Holdet 2022 BI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aarhus
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Nana Chileshe Johansen
Hold 2022 BI/a (1a BI, 2a BI, 3a BI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mikroorganismer
Titel 2 Kroppen i arbejde
Titel 3 Søen som økosystem
Titel 4 Økologi og biodiversitet
Titel 5 Fra gen til protein
Titel 6 Biologisk produktion & Enzymer
Titel 7 Det sunde liv
Titel 8 Hormoner og hormonforstyrrende stoffer.
Titel 9 Evolution og populationsgenetik
Titel 10 Advanced fotosyntese, respiration og gæring
Titel 11 Immunologi
Titel 12 Neurologi i virkeligheden
Titel 13 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mikroorganismer

Centrale emner
Prokaryoter
Eukaryoter
Vira
Celleorganeller og deres funktion
Cellemembran
Transportmekanismer over cellemembranen.
Endosymbiont teori
Mikroorganismer i hverdagen

Forsøg
Osmose i kartofler
Bakterier i omgivelserne
Vaske hænder-forsøg.

Materialer
Mikroskopisk Liv s. 7-25
Biologi i fokus s. 7-19
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kroppen i arbejde

Centrale emner
- Åndendratssystemet og regulering af åndedrat.
- Blodkredsløbet og regulering af blodkredsløbet.
- Hæmatokrit og blodets bestanddele.
- Kondition og kondital.
- Aerob- og anaerobaktivitet
- Musklernes opbygning og funktion
- Musklernes funktion fra hvile til arbejde (energiomsætning og energisystemer)

Forsøg
- Ventilationsfrekvens
- Hæmatokritværdi
- Puls og blodtryk

Materialer
Fysiologibogen, 2 udg. s. 67-73, 93-97, 103-107, 126-140
Kroppen i fokus, s. 73-81
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Søen som økosystem

Centrale emner
- Fødekæder og føde net
- Organismernes optagelse af ilt i vandet
- N-kredsløb og P-kredsløb
- Iltsvind.
- Eutrofiering
- Restaurering af søer

Forsøg
Undersøgelse af søerne i København. Herunder:
- Makroindex
- BI5
- Fysiske og kemiske forhold
- Fødenet i søen


Materialer
Biologi i fokus, s.131-157 (Økologi)
Biologi til tiden s.117-140 (Økologi)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økologi og biodiversitet

Centralt indhold:
Fotosyntese, respiration og gæring.
beregning af primær produktion,
forurening og næringsstofbelastning i økosystemer,
C, N, P-kredsløb,
tilpasning til iltoptagelse i vand.
Søens økologi
Makroindeks metoden
Succesion
Biodiversitet og biodiversitetskrisen

Måske:
Kulhydraternes intermediate stofskifte
Skovens økologi,


Forsøg:
Feltarbejde (beregning af primær produktion i et økosystem).
Makroindeks.
Artsdiversitet og antal arter i et økosystem (Genfangstmetoden).
Analyse af pigmenter involveret i fotosyntese.docx

Evt. Fotosyntese og respiration (vandpest).
Evt. Fotosyntese og lysintensitet.


Materialer:
Biologiens ABc. Øko
s. 11-27 (intro).
s. 39-47 (kredsløb).
s. 53-57 (Søen).
s. 81-88 (Jordbund).
s. 91-100 (skoven).

Evt.
Biologiens ABc. biokem.
s. 41-57 (katabolismen).
s. 63- 70 (anabolismen)

Kompendier og supplerende materialer fra GeoBio.dk samt artikler fra videnskab.dk og aktuel naturvidenskab.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
BI 4: Journal Økosystemundersøgelse 14-09-2023
BI 5: Prøve i økologi 20-09-2023
BI 6: Mundtlig aflevering Økologi 01-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Fra gen til protein

Centralt indhold:
DNA opbygning og funktion
Det centrale dogme
Proteinsyntese
Dominansforhold
Blodtyper
Kønnede celledeling

Materialer
Biologibogen 206-220
Biologi til tiden 150-153 (PDF)
Biologi i udvikling 186-188, 193-195 (PDF)

Forsøg:
Blodtypebestemmelse & binomial test
Qautro Killers (gel elektroforese)
Øjenfarve i familien
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Biologisk produktion & Enzymer

Central indhold:
- DNA, Proteinsyntese & Replikation, Centrale dogme.
- Mutationer (gen, kromosom, kromosomtal)
- Enzymer - struktur og funktion.
- Enzymaktivitet (hastighed, inhibiring og hæmning)
- Enzymgrupper
- Gensplejsning
- Genreguleriong og epigenetik


Materialer:
- Genetikbogen B+A s. 47-69, Kapitel 7 (kræft og epigenetik)
- Genetikbogen - genetik, genteknologi og evolution s. 74-85 (PDF)

Biotech Academy:
- Cellefabriker

- Biokemibogen - liv, funktion, molekyle, s. 80-91, Apendix 5

Empiribasseretarbejde:
- Gæring under forskellige forhold
- Enzymer i brødbagning
- Virt. Lab - Design af insulin.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Det sunde liv

Centrale emner
- KRAM-faktorer
- Diabetes og insulin
- Hormoner og deres rolle i kroppen.
- Regulering af blodglukose
- Fordøjelsessystem og optagelse af næring (med fokus på kulhydrater)
- Appetitregulering
- Diabetes og epigenetik

Materialer
- Biologibogen B (s. 175-180)
- Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008.

Forsøg
- Måling af blodglukose (Glykæmisk indeks)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Hormoner og hormonforstyrrende stoffer.

Central indhold:
Hormoner og hormonregulering
Kønshormoner hos mand og kvinde
Forplantning
Fosterudvikling
Hormonforstyrrende stoffer
LD50
Økotoksikologi
Cocktaileffekten
Genmodificeret gær

Materialer:
Fysiologibogen
s. 177-186
s. 189-200

Biologiens ABc (biokemi)
s. 130-141


Empiribasseretarbejde:
Ægløsning- og graviditetstest
Undersøgelse af hormonforstyrende stoffer i egen kosmetik
Biosensor 1 & 2
Påvisning af cocktaileffekt - økotoksikologi og karse spiring.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Evolution og populationsgenetik

Centralt indhold:
- Evolutionsteorier (Lamarck, Darwin, Mendel og neodarwinisme)
- Artsdannelse (allopatrisk artsdannelse og sympatrisk artsdannelse)
- Evolutionsmekanismer (genetisk drift, genflow, mutationer, kønnet selektion, naturlig selektion og founder effekt)
- Populationsgenetik (inkl. Hardy-Weinberg ligevægt)
- Fylogenetisk stamtræer baseret på morfologi og DNA (bioinformatik)
- Slægtskabsanalyser vha. bioinformatik (genetisk afstand og afstands matricer)
- Coevolution: Rovdyr-byttedyr, parasitter-vært og mellem konkurrenter
- Biodiversitet og arts diversitet
- Biodiversitetskrisen


Forsøg:
- Bioinformatik 2 øvelser med Alignment, BLAST og fylogenetik (Umamireceptor og Bier-Hvepse-Biller)

- Selektionsøvelse med bønner

- Computersimulation af naturligselektion (Kaniner og ulve)


Materialer:
Genetikbogen B+A s. 71-87, 161-172

Dave Goulson, Humlen ved det hele s. 73-84

Flere supplerende materialer (artikler og podcast) - se links på modulerne
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Advanced fotosyntese, respiration og gæring

Centralt indhold:
- Fotosyntese i detaljer (lysprocesser, mørkeprocesser, Calvin cyklus, fotosyn.sys. 1 & 2)
-  Respiration i detaljer (glykolyse, citronsyrecyklussen og elektrontransportkæden)

Forsøg:
Spektrofotometri - Algevækst ved forskellige lysintensiteter.

Materialer:
BIOLOGIENS ABC, Niche: side 41-57, 63-69
Biotechacademy
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Immunologi

Centralt indhold:
Immun systemet,
Immunologiske respons på bakterie, virus, parasit.
Allergi
Antibiotikaresistente bakterier
Overførsel af gener mellem bakterie
Slangegift og immun respons
  

Forsøg:
- Mikroskopi af leukocytter i blod
- ELISA
- LFA-test (slangegift)

Materialer:
FYSIOLOGI, FRA MOLEKYLE TIL INDIVID, Systime: side 147-161. 172-174

Helmig K., red. Virus (kap 1 & 5.), Systime 2024.pdf

Fight the Bite (materialer fra LIFE-funden, link på modulerne).

Biotech Academy, Immunforsvaret (https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/immunforsvaret/).

Artikler og supplerende materialer.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Neurologi i virkeligheden

Centralt indhold:
Nervesystem opbygning
CNS, PNS, sensorisk, Motorisk, Somatisk, Autonom, sympatisk og Parasympatisk.
Nervecellen opbygning og funktion.
Na/K pumpen
Hvile membranpotentiale
Aktion potentiale
Synapse spalten
Neurotrtnsmiters
Neurologi i virkeligheden: Stroke - årsager, konsekvenser, behandling
  

Forsøg:
Undersøgelse af nervesignalhastighed i grupper (IBSE)
Flere mindre undersøgelser af nervesystemet:
- Farvekort
- Nervebane tæthed
- Undersøgelse af reflekser
- Besøg på neurologisk afdeling Herlev sygehus - arbejde med stroke.

Materialer:
FYSIOLOGI, FRA MOLEKYLE TIL INDIVID, Systime: side 66-72
Biotech Academy, Biostriben --> Nervesystemet (diverse videoer).
Biologi i fokus s. 43-55




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer