Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Berit Brændsgård Glenstrup, Jens Skovgaard Blanke
|
Hold
|
2024 id/q (2q id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bordtennis
Eleverne skal kunne:
- Kende slagene som er beskrevet i elev-kompendiet (serv, baghånd/forhånds-kontra, bh-/fh-prik, bh- og fh-loop samt bh- og fh-stik, benarbejde) v
- Være bekendt med de grundlæggende regler i bordtennis (single og double)
- beherske de ovennævnte slag med sikkerhed i isolerede øvelser.
- beherske benarbejdet til de forskellige slag.
- rimelig beherskelse af skru, fart og placering af boldene i udvalgte slag.
- kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget.
- kunne udføre de relevante slag afhængig af boldens placering i kamp.
- have en taktisk forståelse af boldens og egen placering på/ved bordet i kamp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Salsa og latinamerikansk dans
Faglige mål
- Kunne følge rytmen i et stykke latinamerikansk musik
- Tekniske færdigheder generel salsa med fokus på rytme, form og æstetik
- Tekniske Færdigheder i Rueda de Casino Salsa (rundkreds- salsa)
- Kunne føre og blive ført i latinamerikanske pardanse som Merengue, Bachata og Salsa
- Udføre korte og længere variationssammensætninger i salsa Rueda
- Udarbejde og udføre egne koreografi salsa
- Have kendskab og fokus på forskelle og ligheder på de latinamerikanske danse (merengue, bachata og salsa)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball
Det praktiske forløb har til hensigt at forbedre elevernes tekniske færdigheder inden for aflevering/modtagning, driblinger, skud og lay-up, og rebound, samt principperne for spilbarhed (cuts).
Praktiske faglige mål:
- at eleverne kan aflevere på forskellige vis (2-hånds-brystaflevering og studsaflevering) til en medspiller så denne kan arbejde hurtigt videre med bolden.
- at eleverne kan drible med bolden i diverse øvelser og spil, med god kontrol. Herunder at de kender reglen for dobbeltdribling.
at eleverne kan udføre et lay-up med korrekt teknik (2-skridts tilløbsrytme, spring opad, træk svingbenet med op, beskyt bolden på vej op, læg bolden kontrolleret i kurven via pladen med én hånd).
- at eleverne kan udføre et korrekt skud efter BEEF-konceptet.
- at eleverne kan udføre en rebound med udboksning af modstander.
- at eleverne kender principperne for spilbarhed gennem cuts, og kan udføre dette i praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball (c-niveau)
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og
taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne
beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet,
så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jive
Faglige mål:
Kunne udføre jive-grundtrin, samt beherske følgende variationer:
- New Yorker
- Mølle
- Dame spin
- Damen under
- Damen under med spark
- Forbi hinanden med spark (Pass and kick)
- 3 sparks variation
- Udføre “Falko-sekvensen” (en samlet gennemgang af de ovenstående variationer).
Eleven skal desuden kunne:
- Demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarten 4/4, BPM)
- Demonstrere viden om de forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- Følge musikkens tempo og bevæge sig i takt til denne (Musikforståelse). - Variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo. (et realistisk mål er 140 BPM)
- Have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- Udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (smil og holdning)
- Kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning/åben fatning og alm dansefatning/lukket fatning) og demonstrere viden om hvordan man danser sammen og arbejder med udtryk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604876",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604876",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604876"
}