Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Else Rask Skude
|
Hold
|
2024 re/d (3d re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religionsfaget
Vi fik introduceret religion som gymnasiefag. Vi diskuterede forskellen mellem "religion" og "religionsfaglighed". Vi begyndte at anvende fagets centrale metoder og begreber, som bliver analytiske værktøjer, når vi begynder at arbejde med de enkelte religioner.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 11% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Vi har arbejdet med at fortolke islams mangfoldighed.
Vi arbejdede først med islams formative periode, forstået som muslimernes ”hellige tid”. I forløbet om nutidig islam har vi analyseret pilgrimsfærden til Mekka.
Vi fokuserede derefter på islam og muslimer i Danmark, hvor vi især anvendte religionssociologiske tilgange til at forstå de forskellige fortolkninger af islam.
Vi besøgte Dansk-Islamisk Center på Frederiksberg, hvor vi overværede en fredagsbøn og fik mulighed for at stille spørgsmål til Naveed Baig og Kasper Mathiesen.
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 27% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hinduisme
Vi har arbejdet med hinduismens klassiske skrifter og nutidige praksis, fået indarbejdet de centrale trosforestillinger, og anvendt vores religionsfaglige begreber og metoder på nutidig praksis blandt hinduer i Indien og Danmark.
Særligt fokus: Myte, gudsforestillinger/polyteisme, kastesystemet, atman, karma, samsara, brahman, moksha, darshan, de 3 frelsesveje, ritualteori og ritualanalysemodeller, religion som ontologisk sikkerhed.
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 18% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
19.30-udsendelsen 11. juni 2010 | TV SYD
-
Teenageren og gudinden
-
Thiva- Fokusspørgsmål2024.doc
-
Poulsen, Allan: HINDUISMEN 2. UDGAVE, Systime; sider: 10-13, 37-53, 55-69, 79-86, 131-141, 143-156, 174-176, 196-197, 225-226, 235-236
-
Modulplan:
-
Stændersamfundet, Danmark ca 1600.jpg
-
The Bhagavad Gita - Krishna Speaks With Prince Arjuna - Hindu - Extra Mythology
-
Hovedguder i hinduismenNY.ppt
-
Afsnit
-
A Hindu Shrine - Oxford Digital Media
-
Læs det vedhæftede dokument. Når du har læst, skal du kunne gengive argumenterne for, hvorfor man bør dyrke henholdsvis Vishnu eller Shiva
-
Guderne (MMT15-16).doc
-
Modulplan - Vishnu eller Shiva
-
New Car pooja
-
Templet er et helle for hinduer i Danmark
-
Vanee og Mulle skal giftes - mødtes på Facebook
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
Vores kristendomsforløb var delt i tre dele.
I forløbet om kristendommens formative periode fokuserede vi på de tidligste kristnes dynamiske og problematiske forhold til den jødedom, som man var brudt ud af - dvs. at man på en gang så sig som en fortsættelse af og opfyldelse af jødedommens profetier i Det Gamle Testamente, men samtidig ville skille sig ud fra denne som en selvstændig religion.
Vi anvendte vores religionsfaglige mytebegreber på NT-teksterne og kiggede på kontinuitet og brud mellem NT og GT.
Vi læste de bibeltekster, der nævnes i de relevante øvelser i grundbogen.
I anden del af vores kristendomsforløb fokuserede vi på Martin Luthers Reformation og opgør med den katolske kirke.
I sidste del af kristendomsforløbet havde vi først kort indblik i de træk, der kendetegner den moderne og senmoderne danske Folkekirke, særligt begrebet "afmytologisering".
Dernæst arbejdede vi med ortodoks kristendom med særligt fokus på Den Russisk-Ortodokse Kirkes vej fra forfulgt kirke i Sovjetunionen til ny stærk aktør i Putins Rusland. Her havde vi særligt fokus på Marx' religionskritik, ikoner, mytologisering, symfonia, katechon, messianisme, Russkij Mir.
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 33% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Madsen, Lene; m. fl.: GRUNDBOGEN TIL RELIGION C, Systime; sider: 52-58, 62, 70-75, 82-83
-
Hvem var Paulus?
-
Bibelens personer: Paulus
-
Paulus' Brev til Romerne Kapitel 5
-
Paulus' Brev til Galaterne Kapitel 5
-
Paulus' Første Brev til Korintherne Kapitel 15
-
Forklar jødekristne/hedningekristne
-
Oversigt over Bibelens tekster s. 137-139.pdf
-
Bibelen Online
-
Paulus-hjulet
-
Forskel jødekristne/hedningekristne forklaret
-
Bibelen online
-
3 kristne grundmyter: Oprindelsesmyten, problemmyten og løsningsmyten forklaret
-
Læs Markus kap. 14 og 15 (altså 2 hele kapitler). Fokusér på, hvem der er helte og skurke i fortællingen - og hvorfor de er det
-
Hans Memling: Scenes from the Passion of Christ
-
Hans Memling: Passione
-
pesach
-
Første Mosebog Kapitel 3
-
Karikaturtegninger1500-tallet.doc
-
Indulgence - Wikipedia
-
J.M. Jensen m.fl. Fokus 1 - Fra Antikken til Reformationen. Gyldendal 2008. s. 185-215.pdf
-
Film: Luther (2003)
-
Fokussp. til Luther-film.doc
-
Luthers liv i 7 billeder
-
Reformationen Jeopardy Template
-
Luthernoter.docx
-
Martin Luther Om et kristenmenneskes frihed.docx
-
Den Danske Salmebog Online - Salme 754
-
Se nu stiger solen af havets skød
-
DRTV - De unge præster
-
Filip mener ikke, at kvinder kan være præster: Biblen er for mig vigtigere end den danske lov;
-
Myterne er fiktion
-
Jesu opstandelse er bare et symbol
-
Jesu opstandelse er ikke nogen historisk begivenhed
-
Professoren må have glemt sin Paulus
-
Modulplan
-
Tekstlæsningspapir.doc
-
Ludvigsen, Nielsen, Olden - Jørgensen: DE STORE KRISTNE KIRKESAMFUND, systime; sider: 27-39, 46-47, 55-57, 59-63
-
Orthodox 360°
-
Vi læste i Bibelen Online 1 Kor 11,2-16 for at finde den bibelske legitimering for at kvinder skal have tørklæde på i kirken - og perspektiverede til vores tidligere arbejde med radikal modernistisk kristendom i Danmark, afmytologisering osv.
-
I modulet lavede vi YouTube-søgninger, så eleverne kunne blive mere fortrolige med særtrækkene ved det ortodokse kirkerum
-
Тысячи людей несколько дней шли прощаться с Навальным
-
Thousands of Russians defy Putin with protest chants at Navalny’s funeral | BBC News
-
Набережные Челны. Крещение Господне. 19.01.2012 г.
-
Epifanifesten markerer Jesu dåb
-
I modulet analyserede vi "Den Store Vandindvielse/Epifanifesten" og Navalnyjs begravelse ved hjælp af vores ritualanalysemodeller og øvrige ritualanalytiske begreber (antistruktur, communitas, kollektiv effervescence, rituel synæstesi, axis mundi)
-
Ikonbrug
-
Flere sider af Rusland. Religion.pdf
-
The Russian Orthodox Priest Preaching For War
-
Tekstlæsningspapir
-
Bryld. Den Russiske Revolution og Sovjetunionen 2004.pdf
-
3d - Opgøret med religion i USSR
-
Religionskritiske plakater
-
I dette modul arbejder vi med Den Russisk-Ortodokse Kirkes genrejsning og nye stærke rolle i Rusland. Lektie: Genlæs først dine noter til det modul tidligere i forløbet (12/9), hvor vi arbejdede med Sovjetunionens forsøg på at udrydde religion. Se de
-
Russian church launches cathedral dedicated to armed forces
-
Russisk-ortodoks kirke har en paradoksal grund til at fejre Anden Verdenskrig
-
Hvordan kan en kristen kirke danse kinddans med en krigsparat diktator?
-
Modulplan 20/11
-
Patriark Kirill om Russkij Mir 2009
-
Mosaikker i Militærets Katedral
-
Victory Day parade: Putin recalls defeat of Hitler to spur on Russian army in Ukraine
-
Putin takes part in Immortal Regiment march
-
Putin leads Immortal Regiment parade with a photo of his father
-
Aleksandr Dugin - det udødelige regiment
-
Patriarkens prædiken efter Putins mobilisering
-
Jacob Ulfeldt i Rusland 1578
-
Deadline 21.10.2018 (fra 14.35-slut)
-
Putin lover en million rubler og en medalje til russiske 'heltemødre', som får 10 børn
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Scientology
Vi har arbejdet med Scientologys selvforståelse, religiøse forestillinger og praksis. Vi har arbejdet med kildetekster og videoklip, som vi har analyseret ved hjælp af vores allerede tilegnede religionsfaglige begreber. Endelig har vi kigget religionssociologisk på Scientology som minoritetsreligion i forhold til det omgivende samfund. Her har vi arbejdet ud fra definitioner og kendetegn ved nye religiøse bevægelser, kult og sekt.
Materialer:
R. Dybdal m.fl.: "Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime 2008, s.52-64ø + kilde 12 (s. 69) og 18 (s. 84-85)
- se endvidere de tilknyttede dokumenter, links mm under "indhold", der alle indgår i undervisningsbeskrivelsen.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Det faglige stof i dette forløb har udgjort ca 11% af det samlede undervisningsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi begynder på vores forløb om SCIENTOLOGY. Lektie: se den vedhæftede video om Scientology’s grundlægger L. Ron Hubbards liv. Prøv at analysere den religionsfagligt ved at bruge de relevante værktøjer fra vores fag
-
Scientology kirkens officielle hjemmeside: L. Ron Hubbard, video-biografi, Dianetics og religiøse bøger
-
Indenfor i en Scientology kirke
-
hagiografi
-
Hvad er auditering?
-
R Dybdal Pedersen m.fl. Senmoderne religiøsitet i Danmark. Systime 2008. s.52-95.pdf
-
Scientology principper: Hvad er Scientology?
-
Den officielle Scientology kirke: Dianetics, videoer, bog af L. Ron Hubbard, auditering, Hvad er sindet
-
Hvordan en auditerings-session foregår
-
Hvad er et E-Meter, og hvordan virker det?
-
Auditorens Kodeks
-
Validering af resultater
-
L. Madsen m.fl. Grundbogen til Religion C. Systime 2012 s. 245-278.pdf
-
I modulet læste vi tekst 18 på s. 84-85 i Scientologykompendiet og tegnede "Menneskets bestanddele" iflg. Scientology, inkl. det analytiske og reaktive sind.
-
synkretisme – religionshistorisk begreb | lex.dk – Den Store Danske
-
Official Church of Scientology Online Video Channel. De 8 Dynamikker
-
Scientology kirkens officielle hjemmeside: Hvad er Scientology?, videoer, Dianetics og L. Ron Hubbard, religiøse overbevisninger
-
C Lykke-Nielsen m.fl. Begrebsnøglen til religion. Systime 2016. s. 104-107.pdf
-
Bør Scientology anerkendes i Danmark?
-
Hvad er forskellen på en kult og en sekt?
-
nye religiøse bevægelser – Lex
-
Beskæftiger Scientology sig med hjernevask eller tankekontrol?
-
Eksamensvejledning 3dre2025.docx
-
Eksamensøvelse. Brug ca. 20 min på denne lektie (dvs. ligesom hvis du sad til eksamensforberedelse): Alle med forbogstaver A-I skal læse og analysere den vedhæftede "Eksamenstekst 1" (bestående af to små tekster) ved hjælp af tekstlæsningspapiret, so
-
Eksamenstekst 1.docx
-
Eksamenstekst 2.doc
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604928",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604928",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604928"
}