Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Søren Riiber
|
Hold
|
2024 bi/x (2x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Cellebiologi og evolution
cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Makkerpar Grupper Pladser 1 2x 2024.pdf
-
Frøsig, Marianne; Hede, Kirsten; Jørgensen, Frank Grønlund; Paludan-Müller, Paul.: BIOLOGI I UDVIKLING C-NIVEAU 2. UDGAVE, nucleus; sider: 14-18, 21-27, 195, 197-200, 203-208, 216, 218, 220
-
Modul 1.4 Celler.docx
-
Energi - bio C.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Kost og sundhed
Faglige mål:
1. Forståelse af makronæringsstoffer
- Identificere og beskrive de tre hovedtyper af makronæringsstoffer: fedt, kulhydrat og protein.
- Forklare funktionerne og betydningen af hver makronæringsstof for kroppen.
2. Fordøjelsessystemet og enzymer
- Beskrive fordøjelsessystemets struktur og funktioner, herunder nedbrydning og absorption af næringsstoffer.
- Forklare enzymers rolle i fordøjelsesprocessen og identificere specifikke enzymer og deres substrater.
3. Kostens påvirkning af sundhed
- Diskutere sammenhængen mellem kostvaner og sundhed, herunder forebyggelse af sygdomme som fedme, hjerte-kar-sygdomme og diabetes.
- Evaluere og reflektere over egne kostvaner og identificere mulige forbedringer for at opretholde en sund livsstil.
4. Kritisk tænkning og kommunikation
- Analysere og vurdere information om kost og sundhed fra forskellige kilder, herunder videnskabelige artikler, medier og reklamer.
Forsøg:
Bromelin i ananas
Forsøg med nedbrydelse af lipider, med eller uden galdesalte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Mikrobiologi
I følgende forløb har vi arbejdet med:
Mikroorganismer
Ukønnet formering (aseksuel formering)
Vækstfaktorer
Den mikrobielle vækstkurve
Bioteknologi og mikroorganismer
Forløbet har været lavet som TF2 i sammenspil med matematik.
Forsøg:
Gæring ved forskellige temperatur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 sexologi
I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med:
DNA, Det centrale dogme, Kvindens anatomi, mandens anatomi, hormoner hos mænd og kvinder, puberteten, kvindens menstrutionscyklus, prævention, sexsygdomme og mitose.
Forsøg
- DNA i kiwi, samt smitteforsøg med "klamydia"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Genetik
I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med:
DNA, Det centrale dogme, mutationer, RNA, nedarvningsprincipper (homogen nedarvning), blodtype, krydsningsskema, stamtræsanalyse
Forløbet begynder med en introduktion til DNA's struktur og funktion. Eleverne lærer om Det centrale dogme, hvor DNA omsættes til RNA og danner proteiner, samt konsekvenserne af mutationer.
Genetiske Principper
1. Nedarvningsprincipper og Blodtyper
Eleverne dykker ned i nedarvningens principper, inklusive homogen nedarvning, og undersøger blodtypegenetikken.
2. Stamtræsanalyse og Genetisk Variation
Stamtræsanalyse anvendes til at forstå slægtskabsmønstre og hvordan gener overføres gennem generationer. Samtidig diskuteres betydningen af genetisk variation og dens rolle i evolution.
Aktiviteter
- Laboratorieøvelser: DNA-ekstraktion fra kindskrab, blodtype bestemmelse
- Gruppearbejde: Krydsningsskemaer, stamtræsanalyse og diskussioner om sexsygdomme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Økologi
Faglige mål:
- Økosystemer og fødekæder (inkl. nedbryderfødekæden)
- Biotiske og abiotiske faktorer
- Respiration
- Fotosyntese
- Planters behov og begrænsende faktorer
- Kulstofs globale kredsløb (fokus på bio)
- Vandløbet som økosystem
- Vandkvalitet (inkl. rentvandsindikatorer)
Eksperimentelt arbejde/ekskursion:
Kvalitativ undersøgelse af Damhussøen inkl. makrofaunaindeks bestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604939",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604939",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604939"
}