Holdet 2024 me/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aarhus
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Maja H.H. Kongskov
Hold 2024 me/5 (1g me/5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sci fi og AI (Grundforløb)
Titel 2 Bong Joon Ho - en auteur
Titel 3 Eksamensproduktion
Titel 4 Dokumentar

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sci fi og AI (Grundforløb)

I forløbet er der intro til begreber og analyse i mediefag. Senere beskæftiger vi os med science fiction genren med fokus på fremstillingen af AI på film, og vi laver en pilotproduktion om mødet mellem en AI og et menneske.

I forløbet er der også

Materialer:
Filminstitutets teori om filmiske virkemidler
Genrefilm og filmgenrer fra Systime
- Definition af Sci Fi film
- Dramaturgi (Strukturtyper og faser)
- Ikonografi
- Typer af Sci fi
- Filmiske virkemidler i sci fi

Vi arbejder med værket:
The Creator
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bong Joon Ho - en auteur

Bong Joon Ho forløb.

Vi arbejder med instruktøren og hans særlige kendetegn. I forløbet ser vi Parasite og laver vores egne Bong Joon Hofilm.

Udvalgte Auteurtræk:
Genreskift i filmene, som skaber sorte komedier
Antihelte
Brug af Suspence
Brug af de samme skuespillere, f.eks. Song Kang-ho
Tematisk fokus på klima, familier og social uretfærdighed
Flot mise-en-scene (kulisser)
Udpræget brug af symbolik
Brug af lange tracking shots
Ofte genblik (brud på 4 væk) i slutningen af filmene


Vi ser disse youtubevideoer om Parasite:
https://www.youtube.com/watch?v=Z2cj8MhfVD4 og https://www.youtube.com/watch?v=he3x5flTFPg

Vi laver filmisk næranalyse og dramaturgisk analyse af Parasite

Vi arbejder desuden med Bong Joon Hos afgangsfilm: Incoherence
https://www.nowness.asia/picks/incoherence-bong-joon-ho

Forløbet følger lærerfremstillet slideshow:
https://docs.google.com/presentation/d/1sA7PwN86OV1SB8cNhWyMFg9TMNMzitOnP62HoDFIyH0/edit?slide=id.g3140f3322ae_0_18#slide=id.g3140f3322ae_0_18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Eksamensproduktion

Der arbejdes med førproduktion, produktion og efterproduktion.
* I førproduktion arbejdes der med idéudvikling, filmsynopsis, produktionsplan, manuskript og storyboard.
* I produktionsfasen har eleverne adgang til skolens spejlreflekskameraer, stativer, LEDlys, enkelte microports og røde mics.
* I postproduktionen arbejdes der med redigering på elevernes egne computere eller skolens redigeringscomputere, der har imovie og Adobe Premiere installeret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dokumentar

Vi arbejder med dokumentargenren. Forløbet tager udgangspunkt i fremstillingen i DOX. Her skal man kende til:
autencitetsmarkører
de tre klassiske dokumentartyper: Autoritativ, deltagende og observerende

Derudover bruger vi lærerfremstillet slideshow

Vi ser og arbejder med filmen Munken (Sønderby Jepsen (eksempel på deltagende dokumentar).
Ser også første afsnit af Kvindefængslet, en DR dokumentar som eksempel på den observerende dokumentargenre.
Den russiske insider (der er eksempel på en autoritativ dokumentar, som mikser elementer ind fra den deltagende dokumentargenre)

Her arbejdes der med filmisk næranalyse, dokumentarfilmens argumentation, dens dramaturgi og genre.  

Materiale:
Dox om autenticitetsmarkører (og dokugenren)
Dox om de klassiske dokumentargenrer
Lærerfremstillet slide:
https://docs.google.com/presentation/d/1r7tWhe0uBD0j5XpkLExv1NOH7Z3BZ93zATntzO_7va8/edit#slide=id.p

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer