Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Lone Hoffmann Jacobsen
|
Hold
|
2024 ID_B3 (3g Id/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Parkour & nye tendenser i idrætsdeltagelsen
FORMÅLET MED FORLØBET
At introducere eleverne for en nyere form for bevægelse hvor det omkringliggende miljø tages i brug og hvor der er fokus på naturlige bevægelsesmønstre som hoppe, løbe, svinge, kravle m.m. med et legende og eksperimenterende fokus. Vi har brugt Falkos skolegård og de elementer der har været her til at lege og være kreative. Trapper, kasser, bord og bænksæt, bordtennisbord m.m. er anvendt på forskeligvis.
HVAD SKAL I KUNNE
I skal kunne vise forskellige passager/vaults eks: stepvault, lazy, monkey osv.
I skal kunne vise precisions, running precisions, strides og kombinationer heraf.
I skal kunne vise specifikke bevægelser i rails (eks: underbar, lazy, dobbelt lazy (med spotter) og lign. bevægelser.
I skal kunne lave simple kombinationer af overstående samt kunne lave et længere kreativt flow (eller rute) hvor i sammensætter forskellige bevægelser.
I skal kunne vise flow, dynamik og præcision i jeres bevægelser og sammensatte kombinationer.
I skal kunne se muligheder i forhold til at anvende det omkringliggende miljø til at bevæge jer i (eks skolegårdens forskellige elementer)
I skal kunne reflektere over jeres egen praksis og hvorledes i forbedre jer teknisk.
TEORETISK FOKUS:
Dansk idrætshistorie herunder: Skyttebevægelsen, gymnastikken (danske, svenske, tyske), højskolebevægelsen, sportens udvikling.
Samfundsforhold, der har påvirket overstående og været medvirkende til udviklingen.
Idrætshistoriens betydning for den organisering af idræt vi kender i dag.
De store hovedorganisationer i dansk idræt og deres forskelle og ligheder, samt fremkomsten af nye spiller på idrætsscenen eks. ’Den nationale platform - Gadeidræt'. Gadeidrættens rolle og deres ønske om del i (DGI og DIF’s) tipsmidlerne.
Muligheder og begrænsninger ved DGI og DIF’s rolle i forbindelse med gadeidræt.
Undersøgelse af danskernes idrætsadfærd ud fra tabeller og grafer samt kommuners prioriteringer og fokus på bestemte målgrupper eller opførelse af bestemte idrætsfaciliteter m.m.
FAGLIGE MÅL
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: klassiske og nye idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
- Kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- Opnå viden og kundskaber om udvalgte områder inden for den humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- Kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
KERNESTOF
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
- Herudover skal undervisningen præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi.
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Hip hop, nervesystem & spændings niveau
FORMÅLET MED FORLØBET
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og arbejde med eget hip hop-materiale.
Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans samt principper i Rudolf Labans bevægelsessystem. Hvert modul afsluttes med at vise eget hiphop materiale lavet i mindre grupper ud fra bundede opgaver som har haft fokus på bla. Kroppens grundbevægelser, tid, kraft, planer og kontaktforhold (LABAN) SAMT Start og slutninger på koreografien.
Forløbet træner mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
Forløbet slutter med at eleverne arbejder med eget materiale i form af en længere koreografi hvor der arbejdes med koreografiske principper ift kontakt forhold, forskellige niveauer, dynamisk udtryk, anvendelse af musikken (vers/omkvæd/lyrik/historiefortælling) m.m.
HVAD SKAL I KUNNE
Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og -2) og holde et flow.
Koordination af både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier og eget materiale.
Isolerede bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret eks body rolls
Lave poseringer og lade disse indgå i mindre sekvenser og i eget materiale.
Inddrage grundbevægelser naturligt i hiphop koreografier så det passer til hiphoppens udtryk.
Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en koreografi, hvor hiphops kontrastfyldte dynamik udtrykkes.
En vis grad af freestyle/improvisation.
Arbejde med udvalgte dele af Rudolf Labans bevægelsessystem ift. hip hop koreografier (BESS konceptet).
Kunne lave en længere hip hop koreografi hvor dele eller flere af overstående elementer indgår.
FAGLIGE MÅL
- beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområdet musik og bevægelse.
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
KERNESTOF
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
- natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball og energiomsætning
FORMÅLET MED FORLØBET
Formålet er at lærer fundamental færdigheder i basket samt at koble træningslærer her på.
HVAD SKAL I KUNNE
- at kunne aflevere på forskellige vis (2-hånds-brystaflevering og studsaflevering) til en medspiller så denne kan arbejde hurtigt videre med bolden.
- at kunne drible med bolden i diverse øvelser og spil, med god kontrol. Herunder at kende reglen for dobbeltdribling.
- at kunne udføre et lay-up med korrekt teknik (2-skridts tilløbs rytme, spring opad, træk svingbenet med op, læg bolden kontrolleret i kurven via pladen med én hånd).
- at kunne udføre et korrekt skud efter BEEF-konceptet
- At kunne vise taktisk forståelse for finter (crossover, pumpfake) og cuts (v & backdoor) samt øvelen ‘Give and go’.
- at kunne udføre et fastbreak med en vis hastighed og boldkontrol eks flet løb
- at kende principperne for spilbarhed og kunne udføre det i spilsituationer.
- at kende principperne for og kunne udnytte banens længde og bredde i spil.
- at kende de basale regler i spillet
Teoretisk aspekter og kobling til aerob træningslære
- at kunne redegøre for puls begrebet og kunne måle denne digitalt
- at kunne redegøre for de forskellige pulszoner og formålet med disse
- at kunne anvende pulsfrekvens og pulszoner til træning i basket og designe småspil der ligger i forskellige pulszoner (primært højintenst) med overvejelser om arbejds- og pause forhold og evt. justeringer til at skrue på intensiteten.
TEORETISK FOKUS
Aerob og anaerob energiomsætning samt kombination af aerobt og anaerobt arbejde
hvilke energiomsætning levere energi til forskelligt arbejde
Hvordan trænes aerob effekt og kapacitet samt hvilke fysiologiske effekter har denne træning?
Hvordan trænes den anaerobe effekt og kapacitet samt hvilke fysiologiske effekter har denne træning?
FAGLIGE MÅL
- opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning (..)
- beherske centrale færdigheder i udvalgte discipliner og aktiviteter inden boldspil (..)
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer (..)
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige (..)
KERNESTOF
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet, kropsbeherskelse og boldbeherskelse (..)
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik grundlæggende principper for træning centralt arbejdsfysiologisk
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
- natur- og sundhedsvidenskabeligt (..) teoristof om fysisk aktivitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kickboxing og muskler
FORMÅLET MED FORLØBET
At udforske og forbedre elevernes kropsbeherskelse, samarbejdsevner og forståelse for Kickboxing. Gennem en kombination af instruktion og praktisk træning vil eleverne blive introduceret til grundlæggende teknikker, ideelle bevægelser og principperne bag slag, spark og kombinationer inden for Kickboxing. Desuden indgår der en ekskursion til Svanemølle hallen hvor kickbokser Lars Kursaa instruerer i kickbohkxing og samtidig invitere eleverne til at komme og træne med hver fredag aften.
HVAD SKAL I KUNNE
Forskellige slag og spark samt de tekniske faglige mål der knytter sig til disse:
- Lige stød (jabb) og front spark og sidespark
- Hook, uppercut og cirkelspark
- Øksespark hookspark og baglænsspark
Slag og spark skal udføres teknisk korrekt og i balance. I skal kunne sætte slag og spark sammen til kortere og længere kombinationer som har flow og tilpasset kraft.
I skal vise forståelse for samarbejde og tilpasning af slag/spark til modtager (puden) samt forståelse for hvordan puderne holdes korrekt samt hvorledes at begge parter har en vigtig rolle og at I er sammen om det.
Vise fysisk kapacitet samt udholdenhed både til at arbejde hårdt fysisk men også til at nørde det tekniske via videofeedback.
TEORETISK FOKUS
Vi har set på musklernes opbygning samt faktorer med betydning for muskelstyrke. I forlængelse her af styrketræning i praksis. Hvordan opnås muskelstyrke, eksplosivstyrke, udholdenhed og spændstighed.
FAGLIGE MÅL
- opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter indenfor (...) klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer (...)
- vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis (...)
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære (..)
KERNESTOF
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet aktiviteter, der træner kropsbeherskelse
- der fokuserer på samarbejde og etik
grundlæggende principper for træning centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
- præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
langrend/alpin
FORMÅLET MED FORLØBET
At få et kendskab til forskelige skidiscipliner (Alpin og langrend) samt at få kendskab til fundamentale principper for disse to discipliner.
I langrend har vi særlig fokus på diagonalgang, bremseteknik og dobbelt stavtag. Der ud over, det at være på tur i fjeldet og presse sig selv fysisk.
På alpinski er fokus at lære at svinge og køre paralle ski. For de mange elever der i forvejen står på ski er fokus at effektivisere sit skiløb og blive opmærksom på udgangsposition m.m. ved brug af videofeedback.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Touch rugby fælles forløb (2g)
FORMÅLET MED FORLØBET
Formålet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i touch rugby. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der med også med det taktiske element i touch rugby og ikke mindst holdsamarbejdet. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Forløbet afsluttes med en turnering sammen med alle 2g idrætshold.
HVAD SKAL ELEVERNE KUNNE
Efter forløbet skal eleverne kunne
Kaste en rygbybold, så den roterer rigtigt i luften.
Gribe en rugbybold stående/i bevægelse – både lave og høje bolde.
Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration.
Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk.
Have en taktisk forståelse for forskellige angrebs- og forsvarsprincipper i boldspil - Herunder hvordan de særligt udmøntes i touch rugby.
FAGLIGE MÅL DER ER SØGT OPFYLDT ER
-beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområdet musik og bevægelse.
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
KERNESTOF:
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Jive fælles forløb (1g)
FORMÅLET MED FORLØBET
Indføring i dansegenren jive og jives udtryk
HVAD SKAL ELEVERNE KUNNE
- udføre grundtrinnet i jive, samt beherske følgende variationer:
New Yorker, Mølle, Dame spin, damen under, Damen under med spark, Forbi hinanden med spark, 3-sparks variation.
- kombinere de forskellige variationer i mindre serier
- kombinere variationer i danse-sekvenser
- demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
- demonstrere viden om de forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- følge musikken (Musikforståelse) - variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM).
- danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (smil og holdning)
- kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning) og demonstrere viden om hvordan man danser sammen og arbejder med udtryk.
- udarbejde egen koreografi (sæt variationer sammen, variere opstilling, kanon, partnerskift, eller opfind nye)
- fremvisning af egen koreografi.
FAGLIGE MÅL DER ER SØGT OPFYLDT ER:
-beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområdet musik og bevægelse.
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
KERNESTOF:
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604839",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604839",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604839"
}