Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aarhus
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Ralph Loof Yde Andersen
|
Hold
|
2022 Ma/v (2v Ma, 3v Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Trigonometri fortsat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Statistik TF med biologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sandsynlighedsregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorer og geometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opsamling af hængepartier før differentialregning
Definitionsmængde, værdimængde, sammensat funktion, omvendt funktion, den naturlige logaritmefunktion, polynomier af højere grad end 2.
Det er småting, som der ikke har været fokus på de to første år, men som er rare at have i frisk erindring før forløbet om differentialregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition af vektorer
Der var behov for repetition af vektorer. Eleverne efterlyste det, og det afspejledes i det store behov for hjælp ved regning af skriftlige opgaver. Vektorerne blev kørt igennem hurtigt og simple regneregler blev trænet.
Yderligere blev der trænet opgaver frem mod terminsprøven, og eleverne fik mulighed for at lukke individuelle huller, da der i perioden også lå timer fra 130 timers puljen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Harmoniske svingninger
Eleverne har arbejdet med forberedelsesmaterialet til hf B om harmoniske svingninger, medens jeg løbende har haft samtaler med dem om terminsprøven og deres standpunkt.
Ved at arbejde med materialet, har de samtidig fået trænet deres færdigheder i nspire, hvad angår redskaber til at analysere grafer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Historisk
Eleverne har i grupper kunnet vælge mellem beviser for pytagoras sætning og Al Khwarismis løsning af andengradsligninger. Det har de gennemgået og afleveret en video af.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
Der bliver trænet beviser og repeteret emner som ikke kommer til skriftlig eksamen, men optræder i gruppeopgaver. Desuden trænes der gamle eksamensopgaver og opgaver uden hjælpemidler.
Der er mulighed for lukning af individuelle huller, da det er en TD-klasse, hvor visse elever kan være gået glip af store dele af et emne.
De elever der hæver til A-niveau har fået særlige opgaver, som gør dem bedre forberedte på næste år. Udover dette har de snuset til integralregning, fundet stamfunktioner og arealer under graf. Måske når de også lidt om parameterkurver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290032",
"T": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290032",
"H": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290032"
}