Holdet 2024 3g Bi/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Kolding
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Torben Nielsen
Hold 2024 3g Bi/1 (3g Bi/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Økologi - sø og skov
Titel 2 Nervesystem, muskler, hjerte og kondition
Titel 3 Mikrobiologi
Titel 4 Genetik og evolution
Titel 5 Diabetes

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Økologi - sø og skov

I forløbet indgik en ekskursion til Furesøen, hvor vi undersøgte en række økologiske forhold i både skov og sø.

Fokus på primærproduktion, energistrøm igennem et økosystem, græsningsfødekæde og nedbryderfødekæde, stofkredsløb, abiotiske og biotiske faktorer, økologiske forhold i en sø, primær og sekundær forurening, forskel på løvskov og nåleskov, jordbundsøkologi.

Rapport: Skov og sø ved Furesøen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Nervesystem, muskler, hjerte og kondition

Nervesystem: nervecellen, aktionspotentialet, Na-K-pumpen, elektrisk og kemisk signaloverførsel, nerveledningshastighed, fremmende og hæmmende transmitterstoffer, dopamin, rusmidler.
Muskler: neuromuskulære synapse, muskelkontraktion, topunktstest, kondition, aerob og anaerob energiproduktion.
Hjertekredsløb: Puls, blodtryk, blodforsyning til vævene, gasudveksling, respiration.
Kondition: topunktstest, kondition, aerob og anaerob energiproduktion.

Journaløvelser:
Puls og blodtryksmålinger
Nerveledningshastighed
Fremlæggelser om rusmidler

Rapport om topunktstest
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mikrobiologi

Først basal viden om celletyper, opbygning og membrantransport.
Siden fokus på bakterier og bakterievækst. Vi har også været inde på resistens og vi har set lidt på tarmens mikrobiom. Endelig har vi set på, hvordan celler kan udvikle sig til kræftceller.

Gruppearbejde om forskellige former for bakterier og resistensudvikling.

Journalforsøg: vaske hænder, sprit, sæbe, kontrolforsøg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Genetik og evolution

Forløb der begynder i genetikken. Vi kommer omkring basale forhold omkring replikation og proteinsyntese. Vi har lagt vægt på gensplejsning og især på Novos fremstilling af insulin.

Som perspektivering af genteknologiens mange muligheder har vi set på PCR og gelelektroforese, CRISPR og stamcelle-teknologi.

Senere bevæger forløbet sig videre over i evolution med udgangspunkt i mutationer som mekanismerne bag evolution

Virtuel øvelse: Fremstilling af Insulin Aspart
Rapport: Quattro Killers
Rapport: Evolution hos fisk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Diabetes

Forløb der lægger vægt på glukosereguleringen hos normale versus diabetikere. Vi kommer ind på forskellen mellem diabetes type I og type II, de genetiske forhold, der spiller ind, udskillelse af insulin, cellernes modtagelse af insulinsignalet, virkningen af insulin på stofskiftet.

Forsøg og rapport: GI-index for forskellige fødevarer

NB: Undervejs i dette forløb vil vi repetere centrale pointer fra resten af året, især fra genetikforløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer