Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Jane Rosenkilde Folkersen
|
Hold
|
2024 IF_C3 (3g4g if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klikspil
Indhold:
• Målgruppeanalyse: Gallups kompas, Segmenter
• Udviklingsproces: Throwaway Prototyping, Trinvis Forbedring, Debugging, god navngivning
• Spildesign: Spilmekanik, Flow, Gamification
• Design-mode: Id, Default skærm, Skærme, Lag, Placering, Størrelse, RGB-farver.
• Funktioner: Parametre, Hændelser, Hændelsestyper, Egne funktioner
• Kontrolstrukturer: Betingelser og Forgreninger
• Datastrukturer: variable, lister oprettelse, tildeling, tal vs. tekst
Materialer:
• App-lab 1: Digitale tegninger (10 sider)
https://www.blendspace.com/lessons/vZbYGaZaZUBoHw/app-lab-1-digitale-tegninger
• App-lab 2: Clickspil (30 sider)
https://www.blendspace.com/lessons/eRoWFefELZWuMg/applab-2-clickspil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
AI - Maskinlæring
I forløbet har eleverne trænet en egen model ud fra et selvvalgt datasæt og brugt det i en egen app.
Indhold
* Maskinlæring, superviseret og usuperviseret læring
* Data: varians, skæv fordeling/bias, test og træningsdata
* Træning: perceptron, neurale netværk, features, labels, black box models...
* Model: varians, bias
* Brug: konsekvens, transparens, induktionsproblem, tilfældig korrelation...
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Webdesign
Indhold
• Målgruppeanalyse: Gallups kompas, Segmenter
• Udviklingsproces: Throwaway Prototyping, Mock Ups, Udviklingsmodel (krav, design, prototype, test)
• Design & Layout: Farvevalg, Typografi, Billedvalg, (bomærke/navnetræk 5. element), AIDA, First Things First, Gestaltlove (lighed nærhed, lukkethed, forbundethed, figur/grund)
• Brugervenlighed (pp): Tænke højt test, 5 sekunders test, Guerilla test
Materialer:
• PP: Webdesign & layout (20 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AI App - Præsentation
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
It-sikkerhed & sporing
Indhold:
• Internetarkitektur: klient, server, ip-adresse, url, dns, www, browser, cookie…
• Sporing: cookies, browser fingerprint, enhedsid, webbeacons, kryptering
• Afdækning: se cookies og webbeacons fra 3. part med udviklerværktøj
• Data: Værdi, Salg af brugerdata, Filter Bobler, Micro Targeting, Fake News, Ekko Kamre, Big Data....
• Undgå sporing: Undgå apps, Blokering af cookies/Private mode, Flere browsere, Add'ons...
Materialer:
PP: Brugertracking (30 sider)
Redskaber: Google Chrome Udviklerværktøj
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bestillingssystemer i AppLab
Indhold:
• Udviklingsproces: Throwaway Prototyping, Prototype, Trinvis Forbedring, Udviklingsmodel (krav, design, prototype, test)
• Design & Layout: Farvevalg, Gestaltlove, AIDA, God navngivning/id, Skærme, Lag, Placering, Størrelse.
• Funktioner: Parametre, Hændelser, Hændelsestyper, Egne funktioner
• Kontrolstrukturer: Tælleløkker, betingelser og forgreninger
• Datastrukturer: lister (index, length), variable, oprettelse, tildeling, god navngiving
• Database: tabeller, kategorier og poster, funktion til at indsende data.
• Brugervenlighed: Tænke højt test, 5 sekunders test, Guerilla test
Redskaber: AppLab
Materialer: App-lab 4: Pizza-app (25 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bestillingsapp - Præsentation
|
27-04-2025
|
Bestillingsapp
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604814",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604814",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604814"
}