Holdet 2024 sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Kolding
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Hans-Christian Poulsen
Hold 2024 sa/a (1a sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Er demokratiet under pres?
Titel 2 Forløb: Økonomi i velfærdsstaten
Titel 3 Kultur og identitet i sociologisk perspektiv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Er demokratiet under pres?

Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.


Varighed: 11 moduler af 95 minutter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb: Økonomi i velfærdsstaten

Undervisningen har taget udgangspunkt i aktuelle samfundsforhold med fokus på velfærdsstatens udfordringer, økonomisk politik samt relationen mellem økonomi og klima. Eleverne har arbejdet med det økonomiske kredsløb, styringsinstrumenter og prioriteringsproblemer i Danmark, fx i forbindelse med velfærdsstatens fremtid samt klima-spørgsmålet. Som kritisk perspektiv er økologisk økonomi blevet brugt til at diskutere grænserne for vækst og bæredygtig udvikling i relation til det traditionelle økonomiske system.

Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer
med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kultur og identitet i sociologisk perspektiv

I dette forløb med fokus på kultur og identitet i et sociologisk perspektiv introduceres eleverne til en række centrale sociologiske begreber, herunder socialisering, normer, sociale roller, sanktioner, kultur, identitet, sociale grupper, anerkendelse og det senmoderne samfund, som eleverne anvender til at analysere og forstå, hvordan individets identitet formes i samspil med kulturen og det omgivende samfund.


Faglige mål
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler  
Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Identitetsdannelse og socialisering Kulturelle forskelle   Ligestilling mellem kønnene kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer