Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aarhus
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Winnie Pallesen
|
Hold
|
2024 fy/v (2v fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Energiformer
Energibevarelse og energikæder
Effekt
Nyttevirkning
Mekanisk energi
herunder beregning af omdannelse fra potentielenergi til kinetisk energi. Og beregning af hastighed af faldende genstand.
Termisk energi
- opvarmningsformlen
- specifik varmekapacitet
- faseovergange
- smelte- og fordampningsvarme
Forsøg:
Bestemmelse af nyttevirkning for el-kedel.
Bestemmelse af smeltevarmen for is.
Kvalitativt demoforsøg: specifik varmekapacitet af lodder med bivoks.
Undersøgelse af energiomdannelser ved hoppende bold.
Kernestof er følgende afsnit i i-Fysik C hos Systime:
1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8 (pånær Brændværdi)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger og lyd
Generelt om bølger:
- bølgelængde, amplitude, frekvens, periode og hastighed
- bølgeformlen
- længdebølger og tværbølger
Lyd:
- Udbredelse af lyd
- frekvens og lydopfattelse
- Bølgeegenskaberne refleksion, diffraktion og interferens i forhold til lyd
- Stående bølger og strengeinstrumenter
- Dopplereffekt
Forsøg:
- kvalitativt undersøgelse med stemmegafler om frekvensens betydning for lyden
- Demo: grænsen for det hørbare område
- Stående bølger på en streng
- Stående bølger i et halvåbent rør
- kvalitativt miniforsøg med kast af doppler-bold
Kernestof er følgende afsnit i i-Fysik C hos Systime:
2.1-2.3, 2.5, 2.7, 2.9
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger og lys
Det elektromagnetiske spektrum
Diffraktionsmønster og Gitterligningen
OBS: I arbejdet med gitterligningen har vi IKKE gennemgået teori om sinus og tangens. Disse formler har eleverne blot fået givet.
Bohrs atommodel
Fotoners energi
Emission og absorption
Forsøg:
Gitterligningen (2 forsøg: kvalitativ undersøgelse om hvilken farve lys der afbøjes mest, og kvantitativt forsøg om bestemmelse af bølgelængden af en laser)
Kvalitativ mini-undersøgelse af lyset fra spektrallamper
Følgende afsnit fra i-Fysik C er pensum:
Afsnit 3., 3.1, 3.2, 3.5
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Astronomi
Big Bang:
Det kosmologiske princip
Hubbles lov
Rødforskydning
Bestemmelse af farten af galakser
Den nære astronomi:
Månefaser
Sol- og måneformørkelser
Jordens rotationer samt rotationsaksens hældning som anledning til
- dag/nat
- årstider (i forhold til dagslængde og solhøjden)
Følgende afsnit fra i-Fysik C er pensum:
Afsnit 4.1 (KUN afsnittet om Solsystemets dannelse), 4.2 (pånær afsnittet om de tre astronomiske cykler), 4.3
Afsnit 5.2 (pånær afsnittene om Størrelsesklasser og afstanden til galakser) og 5.3
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opsamling og eksamenssnak
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290701",
"T": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290701",
"H": "/lectio/6951/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74329290701"
}