Z - Regionalmøde Aalborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Regionalmøde Aalborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2021 EN/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2024/25
Institution
Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Holger Jensen
Hold
2021 EN/u (
1u EN
,
2u EN
,
3u EN
,
4u EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb
Titel 2
HONY (Humans of New York)
Titel 3
British Empire
Titel 4
TF1 Astronomi
Titel 5
American Dream
Titel 6
Global English
Titel 7
The Cold War
Titel 8
American Government 1
Titel 9
Multicultural Britain (EKSAMEN)
Titel 10
Love and Gender Issues (EKSAMEN)
Titel 11
American Government+Election 2024 (EKSAMEN)
Titel 12
South Africa (EKSAMEN)
Titel 13
Man and Nature (EKSAMEN)
Titel 14
Tilladte links (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb
Grundforløbet kører fra september til november.
Vi undersøger emnet "Who am I?" med udgangspunkt i forskellige tekster, både fiction og non-fiction. Vi arbejder med tekstanalyse, filmanalyse, personkarakteristik, det engelske skolesystem og klassesamfund, mv.
Grammatisk fokus: kongruens og adjektiver
Grundbog: ‘Kreiner, Nanna Flindt et al., ‘Compass’ (2021) kapitlet ‘Who Am I’.
Tekster:
"Personality development" 0,5 side
Sarah Whale: "I was told I wasn't intelligent enough to study" (2019), non-fiction. 1,5 sider
Molly Innes: "Now I am an Oxford student, am I still working class?", The Guardian (2018). non-fiction 2,0 sider
Michel Faber: "Less Than Perfect" (2005) short story 11,0 sider
Ashley Westerman: "I found my birthmother, it didn't rock my world, and that's okay" (2018) 6,0 sid
Dr Rashkin's narrative model for short films. 1 side
"Soft" (2008) short film af Simon Ellis, ca. 7,0 sider
"Whiplash" (2014) spillefilm af Damien Chazelle. 10,0 sider
Sidetal i alt ca. 40.
Undervisningsformer:
Pararbejde
Face-to-face sessions
Gruppearbejde
Plenum
Individuelt arbejde i grammatik
Kompetencer:
At kunne opsummere en tekst - summary work
Tekstanalyse - fiction - narrator, point of view, characterisation
Tekstanalyse - non-fiction: the rhetorical pentagram, stilistisk analyse, appelformer herunder fokus på etos.
Kortfilmsanalyse - filmiske virkemidler
Grammatik
Adjektiver og adjektivernes bøjning
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
HONY (Humans of New York)
Vi arbejder med en artikel- og billedeserie fra NYTimes med portrætter af forskellige mennesker fra New York.
Sidetal i alt ca. 10
Indhold
Kernestof:
Humans of New York Voice.docx
Humans of New York
Hvorfor og hvordan - lystlæsning på Falko
Opret bruger
HONY
Medbring gerne farveblyanter til vores time i dag:-).
Minlæring
Rettenøgle
Simple Present and Present Continuous Exercise | ENGLISH PAGE
Simple Past and Past Continuous Exercise | ENGLISH PAGE
Til i dag skal I have kigget jeres noter/hukommelse fra sidst igennem. Vi starter med en repetition af de grammatiske betegnelser, vi talte om sidst (udvidet/simpel tid, hjælpeverber, hovedverber, præsens participium/lang tillægsform)
Til i dag skal I have set den vedhæftede video igennem.
Udvidet tid (continous tense)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
British Empire
I dette forløb stifter vi bekendtskab med det britiske imperium og undersøger synet på og oplevelsen af dens magt fra både de koloniserede og de koloniserendes perspektiv. Vi stifter et indledende bekendtskab med Ngugi wa Thiong'os begreb "decolonizing the mind", Edward Saids begreb "orientalism" og Homi K. Bhabhas begreb "mimicry".
Materialer:
Empire: ”Making Ourselves at Home” episode 2. (Dokumentar:https://www.youtube.com/watch?v=JJg8MX5QStc)
Racism: A History afsnit 2
The White Man's Burden af Rydyard Kipling
Kidnapped af Ruperake Petaia
Karma af Kushwant Singh
Sidetal i alt ca. 50
Indhold
Kernestof:
Empire Vocab
For today, please make sure to have read the text introductory text about the British Empire attached here and completed the three language tasks.
British Empire (intro text)
Making Ourselves at Home
Kidnapped.pdf
Ngugi Decolonizing the Mind Extracts.pdf
Discussion Groups
For today, please make sure to have re-watched the documentary from last time. We may have a little quiz!
For today, please make sure to have read through the poem attached here (Kidnapped) and the questions for analysis in the google doc (Discussion Groups). You will get the first half of the period today, to start preparing the questions for Wednesday.
Vi kører resten af jeres discussion groups i dag:-).
Google Docs – Opret og rediger dokumenter på nettet.
Sørg for at have godt styr på regler for dannelse af pluralis for substantiver
The White Man's Burden.pdf
For today, make sure to have written a paragraph in answer to question nr. 5 from the documentary:
Orientalism and Mimicry explained.docx
For today, make sure to have answered all the questions in relation to The White Man's Burden you started working on in class last time. See below:
Wrapping up The British Empire
Make sure to have read the texts from last time (Orientalism/Mimicry) and answered the questions. We will be going over it today.
Homework questions
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
TF1 Astronomi
I samarbejde med fysik arbejder vi tværfagligt med emnet astronomi. I engelsk er fokus på formidling, og vi arbejder udelukkende med non-fiktion. Vi starter med at få opbygget en analytisk værktøjskasse til analyse af non-fiktion, og stifter bekendtskab med kommunikationsanalyse, appelformerne og en række stilistiske figurer (tropes and schemes), som vi som optakt til tf-forløbet øver på analyse af politiske taler. I selve forløbet bliver der arbejdet produktivt med formidling af non-fiktion. I grupper produceres der produkter, der skal formidle et selvvalgt emne inden for astronomi. Produktet præsenteres og analyseres med anvendelse af de nyerhververde fagtermer.
Sidetal i alt ca. 10
Indhold
Kernestof:
Adj/adv
Rhetoric and Communication compendium.pdf
10 Best Super Bowl Commercials 2022
For today, please make sure to have read up to p.10 in the compendium from last time (attached to Monday's class).
Full transcript of President Biden"s speech in Warsaw on Russia"s invasion of Ukraine
Biden's speech in Warsaw on Russia's invasion of Ukraine.pdf
Tropes and Schemes.docx
For today, please make sure to have read and watched all of Biden's speech from last time.
PM statement to the House of Commons on Ukraine: 24 February 2022
Discussion Groups
PM statement to the House of Commons on Ukraine 24 February 2022.pdf
1u Forberedelse til mundtlig årsprøve.docx 1u Mdt årsprøve hjælpeark.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
American Dream
I dette forløb arbejder vi med amerikansk historie og selvforståelse med særligt fokus på den amerikanske drøm. Vi arbejder med historiske dokumenter (Declaration of Independence og Bill of Rights), frontier mentality (city on a hill og manifest destiny), digte fra det 20. århundredes Harlem Renaissance og læser Steinbecks værk, Of Mice and Men. Vi har fokus på, hvordan man arbejder med forskellige genrer og hvilken forståelse af den amerikanske drøm, de forskellige værker fremmer.
Materialer:
The Revenant (2015) inst. Alejandro González Iñárritu
Harlem/A Dream Deferred af Langston Hughes
Dreams af Langston Hughes
Brotherly Love af Langston Hughes
Strange Fruit af Lewis Allan
If We Must Die af Claude McKay
Of Mice and Men af John Steinbeck
Of Mice and Men (film, inst. Gary Sinise)
Sidetal i alt ca. 150
Indhold
Kernestof:
Advice to American tourists.Visit America - The DON"Ts of Visiting The USA
Understanding Americans ELEV.pdf
Map USA BLANK.docx
We'll start by watching your videos from last time, so make sure they're ready and uploaded to the folder I shared with you.
Essay Writing
USA A Historical Overview.pdf
For today's lesson, you must have looked through your American history tests and learned the answers to the questions. You will be tested on the information orally today!
US History Test.docx
For today, your remediations of the American Declaration of Independence must be ready to be presented to the class.
Examples of essays (non-fiction)
Tea, Taxes, and The American Revolution: Crash Course World History #28
American Declaration of Independence
We'll be deciding which film to work with next, so make sure to have watched the trailers for today:-).
You'll get 15 minutes to lay the finishing touches on your comic strips, which must then be ready to be presented to the class today.
In what ways does the film reflect what we’ve worked with so far? The ideas reflected in the Declaration of IndependenceThe ideas reflected in the ConstitutionManifest Destiny How is frontier life depicted?
Your presentations from last time on The Revenant must be ready today:-).
Discussion Groups
For today, make sure to have re-watched the videos from last time and placed your notes in "elevfeedback". You will be quizzed on the information today;-).
Links to videos on slide 27
Selvevalueringsskema
Underground Railroad (slides 30-32)
For today, please make sure to be prepared to participate in discussion groups.
Selvevaluering
Sidste discussion groups i dag. De af jer, der var på sidste gang, skal sørge for at have set optagelsen af jeres discussion group og brugt det i jeres selvevaluering. Vi starter samtaler i dag:-).
Arts and Letters of the Harlem Renaissance: Crash Course Black American History #26
Titel
Literary Circles Of Mice and Men
For today, please make sure to have read the first two chapters of OfMice and Men and to have filled out the reading log.
Groups: Literary Circles
By the end of class today, you must be finished with ch. 3 in Of Mice and Men.
Of Mice and Men ch. 4 grammar tasks.docx
For today, please make sure to have read ch.4
For today, make sure to have read ch.4 in Of Mice and Men
For today, please make sure to have finished Of Mice and Men.
Characterization Exercise
Mus og mænd (Filmstriben)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Global English
I dette forløb undersøger vi engelsk som lingua franca. Vi starter med at overveje hvorfor vi skal lære engelsk og hvilken rolle det både har og kommer til at spille i vores liv. Dernæst kigger vi historisk på udviklingen af det engelske sprog og de mange forskellige påvirkninger, der har været. Vi undersøger også de forskellige former for engelsk, vi kan møde i den globaliserede verden og holdninger til både sprogets påvirkning på og fra andre sprog og kulturer.
Materialer:
Baggrund: History of the English Language (https://www.englishclub.com/history-of-english/)
(Artikel) As English Spreads, Speakers Morph It Into World Tongue (David Rhode)
(TED-Talk) 2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly (Heather Hansen)
(Fiktion- uddrag) Everything is Illuminated (Jonathan Safran Foer)
(Artikel) Why do Danish leaders seem rude? (Skip Bowman)
Ca. 30 ns.
Indhold
Kernestof:
History of the English Language
For today, you must be prepared to present your scenes from "Of Mice and Men"
Homework text
2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly | Heather Hansen | TEDxOdense - Video Explode
Quizlet
Discussion Groups
2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly | Heather Hansen | TEDxOdense
Medbring også høretelefoner, der passer til jeres computer.
Field Work
For today, please make sure to have watched this TED-Talk and be prepared to participate in discussion groups. You may use the questions below in your discussion groups, but feel free to introduce other points that you find relevant. REMEMBER til fin
Grupper til field trip
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
The Cold War
Som forberedelse til vores studietur til Berlin arbejder vi med den kolde krig (i USA). Vi får blandt andet en forståelse af the Truman Doctrine og the Marshall plan samt McCarthyism og the Red Scare.
Materialer:
Baggrundsmateriale om Truman Doctrine og Marshall Plan
Good Noght and Good Luck (2005) inst. George Clooney
JFK's Remarks at the Rudolph Wilde Platz (1963)
Reagan's Tear Down This Wall Speech (1987)
Sidetal i alt ca. 20
Indhold
Kernestof:
CE Cold War doc
Google Slides: Sign-in
Cold War Presentation
Adj/Adv
Brandenburg Gate Poems
Google Docs: Sign-in
Adj/adv
Minlæring
Husk at medbringe computer og høretelefoner, der passer til computeren.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
American Government 1
Vi arbejder med det amerikanske valg- og regeringssystem bl.a. med fokus på branches of government og valgmandssystemet. Vi ser nedenstående Vox-dokumentarer, der fremhæver nogle af udfordringerne i det amerikanske valgsystem og undersøger de mulige kandidater til valget i 2024. Derudover arbejder vi med Bidens Acceptance Speech i 2020.
VOX:
The Electoral College Explained (8 min)
Whose Vote Counts, Explained (Valgretten) (25 min) (Leonardo DiCaprio) bl.a. om hvordan stemmeretten er blevet udvidet og indskrænket gennem tiden
Whose Vote Counts, Explained (Hvis stemme tæller?) (25 min) (John Legend) bl.a. om gerrymandering
Whose Vote Counts, Explained (Kan man købe sig til valgsejr?) (25 min) (Selena Gomez)
Biden's Acceptance Speech 2020
Indhold
Kernestof:
Americans’ Dismal Views of the Nation’s Politics
Slides
Campaign finance
Us Gov't
Tag fuldstændige skærmbillede med FireShot
Biden's Acceptance Speech Transcript - The New York Times.pdf Groups
For today, you should be prepared to present your analysis of the documentary from last time (see slide 26).
Groups
Biden's Acceptance Speech Transcript - The New York Times.pdf
For today, you should be prepared to conduct discussion groups.
Who Are the 2024 Presidential Election Candidates_ - The New York Times.pdf
Debate sign-up
Evalueringssamtaler
UMV
evaluering af studieture
Julekalender 23.docx
Minlæring: aktiv/passiv
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Multicultural Britain (EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi med Storbritannien som multikulturelt samfund. Vi starter med baggrundstekster, der skal give os en ramme for at forstå tekster om migration og migranter og deres efterkommere, blandt andre the Windrush Generation. Derudover kigger vi på tekster, der omhandler oplevelser og opfattelser af immigration og livet som immigrant i Storbritannien.
Materialer:
- Everyone Is Here; Systime: How Britain Was Shaped by Migration+ Literature as a Special Mirror of Identity Struggles
- Encounter (2006) af John Agard
- Rivers of Blood Speech (1968) af Enoch Powell
- (short story) Home Is Not Here (2021) af Laura Blake
- (TedTalk) The Danger of a Single Story (2009) af Chimamanda Ngozi Adichie
- (Short Film) My Turtle Dove (2017) inst. Jay Stephen & Ralph Briscoe
- (Uddrag) Brick Lane (2003) af Monica Ali
- (Film) Brick Lane (2007) inst. Sarah Gavron
Sidetal i alt ca. 60
Indhold
Kernestof:
CE slides
Aktiv vs. passiv 2 (oversæt forklaring til dansk)
Aktiv vs passiv 1
Slides
For today, please make sure to have read the text for your next assignment (Home Is Not Here). Use the assignment to guide your reading focus.
For today, you must have done the homework that you were supposed to have done for yesterday.
Groups
Discussion Groups
Links tilladt til eksamen
Remember to have printed your notes- No computers!
Hvis man ikke has lavet discussion group, skal man være klar til det i dag:-)
For today, please make sure to have read the excerpt of Brick Lane attached here (10 pages). In class we will be focusing on characters, setting and narrative technique/point of view, so make sure to highlight in the text and take notes on these asp
HUSK BØGER!! Fordybelseslæsning i dag!
Make sure to bring your notes on the film to class today.
Diskursanalysens centrale begreber (dansk)
HUSK BØGER (fordybelseslæsning)
Diskursanalyse dansk
What is a Discourse?
Husk proviant til de to moduler, da vi ikke holder pauser.
OG husk høretelefoner
1stx231-ENGA-17052023 (2).zip Eksamensgram
stx232-ENG-A-11082023 (1).zip
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Love and Gender Issues (EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi med i forholdet mellem kønnene. Vi starter med at undersøge incel-fænomenet ved at kigge på diverse fremstillinger af deres verdenssyn og kønsforståelse. Derudover arbejder vi med "Sonnet 18" og "Romeo og Julie", hvor vi fokuserede på de sproglige virkemidler i fremstillingen af kærlighed og køn. Emnet indeholdt også andre fiktionsværker, der blev læst med fokus på blandt andet problematisering af kønsroller, også i forhold til forventninger om roller, magt og dominans.
Materialer:
Artikel:
What does the term ‘incel’ mean? (af AJ Willingham, CNN 2023)
Dokumentar:
Inside the Secret World of Incels (inst. Simon Rawles, 2021)
The Virgin Killer (inst. Talya Tibbon, 2014)
Elliot Rodgers Final Video (udgivet i nytimes, 2014)
TedTalk:
Why Equality if Good for Everyone- Men Included (2015) af Michael Kimmel
Essay:
Choose Your Fighter (1995) af Marc Gregg
Kortfilm:
Incel (2018) inst. John Merizalde
Short story:
Death by Scrabble (2006) af Charlie Fish
What We Talk about when We Talk about Love (1981) af Raymond Carver
Lyrik:
Sonnet 18 (1609) af William Shakespeare
Drama:
Romeo and Juliet Act 1 (1597) af William Shakespeare
Romeo and Juliet (1996) inst. Baz Luhrmann
Sidetal i alt ca. 90
Indhold
Kernestof:
stx232-ENG-A-11082023 (1).zip
Welcome back quiz;-)
What we talk about.pdf
Titel
Årsprøve
FACIT (gram)
Remember, you have homework for tomorrow!
Slides
For today, please make sure to have read up to p.114 in "What We Talk About..." and taken notes on your section (text attached to our lesson last week)
For today, you must have finished reading "What We Talk About..." (remember to take notes on your section)
Rettenøgle
The Renaissance.pdf
Romeo & Juliet • Act 1 Scene 1 • Shakespeare at Play
Romeo and Juliet | Act 1, Scene 1 (text+explanations)
Romeo and Juliet ACT 1.pdf
Julius is bringing cake today:-)
Der er en lektie på MinLæring, som skal gøre jer klar til at takle Shakespearean English. MinLæring anslår det til én time, men de kan godt være lidt optimistiske.
In preparation for reading the first act of Romeo and Juliet, please read the plot summary of the first act (scenes 1-5) here: Romeo and Juliet Act-by-Act Plot Synopsis: Royal Shakespeare Company
Josephine is bringing cake today:-).
Cecilie is bringing cake today:-)
Read Act 1 Scene 2 and answer the following comprehension questions:
Romeo and Juliet: Act 1 Scene 2 (three versions together)
Act 1 Scene 3 notes
Carla is bringing cake today:-)
For today, please make sure to have read Act 1 Scene 3 (p.73-76) and answered the comprehension questions on slide 35.
Altay is bringing cake today:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
American Government+Election 2024 (EKSAMEN)
I forlængelse af vores arbejde med American Government forrige år fokuserer vi på det amerikanske præsidentvalg i 2024. Der laves præsentationer af de følgende valgemner: med centrale valgemner: economy/inflation, immigration, abortion, campaign financing, celebrity endorsement, Project 2025. Derudover arbejder vi med Trumps retorik.
Tale: Donald Trumps tale d. 6. jan 2021
Film: "The Apprentice" (2024) inst. af Ali Abbasi
Novelle: "The Arrangements" (2016) af Chimamanda Ngozi Adichie
Tekster+beskrivelse fra forløb American Government 1:
Vi arbejder med det amerikanske valg- og regeringssystem bl.a. med fokus på branches of government og valgmandssystemet. Vi ser nedenstående Vox-dokumentarer, der fremhæver nogle af udfordringerne i det amerikanske valgsystem og undersøger de mulige kandidater til valget i 2024. Derudover arbejder vi med Bidens Acceptance Speech i 2020.
VOX:
The Electoral College Explained (8 min)
Whose Vote Counts, Explained (Valgretten) (25 min) (Leonardo DiCaprio) bl.a. om hvordan stemmeretten er blevet udvidet og indskrænket gennem tiden
Whose Vote Counts, Explained (Hvis stemme tæller?) (25 min) (John Legend) bl.a. om gerrymandering
Whose Vote Counts, Explained (Kan man købe sig til valgsejr?) (25 min) (Selena Gomez)
Biden's Acceptance Speech 2020
Sidetal i alt ca. 50
Indhold
Kernestof:
Vote Compass - 2024 United States Election
Sille is bringing cake today:-)
American Government. How The System Works.pdf
HUSK BØGER (fordybelseslæsning rykket fra mandag)
Titel
Benjamin is bringing cake today:-)
Cake List
Agnes is bringing cake today:-)
Minlæring
Robin is bringing cake today:-)
Trump Rhetoric and Jan. 6th Speech.pdf
Maria is bringing cake today:-)
Vilma is bringing cake today:-)
Election news: select a piece of news to present today.
Filipa is bringing cake today:-)
The Apprentice
Lærke is bringing cake today:-)
Jonas is bringing cake today:-)
Husk høretelefoner, så I kan lytte jeres videoer igennem
Clara is bringing cake today:-)
HUSK BØGER!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
South Africa (EKSAMEN)
Vi arbejder med Sydafrika med særligt fokus på apartheid. De historiske forhold, der førte til landets indførelse af apartheid såvel som selve apartheid årene bliver undersøgt, og vi arbejder med forskellige tekster, der fremstiller nogle af de menneskelige følger.
Tekster:
Noveller
Country Lovers (1980) af Nadime Gordimer
The Journey to the Brothers´ Farm (2013) af Pippa Gough
Bog
Born a Crime (2016) af Trevor Noah
Tale
Nelson Mandelas indsættelsestale (1994)
Film
Mandela: The Long Road to Freedom (2014) inst. af Justin Chadwick
Sidetal i alt ca. 175
Indhold
Kernestof:
Holger is bringing cake today:-)
Peter is bringing cake today:-)
Minlæring
Aksel is bringing cake today:-)
South African History Presentations
Dennild is bringing cake today:-)
Country Lovers.pdf
Liva is bringing cake today:-)
chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://data0.eklablog.com/we-love-reading/perso/la%20rencontre%20avec%20lautre/country%20lovers.pdf
Critical Approaches to Literature.docx
Frederik is bringing cake today:-)
For today, please make sure to have your notes on your assigned reading of "Country Lovers" ready:
Tur i biffen d.10/1?
Rebecca is bringing cake today:-)
For today, please read up to the break on p. 9 in Born a Crime
Plauborg is bringing cake today:-)
For today, please make sure to have read up to p.31 (the end of ch. 2) in Born a Crime
Cake List
Ordbogen.com
For today, you must have read the first two sections of Born a Crime. Remember to take notes as you read:
Titel
HUSK JERES BØGER!
For today, please make sure to have read the next chapter in Born a Crime (The Cheese Boys)
Remember to put links to your videos in the table:
For today, you must have finished reading Born a Crime. For today's lesson, please select three passages for close reading from the book.
Eksamensgram
Figurative language
Mandela Inauguration Speech Text
Tilladte links ved terminsprøve/årsprøve/eksamen. Engelsk A og B niveau, 2024
Opinoma
For today, you must have finished reading Born a Crime
HUSK MATERIALE TIL FORDYBELSESLÆSNING:-)
TRC Groups
Hvis man endnu ikke har afleveret Of Mice and Men, skal den afleveres i dag! Der er et andet hold, der skal bruge bogen.
Slides
Film analysis
Grammatik Rettenøgle
Terminsprøve A 2025
Make sure to have your presentations of scenes from Mandela film ready for today.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Man and Nature (EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi med menneskets forhold til naturen. Vi kigger på både ældre og nyere tekster og starter med romantikken. Vi tilegner os baggrundsviden om romatikken som bevægelse (literary movement) og læser to romantiske digte med fokus på de sproglige virkemidler anvendt til at fremme det romantiske natursyn. Vi arbejder også med nyere tekster, både indenfor fiktion og nonfiktion, hvor byen også får en rolle som modstykke til naturen.
Materialer:
Poems
The Ecchoing Green (1789) af William Blake
The Tables Turned (1798) af William Wordsworth
Essay
Man and the City (1968) af Eric Hoffer
Excerpt from novel
Moon Palace (1989) af Paul Auster (p.65-66)
Film
Into the Wild (2007) inst. Sean Penn
Sidetal i alt ca. 60
Indhold
Kernestof:
Slides
Barkholt and Jepsen Short History ch.3 Romanticism.pdf
Groups The Ecchoing Green.pdf
Tilladte links ved terminsprøve/årsprøve/eksamen. Engelsk A og B niveau, 2025
Titel
5-paragraph-essay
Husk at downloade Examcookie
For today, you must have finished answering the questions for analysis (in writing/notes) of Wordsworth's "The Tables Turned".
Nature and the City.pdf
Groups
Mangler stadig nogle videoer...
Husk bøger til fordybelseslæsning.
Husk at have installeret Examcookie
Linkers
Useful phrases
Fiction Analysis
Terms for analysis of non-fiction
The Five-Paragraph-Essay
Opgave
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Tilladte links (EKSAMEN)
Tilladte links ved terminsprøve/årsprøve/eksamen 2025
http://www.dictionary.com/
https://www.minlaering.dk/
https://app.minlaering.dk/bog/44
http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english
https://www.thesaurus.com/
Dictionary by Merriam-Webster: America's most-trusted online dictionary
Vær opmærksom på at Ordbogen..com kun kan tilgås offline.
Studienet er ikke tilladt hverken online eller offline.
Indhold
Kernestof:
Discussion groups
Repetition Groups
Link til Exam Folder
Titel
Mappe
Tilladte links ved terminsprøve_årsprøve_eksamen. Engelsk A og B niveau, 2025 (1).docx
VDGB
Mdt eksamen hjælpeark A-niveau.docx
To prepare for today, please skim the oral exam text attached here:
Toolbox Nonfiction.pdf
Wider Contexts Toolbox FICTION.pdf
Engelsk STX A mundtligt censorark 2017-læreplan.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983599", "T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983599", "H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983599" }