Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Gunvor Volkers
|
Hold
|
2024 me/2 (1g me/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
AI på film
I forløbet beskæftiger vi os med fremstillingen af AI på film gennem tiden.
Omdrejningspunktet er mødet mellem menneske og AI, og hvordan det møde er fremstillet gennem tiden. Samtidig er forløbet også et genreforløb, hvor vi kigger på centrale træk indenfor science fiction genren. Derudover fungerer forløbet også som grundforløb, hvor eleverne introduceres til de filmiske virkemidler og den filmtekniske næranalyse.
Materialer:
Filminstitutets teori om filmiske virkemidler
Genrefilm og filmgenrer ´
Uddrag:
Stranger Things
Her
Ex Machina
Terminator 2
Rumrejsen 2001
Blade Runner
Værk
The Creator
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DOX: Fortællinger fra virkeligheden
Vi beskæftiger os med dokumentargenren, dens virkemidler og forskellige subgenrer med udgangspunkt i teori og praktiske eksempler. Undervejs undersøger vi dokumentarfilmens historiske udgangspunkt, og vi ser på udviklingen i spændingsfeltet mellem virkelighed og fiktion og filmenes brug af autenticitetsmarkører. Forløbet blev afsluttet med produktionen af korte, individuelle produktioner, filmet på mobiltelefonen, hvor eleverne skulle tage udgangspunkt i en af de tre klassiske dokumentariske former, og hvor de skulle være bevidste om brugen af autenticitetsmarkører.
Faglige mål
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Materialer:
Mette Granild og Dorte Wolfhagen: "DOX - forløb i medier".
Værker:
Den sorte svane (TV2 2024)
Lumiere brødrenes første film (1895)
Citater:
Armadillo
Operation X
DR "Togulykken"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
betjene optage- og redigeringsudstyr
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensprojekt
I dette forløb arbejder eleverne sig igennem den tredelte proces med præproduktion, produktion og postproduktion. Undervejs vil de modtage workshops i ideudvikling med udgangspunkt i innovative teknikker. Derudover vil vi anvende udviklingsmateriale med Jonas Risvig som dramaturgisk værktøj.
Materialer:
Jonas Risvig "Masterclass med Risvig"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The Horror! Ungdomsgyset anatomi
Gyset gennemgår netop nu muligvis sin 3. guldalder, og vi ser på genrens historiske udgangspunkt og dens særlige filmiske og dramaturgiske virkemidler. Hvorfor er gyset netop nu en populær genre, og hvad er det der gør den attraktiv særligt for et ungt publikum?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604964",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604964",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604964"
}