Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Marie-Louise Michelsen
|
Hold
|
2021 Id/v (1v Id, 2v Id, 3v Id, 4v Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Idræt og identitet, Praktik - volley
Formål:
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
Et supplerende formål med forløbet er at eleverne bliver bevidste om læringstrinmodellen og at det er nødvendigt at øve sig for at blive bedre. Derudover skal eleverne blive bevidste om at hver har sine styrker/svagheder og det bedste resultat opnås vha. samarbejde og god kommunikation.
Faglige mål i praktik:
Efter forløbet forventes det at eleverne
- kan udføre fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb.
- kan udføre baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden.
- kan udføre et smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- kan udføre underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane.
- har forståelse for regler og rotationssystem.
- har evnen til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere.
- har evnen til at spille bolden de taktisk mest fornuftige sted hen.
- Viden om betydningen af samspil med 3 berøringer: Modtagning og spil til hæver, fingerslag til spillere i forreste række, afslutning over nettet.
Teoretisk er der arbejdet med refleksion over hvorfor eleverne dyrker, eliteidræt, hvad det giver dem samt hvad det gør ved deres identitetsdannelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jive - eksamensforløb
FORMÅL
Formålet med JIVE forløbet er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af dansen. I det første modul vil hovedvægten være på dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få fin-pudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder. På baggrund af undervisningen skal du til forløbsprøven kunne vise en rutine sat sammen af dig/jer selv med hjælp fra din lærer.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Udføre grundtrinnet i jive, samt beherske følgende variationer: New Yorker, Mølle, Dame spin, Herre spin, Damen under, Damen under med spark, Forbi hinanden med spark (Pass and kick), 3-sparks variation.
- Kombinere de forskellige variationer i mindre serier
- Kombinere alle variationer.
- demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
- have kendskab til forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- følge musikken (Musikforståelse) - variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM, men gerne hurtigere!).
- danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (smil og holdning)
- kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning).
Faglige mål:
Kunne udføre jive-grundtrin, samt beherske følgende variationer:
New Yorker
Mølle
Dame spin
Damen ud
Damen ud med spark
Forbi hinanden med spark
3 sparks variation
Eleven skal desuden kunne:
Demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, tempo, BPM)
Kunne følge musikken (musikforståelse). Variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM).
Kunne begynde på det korrekte taktslag i musikken.
Danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
Udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (hoppende bevægelser, "hårde" spark, smil og holdning)
Kende forskellige dansefatninger
Kunne sætte variationerne sammen til korte sekvenser
Udarbejdelse af egen, længere, koreografi (sæt variationer sammen, eller opfind nye)
Fremvisning- og filmning af egen koreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rugby
Formålet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i touch rugby. I forløbet bliver der arbejdet med progression fra delelementer til det færdige spil. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der med også med det taktiske element i touch rugby og ikke mindst holdsamarbejdet. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Forløbet afsluttes med en turnering sammen med alle 2g idrætshold.
Målet med forløbet er at eleverne skal:
Kunne udføre en teknisk korrekt aflevering
Kunne modtage afleveringer (i teknisk forstand).
Kunne gøre sig spilbar ved brug af forskellige teknikker (formationer)
Kunne leve op til de fysiske krav i det færdige spil.
Opnå spilforståelse og kunne bruge delelementer fra undervisningen i skabelonøvelser og i det færdige spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Badminton
Formål:
I dette forløb får eleverne kendskab til de grundlæggende tekniske og taktiske elementer af badminton, med fokus på single-spillet. Forløbet har fokus på greb, slagteknik, benarbejde og spilleregler, hvilket betyder at taktik har stået i baggrunden.
Læringsmål:
Eleverne skal i dette forløb kunne:
- Give, modtage- og omsætte konstruktiv feedback
- Beherske de grundlæggende slag
- Til dels kunne sammensætte og variere grundslagene
- Positionere sig korrekt og benytte korrekt benarbejde
- Have kendskab til banestørrelse og regler for single spil
Faglige mål i praktik:
De elementer som eleverne har arbejdet med i undervisningen er:
- Lang forhåndsserv
- Baghåndsserv (svipserv)
- Clear (forhånd) inkl. benarbejde.
- Drop (forhånd)
- Lop (forhånd) inkl. benarbejde.
- Smash
- Netdrop (for- og baghånd) inkl. benarbejde.
- Benarbejde: Krydsløb, chasse og saks.
De taktiske elementer, for især single
Dynamisk spilcentrum, placering på banen og variation af skud.
Faglige mål i teori:
- Kendskab til reglerne i single
- Overordnet kendskab til reglerne for double
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt- og pararbejde.
Evaluering:
Løbende evaluering samt forløbsprøve i form af video med faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hip Hop - eksamensforløb
Formål:
At eleverne får et indgående kendskab til rytme, takt og koreografi med særligt fokus på dansegenren hiphop. Eleverne skal kunne tilegne sig foreviste hiphop koreografier, og selv arbejde med at lave korte hiphop koreografier. Derudover skal de demonstrere forståelse for musiktælling og hvordan denne forståelse kan omdannes til brug ved udarbejdelse af en koreografi.
Faglige mål:
Eleven skal:
- beherske grundlæggende hiphop bevægelser
- kunne sammensætte bevægelser og trin til en koreografi
- kunne modtage og omsætte feedback
- få en forståelse for dansens karakteristika og udtryk
- videreudvikle kropsbevidsthed
- vise indlevelse og koreografihukommelse
Indhold:
Læringsmål i teori:
Labans bevægelseslære
Repetition af musikforståelse - herunder rytme, takt og formskema.
Hiphoppens oprindelse og udvikling
Læringsmål i praktik:
Kropsbeherskelse, herunder:
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude), fx bounce og swag walk mv.
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. isolationer og body rolls.
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye trin og koreografier
Kreativitet og koreografidannelse, herunder:
- Sammensætte både nye og kendte bevægelser i en koreografi
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge sig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow.
Kompetencer:
- sociale kompetencer
- kropslige kompetencer (idrætstekniske færdigheder)
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, undervisning ved elever, par- og gruppearbejde.
Evaluering:
Løbende evaluering, danseoptræden ved forløbets afslutning med gruppekoreografi. Koreografien skal indeholde både synkrone og asynkrone bevægelser til musik
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Idrætspsykologi og adventuresport
I dette forløb har eleverne i forbindelse med deres studietur arbejdet med adventure idræt, idrætspsykologi og teamsamarbejde. Praktisk har de på studieturen til Østrig gennemført et adventure race, cyklet MTB, samt gennemført gletcher hiking og canyoning. En del af temaet var teamsamarbejde og eleverne blev inddelt i teams på baggrund af deres personlighedstypologi test. Eleverne skulle refleksivt forholde sig til deres team og efterfølgende skulle der arbejdes med, hvordan det optimale team sættes sammen for at opnå gode præstationer.
Inden turen har eleverne arbejdet med idrætspsykologi, og hvordan forskellige faktorer kan have indflydelse på præstationen (både i trænings- og konkurrencesituationer). Vi har arbejdet ud fra en selvevalueringstest og behandlet faktorer som motivation, behov, målsætning, indstilling, energi, selvtillid, koncentration, spændingsniveau samt andre mentale faktorer.
Eleverne har fået indblik i idrætspsykologien og opnået kendskab til forskellige teknikker til at bearbejde forskellige psykologiske blokader, regulering af spændingsniveauet og til at arbejde med fokus og koncentration.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Fodbold, politik og megaevents - eksamensforløb
FODBOLD - praktisk
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander, herunder udføre en driblebane.
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Muskler og Crossfit/styrketræning - eksamensforløb
1. Crossfit
Eleverne skal undervejs i forløbet udarbejde en WOD samt et træningsprogram i grupper, en opgave som stiller krav til både fysisk, teknisk og teoretisk formåen.
Faglige mål i forløbet (hvad I bliver bedømt på til eksamen):
Fysisk kapacitet. Kan I holde til det program, I planlægger (drejebog)?
Viden om Crossfit og styrketræning som træningsform, inkl. tematiske begreber.
Teknisk udførelse af øvelser.
Materiale om crossfit-teori:
https://docs.google.com/document/d/1r_G1W0fj3koYxjpCufL4GlREeI0N62wQju0EkCWEk80/edit?usp=sharing
2. Anatomi og bevægelseslære
Kroppens anatomi (skelettet, led, muskler, knogler)
Styrketræning → muskeludholdenhed, maksimal styrke, eksplosivitet og spændstighed.
https://docs.google.com/document/d/13p01JkYAUj9leo23acFoEdiGLM-LBdKG/edit?usp=sharing&ouid=104723299913761428891&rtpof=true&sd=true
https://docs.google.com/document/d/1L2SGJpXor65tVDHxMj3SrIdBssvw-UWw/edit?usp=sharing&ouid=104723299913761428891&rtpof=true&sd=true
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Franch, Jesper ; Isaksen, Bo; Jensen, Jakob Gøricke, et al.: IDRÆT B - 3. UDGAVE, Gucca; sider: 161-172, 174-183, 212-219
-
Nervesystemet .notebook
-
Crossfit TEORI
-
Forskellige typer af styrketræning
-
Maksimal styrke og eksplosiv styrke
-
Anatomi og bevægelseslære
-
Anatomi og bevægelseslære.pdf
-
Vi skal arbejde med knogler, led, muskler og bevægelser. Tag videoen med styrketræningsøvelserne med, som I lavede i sidste modul.
-
anatomi og bevægelsesanalyse.pdf
-
Bevægelsesanalyse
-
Bevaegelsesanalyseskemaer.pdf
-
Bevægelsesanalyse.png
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Basket og træningsprojekt - eksamensforløb
Faglige mål:
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake, skudfinte
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Basketkompendium
https://drive.google.com/file/d/14GjopjOWXya0aIQIZUQ9NBIUTX5iAuVQ/view?usp=sharing
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
TF6 - Præstation og formidling
Eleverne har lavet et projektorienteret forløb hvor de har arbejdet tværfagligt med faget dansk. De har selv arbejdet med problemstillinger, problemformulering og opstillet og udført forsøg indenfor faget idræt. Derefter har de skrevet en fagformidlende artikel i dansk om deres forsøg og emne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Brush up gym/dans gennem tiden - Jive /hip hop
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Svømning (crawl) - eksamensforløb
Faglige mål i det praktiske forløb (svømning)
I forløbet er der arbejdet med crawl som stilart, hvor fokus har været på tekniske elementer i crawl. Der er undervejs blevet arbejdet med hel- og delmetodik, så eleverne kan forevise øvelser der træner udvalgte dele af teknikken i crawl, samt svømme sammenhængende crawl.
Efter forløbet forventes det at eleverne kan:
- udvise rimelig balanceevne i vandet, herunder holde kropsspændingen i core under svømningen og diverse deløvelser.
- udføre et korrekt armtag, hvor isætning sker langt fremme på kroppens midterakse, trækfasen skubber vandet bagud og slutter tæt på kroppen ved hoften og fremadføringen foregår med bøjet albue så isætningen kan foregå ved midteraksen og ikke i skulderbredde. Der skal være fremdrift i hvert armtag.
- svømme med en rytmisk vejrtrækning der er integreret i rotationen omkring kroppens længdeakse (det er frit for eleverne om der udføres bilateral eller unilateral vejrtrækning).
- vise korrekt benarbejde til crawl, der starter i hoften, med afslappede fodled og let eftergivelighed i knæled.
- udføre et korrekt afsæt fra kanten (under vandet) i god streamline, samt påbegynde det første armtag på det rigtige tidspunkt i glidefasen (ikke for tidligt og ikke for sent). Hvis muligt kan afsæt fra kant laves i forbindelse med en vending, men det er ikke et krav.
- udføre et korrekt startspring fra skammel, hvor vandet rammes i en vinkel, og med en kropsspænding, der giver højest mulig fremdrift.
- sammensætte de enkelte tekniske dele til en sammenhængende svømning med en rimelig rytme, fremdrift i hvert armtag, rolig vejrtrækning og en balance og kropsspænding der reducerer frontalmodstanden mest muligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983632",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983632",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983632"
}