Holdet 2022 HI/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Z - Regionalmøde Aarhus
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jeppe Struve Monrad
Hold 2022 HI/k (1k HI, 2k HI, 3k HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Besættelsen
Titel 2 Danmark/Grønland (TF2 - DHO)
Titel 3 Piraternes verdenshistorie
Titel 4 Israel/Palæstina
Titel 5 Afvigernes historie
Titel 6 Osmannerriget
Titel 7 Tysk erindringskultur
Titel 8 Det gode liv - del 1
Titel 9 TF6: Propaganda i Det tredje rige
Titel 10 Det gode liv - del 2
Titel 11 Middelalderen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Besættelsen

Introforløb til historie med fokus på besættelsesårene. Hvilen rolle spillede danske nazister og samarbejdspolitikere under krigen? Hvordan blev retsopgøret forvaltet i Danmark efter krigen? Hvilke grundfortællinger eksisterer om besættelsestiden?

- Spadeslaget i Haderslev, 8. dec. 1940 (vi har arbejdet med kilder fra Rigsarkivet til to danske nazister - Ejner Jørgensen og Jonny Tiedemann - som deltog i Spadeslaget)

- Samarbejdspolitikken

- Jødeaktionen i oktober 1943

- Holocaustbenægtelse i nyere tid

- Retsopgøret efter krigen

Vi har perspektiveret den danske samarbejdspolitik med den tyske besættelse af Norge under besættelsen.

Klassen har deltaget i en virtuel markering af Auschwitz-dagen i Frøslevlejren d. 27/1. Her deltog tidligere kz-lejrfange Ib Katznelson og museumsinspektør ved Nationalmuseet Gry Scavenius Bertelsen.

Film: Under sandet (Martin Pieter Zandvliet, 2015, kan ses på mitcfu.dk)

Podcast: Kampen om historien - "Antisemitismens Danmarkshistorie" (vi har lyttet til de sidste 12 min.)
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2022/antisemitismens-danmarkshistorie-11032215512

Slides til forløbet: https://docs.google.com/presentation/d/10khmRY9QebBXNPoPd_o75vm9qIbVJ72cMeQ85y5Pi1E/edit#slide=id.g18fa3c18cc4_0_50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Danmark/Grønland (TF2 - DHO)

Hvilke fortællinger og faglige fortolkninger har præget synet på inuit fra Hans Egedes ankomst i 1721 og frem til i dag? Metodisk fokus på kildekritik og historiebrug.

Selvvalgt materiale i forbindelse med DHO-opgaveskrivning i par.

Materiale:
Anne Mette Finderup et al.: Danske kolonihistorier – Fra sukkerrør til Skipper Mix. s. 127-138 (pdf)

Dokumentar:
Kenneth Sorrento: Kampen om Grønland, 2020 (kan ses på filmcentralen)
DRTV: Historien om Danmark og Grønland (afsnit 3 - kan ses på mitcfu.dk)

Slides til forløbet: https://docs.google.com/presentation/d/1ho_iGOwiEXMiDxDCKp7UV7rjG5XHu-SfP8YiG9mNJ0U/edit#slide=id.g230e2e14ac8_0_182
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Piraternes verdenshistorie

Vi har i dette forløb fokuseret på piraterne i et langt historisk perspektiv fra Antikken til nutiden. Fokus har bl.a. været på hvordan man har opfattet piraterne samt hvordan denne gruppe har spillet en rolle i stormagtspolitikken med særligt fokus på Den nye verden.

Metodisk har klassen arbejdet med diskursanalyse.

Vi har undersøgt piratbegrebet diakront (=gennem tiden) med følgende nedslagspunkter:
- synet på pirater i Antikken (Grækenland)
- synet på pirater i Renæssancen (i Den Nye Verden)
- synet på pirater i dag (Somalia)

Vi har desuden arbejdet med den britiske historiker Eric Hobsbawns teori om socialt banditvæsen.

Materiale:
Nina Bundgaard Trier: "Pirater. Kampen om den nye verden, 1500-1730" Columbus, 2019
s. 16-23, 37-42, 47-53, 55-77, 104-113

Dokumentar:
"Min fætter er pirat" (2009) - kan ses på filmcentralen

Slides til forløbet: https://docs.google.com/presentation/d/1ioKdNwBuRiVOA61GAJzEtStneq_q-wy0jghdyechfg4/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Israel/Palæstina

Et forløb om baggrunden for, at der med jævne mellemrum er stridigheder knyttet til landområdet Palæstina. Hvilke argumenter bruger palæstinensere og jøder for at hævde, at området tilhører dem? Hvem sympatiserer med de stridende parter og hvorfor har synet ændret sig?

Det primære fokus har været udviklingen fra omkring 1900 og frem.

Materiale:
I-bogen "Israel - en stat i Mellemøsten" af Henrik Wiwe Mortensen.

Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1QdKp97mVrhYJVafcupRrr858sMS1grkACQcIUHiVnKI/edit#slide=id.g2949f9465de_0_0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Afvigernes historie

Et projektorienteret forløb med fokus på afvigernes Danmarkshistorie i 1900-tallet og forsorgsvæsnet.

Indledningsvis har vi set uddrag fra "Nyrup - søn af en udstødt" på DRTV.

Eleverne har arbejdet med emnet i grupper. De har lavet problemstillinger og præsenteret deres projekter for klassen.

Emner:
Børneforsorgen (fx Godhavn)
Åndssvageforsorgen (fx Livø, Sprogø, Ebberødgård)
Den øvrige særforsorg (døve, blinde, fysisk handicappede)
Psykiatrien

Forløbet afsluttedes med filmen "Ustyrlig" (Malou Reymann, 2022), der handler om pigehjemmet på Sprogø.  

Link til forsorgsprojekt og materialer:
https://docs.google.com/document/d/1IMG8OiNzFXSLooL9xBhXMY6uqLe6ey52Y5c1Zzkdb3s/edit

Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/164EoSEZQJrWoWdM_jk68qRP-mViM_U9aLkKA8JwXsvs/edit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Tysk erindringskultur

Et forløb om tysk erindringskultur med udgangspunkt i først og fremmest disse to problemstillinger:
- Hvordan erindrer tyskerne dramatiske begivenheder i 1900-tallet?
- Hvilke forskelle er der mellem øst og vest, selv om landet ikke længere er delt?

Materiale:
Arven efter nazismen s. 113-118, 138-143, 149-160

Film:
Kai Wessel: Tåge i august, 2016

Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1Xcj6GEr_PE4-k-Sw8wajdK_7b5XezTFePU4Lx9y_iEo/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Det gode liv - del 1

Forløbet tager udgangspunkt i følgende problemstillinger:

Hvordan er vi havnet i en klimakrise? Hvordan har vores natur- og menneskesyn forandret sig over tid, og hvordan har menneskets forhold til naturen haft en betydning for synet på klima fra midten af 1700-tallet til i dag?

Materiale:
Elisabeth L. Ørsted og Denise L. Nielsen: Klimahistorie - Menneske og natur i den antropocæne tidsalder, Columbus, 2024.

Den antropocæne tidsalder - begyndelsen: https://docs.google.com/document/d/1KaERszPzmKgfaXKGRAgNmzvXGUmbHfKeLqHe5kppYaQ/edit?tab=t.0#heading=h.awttrjhn4uf1

Den danske industrialisering:
https://docs.google.com/document/d/1rMcFDjfPiTKcVCGqDj3OFPfEmS0Qz3-nAwnLubyE738/edit?tab=t.0#heading=h.2vlxkrosaner

Natursyn før og efter industrialiseringen:
https://docs.google.com/document/d/18SwiY8YUnZc1jkQOBt8KdqsTzEVVHhukBC_cemNL9pE/edit?tab=t.0#heading=h.7e76huop94mi

Den antropocæne tidsalder - bæredygtighed på dagsordenen:
https://docs.google.com/document/d/1S3wu8NwlfvXqiKN0oTa7kTPWqK4fX_8vVwsu4PtQNA4/edit?tab=t.0#heading=h.brqqbv2r9v4d

Fra industrialisering til forbrugersamfund i Danmark:
https://docs.google.com/document/d/13Jb0KH1N_lJ3dq_JZHVA516AIsMg2xFVACkhkR9o9uI/edit?tab=t.0#heading=h.fypxoo28wvj0

Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1PobiSiaM2WLo_ZT7lINES3p650ehIRaxnKnOR9YUA6M/edit#slide=id.p



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 TF6: Propaganda i Det tredje rige



TF-forløb i samarbejde med old om sport, politik og propaganda med udgangspunkt i OL i Berlin 1936. Klassen arbejder i grupper. Forløbet afsluttes med aflevering af synopsis og mundtlige præsentationer.

Grupperne har arbejdet med følgende dele i historie:

Redegøre for nazismens udvikling i 1930’erne
- Hitler, Goebbels og propaganda
- OL i Berlin 1936

Analysere kilder fra samtiden    
- kildekritik
- diskursanalyse

Diskussion af nazismens historiebrug og propaganda.

Materiale:
Hans Bonde og Stanis Elsborg. Med kroppen ind i kulturen - Idrætshistoriske strejflys, Syddansk universitetsforlag, 2020

Sport og politik i antikken (s. 79) og Krig og sport i antikken (s. 80-82) (pdf) og Sport og nazisme  side 135-142, 155-167 (pdf)

Podcast: Mediano sport og perspektiv - OL i Berlin 1936, forførelsens triumf.
https://soundcloud.com/medianoperspektiv/ol-i-berlin-1936-forforelsens-triumf?utm_source=www.mediano.nu&utm_campaign=wtshare&utm_medium=widget&utm_content=https%253A%252F%252Fsoundcloud.com%252Fmedianoperspektiv%252Fol-i-berlin-1936-forforelsens-triumf

Hitlers OL-drøm, tysk dokumentar fra 2015. Kan ses på mitcfu.dk



Slides til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1Pq8diGboEJuY_6s8XaxkKH4u_5t4kpTxMTGJYVaX7zk/edit#slide=id.p
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Middelalderen

Et forløb, som primært tager udgangspunkt i følgende emner:
- hvad der karakteriserede middelalderen
- feudalisme
- kirken og kristendommens rolle
- magtkampen mellem kirke og kejser
- korstog
- retfærdig krig
- pesten

Materiale:
Henrik B. Larsen og Thorkil Smitt: En europæisk verdenshistorie, Gyldendal, 2019.

Vi har arbejdet med kap. 3 - Europa bliver til 500-1100 (pdf)
og kap. 4 - Korstog, kætteri og krise (pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer