.
4. Idégenerering med skitser
5. Moodboards med stemning, inventar, valg af materialer, beplantning
6. Plantegning
7. Model
8. Evaluering og præsentation
EKSKURSION
Tur til og analyse af Superkilen på Nørrebro
Tur til og analyse af Karens Minde Aksen i Sydhavnen
Omvisning på DAC: https://dac.dk/udstillinger/vandet-kommer/
MATERIALE
Design og arkitekturbogen: 5.1: Byplanlægning og byrum og 5.2: Design til byrum
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=185&L=10
https://dac.dk/viden/arkitektur/karens-minde-aksen/
https://www.dr.dk/drtv/se/vi-bygger-det-vaek_-klimaforandringer_82914
https://schonherr.dk/projekter/karens-minde-aksen/
SLIDES
https://docs.google.com/presentation/d/1T_oQDK-AQEdiBpNwBOgEKDXz_BfzjWMu9Z8zC-o39gM/edit#slide=id.g102f006ac51_0_11
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grafisk design (Kommunikationsdesign)
INDHOLD
I dette forløb har vi fokus på kommunikationsdesign og filmplakater og bog- og magasinforsider. Vi undersøger typografi, komposition, brug af getaltlovene og brug af farver på filmplakater samt plakatens overordnede kommunikation ud fra AIDA-modellen. I arbejder individuel med redesign af ældre filmplakat eller en bogforside. I arbejder digitalt i programmet Canva.
ØVELSER I PORTFOLIO
- PR-materiale til skolen musical
BRIEF
Du har fået til opgave at lave et remake af en filmplakat eller en bogforside
Kriterier:
Gør dig overvejelser over og analyser din egen brug af typografi, billeder og farver. Overvej hvilken målgruppe du henvender dig til.
Lav fire variationer af plakaten med markant forskelligt udtryk.
Lav en analyse af den eksisterende filmplakat med brug af fagord fra grundbogen om typografi, farver og komposition.
TEKSTER M.M.
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131&L=10
https://www.canva.com/da_dk/
https://www.adobe.com/dk/express/feature/image/remove-background
https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Solarpunk (arkitektur)
INDHOLD
Et forløb om arkitekturhistorie med elevlæg og projekt om utopisk arkitektur, der peger fremad med fremtidige bæredygtige løsninger. Vi tager udgangspunkt i solarpunkbevægelsen og dens vilde blandinger af Art Nouveau-arkitektur, byg-selv-opfinder-boliger og højteknologiske løsninger. Vi har fokus på idégenerering og skitsering i designprocessen, blandt andet med inddragelse af AI-billedgenerering.
Elevoplæg:
Otto: Historicisme
Karl Emil: Art nouveau
Linus: Bauhaus
Lukas: Gaudi (catalansk modernisme)
Theo: Brutalisme
Anton: Dekonstruktivisme
ØVELSER
1. I undersøger hvad et rum er med 3 øvelser med benspænd. Til øvelsen må bruge I A4-papir og tape. I må rive i papiret
2. Byg af hvide skumdimser - vælg om du vil bygge:
en bro
en trappe
et tårn
PROJEKT
Fra Design og arkitekturbogen: Øvelse 4.6.4: Fremtidens Hus
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=202#c1035
I skal lave en idéskitse til jeres bud på Fremtidens Hus.
Start med at kigge på Arne Jacobsens og Flemming Lassens Fremtidens hus. Er der noget, I kan bruge som inspiration positivt/negativt? Noter stikord.
Gå sammen 2-3 personer og fordel/vælg et projekt eller eksperiment med bæredygtigt byggeri, der allerede er i gang. Vælg fra listen, lav en kort præsentation af bæredygtighedspotentialet og del efterfølgende med hinanden på holdet, fx i en fælles powerpoint:
Himmelhaverne v/Tegnestuen Lokal
FælledbyC v/Tegnestuen Lokal
Living Places Copenhagen v/Velux
Knudrisrækkerne i Aarhus v/Sweco eller dette LINK
Symbiosehusene i Herlev v/Urban Power eller dette LINK
Campus Bøgehøj i Ebeltoft v/C.F.Møller
København Arkitekturhovedstad 2023, udstillingspavilloner
Green Hub House v/Ålborg Universitetscenter
Bystart
Tegn herefter hver 3-5 hurtige skitser med jeres bud på fremtidens hus, fremlæg for hinanden i gruppen og diskuter fordele og ulemper ved de enkelte forslag. Hvilket vil I gå videre med som jeres bud på Fremtidens Hus?
Tegn en fælles ideskitse til Fremtidens Hus. Lav et moodboard (fysisk eller elektronisk) med billeder af materialer, detaljer af bygningen, skitser og forklarende stikord.
Tag udgangspunkt i solarpunkbevægelsen i jeres projekt.
MATERIALER
Elvira Wilk: Nye landskaber - solarpunk og new weird fiction, s. 15-19, 2024
Design og arkitekturbogen: 4.5: Modernistisk arkitektur og 4.6: Bæredygtige byggematerialer
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
https://www.materialepyramiden.dk/
henning-larsen-unboxing-carbon-the-catalog-exterior-nov-2022_web.pdf
SLIDES
https://docs.google.com/presentation/d/14jR1p9hXGEEqW6y667UVWKpbcOssB7CruKnIjllGaYY/edit#slide=id.p
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamenspræsentation (3 moduler)
I arbejder med jeres eksamenspræsentation ud fra et selvvalgt tema
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604812",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604812",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604812"
}