Holdet 2021 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Per Larsen
Hold 2021 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA, 4u DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Overgange
Titel 2 Forløb 2 Odysseen som litterær inspiration
Titel 3 At læse og se Karen Blixen - værklæsning
Titel 4 Mellemkrigstid - m optakt til før/under 1 VK
Titel 5 Dokumentarfilmen, Testamentet - værk
Titel 6 2. Verdenskrig og efterkrigstid + værk + DHO
Titel 7 Fra Barokkens salmer->Folkelige Gennembruds sange
Titel 8 Novelleforløb og kreativ skriveprocesser
Titel 9 Opsamling Skr DA årsprøve og de tre skr genre
Titel 10 Taler - sprog, retorik, argumentation & diskurser
Titel 11 Fra 1960´ernes ismer og genre - 2020´ernes

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Overgange

Et indledende forløb med fællestemaet "overgange" og inddragelse af mange forskelige genre, litterære perioder fra det norrøne til nyeste tid, kanonforfattere og analyse-, tolkning- og læsestrategier / metoder. Således indgår alle tre perspektiver - litterære, sproglige, mediemæssige - fra  folkeviser , eventyr , digte, noveller, romanuddrag og kortfilm m.  fællesnævneren, overgange. Temaer og tolkninger af tekst og disse overgange på såvel realplan som billedplan, er centralt herunder inddragelse af intertekstualitet som eksempelvis myter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 Odysseen som litterær inspiration

Forløbet tager udgangspunkt i klassen d 2 maj skal se "Odysseen" på Det Kgl Teater, Skuespilhuset. Inden da har vi læst om Odysseen, set på genre, rejsemotiv, steder og havets betydning foruden Jungs Helterejse. Herefter har vi set på øvrige litterære klassikere, der er inspireret af fortællingen lige fra: Defoes "Robinson Crusoe", Melvilles "Moby Dick" Joyces "Ulysses", Hemingways "Den gamle mand og havet" og Bang Foss´ "Frank vender hjem". Således indføres eleverne også i realismebegreber og modernisme-.Tekster er her både skrift, lyd og film foruden oplevelsen af at se et litterært værk opført som teaterstykke.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 At læse og se Karen Blixen - værklæsning

Forløbet indledes med Mick Øgendahls udsendelse om Karen Blixen, hvorefter vi med udgangspunkt i bogen, "At læse Blixen" af Johan Rosdahl og Ivan Z Sørensen, læser forskellige tekster af Blixen med anvendelse af forskellige læsestrategier/metoder hertil. Fælles læses uddrag af "Den afrikanske farm" med såvel nykritisk/tekstnær metode som biografisk og postkolonial. "Ringen" og "Det ubeskrevne blad" læses med fokus på bl.a. psykoanalysen, køn,/queer, eksistentialisme og det intertekstuelle med små elev-analyse/tolknings oplæg herom. Som værk læses således flere noveller af Karen Blixen fra især "Vintereventyr" herunder"Sorgagre" + ser tv-filmen af denne.

Endvidere ser klassen "Blixen" som ballet på Det Kgl. samt forfilm til "Den afrikanske farm" og TV-indspilning af "Sorgagre" , hvor vi også taler om remediering, og hvorledes et forfatterskab omsættes til ballet, film og kommende TV-serie på streamingtjenesten, ViaPlay.

Afslutningsvis skrives en analyserende artikel om Blixens forfatterskab og temaer med udgangspunkt i forløbet og uddrag af "Kardinalens første historie"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mellemkrigstid - m optakt til før/under 1 VK

Som optakt til Mellemkrigstiden læser klassen om perioden i LV samt et uddrag af "Intet nyt fra Vestfronten", inden de ser filmatisering af denne.
Herefter arbejder de gruppevis med hver af karakteristiske ismer og tekster i perioden ud fra bogen, "Kunstrevolutionen i Mellemkrigstiden" Arbejdet fremlægges for klassen og forløbet afsluttes med, vi ser udstillingen 1920`erne på kunstmuseet, Louisiana
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dokumentarfilmen, Testamentet - værk

Klassen læser om dokumentarfilm og genre på Litteratursidens forløb herom foruden uddrag fra lærerbogen, Dox. Vi ser og arbejder med dokumentaren, Testamentet (2011), af Christian Sønderby Jepsen, der desuden er oplægsholder på Falko i et fællesmodul, hvor elever hører mere om filmen og kan stille spørgsmål. Der udarbejdes en analyserende artikel som afslutning på forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 2. Verdenskrig og efterkrigstid + værk + DHO

Som optakt til DHO om 2 VK og efterkrigstid læses værket, "De nøgne træer", ser filmatiseringen heraf samt uddrag af dokumentarfilmen, "Testamentet" om Tage Skou Hansens forfatterskab. Desuden læses om perioden i Litteraturens Veje og Litteraturportalen. Fælles tekster og analyse/fortolkning heraf er

Kaj Munks, Åbent brev til Mussolini
PHs, Mand binder os på mund og hånd
Morten Nielsens, Døden
Kim Malthe Bruuns, Åbent brev til Hanne

foruden vi gennemgår Kierkegaards livsstadier og eksistentialisme som optakt til at tale om efterkrigstid og Heretica-digterne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fra Barokkens salmer->Folkelige Gennembruds sange

Forløber indledes med eleverne udarbejder en oversigt over alle perioder, forfattere, tekster og genre,  vi allerede har arbejdet med i løbet af 1 og 2. g inden vi ser nærmere på perioder som barok, oplysningstid, Det moderne - og det folkelige gennembrud for herefter at kæde det sammen med mellemkrigstid og krig/efterkrigstid, der var DHO-emnet. Således et mere kronologisk forløb med nedslag i væsentligste perioder, -ismer, genre, tekster og (kanon)forfattere op til 1950´erne. Forløbet inkluderer såvel skr opgaver, som værk og ekskursioner med teaterforestillingen på Det Kgl Teater, "Inden for murene"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Novelleforløb og kreativ skriveprocesser

Som optakt til novelleforløb med forfatteren Sissel Bergfjord læses udvalgte noveller fra bl.a. novellesamlingen, "Midlertidig opvartning" (2021). Herefter har vi 4 moduler med forfatteren med fokus på forståelse/analyse af genren, inden alle selv skriver en novelle med løbende skriveøvelser, individuel feedback, fælles gennemgang. Slutteligt  fælles modul med oplæsning af udvalgte noveller og foredrag om Sissel Bergfjords forfatterskab, skriveprocesser og temaer.

Nyeste tid inddrages med noveller fra nyeste repræsenteret ved at læse en af Thomas Korsgaards fra novellesamlingen "Snydt ud af næsen" (2024). Her edeltager vi et webinar med forfatteren arrangereet af Praxis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Taler - sprog, retorik, argumentation & diskurser

Forløbet arbejder med taler og analyse fortolkning heraf i såvel et mdt som skr perspektiv. Kommunikation, sprog & virkemidler, retorik, argumentation og diskurser er nogle af de nedslag, der arbejdes med, hvor eleverne også skriver og fremfører deres egne taler. Endvidere ser vi på og arbejder med DA-eksamenssæt, hvor taler indgår i de skriftlige opgaver foruden at koble det til genren, debaterende artikler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Fra 1960´ernes ismer og genre - 2020´ernes

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer