Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Jacob Sten Preisler
|
Hold
|
2022 SP/TD (2g TD SP, 3g TD SP, 4g TD SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Vi har arbejdet med Caminando som grundbog med den tilhørende øvebog og er nået til og med Unidad 4b.
I forhold til verbernes tider har vi arbejdet med præsens af de regelmæssige verber, diftongerende verber og ser, estar, ir, tener, hacer, saber samt de refleksive verber. Eleverne er også blevet præsenteret for verber, der tager indirekte objekt som gustar, interesar og encantar. Desuden har vi arbejdet med nær fremtid og førnutid.
Derudover:
- artiklerne
- udtale
- spørgeord
- talord
- genitiv
- adjektivers bøjning og placering
- forskellen på ser, estar og hay
- personlige og possessive pronomener
- muy vs mucho
- tidsudtryk
- diverse præpositioner
Eleverne har desuden arbejdet med Duolingo (hvor de er oprettet som hold) og Quizlet.
Sange:
- Gente de Zona: La Gozadera
- Álvaro Soler: Sofía, Bajo el mismo sol
- Juanes: La camisa negra
- Lila Downs: Zapata se queda
- Rosalía: Malamente, Pienso en tu mirá
- Calle 13: Latinoamérica
- Amparanoia: En la ciudad
- Manu Chao: Me gustas tú
- Bomba Estéreo: Soy yo
Film:
La lengua de las mariposas, José Luis Cuerda (1999)
Kortfilm:
Cocodrilo, Jorge Yúcide (2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Duolingo
-
Caminando Grundbog s. 10-15.pdf
-
Lydfiler til Caminando
-
Repeter indholdet fra sidste modul
-
Quizlet med det, I lærte i fredags
-
Quizlet
-
Google Præsentation Spansk
-
Quizlet 1a
-
Clausen, Waldenstrøm, Westerman, Wik-Bretz: CAMINANDO ØVEBOG, Gyldendal; sider: 8-10, 12, 16-19, 21, 23-25, 32-35, 39
-
Hvad har vi nået indtil nu
-
10 XP på Duolingo
-
Clausen, Waldenström, Westerman, Wik-Bretz: CAMINANDO GRUNDBOG + CD; sider: 19-21, 28-29, 33-34, 46-47, 51-52, 64-65
-
Grupperum i Quizlet
-
I kan da godt nå 10XP på Duolingo, ikk?
-
Regelmæssige verber
-
Duolingo join
-
Verber
-
Uregelmæssige verber
-
Vejret og ugedage
-
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
-
Quizlet - gustar
-
Me gusta y no me gusta - Comparar gustos (también, tampoco, a mí sí, a mí no)
-
Meet
-
Minlæring
-
Quizlet - entrevista - repetición
-
Forbered jer til en lille prøve
-
Vocabulario de la Navidad - ProfeDeELE
-
Familia quizlet
-
Traduce al español
-
Describir objetos
-
Duolingo: 20 XP
-
Ingen lektier
-
Minlæring - gustar
-
Tidsudtryk
-
En la ciudad - Quizlet
-
Mundtlig samtale om billedet s. 88 i øvebogen
-
La lengua de las mariposas
-
Join Duolingo Class
-
Udtryk med tener - Quizlet
-
Diftongerende verber - Quizlet
-
50 point i Duolingo
-
Amparanoia - En la ciudad
-
Duolingo-link til Jose
-
Join Duo
-
Minlæring - ir + a + infinitiv
-
Uregelmæssige verber -Quizlet
-
Duolingo 30XP - har I holdt jeres streak i ferien?
-
Duolingo-lektie
-
Horisont: Spaniens tabte generation
-
Verbo ESTAR + GERUNDIO en Español. Gramática. Nivel Básico.
-
Sprogcamp 2023!
-
Program
-
Spanske spørgeord
-
Medbring bøger og kladdehæfter
-
Husk at finde jeres mappe frem og tage den med
-
Descripción del físico en español
-
Opgave 3
-
1. Opgaven i øvebogen
-
2. Oversæt nedenstående spørgsmål til dansk
-
Genaflevering
-
Spansk slides Refleksive verber
-
Un día normal
-
Un día normal - Quizlet
-
Mi rutina diaria - NEEM.pdf
-
El dominó de cada día - La familia Pardo.pdf
-
Quizlet - El laberinto del fauno 1
-
El laberinto del fauno 1.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
73 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
El laberinto del fauno y La guerra civil española
Et kort forløb, hvor vi har arbejdet med filmen El laberinto del fauno (Guillermo del Toro, 2006). Eleverne har arbejdet med ordforråd, læst uddrag af manuskriptet og løst opgaver hertil. Desuden er de blevet præsenteret for hovedlinjerne i Den spanske borgerkrig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La familia española
I dette tema har vi arbejdet med spansk kultur. Vi har specielt fokuseret på forhold mellem de forskellige generationer i en spansk familie igennem arbejdet med uddrag af bogen (og videomaterialet) Mi querida familia.
Supplerende har eleverne arbejdet med spanske madtraditioner og bredere
spansktalende landes madtraditioner. I den forbindelse har de udarbejdet en video i grupper i genren TV-køkken.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Inmigración
I forløbet har vi arbejdet med filmen Sin nombre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Almodóvar
I dette forløb arbejder vi med flere af Pedro Almodóvars film, dog med særligt fokus på Volver.
Udover Volver har vi set Todo sobre mi madre og Átame.
Vi har specielt fokus på kvindernes og familiens betydning i Almodóvars film.
Derudover arbejder vi med la transición og har talt om Almodóvar som en del af den kulturelle punkbevægelse "La Movida Madrileña", der opstod i forbindelse med Spaniens overgang fra diktatur til demokrati.
Film:
Volver
Todo sobre mi madre
Átame
Tekster
Sin prisa, s. 82, 85-86
Las mujeres en el cine de Almodóvar (fra hjemmesiden: https://hablametodo.com/quizzes/actividad-28-5-5/)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
México
Et kort forløb om México, hvor eleverne læser om Aby, en ung kvinde fra México, om eksempler på kultur, der kombinerer de oprindelige folks traditioner med spanske, kristne traditioner med særligt fokus på De dødes dag.
Derudover bruger vi også historien om Aby som afsæt til at undersøge forholdet mellem kønnene i México.
Materiale:
La identidad contrastada, cap. 4: Aby de México
Mosaico mexicano cap. 5: p. 56-57
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
El régimen de Bukele
I dette miniforløb undersøger vi Nayib Bukeles indsats for at begrænse bandekriminalitet i El Salvador. Vi stiller skarpt på såvel positive som negative konsekvenser af denne indsats og diskuterer rimeligheden af at holde et land i undtagelsestilstand gennem flere år til gengæld for en drastisk forbedret sikkerhed.
I forløbet læser vi gloserede avisartikler og ser videoer på youtube om emnet.
Fokuspunkter:
- Den forbedrede sikkerhed i dagligdagen i El Salvador, drastisk fald i voldelig gadekriminalitet
- Undtagelsestilstanden: begrænsning af forsamlingsfriheden (i starten af Bukeles regeringstid), fængsling uden rettergang og aflytning af befolkningnen.
- Historier om angiveligt uskyldige borgere, der er fængslet, uden at deres familier kan få noget at vide
Vi overvejer spørgsmålene:
- ¿Es posible tener seguridad sin justicia?
- ¿Es posible tener justicia sin seguridad?
Forløbet svarer til 4 %.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
La guerra civil española
I dette forløb har vi arbejdet med tiden op til den spanske borgerkrig (den anden republik), selve borgerkrigen og Francoregimet. Vores udgangspunkt har været bogen "La guerra civil española", Helene Caprani, 2024. Vi har anvendt dele af kapitel 1, 2 og 3.
Vigtige temaer har været:
- begrebet "Las dos Españas", som stammer fra Antonio Machados digt (s. 9), og den ideologiske polarisering, det repræsenterer, fungerer som et overtema for hele forløbet
Under borgerkrigen:
- el bando republicano y el bando sublevado
- ideologierne kommunisme, anarkisme og fascisme
- de internationale brigader, som støttede republikanerne
- de fascistiske regimer, der støttede oprørerne
Under Franco:
- den nationalkatolske ideologi og kvindernes plads i samfundet
- den økonomiske udvikling under Franco, fra krise i årene efter borgerkrigen til boom i 60erne
Forløbet svarer til 12 %.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983823",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983823",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983823"
}