Z - Regionalmøde Aarhus
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Regionalmøde Aarhus
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2021 SA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2024/25
Institution
Z - Regionalmøde Aarhus
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Kristina Krogh Aasted
Hold
2021 SA/u (
1u SA
,
2u SA
,
3u SA
,
4u SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Fra drengestreger til bandekrig
Titel 2
Det digitaliserede demokrati
Titel 3
Dansk politik - Partier og vælgere I
Titel 4
Ung i konkurrencestaten
Titel 5
TF2 - klimaadfærd
Titel 6
Invasion af Ukraine - International Politik
Titel 7
Økonomi og globalisering
Titel 8
Populisme og nationalisme i EU og USA
Titel 9
Dansk Politik - Partier og vælgere II
Titel 10
Opsamlingsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Fra drengestreger til bandekrig
I forløbet "Fra drengestreger til bandekrig" tager vi udgangspunkt i den verserende bandekonflikt i København og omegn. På induktiv vis vil vi redegøre empirisk for den aktuelle kriminalitet i samfundet samt indkredse begrebet "kriminalitet" teoretisk og definitorisk. Herefter vil vi tage hhv. sociologiske, økonomiske og politologiske briller på med henblik på at forstå, hvordan en aktuel problemstilling kan have relevans på tværs af samfundsfagets kerneområder.
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politik
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
Indhold
Kernestof:
Bliver fedt at møde jer. Vores første forløb handler om kriminalitet. Stay tuned.
Bandekriminalitet kap 1.pdf
Læs side 15-18 i pdf fra sidst.
Brug side 11-26 (hele kap 1)
Kriminalitetsteorier s.27-37.pdf
Vi arbejder med kriminalitetsteorier i matrixgrupper.
Samf paa B_3.udgave_Lovgivningsprocessen s. 117-124.pdf Samf paa B_3.udgave_105-111.pdf Bredt flertal enige om ny bandepakke Opgave - Bandepakke og lovgivningsprocessen
Alle har læst kriminalitetsteorierne til i dag, og forberedt sin egen teoretiker til arbejdet i matrixgrupper.
Meet til KN samtaler
rækkefølgeliste til samtaler med KN
Vi arbejder med kriminalitetsteorierne, så disse skal være repeteret til i dag. Altså, SNAP, Merton, Sutherland og Hirschi, som I præsenterede for hinanden for laaaaang tid siden.
Meet
1u, kriminalitetsdag, december 2021.pdf
Tidligere medlem af Brothas forlod bandemiljøet: Bandepakker og straf af familier virker ikke. Det gør det her til gengæld
Artikel fra Politiken i PDF.pdf
Bandekrigerne - En insider åbner op | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
Civilsamfund og ekstremisme.pdf
Vi fremlægger arbejdet fra lige inden jul.
Vi prøver igen. Vi fremlægger arbejdet fra starten af dobbeltmodulet lige inden jul, og dernæst går vi videre i forløbet. Lektie: Genlæs dine besvarelse fra arbejdet med artikel og dokumentar, så du kan bidrage i starten af modulet.
Gode spørgsmål - rigtige svar - Komparativ metode (1) (1).pdf
Spurious Correlations
Opgave: Brug MSSD til at forklare bandekonflikten i Danmark og Sverige
politi.dk
Afhandling om forbud mod rockere
Individet i det senmoderne samfund, Samf på B, 1 udg. s. 36-48.pdf
Diskussionsopgave
Multikultur
Læs s.36-38 i pdf'en fra sidst (om Giddens).
Lektie fra 25/1: Læs s.36-38 i pdf'en fra sidst (om Giddens).
Hvad er karakteristisk ved det senmoderne samfund?Hvad mener Giddens med de øgede valgmuligheder?Hvad menes med eventfællesskaber?Hvad handler adskillelse af tid og rum om?Hvad mener Giddens med udlejringsmekanismer?Hvad mens med ekspertsystemer?Hvad
Københavnsk gadebande i krig med svensk netværk
Bandekrig brudt ud mellem NNV og Satudarah: Her er episoderne
Fra drengestreger til bandekrig kap 4 s. 51-66.pdf
Vi igangsætter arbejdet med forskellige teorier om bandekriminalitet. Ingen lektier til i dag :)
Ingen lektie.
Afholdes ikke. Længere lektie til næste modul.
Fremlæggelser
Maffesoligruppe fremlægger og dernæst elevsamtaler.
TEMA 4 - fra drengestreger til bandekrig.pdf
Kapitel 7 - Forlaget Columbus
Første halvdel samler vi op på onsdagens arbejde og derefter går vi i gang med dagens lektie.
Samme program og lektie som aflyst modul i fredags.
Vi arbejder virtuelt med retssagscasen fra i tirsdags. Alle mødes i meet 10.05.
Afsnit
Jeg vil forhindre, at der bliver flere ofre - politiken.dk.pdf
FÃÂ¥r offeret ogsÃÂ¥ en chance til politiken.dk.pdf
Vi arbejder med partiernes retspolitik.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Det digitaliserede demokrati
Et miniforløb om demokratiet i en digitaliseret tidsalder
Indhold
Kernestof:
I dag ser vi The Social Dilemma som introduktion til vores nye forløb: Demokrati i en digital tidsalder
digitalfremtid.eu - tema 1
Slides. Demokrati i digital tidsalder
Demokrati - hvad er det.pdf
Man har besvaret de tre spørgsmål til sin demokratiteoretiker i dag samt læst om de resterende teoretikere i filen til i dag.
Udsnit, Netværkssamfundet, postfaktuelt.pdf
Hvem er de mest fulgte danske politikere pt. på hhv. Twitter, Facebook og Instagram?
Afsnit
I digitaliseringens tid: Podcast med professor Vincent F. Hendricks
Opgave til debatten.pdf DRTV - Debatten: Hvor dyrt må det blive?
Modul flyttet. Afholdes hjemme, hvor afsnit "Debatten" ses.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dansk politik - Partier og vælgere I
Om forløbet:
Eleverne har arbejdet med partiadfærd og vælgeradfærd herunder: partiernes struktur, populisme, politiske skillelinje, classvoting, issuevoting, parlamentarisme, parlamentarisk styringskæde, politiske kommunikation, lovgivningsprocessen.
Skriftlighed: træning af statistisk usikkerhed
Kernestof:
Politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer og vælgeradfærd.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.
Materiale:
Samf på B, 3. udg, Bjørnstrup et al.
Diverse avisartikler.
Borgen 1. afsnit
Lobbyisme: Politik til salg
Vælgerundersøgelser
Indhold
Kernestof:
Samf pa_ B 98-117.pdf
DRTV - Deadline: Radikale trusler
Forholdstalsvalg
Flertalsvalg i enkeltmandskredse - USA
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Retfærdig retning for Danmark 2019 06 25 ENDELIG.pdf
Slides
DRTV - Borgen
Bjørnstrup, Victor; Boserup Skov, Oliver ; Matthiesen, Tobias.: SAMF PÅ B, 3. UDGAVE, Columbus; sider: 149-158, 184-191
Skema til ideologierne
Afsnit
Magtpartier og drømmepartier.pdf
2u partiopgave.docx
Værdi og fordelingspolitik - EPINION.jpg
Kalle fremlægger
Valgquiz i 2u.docx
Statistisk usikkerhed i samfundsfag
Regneark til statistisk usikkerhed
Statistisk usikkerhed - opgave til valg '22.docx
Journalister sjusker med usikre meningsmålinger
Præsentation af fremgangsmåde i statistisk usikkerhed. Dernæst dronningerunde spil
Dronningerundespillet 2022 (1).docx
Slides til statistisk usikkerhed
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Ung i konkurrencestaten
Dette forløb handler om overgangen fra velfærdsstaten og til konkurrencestaten.
Specifikt dykker vi først ned i selve velfærdsstaten og dens opbygning, og dernæst ned i dét at være ung i konkurrencestaten - altså jer! I forlængelse heraf stiller målet: er de unge i dag fortabte soldater i konkurrencestatens ensrettede hær eller nærmere en flok forkælede unge, der blot skal vænne sig til livet som voksne?
Først vil vi tage de politiske briller på og søge at definere konkurrencestaten samt hvordan denne adskiller sig fra vores hidtidige forståelse af en velfærdsstat. Dernæst vil vi søge at forstå og dokumentere de sociologiske konsekvenser af en konkurrencestatens fremkomst og afslutningsvis vil vi diskutere, hvilke økonomiske implikationer konkurrencestaten fører med sig.
Alt i alt vil vi i forløbet søge at svare på spørgsmål som:
- Hvad er en konkurrencestat?
- Hvordan kan man argumentere for nødvendigheden af eller kritisere konkurrencestaten?
- Hvordan påvirker konkurrencestaten mennesker, og hvordan knytter det sig til tidens tendenser som stress, usikkerhed på arbejdsmarkedet, højhastighedssamfundet, jagten på det forjættede 12-tal, det blærede job osv.?
- Har vi alternative muligheder til konkurrencestaten, og hvilke?
- Hvordan ruster I Jer til at skulle være en del af konkurrencestaten?
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
Generation Præstation
Skriv min. 5 linjer ned, der relaterer sig til citatet på dette billede. Du er velkommen til at notere dine personlige meninger og erfaringer.
Unge skal tage sig sammen og stoppe klynkeriet.pdf
Opra_b fra en gymnasieelev_ Vi er ikke dovne og uoplagte, vi er trætte og udkørte - Kristeligt Dagblad.pdf
Jeg Drømmer Om En TId.png
Afsnit
Spørgsmål til artikel fra tirsdags er klar til i dag.
Bjørnstrup, Victor; Boserup Skov, Oliver ; Matthiesen, Tobias.: SAMF PÅ B, 3. UDGAVE, Columbus; sider: 160-183
Samf paa B_3.udgave_160-167.pdf
Præsentationer af de sidste løsninger
Velfærdsstaten_under_pres_2.udgave_kapitel 2 59-71.pdf
Hvad er en konkurrencestat?
35 min:
90 procent konkurrencestat, 10 procent Anker Jørgensen - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Opgave til aspekter af Ung i konkurrencestaten.pdf
SYNOPSISGUIDE 2u.docx
Sociale medier giver lavt selvværd og fører til spiseforstyrrelser
Internetbrug og sociale medier 2021 Endelig.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
TF2 - klimaadfærd
Forløb som del af TF2 med naturgeografi C.
I forløbet havde vi fokus på klimaadfærd.
Indhold
Kernestof:
SROI - TF2 om klima.pdf
Alex Laskey: How behavioral science can lower your energy bill
Can We Nudge Us Out of the Climate Crisis | Frank Bilstein | TEDxWHU
List of Cognitive Biases and Heuristics - The Decision Lab
Are we in control of our own decisions?
https://www.youtube.com/watch?v=OLBgjd8bbQw
Genreguide: Diskussion i skr. samfundsfag
TD-evaluering 2. årgang 2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Invasion af Ukraine - International Politik
I dette forløb har vi haft empirisk fokus på Ruslands invasion af Ukraine.
Faglige mål:
– undersøge processer omkring magt og politisk meningsdannelse
– undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
– undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger
– sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
– formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
– skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
Kernestof:
– Danmarks suverænitet og handlemuligheder
– aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
– magt- og demokratiopfattelser nationalt, regionalt og globalt, herunder betydningen af retssystemet
– forskellige typer politiske systemer, herunder EU
Indhold
Kernestof:
USAs udfordringer - USA - Hegemon eller supermagt i frit fald (1).pdf
Afsnit
1.5 Hvad er magt i international politik?
Er pandaer brikker i et storpolitisk spil?
Global Politik 2. udg 34-40.pdf
Handout til genre i skriftlig samfundsfag
Genreintroduktion
Graves IP og Ø 1 udg 2 opl Columbus.pdf
Skema til IP-teorier
‘No other option’: Excerpts of Putin’s speech declaring war
Vladimir Putin - Speech on Ukraine and US Foreign Policy and NATO - 24 February 2022, ENG Subtitles
Remarks by President Biden on Russia's Unprovoked and Unjustified Attack on Ukraine | The White House
Bidens tale er den stærkeste udenrigspolitiske erklæring siden 9/11
DRTV - Trump versus verden: Ven eller fjende?
USAs_figur5-11.jpg
Skema - udenrigspolitik - mål og midler
Branner, Hans: GLOBAL POLITIK - 2 UDGAVE, Columbus; sider: 33, 41-50, 84-91, 177-180, 188-204
Genrehandout
DRTV - Den hemmelige krig
Arbejdsspørgsmål
Overblik: Det har Danmark doneret til Ukraine
Her er Danmarks nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi
Politiker røg ud efter forhold til skoleelev_ Nu kritiserer filosof, at _en 15-årig ikke kan bestemme selv_.pdf Politiker røg ud efter forhold til skoleelev: Nu kritiserer filosof, at »en 15-årig ikke kan bestemme selv«
Procentvis andel - beregning af procentvis andel i Excel
Procentvis stigning - beregning af procentvis stigning i Excel
Indekstal - beregning af indekstal i Excel
Militærudgifter for henholdsvis USA, Kina og Rusland (opgjort i konstante priser og mio dollar).xlsx
BNP for USA, Kina og Rusland 2007 - 2022 (opgjort i faste priser og i milliarder dollars).xlsx
Arbejdsopgaver
Aktivisme i dansk udenrigspolitik
Fælles feedback
Huntington “The clash of civilizations and the remarking of a new world order”
Fukuyamas teori “The end of History and the last man”
Konflikten eskalerer og breder sig. Verden er i opbrud - politiken.dk.pdf
Bjørnstrup, Victor; Boserup Skov, Oliver ; Matthiesen, Tobias.: SAMF PÅ B, 3. UDGAVE, Columbus; sider: 211-216
Test i International Politik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Økonomi og globalisering
Økonomi
Faglige mål:
– formulere fagligt funderede problemstillinger og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
– undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger
– undersøge og sammenligne samfundsmæssige problemstillinger i forskellige lande, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
Kernestof:
– det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, styring, bæredygtig udvikling
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkur-renceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, re-gionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Bjørnstrup, Victor; Boserup Skov, Oliver ; Matthiesen, Tobias.: SAMF PÅ B, 3. UDGAVE, Columbus; sider: 211-249
Redegør for det økonomiske mål, I har læst om.
Samf paa B_3.udgave_økonomiting.pdf
Hypotese opgave til træning 3u
Opgaver
Opgaver til strukturpolitik
EU og dansk økonomi
Investering, vækst, valg: de økonomiske fordele ved EU-medlemskab (video) | Emner | Europa-Parlamentet
Will Humans Go The Way of Horses
Spørgsmål - Will Humans Go The Way of Horses
Eksempel på notatLink til Opgave 4
Marinos, Georgios Peter Nielsen - Global udvikling, 2019, Columbus (1).pdf
Velfærdsstaten_under_pres_2.udgave_Afsnit 6.3 om økonomisk globalisering.pdf
ØkonomiNU s. 214-221 Samhandel og IPØ.pdf
_Trump virker ofte, som om han sidder fast i 80erne. Ikke 1980erne, men 1680_.pdf
Danmarks konkurrenceevne
Faglige 5 min.- Lineær Regression i Excel (skriftlig samfundsfag)
Genreguide: Udled af lineær regression i skr. samfundsfag
Genreintroduktion
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Populisme og nationalisme i EU og USA
I dette forløb arbejder vi med centrale temaer inden for både international og national politik.
Vi begynder med at se på Den Europæiske Union. Her undersøger vi, hvordan EU er opbygget, hvordan beslutninger træffes, og hvordan forskellige teorier kan forklare samarbejdet og integrationen mellem medlemslandene.
Dernæst arbejder vi med populisme i en europæisk kontekst. Vi ser bl.a. på, hvordan migrationsudfordringer kan have bidraget til, at populistiske partier og bevægelser har fået mere støtte.
Til sidst ser vi nærmere på amerikansk politik med fokus på præsidentvalget, institutionerne i det amerikanske system og de politiske strømninger i landet. Vi sammenligner populisme i USA og Europa for at forstå ligheder og forskelle.
Forløbet kombinerer teori og empiri og lægger op til diskussion, analyse og sammenligning.
Kernestofområder fra læreplanen for Samfundsfag A:
Politik
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
magt og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
International politik
aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Metode
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:
Velfærdsstaten under pres, EU-sider..pdf
Velfærdsturisme er en myte
Afsnit
dit eu-NA0422312DAN.pdf
Link til lovgivningsprocessen i Danmark
Skema til arbejde med EU's institutioner
Lovgivningsprocessen i EU.pdf
EU - Den almindelige lovgivningsprocedure
Radikale i EU: 80 procent af produkter fra populær platform kan være skadelige – især for vores børn
Kampen om kemikalierne
Valgresultater fra EP-valg
Det store spørgsmål ved Europas valg: Bliver nationalisme det nye normale?
EU elections 2024: Who won and lost – and what happens next?
Europa i fare
Beregninger i samfundsfag vha. Excel
Genreintroduktion
Et gæstfrit Europa?
Muller - Hvad er populisme.pdf
Parlamentsvalg i Østrig
Nigel Farage booed and jeered as he addresses European Parliament
Mest benyttede ruter til migration
Skema til populisme
Teorier om migration
Den har været undervejs i årevis: Seks vigtige dele af EU's migrationspagt
EU migration crisis: the inside story - documentary in English
Migration til EU
migration2pgl.pdf
Orbán and von der Leyen clash in fiery parliamentary debate
Viktor Orban: Everyone will agree with me and not with your Left wing lies
I møder i klasselokalet til afkrydsning og går med Victor i salen
DRTV - Clement I USA - Valget og Verden
Will white women abandon Republicans and vote for Kamala Harris?
Harris, Trump and demographics in the US election – DW – 10/19/2024
Overblik: Donald Trump vs. Kamala Harris: Hvad mener de? | DR
U.S. Media Polarization and the 2020 Election: A Nation Divided
Fact Checking Resources and Media Bias Chart – Wilmington Memorial Library
Interactive Media Bias Chart | Ad Fontes Media
2. Issues and the 2024 election
270toWin - 2024 Presidential Election Interactive Map
The Political Values of Harris and Trump Supporters
Harris vs Trump skema
Én stat skal Trump bare vinde, men meget har ændret sig
Migranter USA
Ground News
Han har nærstuderet præsidentvalg i 25 år - og han ved godt, hvem han _absolut ville sætte sine penge på_.pdf
realclear quicktake how big is the gender gap in 2024.html
Quarter of young Black men say they will vote for Trump: Survey
Titel
USAs udfordringer udg. 4, 45-71 - Et demokratisk forbillede eller et demokrati i krise - del 1.pdf
Nedenstående spørgsmåli er besvaret til i dag. Læs 48-52
What’s behind the global political divide between young men and women?
Slides USA
Trumps våde drøm
Slår alarm: Vil Trump gøre det?
kronik 79 i usa er hoejesteret en politisk kampplads soendag den 1 november 2020.pdf
EU-Domstolen
kronik 56 skal dommere vaere dynamiske soendag den 19.pdf
Er Europarådet en del af EU?
Roe v. Wade Explained
Amerikansk sociolog_ Trump vinder - og det vil ændre alt - politiken.dk.pdf
Skema til Trump tale
Trump Inauguration Speech (FULL) | ABC News
The Inaugural Address – The White House
Eksempel på undersøgelse.docx
Gode spørgsmål - Rigtige svar - kap. 2, 3 og 6 (2).pdf
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Dansk Politik - Partier og vælgere II
I Dansk Politik - Partier og vælgere II bygger vi oven på vores første forløb om dette ud fra aktuel empiri, og med dimensioner som køn og ligestilling samt metodiske tilgange.
Indhold
Kernestof:
Repetition af ideologierne ud fra taler, 4u.docx
Bjørnstrup, Victor; Boserup Skov, Oliver ; Matthiesen, Tobias.: SAMF PÅ B, 3. UDGAVE, Columbus; sider: 125-129, 184-205
SRP-elevorientering 2024-25
Messerschmidt kræver opgør med regeringens Ukraine-kurs: Det er penge, der går fra Danmark, hver gang vi bruger en milliard i Ukraine
Ny måling: Stort flertal mod at hæve pensionsalderen
Mette Frederiksen i opsigtsvækkende interview: Kommer med afgørende melding om danskernes pensionsalder
Mette Frederiksen i opsigtsvækkende interview_ Kommer med afgørende melding om danskernes pensionsalder.pdf Mette Frederiksen i opsigtsvækkende interview: Kommer med afgørende melding om danskernes pensionsalder
Topforskeren gjorde et opsigtsvækkende fund. Nu advarer han om historisk politisk kløft mellem mænd og kvinder.pdf
Lipset og Rokkan om skillelinjer
Hvis et tema omhandler begge akser?
Mænd, Kvinder, Woke-skillelinje
Gode spørgsmål - Rigtige svar - kap. 2, 3 og 6 (3).pdf
Interviewguide
Samf paa B_3.udgave_Lovgivningsprocessen s. 117-124.pdf
Gode spørgsmål - Rigtige svar - kap. 2, 3 og 6 (3). i denne fil.
Køn og ligestilling - Fri eller fortabt
Ligestilling
Drenge hyldes, mens piger fordømmes for seksuel adfærd
Meet
9-9.40: Arbejde i grupper. Ordlyd af alle spørgsmål udleveres, men uden bilag. Man må snakke sammen i grupper. Hensigt: Forbered jer på genrer og teoretisk indhold.
193321_del_1.pdf
4u SA Caseopgave - Politisk kommunikation.docx
480790158_10162816657491963_796210830808010631_n.jpg
SYNOPSIS GUIDE 4u 2025.docx
Medborgerskab
Fælles feedback på terminsprøven
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Opsamlingsforløb
I dette forløb samles der op på tidligere forløb med fokus på skriftlig og mundtlig eksamen i faget.
Indhold
Kernestof:
Kapitel 8 - Multikultur - Fri eller Fortabt (2019)
Diskussionsopgave
Gode spørgsmål - rigtige svar - Komparativ metode (1).pdf
Komparativ MSSD opgave til bandekriminalitet i Danmark og Sverige
De fire kausalitetskriterier:
Spurious Correlations
Civilsamfund og ekstremisme.pdf
Private vagter patruljerer i juridisk gråzone - Vid&Sans
Samf paa B_Stat, marked og civilsamfund.pdf
Fra kl. 13:00.
Samf paa B_3.udgave_Lovgivningsprocessen s. 117-124.pdf
Samf paa B_3.udgave_105-111.pdf
Bredt flertal enige om ny bandepakke
Opgave - Bandepakke og lovgivningsprocessen
Tilbagegangen i forbrugertilliden fortsætter
Bjørnstrup, Victor; Boserup Skov, Oliver ; Matthiesen, Tobias.: SAMF PÅ B, 3. UDGAVE, Columbus; sider: 85-100
Renter og inflation
Marinos, Georgios Peter Nielsen - Global udvikling, 2019, Columbus (1).pdf
Real-GDP-forecast-Total-Annual-growth-rate-1997-2019-forecast-Source-OECD.ppm
Opgave 2a
Fra drengestreger til bandekrig kap6 og kap7.pdf
Samf paa B_3.udgave_magt.pdf
Revideret genreintroduktion
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329289692", "T": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329289692", "H": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329289692" }