Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Kolding
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Maja H.H. Kongskov
|
Hold
|
2024 me/3 (1g me/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sci fi og AI (Grundforløb)
I forløbet er der intro til begreber og analyse i mediefag. Senere beskæftiger vi os med science fiction genren med fokus på fremstillingen af AI på film, og vi laver en pilotproduktion om mødet mellem en AI og et menneske.
I forløbet er der også
Materialer:
Filminstitutets teori om filmiske virkemidler
Genrefilm og filmgenrer fra Systime
- Definition af Sci Fi film
- Dramaturgi (Strukturtyper og faser)
- Ikonografi
- Typer af Sci fi
- Filmiske virkemidler i sci fi
Vi arbejder med værket:
The Creator
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dokumentar
Vi arbejder med dokumentargenren. Forløbet tager udgangspunkt i fremstillingen i DOX. Her skal man kende til:
autenticitetsmarkører
De tre klassiske dokumentartyper.
Derudover bruger vi lærerfremstillet slideshow
Vi ser og arbejder med afsnit 1 og to af TV2dokumentaren "Den sorte svane", som eksempel deltagende dokumentar
Ser også første afsnit af Kvindefængslet - Observerende dokumentar
Den russiske insider - overvejende autoritativ
Her arbejdes der med filmisk næranalyse, dokumentarfilmens argumentation, dens dramaturgi og genre samt etiske problemstillinger i relation til dokumentargenren.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensproduktion
Der arbejdes med førproduktion, produktion og efterproduktion.
* I førproduktion arbejdes der med idéudvikling, filmsynopsis, produktionsplan, manuskript og storyboard.
* I produktionsfasen har eleverne adgang til skolens spejlreflekskameraer, stativer, LEDlys, enkelte microports og røde mics.
* I postproduktionen arbejdes der med redigering på elevernes egne computere eller skolens redigeringscomputere, der har imovie og Adobe Premiere installeret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604965",
"T": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604965",
"H": "/lectio/6948/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74207604965"
}