Holdet 2023 Ke/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aarhus
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Bente Clausen, Jens Erik Andersen
Hold 2023 Ke/d (1d Ke, 2d Ke, 2d Ke-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atomer og bindinger
Titel 2 Mængdeberegninger
Titel 3 Koncentration
Titel 4 Syre Base light
Titel 5 Redoxreaktioner
Titel 6 1 Reaktionshastighed
Titel 7 2 Ligevægte
Titel 8 3 Organiske stoffer
Titel 9 4 Syrebaseligevægte
Titel 10 5 Medicinalkemi
Titel 11 6 Farver

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atomer og bindinger

Atommodellernes historie.
Atomets opbygning.
Elektroner i skaller.
Ædelgasregel, oktetregel , "lækre tal" , (dubletregel)

Dannelse af ioner.
Ioner og ionforbindelser.
En ionbinding er en elektrostatisk tiltrækning.
Reaktion mellem metal og ikke metal. Opskrivning og afstemning af reaktionsskemaer
sammensatteioner (fleratomioner)
Iongitter, vands delladninger og polaritet, ion-dipolbinding.
Fældningsreaktion og bundfald.

Navngivning af simpleioner, sammensatteioner (fleratomioner).
Navngivning af ionforbindelser. (programmet Formler.exe er brugt)

Kovalent binding og kovalente forbindelser
-Kovalent binding vs ionbinding, Deling af elektroner.
-Elektronprikformel, Stregformler (kovalent enkelt, dobbelt og tripelt binding)
-Reaktion mellem ikke-metal og ikke-metal
-Afstemning af reaktionsskemaer mellem ikke-metaller.
-Navngivning af  kovalenteforbindeler (bl.a. med programmet Formler.exe)
-Forskel på molekyle og formelenhed.

Intermolekylære krafter (Læst i Basiskemi B s121-126 og 149-151, udleveresom kopi
-Polære og upolære stoffer. Elektronegativitet, del-ladninger.
- Intermolekylære krafter, hydrogenbinding (donor og acceptor), dipol-dipol, London, ion-dipol.
- Intermolekylære krafters betydning for kogepunkter og blandbarhed. Herunder også molekylets struktur.

Øvelse: Svovls allotroper
Øvelse: Fældningsreaktioner
Øvelse: Opløselighed og intermolekylære krafter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mængdeberegninger

Begreberne stofmængde, mol, molarmasse og masse
Formlen n=m/M
Mængdeberegninger
Afstemning af reaktionsskemaer.
Forhold mellem reaktanter.
Ækvivalente mængder, begrænsende faktor.
Krystalvand.

Øvelse :"Natron - øvelse i mængdeberegninger"
Øvelse :"Krystalvand i kobber(II)sulfat"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Koncentration

Stofmængdekoncentration, begreberne Koncentration, stofmængde og volumen.
Formlen C=n/V

Massekoncentration Ɣ=m/V (enhed g/L)
Omregning fra Stofmængdekoncentration til Massekoncentration Ɣ=c·M

Koncentrationsberegninger.
Fremstilling af en opløsning.
Fortynding og fortyndingsformlen C1·V1=C2·V2
Formel- vs aktuel- stofmængdekoncentration

Mohr-titrering (fældningstritrering)
Begreberne titrant, titrator, ækvivalenspunkt, indikator.
Beregning af ukendt koncentration af titrant vha titrering.

Øvelse:"NaCl i Havvand"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Syre Base light

-Definition af syre og base (udvidet med MC regler)
-pH begrebet.
-pOH begrebet.
-pH skala
-Amfolytter og Vands selvionisering (Kv)
-Sammenhængen mellem  [OH-] og [H3O+]
-Sammenhængen mellem pH og pOH.
-Beregning af [OH-], [H3O+] fra Kv og pH og pOH. (og omvendt)
-Beregning af pH for stærk syre og base.
-Syre/base titrering.
-Kolorimetrisk og potentiometrisk syre/base titrering.
-Titreringskurver for syre/basetitrering.
-Syre/base indikator.

Øvelse:"Titrering af en stærk syre med en stærk base"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Redoxreaktioner

Oxidation og reduktion (definition)
Redoxreaktioner mellem: Metal + ikke-metal, metal+metal, ikke-metal + ikke-metal
Spændingsrækken
Oxidationstal
Afstemning af redoxreaktioner i sur og i basisk opløsning.

Demoøvelse:Spændingsrækken med reaktion mellem sølv og kobber
Øvelse: Kemisk rensning af sølv
Øvelse: Bestemmelse af jernindholdet i ståluld
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 1 Reaktionshastighed

Reaktionshastighed

Formlen for reaktionshastighed, faktorer der bestemmer reaktionshastighed, hastighedsudtryk, elementarreaktioner, temperaturafhængighed

J Småforsøg om hvilke faktorer indvirker på reaktionshastighed
R6 Thiosulfat og syre (vi bestemmer hastighedsudtryk empirisk)
D skumkanon med H2O2 og iod
D Landolts forsøg

Pensum: Basiskemi B, s. 7-26
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 2 Ligevægte

Kemisk ligevægt
Pensum: Basiskemi B, side 29-35, 39-45, 49-52, 58-60
Forsøgsvejledninger

Omfang: 30 sider

Faglige mål:
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Eksperimentelt:
D Bromthymolblåt og syre og base
D Koncentration af KMnO4 og FeSCN2+
R7 Ligevægte
R8 Opløselighedsproduktet for calciumhydroxid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 3 Organiske stoffer

Organisk kemi
Pensum:
Kend Kemien 1, s. 118-121
Basiskemi B s. 117-132, 135-138, 149-151, 153-159, 161-177
Kend Kemien 2, s. 180-187
Forsøgsvejledninger

Omfang: ca 50 sider

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Stikord:
Reaktioner med carbonhydrider, forbrænding, substitution, addition, intermolekylære bindinger, oxidation af alkohol til aldehyd og carboxylsyre, stofklasser herunder benzenringe, ether, phenoler, oxogrupper, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, estere, aminer, syrechlorider, amider, polymerisation, olie og cracking, kondensationspolymerer (bomuld, uld, silke, nylon, kevlar, polyester),

Eksperimentelt:
R9 Addition og substitution
R10 Oxidation af alkoholer
D Fremstilling af nylon
J Esterdannelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
R8 CaOH - teoridel 15-12-2024
R8 CaOH2 - gruppedel 15-12-2024
R9 Addition og substitution (journal) 22-01-2025
R10 Oxidation af alkoholer 05-02-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 4 Syrebaseligevægte

Syrebaseligevægte
Pensum: Basiskemi B s. 73-96, 104, 107-114

Omfang: 40 sider'

Faglige mål:

- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Stikord:
Syrestyrke Ks, polyhydronsyrer, pKs, pKb, syrebasepar, Kv, beregning af pH, stærk middel og svag syre og base, protolysegrad, puffersystemer, pufferligningen, titrering, ækvivalenspunkt og halvækvivalenspunkt, opgaveregning.

Eksperimentelt:
R10 Syrestyrke og protolysegrad
R11 Potentiometrisk titrering af cola
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 5 Medicinalkemi

Kend kemien 1 s. 29-39 (labmetoder)
Kend kemien 2 s. 241-245 om medicinalkemi
Basiskemi B s. 201-206 om kiralitet
Jensen, Jensen, Mogensen, Paulsen: LÆGEMIDDELKEMI, Systime: side 20-23, 31, 80-83

Omfang: Ca 40 sider

Der blev fokuseret på de funktionelle grupper i diverse lægemidler samt stoffernes opløselighed, polaritet, funktion og evt. indhold af asymmetriske C-atomer.

Eksperimentelt:
R13 Fremstilling af acetylsalicylsyre
R13 Renhedstest med jernnitrat, smeltepunkt og tyndtlagschromatografi (TLC)

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
R12 Fosforsyre i cola - gruppedel 25-03-2025
R12 Fosforsyre i cola - teoridel 25-03-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 6 Farver

Vi laver kvalitativ og kvantitativ bestemmelse af farvestofindholdet i hhv gulerod og shots.

Vi benytter Lambert-Beers lov og omtaler kort farveudsendelse vhja excitation af atomers elektronstruktur. Vi ser på flammefarver.

Pensum:
Basiskemi B, side 178-188
Forsøgsvejledninger

Omfang: Ca 15 sider

D Flammefarver
J Farvestof identifikation i en gulerod
J Farvestofindhold i shots

Faglige mål:
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed,  
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
R13 Medicinrapport - gruppedel 02-05-2025
R13 Medicin - individuel del 03-05-2025
R14 Prøve 06-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer