Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Geert Alex Gustavsen
|
Hold
|
2024 fy/b (1b fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den nære astronomi
Jordens densitet og opbygning. Kort om Solsystemets opbygning.
Jorden som planet i Solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener, dvs. dag og nat, årstider, solhøjde, jævndøgn, solhverv, månefaser, måne- og solformørkelser, planetbevægelser, herunder Keplers første lov og lidt om ellipser.
Breddegrader, polarcirkel, midnatssol, polarnat er inddraget.
Forsøg
Bestemmelse af Jordens radius med længdegrad og breddegrad (elevforsøg).
Primære faglige mål opfyldt i forløbet
Kende og kunne anvende enkle modeller (med Jord, Måne og Sol), som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener (som nævnt overfor)
Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener (f.eks. tidevand og ellipsebaner).
Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser (bestemmelse af Jordens radius).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Energibegrebet og energiformer, herunder kinetisk og potentiel energi, omdannelse mellem energiformer, samt effekt og nyttevirkning.
Varmekapacitet, specifik varmekapacitet, overgangsvarme. Opvarmningskurver. Overgangsvarme behandles hverken matematisk eller kvantitativt.
Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof, temperatur og kort om tryk og fordampning.
Hvad sker der når isen smelter i et klimaperspektiv?
Forsøg
Forsøg med videoanalyse i Logger Pro af faldende legemer. Ekin, Epot, Emek (plenumforsøg).
Forsøg med bestemmelse af specifik varmekapacitet for et lod (elevforsøg).
Forsøg med sodavand i en våd sok (demo).
Primære faglige mål opfyldt i forløbet
Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt (opvarmningskurver) eller kvantitativt (bremseformel, formel for Ekin, Epot, effekt, opvarmning og nyttevirkning) kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative (isterning i vand) og kvantitative (sodavand i våd sok, specifik varmekapacitet af et lod) fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger Lys og Lyd
Grundlæggende egenskaber om bølger: bølgelængde, frekvens, periode/svingningstid, udbredelsesfart og amplitude, energitransport, længde og tværbølger, bølgeformlen.
Lys: Det elektromagnetiske spektrum, overblik over de forskellige bølgelængdeområder og de tilsvarende typiske strålingskilder. Brydning og Snells lov, herunder brydningsindeks og totalrefleksion.
Atomer og lys: Atomers opbygning, fotoner, atomers absorption og emission af stråling, Bohrs atommodel.
Fysiske egenskaber ved lyd og lys, herunder sansernes oplevelse af lys og lyd. Enkelte andre generelle egenskaber fremhæves (gennem eksempler med lyd eller lys) blandt disse: refleksion, interferens, resonans, stående bølger, Dopplereffekt, bryde lydmuren.
Stående bølger på en streng og i et halvåbent rør.
Forsøg
Energitransport med stemmegafler (demo)
Stående snorbølger på fjeder (demo)
Stående bølger på en snor (elevforsøg)
Stående bølger i et halvåbent rør (elevforsøg)
Brydning af lys i glasklods (elevforsøg)
Stemmegaffel på en snor, som viser Dopplereffekt (demo)
Kaste med bold med lyd, som viser Dopplereffekt (elevforsøg)
Observation af lyskilder med gitre (Solen, spektrallamper, lysstofrør) (elevforsøg)
Primære faglige mål opfyldt i forløbet
Kende og kunne anvende enkle modeller (for stående bølger og for brydning), som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter (med stående bølger), herunder opstille og teste enkle hypoteser.
Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser (stående bølger og Snells lov).
Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling (total refleksion, diamanter).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Universet og dets udviklingshistorie
Solsystemets opbygning og kort om dets skabelse.
Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse. Kosmisk zoom. Universets udvidelse, herunder Hubbles lov, rødforskydning, samt Big Bang.
Observation af lyskilder med gitre (glødepære, Solen, spektrallamper, lysstofrør) er udført i et tidligere forløb.
Elastikforsøg om Hubbles lov (elevforsøg).
Primære faglige mål opfyldt i forløbet
Kende og kunne anvende enkle modeller (Big Bang modellen), som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative (spektre) og kvantitative (Hubbles lov) fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.
Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser (Hubbles lov forsøg).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604942",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604942",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604942"
}