Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aarhus
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Maja H.H. Kongskov
|
Hold
|
2024 ME_C1 (2g3g me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tarantino - En Auteur
Vi arbejder med Tarantino som Auteur.
Formålet er at forstå Auteurbegrebet og at forstå Tarantinos filmiske stil
Lærerfremstillet google slide danner baggrundsmaterialet sammen med youtubevideo om Tarantinos Auteurtræk:
https://docs.google.com/presentation/d/1a3Lcy8LICVbfwja5ct3wP3y4FVg_1dvpoo8_sIJUexw/edit?slide=id.g4968f7805e_2_75#slide=id.g4968f7805e_2_75
Youtubevideo om Tarantino:
https://www.youtube.com/watch?v=sGbwLLVIy8U
Vi ser Kill bill 1, som vi næranalyserer og placerer i forhold til de Tarantinoske træk.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mediefag intro_tilvalg
-
Vi starter op med mediefag i dag. Vel mødt
-
Lektier: Læs
-
Læs om kamerabevægelser, der er vores fokus i dag. Igen handler det om, at vi skal prøve at få så mange af begreberne på plads, så vi kan bruge fagudtryk og ved, hvad vi har af muligheder, når vi selv laver film. Idag laver vi også introduktion til m
-
Læs om klipning https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/klipning (læs også undersiderne)
-
https://docs.google.com/document/d/1tcLhsBVEO2OOzbxky0w1dXbjF_v6l4ZMSMFgalKjhRw/edit
-
Vi kører uden lektier i dag og arbejder igen kreativt
-
Lyd
-
Lyd | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
-
Vi starter ud med noget Tarantino, når I er færdige med lydøvelsen fra sidst.
-
Tarantino
-
Vi skal se videre på Kill Bill i dag "hævn er en ret, der skal nydes kold"
-
Valghold_Kill Bill_Quentin Tarantino_Auteur
-
Arbejde med Kill Bill og Tarantino
-
How to Direct like Quentin Tarantino - Visual Style Breakdown
-
Vi skal i gang med at lave en mini-Tarantinofilm
-
Eksempel på manus break down
-
Vi skal videre med vores Tarantinoproduktion_I dag skal vi igen fokusere på vores forproduktion
-
I har aftalt at mødes ved Freja og Matteo, hvor jeres location er. I skal have styr på jeres manus break down...og hvad I skal have med til filmen
-
I skal vise mig nogle optagelser og give en status.
-
Vi skal redigere i vores film, så alle jeres optagelser skal være i hus til i dag (VIGTIGT at I har fået det sidste i kassen). Jeg glæder mig, da det så rigtig godt ud sidst.
-
N.B. Mødetidspunkt 8:40 (da jeg lovede jer, I måtte flexe tid, når I igen fik lavet nogle gode optagelser udenfor undervisningstiden). Vi redigerer en gang mere:)
-
Mini-test i Tarantino...Start på nyt forløb. Karaktersamtaler
-
Munken
-
Vi starter på dokumentar og ser Munken af Christian Sønderby Jepsen i dag_Jeg har sendt jer en besked i lectio om evt. tur til Berlin. Læs beskeden og skriv et svar til mig i en privatlectiobesked i forhold til, om du vil kunne deltage i en evt. tur.
-
Doku
-
Læs denne Dox - autenticitetsmarkører (1) (3) (1) (1) (1).pdf Vi arbejder med dokumentargenren og Munken, som vi så sidst.
-
Dokumentarfilm, medietilvalg 2024-25
-
Dramaturgi og Munken i dag - Søg på og reflekter hjemme over, hvordan man (gen)fortæller en god historie - er der ting, der fungerer godt, når man vil fortælle noget? Og vær efter lektiestudierne hjemme sikker på, hvad dramaturgi betyder
-
HUSK: Fordybelsesbog ... M og M fortæller jer andre om dramaturgi generelt og i Munken_Vi arbejder videre med dokumentargenren
-
Læs hjemme om DOX - de tre klassiske genrer (3).pdf Noter kort i elevfeedback, hvad de tre genrer er og skriv et kendetegn ved hver.
-
Forberedelse til i dag: https://www.youtube.com/watch?v=MUbiDukLSIM (Vi skal arbejde med den autoritative dokugenre i dag)
-
Vi arbejder med at skabe ideer til en god dokumentarfilm
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dokumentar
Vi arbejder med dokumentargenren. Forløbet tager udgangspunkt i fremstillingen i DOX. Her skal man kende til:
autencitetsmarkører
de tre klassiske dokumentartyper: Autoritativ, deltagende og observerende
Derudover bruger vi lærerfremstillet slideshow
Vi ser og arbejder med filmen Munken (Sønderby Jepsen (eksempel på deltagende dokumentar).
Ser også første afsnit af Kvindefængslet, en DR dokumentar som eksempel på den observerende dokumentargenre.
Den russiske insider (der er eksempel på en autoritativ dokumentar, som mikser elementer ind fra den deltagende dokumentargenre)
Her arbejdes der med filmisk næranalyse, dokumentarfilmens argumentation, dens dramaturgi og genre.
Materiale:
Dox om autenticitetsmarkører (og dokugenren)
Dox om de klassiske dokumentargenrer
Lærerfremstillet slide:
https://docs.google.com/presentation/d/1r7tWhe0uBD0j5XpkLExv1NOH7Z3BZ93zATntzO_7va8/edit#slide=id.p
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Munken
-
Vi starter på dokumentar og ser Munken af Christian Sønderby Jepsen i dag_Jeg har sendt jer en besked i lectio om evt. tur til Berlin. Læs beskeden og skriv et svar til mig i en privatlectiobesked i forhold til, om du vil kunne deltage i en evt. tur.
-
Doku
-
Læs denne Dox - autenticitetsmarkører (1) (3) (1) (1) (1).pdf Vi arbejder med dokumentargenren og Munken, som vi så sidst.
-
Dokumentarfilm, medietilvalg 2024-25
-
Dramaturgi og Munken i dag - Søg på og reflekter hjemme over, hvordan man (gen)fortæller en god historie - er der ting, der fungerer godt, når man vil fortælle noget? Og vær efter lektiestudierne hjemme sikker på, hvad dramaturgi betyder
-
HUSK: Fordybelsesbog ... M og M fortæller jer andre om dramaturgi generelt og i Munken_Vi arbejder videre med dokumentargenren
-
Læs hjemme om DOX - de tre klassiske genrer (3).pdf Noter kort i elevfeedback, hvad de tre genrer er og skriv et kendetegn ved hver.
-
Forberedelse til i dag: https://www.youtube.com/watch?v=MUbiDukLSIM (Vi skal arbejde med den autoritative dokugenre i dag)
-
Vi arbejder med at skabe ideer til en god dokumentarfilm
-
Dokumentarfilmsprojekt fortsætter. I er i gang med at udvikle jeres egen mini-dokumentar
-
Vi arbejder videre med vores mini-dokumentar og laver også undervisningsevaluering
-
Vi arbejder videre med vores mini-dokumentar (Hvad kan vi filme/redigere i dag?) - og vi laver undervisningsevaluering
-
Bb. Test flyttet til næste uge…Du skal læse op på filmiske virkemidler og dramaturgi via filmcentralen_Vi laver først en prøve i filmiske virkemidler og så laver vi en filmisk næranalyse læse https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-v
-
VIGTIGT: Du skal læse op på filmiske virkemidler og dramaturgi via filmcentralen_Vi laver først en prøve i filmiske virkemidler og så laver vi en filmisk næranalyse læse https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler inkl. alle
-
Husk: Flexmodul...Vi arbejder videre med vores film. I kan flexe dette modul, hvis I skal optage de sidste ting på et andet tidspunkt, hvor I har adgang til nogle interviewpersoner f.eks.
-
Undervisningsevaluering og dokumentar.
-
1g/me3 C-niveau_Eksamensproduktion
-
Vi skal til at afslutte vores dokumentarfilm.
-
Dokuprojekt.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensproduktion
Der arbejdes med førproduktion, produktion og efterproduktion.
* I førproduktion arbejdes der med idéudvikling, filmsynopsis, produktionsplan, manuskript og storyboard.
* I produktionsfasen har eleverne adgang til skolens spejlreflekskameraer, stativer, LEDlys, enkelte microports og røde mics.
* I postproduktionen arbejdes der med redigering på elevernes egne computere eller skolens redigeringscomputere, der har imovie og Adobe Premiere installeret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290591",
"T": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290591",
"H": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290591"
}