Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aarhus
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Lotte Hansen
|
Hold
|
2022 id/ux2 (1ux id/2, 2ux id/2, 3ux id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jive
Gennem forløbet har eleverne opnået følgende færdigheder :
- kan grundtrinnene til jive
- kan følgende variationer: NewYorker, Møllen, Dame ud, Dame ud med spark, Dame spin
- kan sætte i gang på 1-slaget korrekt og bevæge sig i takt til musikken.
- kan afkode bevægelser visuelt og integrere dem i egen koreografi - via video af forskellige variationer de herefter selv har arbejdet på at indarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bordtennis
Formålet med forløbet er at eleverne kan udføre grundslagene med en korrekt teknik, samt variere grundslagene med fart, skru og placering
Faglige mål
Hvad skal eleverne kunne praktisk?
- kende slagene serv, bh- og fh-kontra, bh-prik, fh- og bh-stik, fh-loop og smash, herunder batvinkel, slagfase og træfpunkt.
- beherske de ovennævnte slag med sikkerhed i isolerede øvelser.
- beherske benarbejdet til de forskellige slag
- rimelig beherskelse af skru, fart og placering af boldene i udvalgte slag
- kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- kunne udføre de relevante slag afhængig af boldens placering i kamp
- have en taktisk forståelse af boldens og egen placering på/ved bordet i kamp
- være bekendt med de grundlæggende regler i bordtennis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Falko Touch Rugby
Formålet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i touch rugby. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der med også med det taktiske element i touch rugby og ikke mindst holdsamarbejdet. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Forløbet afsluttes med en turnering sammen med alle 2g idrætshold.
Praktiske mål:
Kaste en rugbybold, så den roterer rigtigt i luften.
Gribe en rugbybold stående/i bevægelse – både lave og høje bolde.
Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration.
Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk.
Have en taktisk og teknisk forståelse for de forskellige spilprincipper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Derudover skal du kunne opstille tests der kan underbygge opvarmningens gavnlige effekter for præstationen.
Faglige mål
efter forløbet skal eleven kunne
Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken.
Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken.
Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
Finde egnet musik til de fundne øvelser.
Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det.
Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget.
Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt.
Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer.
Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op.
Opstille tests der underbygger opvarmningens gavnlige effekter for præstationen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton of folkesundhed
Formål:
I dette forløb får eleverne kendskab til de grundlæggende tekniske og taktiske elementer af badminton, med fokus på single-spillet. Forløbet har fokus på greb, slagteknik, benarbejde og spilleregler, hvilket betyder at taktik har stået i baggrunden.
Læringsmål:
Eleverne skal i dette forløb kunne:
- Give, modtage- og omsætte konstruktiv feedback
- Beherske de grundlæggende slag
- Til dels kunne sammensætte og variere grundslagene
- Positionere sig korrekt og benytte korrekt benarbejde
- Have kendskab til regler for single spil
Faglige mål i praktik:
Forløbet blev afbrudt af to modulers Lanciers.
De elementer som eleverne har arbejdet med i undervisningen er:
- Lang forhåndsserv
- Baghåndsserv (svipserv)
- Clear (forhånd) inkl. benarbejde.
- Drop (forhånd)
- Lop (forhånd) inkl. benarbejde.
- Smash
- Netdrop (for- og baghånd) inkl. benarbejde.
- Benarbejde: Krydsløb, chasse og saks.
Faglige mål i teori:
- Kendskab til reglerne i single
- Overordnet kendskab til reglerne for double
- KRAM faktorerne, sundhed og sygdom
Evaluering:
Løbende evaluering samt forløbsprøve i form af video med faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Klatring og motivation
Formål
Formålet med forløbet i klatring er en grundlæggende indføring af de centrale dele af bouldering. Der lægges vægt på de tekniske færdigheder i forhold til vægtforskydning, udholdenhed, grebsstyrke og taktiske overvejelser i pressede situationer.
Praktiske faglige mål
Korrekt placering af vægten under klatring
Styrke i de relevante muskelgrupper
Kunne vurdere egne egenskaber i forhold til konkurrencesituationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fodbold og aerob træning
Praktisk skal eleverne primært være i stand til at indgå i spil på små baner. Derfor vil de første moduler fokusere på få tekniske og taktiske elementer som indersideafleveringer og modtagninger (tæmninger), driblinger og afslutninger og spilbarhed. De efterfølgende moduler vil fokusere mere på spillet på små baner, hvor banestørrelse, antal spillere vil være i fokus i forhold til at skabe en intensitet der medfører sundhedsmæssige effekter. I denne del vil der blive introduceret til pulsmåling i praksis og de forskellige pulszoner.
Teoretisk indhold
Der vil være fokus på aerob træning, sideløbende med et teoretisk træningsprojekt. Derfor vil der være fokus på forskellige måde at angive intensiteter på (herunder puls-målinger og Borg-Skala), metoder til at tilpasse spillet til ønskede intensiteter (spilhjulet) samt overfladisk kendskab til kredsløbets opbygning og funktion.
Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne
- Udføre indersideafleveringer og modtagninger (tæmninger) på et niveau der gør dem i stand til at indgå i spil.
- Udføre kontrollerede driblinger under let pres fra modstander
- Placere sig korrekt på banen i forhold til spillets udvikling (spilbarhed)
- Udføre simple finter, samt skud på mål (indersidespark).
- Kunne udføre afleveringer over banens længderetning (halvtliggende vristspark)
- Reflektere over hvilken betydning antallet af spillere, banestørrelse, bolde har for intensiteten af forskellige øvelser i fodbold.
- Anvende forskellige metoder til at måle intensiteten af valgte øvelser (herunder Borg-skala samt pulsmålinger).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dans for livet - Gruppeperformance
Formålet med forløbet er et overfladisk fokus på sundhedsfordele ved dans som aktivitetsform, samt praktisk udførelse og udvikling af en danseperformance, med udgangspunkt i Labans BESS koncept.
Praktiske faglige mål:
Udarbejde bevægelsessekvenser i en færdig gruppeperformance med udgangspunkt i:
musik
tematik (historie, fortælling, situation…)
Labans BESS koncept (Body, Effort, Shape, Space)
Teoretiske faglige mål:
Eleverne bliver i stand til at:
Forklare hvordan hhv. fysisk aktivitet og inaktivitet påvirker disse udvalgte livsstilssygdomme
Kunne redegøre overordnet for Labans BESS koncept (Body, Effort, Shape, Space)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kickboxing
Grundlæggende indsigt i basale teknikker i Kickboxing. Herunde Grundlæggende teknikker, ideelle bevægelser og principperne bag slag, såarl og kombinationer.
Forløbsprøven er fremvisningen af den iscenesatte "kamp"/sparing med Puder og Pads, og evaluering tager udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikker.
Praktiske mål når man skal slå/sparke (udøver):
*Korrekt benarbejde ved udførelse af slagsekvenser
*Korrekt anvendelse af parader under egne slag
* Kunne udføre udvalgte slag og spark med korrekt håndstilling, benstilling, balance og kraft i slag/spark
*Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp
* I stand til at kunne udføre kombinationer med slag og spark.
Praktiske mål når man skal holder puder/pads (sparringspartner/modtager):
* Kunne udfordre udøver med korrekte vinkler på pude eller pads
* Kunne give kommandoer (både med og uden lyd) til udøver
* Motivere udøver undervejs i sekvenser - både i slag, spark og i kombinationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Opsamling og repetition
Dette er et opsamlings- og repetitionsforløb med det formål, at klargøre eleverne til en evt. eksamen.
Et par af forløbene som opgives til eksamen, var lidt korte, og derfor bruges der ekstra meget tid på rytmiske opvarmningsprogrammer og fodbold.
I de rytmiske opvarmningsprogrammer har vi særligt arbejdet med:
-at følge takten i musikken
-at få kvalitet i programmerne og i bevægelserne
-at bruge musikkens temaer aktivt i koreografien
I fodbold har vi haft fokus på:
-Hvilke øvelser er gode at have med i en drejebog?
- Hvordan bruger man teamet "puls" aktivt i drejebogen?
-Gode øvelser som kan illustrere de forskellige faglige mål i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kickboxing
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290093",
"T": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290093",
"H": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290093"
}