Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aarhus
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Jens Bregensted
|
Hold
|
2023 Ma/a (1a Ma, 2a Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Algebra og funktioner
Opsamling fra grundforløbet.
I skal kunne:
Gange ind i en parentes.
Bruge kvadratsætninger.
Løse ligninger ved omformning med omvendte regneoperationer .
Tegne en graf for en lineær funktion med og uden computer.
Beregne a og b for en lineær funktion med to eller flere punkter.
Bestemme x- eller y- værdier for lineære funktioner ved beregning eller grafisk aflæsning.
Lave og fortolke residualplot.
Tegne og regne med stykkevis lineære funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Geometri
I skal kunne
Beregne sidelængder i ensvinklede og retvinklede trekanter.
Beregne sider og vinkler i retvinklede trekanter med sinus, cosinus eller tangens.
Bevise formlerne for sinus og cosinus i en retvinklet trekant.
Tegne og regne med vektorer herunder beregning af:
sumvektor, differensvektor, gange med et tal, længde, skalarprodukt, tværvektor, vinkel og projektion
Bevise formlen for projektion af en vektor
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Procent og rente
I skal kunne
Lægge en procentdel til og trække en procentdel fra et tal ved hjælp af fremskrivningsfaktor.
Forklare renteformlen.
Beregne slutbeløb med renteformlen.
Beregne startbeløb og rente ved at isolere i renteformlen.
Forklare annuitetsformler for opsparing og lån og beregne opsparet beløb og ydelse.
Beregne ÅOP
Beregne opsparet beløb og restgæld med regneark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vækst
I skal kunne:
Genkende graf og forskrift for eksponentielle funktioner og potensfunktioner.
Bestemme x- og y-værdier med forskrift og graf.
Beregne a og b med formler.
Aflæse og beregne fordoblings- og halveringskonstant.
Regne på vækstegenskab for potensfunktioner (procent-procent).
Udføre potens- og eksponentiel regression.
Bevise formlen for a og for T2 for eksponentielle funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polynomier
I skal kunne
Kende til forskrift og graf for andengradspolynomier.
Forklare betydningen af konstanterne for grafens udseende.
Bestemme toppunkt og skæring med akserne.
Løse andengradsligninger.
Bruge nulreglen til løsning af ligninger.
Faktorisere andengradspolynomier.
Bevise formlerne for løsning af andengradsligninger og bestemmelse af toppunkt.
Kende til polynomiers egenskaber, herunder rødder, monotoniforhold og ekstrema.
Bestemme rødder for faktoriserede polynomier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner
I skal kunne
kende til potens- og logaritmeregneregler
kende til sammensat funktion
kende til trigonometriske funktioner
bestemme største- og mindsteværdi, amplitude og periode for trigonometriske funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialregning
I skal kunne:
Aflæse differentialkvotient grafisk.
Bestemme f '(x) for følgende funktioner: lineære, potens, eksponentielle, polynomier og logaritmer.
Kende til og bruge regneregler for sum, differens, gang med et tal, produkt og sammensat funktion.
Bestemme tangentligning.
Bestemme monotoniforhold og løse optimeringsproblemer.
Fortolke differentialkvotient som væksthastighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Plangeometri
I skal kunne:
Bestemme ligning for linje ud fra normalvektor og punkt.
Bestemme parameterfremstilling for linjer.
Bestemme ligning for en cirkel.
Bestemme skæringspunkt mellem linjer og og mellem linje og cirkel.
Bestemme afstand mellem punkt og linje.
Bestemme tangenter til cirkler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Deskriptiv statistik
I skal kunne
bestemme deskriptorer: frekvenser, kumulerede frekvenser, middelværdi, kvartiler, typetal, variationsbredde, spredning og outliers.
Lave diagrammer:
For ugrupperede observationer: stolpediagrammer, boksplot (og trappediagram).
For grupperede observationer: histogram, sumkurve (og boksplot)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sandsynlighed
I skal kunne
kende til sandsynlighedsfelt og a priori og frekventielle sandsynligheder.
beregne antal muligheder vha. kombinatorik.
beregne sandsynligheder med binomialfordelingen.
beregne sandsynligheder med og uden tilbagelægning.
beregne middelværdi og spredning for binomialfordelinger.
udføre simuleringer af binomialfordelingen
bestemme de normale og exceptionelle udfald.
bestemme outliers.
bestemme konfidensintervaller
udføre binomialtest
bestemme residualspredningen.
udlede formlen til beregning af sandsynligheder med binomialfordelinger
bevise formlerne for middelværdi og spredning for binomialfordelinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Beviser differentialregning
I skal kende til og kunne bruge 3-trinsreglen
I skal kunne bevise formler for differentialkvotienter for:
- lineære funktioner
- andengradspolynomier
I skal kunne bevise følgende regneregler for at differentiere:
- sum og differens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Befolkningsvækst
I skal kunne
Gør rede for Verhulsts arbejde med logistisk vækst.
Forklar differentialligningen for eksponentiel og logistisk vækst med inddragelse af væksthastighed.
Bevise at løsningskurver for logistisk vækst er stejlest, når y = M/2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290459",
"T": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290459",
"H": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290459"
}