Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Hans Thomsen
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Besættelsestiden i Danmark
Titel 2 DHO: Efterkrigstiden og ungdomsoprør
Titel 3 Middelalder og korstoge
Titel 4 Den franske revolution
Titel 5 Israel-Palæstina
Titel 6 Den kolde krig
Titel 7 Romerriget
Titel 8 Den nye verden
Titel 9 Overblik og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Besættelsestiden i Danmark

Besættelsestiden i Danmark

I forløbet om Danmark under Besættelsen har klassen arbejdet med kildekritisk analyse og læsestrategier.

Forløbet har har fokus på Danmark under den tyske besættelse, herunder bl.a. på samarbejdspolitikken, Augustoprøret 1943 og Jødeaktionen oktober 1943, samlingsregeringen, befrielsen.

Materialer:
- Grundbog til Danmarkshistorien s.193-199 + 295-298
- Dokumentar: Historien om Danmark, episode 9 - det svære demokrati: https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_474374
- 9. april dilemmaspil på Danmarkshistorien.dk
- Tysk soldaterinstruks om danskernes mentalitet 9. april 1940: https://danmarkshistorien.lex.dk/Tysk_soldaterinstruks_om_danskernes_mentalitet,_9._april_1940
- OPROP fra den tyske besættelsesmagt 9. april 1940: https://danmarkshistorien.lex.dk/.search?query=OPROP
- Erik Scavenius' erklæring ved tiltrædelsen som udenrigsminister 8. juli, 1940: https://danmarkshistorien.lex.dk/Erik_Scavenius'_erkl%C3%A6ring_ved_tiltr%C3%A6delsen_som_udenrigsminister,_8._juli_1940
- Wilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942: https://danmarkshistorien.lex.dk/Statsminister_Vilhelm_Buhls_antisabotagetale,_2._september_1942
- Opslag om besættelsestiden i eftertidens lys, oprindeligt fra Danmarkshistorien.dk: https://danmarkshistorien.lex.dk/Bes%C3%A6ttelsestiden_i_eftertidens_lys

40 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO: Efterkrigstiden og ungdomsoprør

DHO-Forløb om Danmark i perioden 1958-1985 med fokus på ungdom, protestbevægelser, økonomisk udvikling og velfærdsstaten.

Materiale:
Grundbog til Danmarkshistorien s.217-228 + 245-252
Kilde: Vi tjener mere (s.231-235 i Grundbog til Danmarkshistorien)
Kilde: Små hverdagsproblemer (brevkassebreve til Tove Ditlevsen i Illustreret Familie Journal)
Dokumentar: Historien om Danmark, afsnit 10: Velfærd og kold krig

45 sider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Middelalder og korstoge

Et forløb om europæisk middelalder med fokus på, hvordan Europa bliver til som begreb og bliver fælles om kristendommen.
Dokumentaren "Det geniale menneske" har i forløbet illustreret, hvordan pesten i slutningen af middelalderen iværksatte troen på menneskets muligheder og genialitet.
Anders Aggers "Indefra" om et nonnekloster på Frederiksberg blev brugt som nutidperspektivering af middelalderen.
Derudover har vi arbejdet med korstogene og fjendebilleder, samt begreberne konflikt eller konsensus.

Fremstillinger:
Claus-Johan Bryld: Verden før 1914, s.69-100 og s.103-120
Lex om  korstogene: https://lex.dk/korstog

Kilder:
- Magna Carta, 1215 (kildeuddrag hentet fra iBogen "Verden før 1914"): oprindeligt fra: Niels Østbye, Historiske Aktstykker, Kristiania 1919, s. 2-8, her efter Helge Paludan, Gjellerups Verdenshistorie , Metode og kilder, 1, 1970, s. 227-233.

- Dokumentar: "Indefra med Anders Agger - Nonne" (2017), (set på mitCFU)
- Dokumentar: Det geniale menneske - pest over Europa 5 (2011) (set på mitCFU)
- Fortalen til Jyske Lov 1241
- Demokratikanons begrundelse for Jyske Lov: https://static.uvm.dk/publikationer/2008/demokratikanon/kap04.html
- Film: Margrete den første (Charlotte Sieling, 2021)
- Filmanmeldelse: "Den største konge i rækken var en dronning"(Politiken, 15. sep. 2021)
- Kalif Omars pagt med de kristne
- Pave Urbans tale, 1095

100 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Den franske revolution

Forløbet har handlet om den franske revolution, oplysningstiden og Napoleon og Wienerkongressen. Vi har bl.a. haft fokus på forskellige fremstillinger af Napoleon i film og historiske fremstillinger. I forløbet har klassen arbejdet med gruppeprojekter om oplysningstiden og den franske revolution.

Materiale:

Iversen, Kristian: "Derfor historie - teori og metode i brug", Columbus, 2022, kap.3 s.110-160
Claus-Johan Bryld: Verden før 1914, kap.8 (specifikt 224-228)
Anders Bjørn: Leve Revolutionen, s.88-93
Film: Napoleon (Ridley Scott, 2023)

110 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Israel-Palæstina

Fokus i forløbet: Oprettelsen af staten Israel og konflikten med de arabiske lande. Periodemæssigt fokus på 1897-2024.

Materiale:
David Jano: "Israel 1948-2015", fælles: kap. 1-8. Kapitlerne: 4,5 og 6 har været fordelt ud i grupper til selvstændigt fordybelsesarbejde med fremlæggelser i matrixgrupper.

Folkedrab.dk: Oprettelsen af Israel.

Kilde: Proklamation af Israels oprettelse, 1948 (fra Verden efter 1914 ibog).
Louise Stigsgaard: "Seksdageskrigen - Israels dyrekøbte sejr"; Berlingske 8.. juni 2007: https://www.berlingske.dk/kultur/seksdageskrigen-israels-dyrekoebte-sejr
Artikel: "Gaza er smadret. Hamas kan ikke betale. Israel vil ikke. Saudi-Arabien har en betingelse.", Anders Jerichow, Politiken, 7. maj 2024
Leder i Politiken den 19. maj 2024: "Giv fred en chance"
Artikel på DR: Joe Biden forsvarer Netanyahu: Israel begår ikke folkedrab: https://www.dr.dk/nyheder/udland/joe-biden-forsvarer-netanyahu-israel-begaar-ikke-folkedrab#!/


Dokumentar: ’Fra krig til krig. Israel 1948-1967’. Fransk dokumentar fra 2018. 52 min. MitCfu

Film: Citronlunden (Eran Iklis, 2008)

120 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den kolde krig

Et forløb med fokus på den kolde krig. I forløbet har vi arbejdet i perioden fra Churchills jerntæppetale i 1946 og dens indflydelse på påbegyndelsen af Marshallplanen og Truman-  til Sovjetunionens opløsning i 1991. Under forløbet har vi især fokuseret på Europas deling, styrkeforholdene mellem NATO og Warszawa-pagten, Cuba-krisen, våbenkapløbet, Reagans Stjernekrigsprojekt samt Danmarks rolle i perioden.


Materialer:
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914", s.149-180
Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge: Den kolde krigs verden s. 8-18 (Systime, 2022)

Kilder fra Verden efter 1914 - iBog:
Truman-doktrinen
Winston Churchills Jerntæppetale, 5. marts 1946
Ronald Reagans tale i Vestberlin 1987
Dokumentar: Jerntæppet 1945-1947 (MitCFU)
Dokumentar: Min verdenshistorie: Maren og foråret i Prag: https://www.dr.dk/drtv/se/min-verdenshistorie_-maren-og-foraaret-i-prag_377723
Film: Thirteen Days (Roger Donaldson, 2000)
Interview med Uffe Ellemann-Jensen om den kolde krigs afslutning: afspillet fra Verden efter 1914 - i dansk perspektiv

115 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Romerriget

I forløbet har vi arbejdet med  Romerriget fra republikken til det vestromerske riges sammenbrud i 476. Vi har læst grundbogskapitlet i "Verden før 1914" ( s. 37-67) og inddraget kilderne i disse kapitler og derudover arbejdet med imperieteori fra bogen "Imperier fra oldtid til nutid".

Materialer:
- Peter Bang Fibiger m.fl.: "Imperier fra oldtid til nutid", Columbus s.9-20 + 37-40
- Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv”, Systime, 2015, s. 37-67
- To opfattelser af Augustus. Kilde: Suno Scharling. Augustus. Den første Europæer?
Gyldendal Uddannelse 1999, s.56-58
- Maria Helleberg: Filmfejl med mening, POV 9.7.2018
- Film: Gladiator 1 (Ridley Scott, 2000)
- Film: Gladiator 2 (Ridley Scott, 2024)
- Dokumentarserie: Antikkens verden, afsnit 5 og 6: "Den romerske republik" og" Det romerske imperium"

Normalsider: 130 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Den nye verden

Et forløb om europæernes opdagelse af den nye verden. Klassen har arbejdet projektbaseret med gruppefremlæggelser om europæernes opdagelse- og kolonisering af verden i perioden 1400-1800. Desuden har vi arbejdet med kulturmøder og fremmedbilleder. Nutidsperspektivering i kap.10 i "På sporet af den nye verden" og klumme og kronik om Danmarks forhold til egen kolonifortid.

Materialer

- Strand, Mathias: På sporet af den nye verden kap.1-10. s.9-127
Grupper - fremlæggelser af kap 2-9 i "På sporet af den nye verden"
- Schou, Lotte og Rostgaard, Marianne: Kulturmøder, s.18-21 (om kulturmøder og fremmedbilleder.)

- Kronik i Politiken af Katrine Dirckinck-Holmfeldt: "Der har været meget debat om Charlottenborg-happeningen, hvor gipsafstøbning af Frederik V blev sænket i havnen. Her er min version af historien.", 14. december 2020.
- Klumme af Anders Jerichow: Black lives matter vel også I Holte, Politiken den 9. juni, 2020
- Bartolomeus de las Casas: Om behandlingen af indianerne, 1542
- Beskrivelse af slavehandlen fra Vestafrika til Kap Verde
øerne i 1500-tallet
- Kort over de vigtigste ruter for transport af slaver fra Afrika
og et cirka antal på mængden af slaver, der blev fragtet fra Afrika og
til Den Nye Verden.
- Maleri: Hollandske og engelske skibe i kamp mod spanske skibe ud
for Cadiz i det sydlige Spanien, malet af Joachim Patinir, ca. 1540.
- Artikel om udtalelsen af te: ETEAMOLOGY
Tea if by sea, cha if by land: Why the world only has two words for tea
By Nikhil Sonnad, www.qz.com, January 11, 2018


110 normalsider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde