Holdet 2022 Ke/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Bente Clausen
Hold 2022 Ke/v (1v Ke, 1v Ke-øv, 2v Ke, 2v ke-øv, 3v Ke, 3v Ke-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Ioner og ionforbindelser
Titel 2 2 Støkiometri
Titel 3 3 Organisk kemi
Titel 4 4 Syrer og baser
Titel 5 5 Redox - hvorfor ruster min cykel om vinteren?
Titel 6 1 Reaktionshastighed
Titel 7 2 Ligevægte
Titel 8 3 Organiske stoffer
Titel 9 Organisk kemi JT
Titel 10 4 Syrebaseligevægte
Titel 11 5 Medicinalkemi
Titel 12 6 Farver

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Ioner og ionforbindelser

I dette forløb arbejdes der med forståelse af periodesystemets opbygning. Ud fra dette introduceres isotoper, simple ioner og sammensatte ioner.
Det omtales hvorfor ioner er meget vigtige i en biologisk kontekst, hvor fx næringssalte og metalloproteiner introduceres.
Væsentlige begreber der også introduceres i forløbet er ladning af ioner, formelenhed, iongitter og ionforbindelser. I den forbindelse arbejdes der med navne af ioner og ionforbindelser.
Der arbejdes med letopløselige og tungtopløselige salte og korrekt afstemning af reaktionsskemaer.
Introduktion til brug af Marvin Sketch:
Marvin Sketch bliver installeret. Der arbejdes bl.a med at indlæse sammensatte ioner, så man kan se på eksempelvis carbonat og sulfat og forstå ladningen ved at tælle antallet af elektroner.



Øvelse om fældningsreaktioner (undersøgende).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fældningsreaktioner 09-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2 Støkiometri

Vi lærer om mol-begrebet, en kemisk mængdeberegningsmetode.
Stikord: reaktionsskemaer, formelmasse, molbegrebet, overskud og begrænsende reaktant, koncentrationer, aktuel og formel koncentration,

Forsøg:
J Afbrænding af magnesium
R Titrering af saltvand
R2 Opvarmning af bagepulver

Pensum: Basiskemi C, s. 83-93, 104-114
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bagepulver 07-02-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 3 3 Organisk kemi

Organisk kemi - carbonhydriderne
Kapitel 6, Basiskemi C
Marvinsketch introduceres og bruges.

Stikord:
Struktur og opbygning om carbon-atomet, enkelt- og dobbeltbindinger, molekylformel, strukturformel, zigzagformel, isomeri, navngivning, alkaner, alkener, fysiske og kemiske egenskaber, forbrændinger, substitution, addition.

Eksperimentelt arbejde:
D Addition og substitution
D Forbrændinger
R3 Fedt i chips
R4 Umættetheder i fedtstof
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Saltvand 01-03-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 4 Syrer og baser

Syrebasekemi
Stikord: hydroner, syrebasereaktioner, stærke og svage syrer, diprote og triprote, korresponderende syrebasepar, titrering, syrers styrke, pH-begrebet, pH-målinger og -beregninger.

Eksperimentelt:
D pH afhængighed for rødkål farver
D Reaktion mellem ammoniak og HCl
R4 Eddikesyreprocent i eddike og C-vitamin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 5 Redox - hvorfor ruster min cykel om vinteren?

Redoxreaktioner
Stikord: Oxidation, reduktion, spændingsrækken, oxidationstal, afstemning af redoxreaktioner.

Eksperimentelt arbejde:
D Zink i kobbersulfat
J Spændingsrækken
D Kobberspåner i salpetersyre
J Redoxreaktioner
R5 Jernindhold i ståluld
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde

Titel 6 1 Reaktionshastighed

Reaktionshastighed

Formlen for reaktionshastighed, faktorer der bestemmer reaktionshastighed, hastighedsudtryk, elementarreaktioner, temperaturafhængighed

J Småforsøg om hvilke faktorer indvirker på reaktionshastighed
R6 Thiosulfat og syre (vi bestemmer hastighedsudtryk empirisk)
D skumkanon med H2O2 og iod
D Landolts forsøg

Pensum: Basiskemi B, s. 7-26
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 2 Ligevægte

Kemisk ligevægt
Pensum: Basiskemi B, side 29-35, 39-45, 49-52, 58-60
Forsøgsvejledninger

Omfang: 30 sider

Faglige mål:
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Eksperimentelt:
D Bromthymolblåt og syre og base
D Koncentration af KMnO4 og FeSCN2+
R7 Ligevægte
R8 Opløselighedsproduktet for calciumhydroxid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 3 Organiske stoffer

Organisk kemi
Pensum:
Kend Kemien 1, s. 118-121
Basiskemi B s. 117-132, 135-138, 149-151, 153-159, 161-177
Kend Kemien 2, s. 180-187
Forsøgsvejledninger

Omfang: ca 50 sider

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Stikord:
Reaktioner med carbonhydrider, forbrænding, substitution, addition, intermolekylære bindinger, oxidation af alkohol til aldehyd og carboxylsyre, stofklasser herunder benzenringe, ether, phenoler, oxogrupper, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, estere, aminer, syrechlorider, amider, polymerisation, olie og cracking, kondensationspolymerer (bomuld, uld, silke, nylon, kevlar, polyester),

Eksperimentelt:
R9 Addition og substitution
R10 Oxidation af alkoholer (i petriskåle)
D Fremstilling af nylon
J Esterdannelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
R9 Addition og substitution 25-09-2024
R10 Oxidation af alkoholer - gruppedel 27-10-2024
R10 Oxidation af alkoholer - teori 27-10-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Organisk kemi JT

(JT vikar for RB)
Et mikroforløb på tre moduler hvor vi bl.a. genopfriskede elementer fra den organiske kemi.
Vi startede med at se på carbonhydrider. Her var fokus først på alifatiske  carbonhydriders kemiske strukturer, navngivning, kædeisomeri og geometrisk isomeri.
Derefter talte vi om cykliske carbonhydrider og vi så nærmere på strukturen af benzen, hvor vi også omtalte de væsentlige stukturer for phenyl og benzyl.

Efterfølgende genopfriskede vi følgende reaktionstyper:
Substitutionsreaktion
Additionsreaktion
Eliminationsreaktion

For substitutionsreaktionen så vi i nærmere detalje på, hvorledes reaktionen finder sted når reaktionsblandingen belyses. Her spaltes eksempelvis dibrom, der dannes radikaler og en kædereaktion finder sted sted.

Herefter talte vi kort om forskellige funktionelle grupper og stofklasser. Der blev vist eksempler fra "Kemien af rom". Estergruppen carboxylgruppen og hydroxygruppen blev vist. Vi så også på polyalkoholen sorbitol.

Det ledte os frem til at se på stofklassen alkoholer, hvor hydroxygruppen optræder. Her talte vi om de strukturelle forskelle mellem en primær, sekundær og tertiær alkohol.
Vi talte også om stillingsisomeri.

Det ledte os frem til at tale om oxidation af alkoholer. Her så vi nærmere på stofklasserne:
alkohol
aldehyd
carboxylsyre
keton

og de nye funktionelle grupper carboxyl og carbonyl blev omtalt. Disse stofklasser og funktionelle grupper vil blive omtalt i større detaljer senere, hvor man bl.a. ser på forskellige fysiske og kemiske egenskaber for stofklasserne.
Vi talte kort om navngivning af aldehyder med eksemplet propanal og om navngivning af ketoner med eksemplet propan-2-on samt om navngivning af carboxylsyrer med eksemplet propansyre.

Under milde oxidationsbetingelser:
Vi så hvordan en primær alkohol først oxideres til et aldehyd som oxideres videre til en carboxylsyre.
Vi så hvordan en sekundær alkohol oxideres til en keton.
Vi så at en tertiær alkohol ikke oxideres.

Vi lærte at bestemme oxidationstal for de relevante carbonatomer i en primær og sekundær alkohol, et aldehyd, en carboxylsyre (og dens korresponderende base) samt en keton.
Vi benyttede en metode, hvor vi satte en kasse rundt om de relevante atomer og efterfølgende benyttedes viden fra tidligere vedrørende oxidationstal for hydrogen og oxygen.

Afsluttende afstemte vi redoxreaktioner for reaktioner af alkoholer med permanganat. Vi afstemte i fællesskab den samlede reaktion for oxidation af propan-1-ol (ikke de to trin enkeltvis) og reaktionen for propan-2-ol.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 4 Syrebaseligevægte

Syrebaseligevægte
Pensum: Basiskemi B s. 73-96, 104, 107-114

Omfang: 40 sider'

Faglige mål:

- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Stikord:
Syrestyrke Ks, polyhydronsyrer, pKs, pKb, syrebasepar, Kv, beregning af pH, stærk middel og svag syre og base, protolysegrad, puffersystemer, pufferligningen, titrering, ækvivalenspunkt og halvækvivalenspunkt, opgaveregning.

Eksperimentelt:
R10 Syrestyrke og protolysegrad
R11 Potentiometrisk titrering af cola
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 5 Medicinalkemi

Kend kemien 1 s. 29-39 (labmetoder)
Kend kemien 2 s. 241-245 om medicinalkemi
Basiskemi B s. 201-206 om kiralitet
Jensen, Jensen, Mogensen, Paulsen: LÆGEMIDDELKEMI, Systime: side 20-23, 31, 80-83

Omfang: Ca 40 sider

Der blev fokuseret på de funktionelle grupper i diverse lægemidler samt stoffernes opløselighed, polaritet, funktion og evt. indhold af asymmetriske C-atomer.

Eksperimentelt:
R13 Fremstilling af acetylsalicylsyre
R13 Renhedstest med jernnitrat, smeltepunkt og tyndtlagschromatografi (TLC)

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 6 Farver

Vi laver kvalitativ og kvantitativ bestemmelse af farvestofindholdet i hhv gulerod og shots.

Vi benytter Lambert-Beers lov og omtaler kort farveudsendelse vhja excitation af atomers elektronstruktur. Vi ser på flammefarver.

Pensum:
Basiskemi B, side 178-188
Forsøgsvejledninger

Omfang: Ca 15 sider

D Flammefarver
J Farvestof identifikation i en gulerod
J Farvestofindhold i shots

Faglige mål:
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed,  
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
R13 Medicinopgave 06-04-2025
R14 Prøve 08-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer