Holdet 2022 SP/TD - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Jacob Sten Preisler
Hold 2022 SP/TD (2g TD SP, 3g TD SP, 4g TD SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 El laberinto del fauno y La guerra civil española
Titel 3 La familia española
Titel 4 Inmigración
Titel 5 Almodóvar
Titel 6 México
Titel 7 El régimen de Bukele
Titel 8 La guerra civil española

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Vi har arbejdet med Caminando som grundbog med den tilhørende øvebog og er nået til og med Unidad 4b.

I forhold til verbernes tider har vi arbejdet med præsens af de regelmæssige verber, diftongerende verber og ser, estar, ir, tener, hacer, saber samt de refleksive verber. Eleverne er også blevet præsenteret for verber, der tager indirekte objekt som gustar, interesar og encantar. Desuden har vi arbejdet med nær fremtid og førnutid.

Derudover:
- artiklerne
- udtale
- spørgeord
- talord
- genitiv
- adjektivers bøjning og placering
- forskellen på ser, estar og hay
- personlige og possessive pronomener
- muy vs mucho
- tidsudtryk
- diverse præpositioner

Eleverne har desuden arbejdet med Duolingo (hvor de er oprettet som hold) og Quizlet.

Sange:
- Gente de Zona: La Gozadera
- Álvaro Soler: Sofía, Bajo el mismo sol
- Juanes: La camisa negra
- Lila Downs: Zapata se queda
- Rosalía: Malamente, Pienso en tu mirá
- Calle 13: Latinoamérica
- Amparanoia: En la ciudad
- Manu Chao: Me gustas tú
- Bomba Estéreo: Soy yo


Film:
La lengua de las mariposas, José Luis Cuerda (1999)
Kortfilm:
Cocodrilo, Jorge Yúcide (2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 73 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 El laberinto del fauno y La guerra civil española

Et kort forløb, hvor vi har arbejdet med filmen El laberinto del fauno (Guillermo del Toro, 2006). Eleverne har arbejdet med ordforråd, læst uddrag af manuskriptet og løst opgaver hertil. Desuden er de blevet præsenteret for hovedlinjerne i Den spanske borgerkrig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 La familia española

I dette tema har vi arbejdet med spansk kultur. Vi har specielt fokuseret på forhold mellem de forskellige generationer i en spansk familie igennem arbejdet med uddrag af bogen (og videomaterialet) Mi querida familia.

Supplerende har eleverne arbejdet med spanske madtraditioner og bredere
spansktalende landes madtraditioner. I den forbindelse har de udarbejdet en video i grupper i genren TV-køkken.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Inmigración

I forløbet har vi arbejdet med filmen Sin nombre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Almodóvar

I dette forløb arbejder vi med flere af Pedro Almodóvars film, dog med særligt fokus på Volver.
Udover Volver har vi set Todo sobre mi madre og Átame.

Vi har specielt fokus på kvindernes og familiens betydning i Almodóvars film.

Derudover arbejder vi med  la transición og har talt om Almodóvar som en del af den kulturelle punkbevægelse "La Movida Madrileña", der opstod i forbindelse med Spaniens overgang fra diktatur til demokrati.

Film:
Volver
Todo sobre mi madre
Átame

Tekster
Sin prisa, s. 82, 85-86
Las mujeres en el cine de Almodóvar (fra hjemmesiden: https://hablametodo.com/quizzes/actividad-28-5-5/)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 México

Et kort forløb om México, hvor eleverne læser om Aby, en ung kvinde fra México, om eksempler på kultur, der kombinerer de oprindelige folks traditioner med spanske, kristne traditioner med særligt fokus på De dødes dag.
Derudover bruger vi også historien om Aby som afsæt til at undersøge forholdet mellem kønnene i México.

Materiale:
La identidad contrastada, cap. 4: Aby de México
Mosaico mexicano cap. 5: p. 56-57
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 El régimen de Bukele

I dette miniforløb undersøger vi Nayib Bukeles indsats for at begrænse bandekriminalitet i El Salvador. Vi stiller skarpt på såvel positive som negative konsekvenser af denne indsats og diskuterer rimeligheden af at holde et land i undtagelsestilstand gennem flere år til gengæld for en drastisk forbedret sikkerhed.

I forløbet læser vi gloserede avisartikler og ser videoer på youtube om emnet.

Fokuspunkter:
- Den forbedrede sikkerhed i dagligdagen i El Salvador, drastisk fald i voldelig gadekriminalitet
- Undtagelsestilstanden: begrænsning af forsamlingsfriheden (i starten af Bukeles regeringstid), fængsling uden rettergang og aflytning af befolkningnen.
- Historier om angiveligt uskyldige borgere, der er fængslet, uden at deres familier kan få noget at vide

Vi overvejer spørgsmålene:
- ¿Es posible tener seguridad sin justicia?
- ¿Es posible tener justicia sin seguridad?

Forløbet svarer til 4 %.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 La guerra civil española

I dette forløb har vi arbejdet med tiden op til den spanske borgerkrig (den anden republik), selve borgerkrigen og Francoregimet. Vores udgangspunkt har været bogen "La guerra civil española", Helene Caprani, 2024. Vi har anvendt dele af kapitel 1, 2 og 3.

Vigtige temaer har været:
- begrebet "Las dos Españas", som stammer fra Antonio Machados digt (s. 9), og den ideologiske polarisering, det repræsenterer, fungerer som et overtema for hele forløbet
Under borgerkrigen:
- el bando republicano y el bando sublevado
- ideologierne kommunisme, anarkisme og fascisme
- de internationale brigader, som støttede republikanerne
- de fascistiske regimer, der støttede oprørerne
Under Franco:
- den nationalkatolske ideologi og kvindernes plads i samfundet
- den økonomiske udvikling under Franco, fra krise i årene efter borgerkrigen til boom i 60erne

Forløbet svarer til 12 %.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer