Holdet 2022 Ma/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aarhus
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Ralph Loof Yde Andersen
Hold 2022 Ma/v (2v Ma, 3v Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Trigonometri fortsat
Titel 2 Statistik TF med biologi
Titel 3 Sandsynlighedsregning
Titel 4 Vektorer og geometri
Titel 5 Opsamling af hængepartier før differentialregning
Titel 6 Differentialregning
Titel 7 Repetition af vektorer
Titel 8 Harmoniske svingninger
Titel 9 Historisk
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)




Titel 5 Opsamling af hængepartier før differentialregning

Definitionsmængde, værdimængde, sammensat funktion, omvendt funktion, den naturlige logaritmefunktion, polynomier af højere grad end 2.

Det er småting, som der ikke har været fokus på de to første år, men som er rare at have i frisk erindring før forløbet om differentialregning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Repetition af vektorer

Der var behov for repetition af vektorer. Eleverne efterlyste det, og det afspejledes i det store behov for hjælp ved regning af skriftlige opgaver. Vektorerne blev kørt igennem hurtigt og simple regneregler blev trænet.
Yderligere blev der trænet opgaver frem mod terminsprøven, og eleverne fik mulighed for at lukke individuelle huller, da der i perioden også lå timer fra 130 timers puljen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Harmoniske svingninger

Eleverne har arbejdet med forberedelsesmaterialet til hf B om harmoniske svingninger, medens jeg løbende har haft samtaler med dem om terminsprøven og deres standpunkt.

Ved at arbejde med materialet, har de samtidig fået trænet deres færdigheder i nspire, hvad angår redskaber til at analysere grafer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Historisk

Eleverne har i grupper kunnet vælge mellem beviser for pytagoras sætning og Al Khwarismis løsning af andengradsligninger. Det har de gennemgået og afleveret en video af.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Repetition

Der bliver trænet beviser og repeteret emner som ikke kommer til skriftlig eksamen, men optræder i gruppeopgaver. Desuden trænes der gamle eksamensopgaver og opgaver uden hjælpemidler.
Der er mulighed for lukning af individuelle huller, da det er en TD-klasse, hvor visse elever kan være gået glip af store dele af et emne.
De elever der hæver til A-niveau har fået særlige opgaver, som gør dem bedre forberedte på næste år. Udover dette har de snuset til integralregning, fundet stamfunktioner og arealer under graf. Måske når de også lidt om parameterkurver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer