Holdet 2024 bk/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Kolding
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Elisabeth Baastrup
Hold 2024 bk/2 (1g bk/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Portræt, identitet og iscenesættelse (grundforløb)
Titel 2 Kunst i metroen
Titel 3 Ved bordet - om måltidet i kunsten
Titel 4 Tegn og drøm
Titel 5 Natur nu - eksamensprojektforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Portræt, identitet og iscenesættelse (grundforløb)

INDHOLD:
I grundforløbet i billedkunst arbejder vi først med forskellige farve-, form- og kompositionsøvelser. Herefter dykker vi
ned i temaet ”Portræt, identitet og iscenesættelse”, hvor eleverne både arbejder teoretisk, analytisk og praktisk, bl.a.
med billedanalyse af forskellige portrætter fra forskellige kunstneriske perioder, heriblandt barokken og rennæsancen.
I deres arbejdsproces kommer eleverne omkring: idéudvikling, inspirationssøgning, skitsearbejde og værkfremstilling.
Alt sammen dokumenteres i deres individuelle digitale portfolio i drev, samt i deres fysiske portfolio.
Vi taler om portrættet, og dets forskellige afskygninger herunder magtens portrætter, gruppeportrættet og det
symbolske portræt. Overordnet taler vi om portrættet som (selv)iscenesættelse og taler, i den forbindelse, om
identitet.

FARVE:
Eleverne laver og eksperimenterer selv med diverse farveøvelser efter gennemgang af farveteori (Ittens farvecirkel,
farvekontraster, brækkede farver, akromatiske farver, samt valør og tone). Eleverne skal blive opmærksomme på at
farverne kan virke forskellige alt efter hvilke andre farver der ligger i omgivelserne, og hvor meget hver enkelt farve
fylder på papiret.

ØVELSER:
- Varme/kolde farver : bland dig frem til farverne, proportioner, komposition og rum
- Ittens farvecirkel : mal den og se, hvordan farverne skifter
- Gråtone skala
- Valør

FORM OG KOMPOSITION:
Vi taler om og går på opdagelse i form, proportioner, komposition og rum. I den forbindelse præsenteres eleverne for
teori om Bauhaus-skolen i Weimar og senere i Desseau gennem en kort film. Vi taler om komposition på fladen og
billedrummets logik. Eleverne bliver indført i at lave en ramme på papiret rundt om øvelsen, til noteskrivning og hvad
øvelsen gik ud på.

ØVELSE:
Den åbne dynamiske komposition med spektralfarver på tegnepapir. ca.130 g. A3 format.
Indramning af billedfladen, så der er plads til noter i rammen. Brug de geometriske former (trekanten, kvadratet, cirklen,  rektanglet, evt. ovalen).

PORTRÆT, IDENTITET OG ISCENESÆTTELSE:
Her gennemgår og taler vi om portrættets historie og fokuserer på magtens portrætter indledningsvis fra
renæssancen og barokken med værkeksempler fra begge perioder. Her laver eleverne bl.a. en analogi analyse af
Elizabeth I Armeda-portrættet af George Gower. Derigennem arbejder eleverne med fagbegreberne en face,
helfigursportræt, trekvartprofil og profil.
Efterfølgende arbejder vi med gruppeportrættet igennem elevernes selvfundne gruppeportrætter (f.eks. klassebilleder,
familieportrætter etc.), samt via analyse af professionelle værker – her af P.S Krøyer – og tableau vivant i grupper ud
fra udvalgte gruppeportrætter fra barokken og frem.
Afslutningsvis præsenteres eleverne for selvportrættet og det symbolske selvportræt. Vi arbejder med, hvad
kunstneren kan bruge selvportrættet til og hvad det symbolske selvportræt kan bruge af virkemidler til at fortælle
noget andet om kunstneren som individ. Her analyserer eleverne i grupper udvalgte værker med fokus på
symbolerne og deres betydning.
Eleverne skal selv fremstille et symbolsk selvportræt.

ØVELSER:
- Fotoøvelse: Eleverne tager to og to portrætter af hinanden ud fra ovenstående fagbegreber.
- Portræt-skitseøvelser med tidsbenspænd: blindtegning, hurtigskitser (abstrakt formsprog), skitser
(naturalistisk formsprog).
- Tableau vivant (parafrase) i grupper med rekvisitter og fotodokumentation.
- Meditationsmaleøvelse (individuelt) til musik.
- Eksperimenteren og materialeudforskning: blyant, akvarel- og akrylmaling, Caran d’Ache-farver, tusch på papir
(evt. stof).
- Symbolsk selvportræt med ovennævnte materialer.

TEKSTER:
Billedkunstbogen - Form, Indhold og kontekst, Katrine Charlotte Busk, Forlaget Columbus, Kapitel 1 samt temaartikler.
Jonas Wolter, Temaer i kunsten 1 - Magtens portrætter, s. 42-43, afsnittet “Portrættets symbolik og fortælling” samt s.44-47 om "Gruppeportrættet".
Jonas Wolter, Temaer i kunsten 2 - Selvportrættet,  side 75 samt side 81 - 84, afsnittet om "Det symbolske selvportræt".


EKSKURSION:
Ekskursion til SMK. Undervisningsforløb med kunstformidler om portræt, identitet og iscenesættelse.


FILM/DOKUMENTAR:
Bauhaus documentary 1: https://www.youtube.com/watch?v=XoFQ2iOHwxc&t=640s


POWERPOINTS:
- Om billedkunstfaget
- Portræt, identitet og iscenesættelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kunst i metroen

INDHOLD
I dette forløb har vi fokus på kunst i det offentlige rum og ser på kunsten i metroen på linje M4. Vi har fokus på, hvordan samtidskunstnere arbejder med kunst i det offentlige rum med fokus på deres kunstneriske arbejdsproces, valg af materialer, idé og værkernes omgivelser. Vi afslutter forløbet med fokus på kunstneren Jeannette Ehlers og hendes arbejde med værket "I am queen Mary".

ØVELSER
Projekt: i grupper arbejder I med skitser og modeller med ideer til udsmykning af Frederiksberg metrostation.

MATERIALER
https://www.dr.dk/drtv/program/kunsten-at-bygge-en-metro_462533
Billedkunstbogen: 4.4 Bestilte kunstværker i det offentlige rum:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169
Maya Albana: Det sorte kapitel (2019):
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/det-sorte-kapitel

SLIDES
https://docs.google.com/presentation/d/1gK42gyZaFjLN0ZCfXWY-N-_1bEvG3F71xJMA36ALnhk/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ved bordet - om måltidet i kunsten

INDHOLD
I dette forløb arbejder vi med barokkens stillebenvæker  og genstandenes særlige betydning med fokus på vanitassymboler. Vi har fokus på  billedanalyse og at få formal- og indholdsanalyse til at spille sammen på en relevant måde. Vi repeterer her fagord og viden fra grundforløbet om farver og komposition.
I forløbet veksler vi mellem faget tre dimensioner: teori, analyse og praksis og undersøger, hvordan man kan bruge stillebenmotivet og  barokkens symboler i nutidige kunstværker, både i professionelle værker og i egne værker.

ØVELSER/INDHOLD I PORTFOLIO:
Analyseøvelse: Adrien von Ultrech: Et festmåltid
Tegneøvelse: opstilling med fokus på egen- og slagskygge
Analyseøvelse: David Bailly
Iscenesat fotografi: stillebenopstilling med nutidige vanitassymboler i grupper.
Måltiden i ler med inspiration i Rose Ekenes værker


TEKSTER M.M.
Jonas Wolter: 'Stillebenmalerier og den materielle verden' i Temaer i kunsten
Henrik Scheel Andersen & Ole Laursen: Billedkunst - metode, kronologi, tema, "Pop Art", Systime, 2007

SLIDES:
https://docs.google.com/presentation/d/1wBIEwSJOS2oW1WxqwDRz1dtyyIWJkmf5ps2Cf5dXGOI/edit#slide=id.p





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Tegn og drøm

INDHOLD
Med temaet det hemmelige, magiske og drømmende arbejder vi med billedanalyse, fotografi og objektkunst. Vi har i dette forløb fokus på fotografi og tegning. Vi anvender begreberne det denotative, det konnotative og punctum og vil forsøge at indkredse, hvordan begrebet das Unheimliche kan anvendes i værkanalyse, når vi beskæftiger os med det hemmelige og det u-hjemlige. I forløbet ser vi på værker af Wilhelm Hammershøi, Trine Søndergaard, Sophia Kalkau, Julie Nord og Astrid Kruse Jensen. Vi dykker ned i kunsthistorien med fokus på dadaisme, surrealisme og avantgarde. I arbejder praktiske og undersøgende med forskellige former for tegning.

ØVELSER OG PROJEKTER
- Iscenesat fotografi med titlen Med ryggen til (gruppeopgave)
- Analyse af fotografier af Astrid Kruse Jensen
og af eget værk med brug af begreber fra fototeorien
- Analyse af værk af Julie Nord med fokus på begrebet das Unheimliche
- Dokumentation af blindtegning, bevægelsestegning og skitser og tegning med temaet das Unheimliche - beskrivelse af materialer, proces og værk.

TEKSTER M.M.
Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst: afsnittene "das Unheimliche" s. 65-67, "Det magiske" s. 93-96 og "drømme" s. 101-103, 2021, Forfatterne og Praxis
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=277: det ustyrlige: om dadaisme og surrealisme
https://kunsten.dk/da/indhold/undervisningsforloeb-maalrettet-de-gymnasiale-uddannelser-2439
https://www.julienord.dk/

SLIDES
https://docs.google.com/presentation/d/15MhSFiEcg6_rq4b1p1_mm5HFY1o3xrvP_S3eJHl1WK8/edit#slide=id.p



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Natur nu - eksamensprojektforløb

INDHOLD
I projektforløbet arbejder i med natur og forbundethed med udgangspunkt i begreberne det antropocæne, forbundethed, det posthumane og mørk økologi. Vi ser tilbage på romantikkensnaturopfattelse og på nogle af de værker, der repræsenterer de romantiske strømninger i kunsten. Vi har fokus på kunst og arkitektur i en antropocæn tidsalder, i både maleri, installation, skulptur og arkitektur. Vi tager udgangspunkt i udstillingen (installationskunst) "Psychosphere" af Jakob Kudsk Steensen i Cisternerne og gåtur i Fredriksberg have.

PROJEKT
Idégenerering og inspiration med fokus på:
- Forbundethed
- Det antropocæne
- Natur som materiale
- Steder i naturen
- Naturens former
- Naturens mønstre
- Natur i kunsten/kunsthistorien

Fokus på skitsering, problemformulering, materialevalg, brug af begreber, analytiske tilgang til egen arbejdsproces og produkt.

Perspektivering til en professionel kunstner og eventuelt en kunsthistorisk perioder.

EKSKURSION
Jacob Kudsk Steensen: Psychosphere i Cisternerne + gåtur i Frederiksberg have.


MATERIALER
Andersen og Porse: Det antropocæne og posthumanisme s. 73-78, TAP, 2021
https://channel.louisiana.dk/video/dorte-mandrup-icefjord-centre
https://www.runebosse.com/work/the-trail-or-time-between-trees
https://tomchristoffersen.dk/artists/allan-otte/
https://kunsten.nu/artguide/calendar/anna-bak-hermit/
https://frederiksbergmuseerne.dk/da/udstillinger/jakob-kudsk-steensen/

SLIDES
https://docs.google.com/presentation/d/1KE2RFm6bwt7MssmaSTXi9X3R-izwcpWGnsUF7kdS-60/edit#slide=id.g346426f59dd_0_11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer