Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aarhus
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Michael Brix Hartling
|
Hold
|
2024 Id/q (3q Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Golf, Idrættens organisering & motionsvaner i DK
I forløbet bliver der arbejdet med progression fra delelementer til det færdige spil. Der vil undervejs især blive arbejdet med elevernes tekniske formåen, mens også de taktiske og fysiske elementer øves. Eleverne skal efter forløbet have kendskab til golfens historie, regler og etikette samt opfylde de faglige mål.
Faglige mål:
At eleverne bliver i stand til:
• At udføre det fundamentale golfsving, fokus på vægtoverførsel, rotation og arme
• At vise grib og stance
• At udføre korrekt putteteknik, fokus på rotation i skuldre/ryg og faste håndled
• At udføre korrekte chip-slag
• At gengive de mest basale golfregler herunder pointtælling og etikette
• At formidle hvornår de basale slag bruges i det endelig spil
• Livsfaser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volley, idrætspsykologi og teambuilding
I dette forløbarbejder vi med volleyball, teambuilding og idrætspsykologi. Formålet er både at udvikle tekniske og taktiske færdigheder i volleyball samt at knytte idrætspsykologiske og holdbaserede elementer på den praktiske undervisning.
Vi spiller meget teenvolley, i starten og derefter almindelig volleyball. Eleverne vælger selv deres set-up til eksamen.
Praktiske fokuspunkter:
Underhåndsserv
Baggerslag
Fingerslag
Smash inkl. tilløb
Blokering
Spilsekvens (modtagning, hævning, angrebsslag)
Regler i volleyball
Teoretiske fokuspunkter:
Maslows behovspyramideMotivation
Målsætning
Træningsklima
Persontypologi
Mental træning
Visualisering
Holdsammensætning
Spændingsregulering
Materiale:
‘B - for bedre idræt’, kap. 8 (s. 137-154).
Maslows behovspyramide (https://docs.google.com/document/d/1LMOjAK1LU_53vbPhWeCplIIGrnB__F8lQE7Rl-J60PE/edit)
Honnets anerkendelsesteori (https://docs.google.com/document/d/1Ci-2jVb7iUEX1PRzm5ykA9Te2nRO-xgQSGbC899izQ8/edit#heading=h.944c1y1m2jhn)
Adizes persontypologi (se slide præsentation)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
HipHop og sundhed
HIP HOP:
Formålet er at eleverne øver sig i at bevæge sig til takter og skaber deres egen koreografi. Herudover får de en forståelse for hvordan en koreografi kan tilpasses en sang og hvordan koreografiske virkemidler kan gøre dans sjovere
Vi arbejder med musikforståelse, formskema, bevægelsesteori og koreografiske virkemidler.
Faglige mål:
Anvendelse af terminologi og forståelse af hiphoppens historie, kultur, udtryk og stil.
At eleven kender til ”Bounce-bevægelser, isolationsbevægelser og kan vise forskellige poses, både stående og siddende og kan udføre enkelte freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
At eleven kan følge rytmen, kender takten i musikken –herunder begynde på 1-slaget.
Bevægelseskvalitet herunder opnå kropsbevidsthed
Beherskelse af centrale færdigheder i musik og bevægelse herunder
-Indlevelse
-Musiktælling og musikforståelse. Kunne holde en rytme og starte/skifte bevægelser i takt til musikken
-Finde musik og redegøre for hvorfor det passer til genren
-Lære og udføre koreografi
-Kreere og instruere egen koreografi
-Udføre bounce gennem hele koreografien, slides og tilhørerende attitude.
SUNDHEDFormål
Formålet med forløbet er at eleverne får et bredere perspektiv på hvad sundhed er og hvilke faktorer der har betydning for vores livsstil og deraf sundhed.
Forløbet har været et rent teoretisk forløb uden kobling til praktisk forløb.
Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne
- redegøre for og diskutere forskellige definitioner af begrebet Sundhed
- redegøre for hvad sundhedsdeterminanter er og forklare hvordan de påvirker den enkeltes sundhedstilstand.
- redegøre for det Metaboliske Syndrom
- redegøre for unges sundhedsadfærd i relation til KRAM-faktorerne.
- redegøre for diverse livsstilssygdomme og forklare hvordan fysisk aktivitet kan modvirke disse, herunder især diabetes og blodsukkerreguleringen.
- diskutere hvordan man som samfund kan forbedre danskernes sundhedstilstand og i hvor høj grad en sund livsstil er styret af den enkelte eller af strukturelle faktorer i samfundet - herunder inddrage viden om ulighed i sundhed.
I forløbet har eleverne set to dokumentarer om hhv. unges sundhedsvaner "Chris på skolebænken" og ulighed i sundhed "En syg forskel - afsnit 1".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball og fysisk træning
Faglige mål for forløbet: Introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og
taktiske delmål. Samtidig arbejder vi med at få en forståelse for kroppens fysiologi og de fysiske krav der er i basketball, samt de træningsprincipper der ligger til grund for en forbedring af ens fysiske kapacitet.
I forløbet indgår i den teoretiske del viden om energiomsætning, kredsløb, intensitetsbegrebet, træningsprincipper og træningsadaptationer, samt viden om testning i idræt.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne
beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet,
så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Faglige teoretiske mål:
Efter forløbet skal eleverne kunne
- Redegøre for energiomsætningen i musklen, herunder diskutere fordele og ulemper ved de forskellige typer energiomsætning.
- Redegøre for lunger og kredsløbets opbygning, herunder iltens vej fra omgivelserne til muskelcellen.
- Redegøre for de centrale begreber inden for arbejdsfysiologien (puls, minutvolumen, slagvolumen, maksimal iltoptagelse, udholdenhed, anaerob effekt og anaerob kapacitet).
- Redegøre for intensitetsbegrebet i relation til aerob og anaerob træning.
- Lave en analyse af de fysiske krav der stilles til en pickelballspiller.
- Redegøre for træningsprincipperne i aerob og anaerob træning.
- Reflektere over træningsadaptationerne til de forskellige træningsprincipper.
- Anvende viden om de fysiske krav i pickelball og energiomsætninger, i designet af diverse træningsøvelser i den praktiske del af forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Muskler, anatomi, bev. analyse
Kort gennemgang af muskler: funktion, opbygning, fibertyper
Anatomi: led
Arbejde med bevægelsesanalyse og arbejdskravsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ski
Skitur -frivillig
3 dages alpin og to dages langrend.
Teknikker
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290553",
"T": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290553",
"H": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290553"
}