Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Hanne Nielsen
|
Hold
|
2024 IF_C1 (3e if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Læringsspil
I dette forløb træner vi programmering i App Lab ved at lave et simpelt klikspil. Senere i forløbet udvikler vi en app med et læringsspil.
Formålet med forløbet er både at lære mere om programmering og at lære, hvordan man udvikler en spil-app (her indgår throwaway prototyping, modellering i storyboards og wireframes samt overvejelser om spilmekanikker, gamification, spillertyper og brugertest).
MATERIALE:
Programmering i App Lab (herunder brug af variable og forgreninger)
Powerpoint, slide 4-15
Opgaver i App Lab:
- CSP5, lektion 1, opgave 4-11 og 18-22
- CSP5, lektion 2, opgave 2, 6, 8 og 10-12
- CSP5, lektion 4, opgave 4-5 og 7
- CSP5, lektion 5, opgave 3-7, 10, 12-17 og 21
Videoer:
- Intro to design mode in App Lab
- CS Discoveries: Variables Part 1
- CS Discoveries: Variables Part 2
- CS Principles: Conditionals - Part 1 Boolean Expressions
Metoder i informatik: Trinvis forbedring, rapid prototyping og modellering ved hjælp af storyboards og wireframes
Powerpoint, slide 17, 29-34
Video:
- Rapid Prototyping: Sketching | Google for Startups
Principper for interaktionsdesign: KIS
- Powerpoint, slide 35
Brugertest
Powerpoint, slide 41-45
Videoer:
- User Testing: Why & How (Jakob Nielsen)
- Guerilla Testing with Usability Cafe
Spilmekanikker, gamification og spillertyper
Powerpoint, slide 20-22, 26, 38-39
Videoer:
- What are video game mechanics? Concept explained!
- Classroom Game Design: Paul Andersen at TEDxBozeman
- The Gamer Compass
Innovation
- Powerpoint om innovation
- Video om 4p-modellen for innovation fra Forklarmiglige.dk
FAGLIGE MÅL:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Innovation
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer
KERNESTOF
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Programmering
- funktioner
- variable og forgreninger
Innovation
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
AI/Machine learning
I dette forløb arbejder vi med machine learning
Vi starter med at se på, hvordan machine learning fungerer
Staten ser alt (minut 00:00-09.44). Dokumentar vist på DR1, 21.01.2019
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Link til lektion 3, opgave 1 og 2
-
Link til lektion 7, opgave 1.
-
Powerpoint til modul 1 om AI
-
Powerpoint om SRP med informatik
-
Link til AI-bot
-
U7L13 - Activity Guide - Numerical Data in AI Lab.pdf
-
Link til lektion 13, opgave 1 - løver på safari
-
Datasæt fra Kaggle
-
Link til AI Lab - Lektion 10, opgave 2-3
-
Find Open Datasets and Machine Learning Projects | Kaggle
-
Lektie: Overvej, hvilke data, du vil lave machine learning på. Kig på de datasæt, som allerede ligger i AI-lab, på Kaggle, på Opendata.dk, eller noget helt tredje... (husk at data skal være i CSV-format).
-
Link til AI-Labs datasæt
-
Open Data DK
-
Link til lektion 16
-
Læringsspil om bias i brug af AI: Survival of the best fit
-
Slides til AI-forløb
-
Opsamlingsspørgsmål til AI mini-projekt.docx
-
Strümke Maskiner der tænker, s78-91 (Jagten på data)
-
Læringsspil: AI prompt hacking (Gandalf Lakera)
-
Strümke Maskiner der tænker, s. 63-67 (Subsymbolsk AI)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sporing af brugere på nettet
I dette forløb ser vi på, hvordan vi som brugere af nettet kan spores, og om/hvordan vi kan beskytte os.
Vi starter med at undersøge hvordan vi som brugere kan spores på nettet, og hvordan vi sikrer os. I den forbindelse ser vi på social engineering og på passwordsikkerhed.
I sidste del af forløbet ser vi på, hvad cookies er og hvordan de kan bruges til at indsamle data om brugere. Vi bruger gestaltlovene til at analysere eksempler på cookiesamtykker, og til at udarbejde prototyper for to forskellige cookie-samtykker, hvor det ene er brugervenligt, mens det andet gør brug af dark pattern design.
Afslutningsvis ser vi på hvad indsamlede data kan bruges til og vi diskuterer muligheder og behov for at regulere dataindsamlingen.
MATERIALE
IT-sikkerhed og beskyttelse af egne data
- Powerpoint: Personlig sikkerhed på nettet
- Powerpoint: Passwords og sikkerhed
Cookies og indsamling af data
- Powerpoint: Cookies og sporing på nettet
-Tekst: Hvad er cookies?
Cookiesamtykker, gestaltlove og dark pattern design
-Tekst: Tekst og opgaver om gestaltlovene
Diskussion af brug af data og reguleringsmuligheder
-- Uddrag af dokumentarer og tv-indslag
Indslag om Metas brud på EU's love om databeskyttelse. DR: 21 Søndag, 23.04.2023. Minut 27:00-34:40
Staten ser alt (minut 00:00-09.44). Dokumentar vist på DR1, 21.01.2019
Privatliv til salg (minut 00:00-31:47). Dokumentar vist på DR1 16.03.2015
- Artikel på DR.dk, publiceret 08.11.2023: Vil du betale 95 kroner om måneden for Facebook eller Instagram uden reklamer? 'Det har jeg ikke råd til'
FAGLIGE MÅL
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed̶
Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign
KERNESTOF
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Webdesign, HTML og CSS
I dette forløb arbejder vi med principper for webdesign..
Der arbejdes med kodning i HTML og CSS og med design og layout, I slutningen af forløbet udarbejdes et nyt koncept for en hjemmeside til et pizzeria rettet mod en specifik målgruppe.
Forløbet indeholder desuden et overblik over hvordan internettet er opbygget
Materiale:
Programmering i HTML og CSS
Poverpoint om HTML og CSS
Skabelon til website
Tips til at gå fra mockup og skabelon til færdigt website
Interaktionsdesign
Throw away-prototyping og design af hjemmeside ved hjælp af mockups: Poverpoint om webdesign
Principper for interaktionsdesign
AIDA, F-model, gestaltlove og KISS: Poverpoint om webdesign, slide 25-35
AIDA: Video om AIDA-modellen med Gymshark som eksempel
F-model: Video om F-model
Gestaltlove: Tekst om gestaltlovene om nærhed, lighed, lukkethed. erfaring og forbundethed
Gestaltlove: Video om loven om figur og baggrund
Designelementer:
Bomærke/navnetræk, typografi, farver, billeder, 5. element: Poverpoint om webdesign, slide 5-15
Bomærke/navnetræk: Video: What makes a truly great logo?
Farver: Video om 60-30-10-reglen
Målgruppe
Segmentanalyse ved hjælp af Minervamodellen: Handlerummet (scroll ned til pkt. 2)
Internettets teknologi og client-server arkitektur
Powerpoint: Hvordan virker internettet?
Videoer fra Khan Academy:
- Wires, cables, and WiFi
- IP addresses and DNS
- IPacket, routers, and reliability
FAGLIGE MÅL:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
̶ løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Programmering
̶ identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
Interaktionsdesign
̶ redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
KERNESTOF
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
Interaktionsdesign
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
̶ prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
̶ principper for interaktionsdesign
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- Internettets teknologi
- client-server arkitektur
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bestillingsapp
I dette forløb arbejdes der med at lave en bestillingsapp i App Lab.
Der udarbejdes en app, som kan bruges til at bestille fra pizzeriaet i forløbet om webdesign.
Der arbejdes med programmeringsbegreber som forgreninger, lister og løkker. Begrebet trelagsarkitektur inddrages, og data fra appen gemmes i en database.
Afslutningsvis repeterer vi begrebet innovation og diskuterer i hvilken grad de produkter, der er lavet i løbet af året, kan siges at være innovative. I den forbindelse anvendes begreberne radikal og inkrementel innovation samt 4p-modellen.
MATERIALE
Programmering i App Lab
Forgreninger og betingelser:
- Powerpoint slide 3-6.
- Videoer fra Code.org:
Introduction to conditionals
Conditionals: If/else statements
Conditionals: "And & Or" Operators
- Øvelser i App Lab
Repetition: Variable og betingelser: Lektion 5, øvelse 16
Udvidede forgreninger: Lektion 9, øvelse 4-10
Lister (arrays):
- Powerpoint slide 7-15
- Videoer fra Code.org
Introduction to lists
Introduction to lists, part 2
Introduction to lists, part 3
- Øvelser i App Lab
Lister (arrays): Lektion 13, øvelse 3-10
Løkker:
- Powerpoint slide 16-20
- Videoer fra Code.org
Mark Zuckerberg teaches REPEAT LOOPS
Processing lists with loops
Trelagsarkitektur og database
- Powerpoint slide 22-31
- Video fra Code.org
Databases: Creating records
Innovation
- Powerpoint om innovation
- Video om 4p-modellen for innovation fra Forklarmiglige.dk
FAGLIGE MÅL
Repræsentation og manipulation af data
̶ modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse
̶ redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i IT-systemer
Programmering
̶ identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af
simple it-systemer
Innovation
̶ redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
̶- edegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
KERNESTOF
Repræsentation og manipulation af data
̶ abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
̶ data og datatypers repræsentation og manipulation
̶ databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
Programmering
̶ funktioner
̶ variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Innovation
̶ eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604813",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604813",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604813"
}