Z - Regionalmøde Aalborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Regionalmøde Aalborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Regionalmøde Aalborg
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Hans Thomsen
Hold
2022 HI/b (
1b HI
,
2b HI
,
3b HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Besættelsestiden i Danmark
Titel 2
DHO: Efterkrigstiden og ungdomsoprør
Titel 3
Middelalder og korstoge
Titel 4
Den franske revolution
Titel 5
Israel-Palæstina
Titel 6
Den kolde krig
Titel 7
Romerriget
Titel 8
Den nye verden
Titel 9
Overblik og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Besættelsestiden i Danmark
Besættelsestiden i Danmark
I forløbet om Danmark under Besættelsen har klassen arbejdet med kildekritisk analyse og læsestrategier.
Forløbet har har fokus på Danmark under den tyske besættelse, herunder bl.a. på samarbejdspolitikken, Augustoprøret 1943 og Jødeaktionen oktober 1943, samlingsregeringen, befrielsen.
Materialer:
- Grundbog til Danmarkshistorien s.193-199 + 295-298
- Dokumentar: Historien om Danmark, episode 9 - det svære demokrati:
https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_474374
- 9. april dilemmaspil på
Danmarkshistorien.dk
- Tysk soldaterinstruks om danskernes mentalitet 9. april 1940:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Tysk_soldaterinstruks_om_danskernes_mentalitet
,_9._april_1940
- OPROP fra den tyske besættelsesmagt 9. april 1940:
https://danmarkshistorien.lex.dk/.search?query=OPROP
- Erik Scavenius' erklæring ved tiltrædelsen som udenrigsminister 8. juli, 1940:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Erik_Scavenius
'_erkl%C3%A6ring_ved_tiltr%C3%A6delsen_som_udenrigsminister,_8._juli_1940
- Wilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Statsminister_Vilhelm_Buhls_antisabotagetale
,_2._september_1942
- Opslag om besættelsestiden i eftertidens lys, oprindeligt fra
Danmarkshistorien.dk
:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Bes%C3%A6ttelsestiden_i_eftertidens_lys
40 sider
Indhold
Kernestof:
Hej 1b. Velkommen til historiefaget. I dag skal vi lære hinanden at kende, og jeg vil fortælle lidt om faget og det første forløb. Som lektie til i dag skal I læse om verdens værste år i vedhæftede artikel/interview: enten her: Interview med Jeanett
Vi skal hente bøger i bogkælderen og begynde på vores første forløb om besættelsestiden.
Hej 1b. Det er næsten en måned siden, vi havde et historiemodul sammen. I dag skal vi hente bøger i bogkælderen og begynde på vores første forløb om besættelsestiden.
9.april_dilemmaspil_1b.docx
Dilemmaspillet 9. april 1940
Tysk soldaterinstruks om danskernes mentalitet, 9. april 1940
OPROP - fra den tyske besættelsesmagt 9. april 1940
Frederiksen, Ryg Olsen & Søndberg: GRUNDBOG TIL DANMARKSHISTORIEN, Systime; sider: 193-199, 295-298
Læs til i dag om metode, kilder, fremstillinger og materialekritik.
Om kildekritik.doc
Læs til i dag om samarbejdspolitikken 1940-1943
Erik Scavenius" erklæring ved tiltrædelsen som udenrigsminister, 8. juli 1940
Læsestrategier
Tag noter til lektien ved at bruge en af læsestrategierne fra sidste modul: Tidslinje, mindmap, modsætningsskema, aktørliste osv. Husk at slå svære ord op og husk at medbringe bogen.
Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942
Arbejdsark til antisabotagetalen
Vi mangler lige det sidste fra antisabotagetalen fra sidste modul (de røde markeringer), så forbered gerne de spørgsmål fra arket, hvis I ikke nåede det sidst. Husk desuden jeres lystlæsningsbog.
Besættelsestiden i eftertidens lys, 1945-
Fremlæggelser af taler, der kigger tilbage på besættelsestiden: Vær klar på at præsentere jeres tekst ud fra basale kildekritiske spørgsmål, og gør rede for hvordan besættelsestiden erindres i talen. Hvad eller hvilke begivenheder fokuserer taleren p
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
DHO: Efterkrigstiden og ungdomsoprør
DHO-Forløb om Danmark i perioden 1958-1985 med fokus på ungdom, protestbevægelser, økonomisk udvikling og velfærdsstaten.
Materiale:
Grundbog til Danmarkshistorien s.217-228 + 245-252
Kilde: Vi tjener mere (s.231-235 i Grundbog til Danmarkshistorien)
Kilde: Små hverdagsproblemer (brevkassebreve til Tove Ditlevsen i Illustreret Familie Journal)
Dokumentar: Historien om Danmark, afsnit 10: Velfærd og kold krig
45 sider
Indhold
Kernestof:
Frederiksen, Ryg Olsen & Søndberg: GRUNDBOG TIL DANMARKSHISTORIEN, Systime; sider: 217-228, 245-252
I dag begynder vi på vores DHO-emne. Til lektien skal I desuden besvare følgende spørgsmål:
Til lektien skal I desuden besvare følgende spørgsmål:
De sidste evalueringssamtaler i dette modul.
Besvar til lektien desuden følgende spørgsmål:
Vær desuden klar til en gennemgang af jeres arbejde i sidste modul med kilden "Vi tjener mere" (1958). Kilden findes på side 231-235 i bogen med arbejdsspørgsmål s.310 (tekst 46).
Efterkrigstiden, 1945-1973
OBS.: Instruks: Alle læser introen til kapitlet s.245. Derefter læser man sit eget kapitel efter følgende plan. Kapitlet skal fremlægges først i en tremands-matrixgruppe, dernæst i en plenumsnak med MR, så vær godt forberedt på jeres kapitel - forber
danmarkshistorien.dk | Aarhus Universitet
Arbejdsopgaver til brevkassebreve_1b.docx
Kilde_Små hverdagsproblemer_Ditlevsen.pdf Læs vedhæftede brevkassebreve og svar og vær klar på en diskussion af hvad sådanne breve fortæller os om tiden, om unge og deres forældre.
Kilde / fremstilling
I dette modul arbejder vi videre med DHO-mappen og kigger på et DHO-eksempel. Skim gerne lige eleveksemplerne igennem, der ligger i DHO-mappen.
Vi arbejder med problemformulering og problemstillinger, så tag alt jeres DHO-materiale med. Formuler som lektie hjemmefra et overordnet spørgsmål, som I undrer jer over i jeres emne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Middelalder og korstoge
Et forløb om europæisk middelalder med fokus på, hvordan Europa bliver til som begreb og bliver fælles om kristendommen.
Dokumentaren "Det geniale menneske" har i forløbet illustreret, hvordan pesten i slutningen af middelalderen iværksatte troen på menneskets muligheder og genialitet.
Anders Aggers "Indefra" om et nonnekloster på Frederiksberg blev brugt som nutidperspektivering af middelalderen.
Derudover har vi arbejdet med korstogene og fjendebilleder, samt begreberne konflikt eller konsensus.
Fremstillinger:
Claus-Johan Bryld: Verden før 1914, s.69-100 og s.103-120
Lex om korstogene:
https://lex.dk/korstog
Kilder:
- Magna Carta, 1215 (kildeuddrag hentet fra iBogen "Verden før 1914"): oprindeligt fra: Niels Østbye, Historiske Aktstykker, Kristiania 1919, s. 2-8, her efter Helge Paludan, Gjellerups Verdenshistorie , Metode og kilder, 1, 1970, s. 227-233.
- Dokumentar: "Indefra med Anders Agger - Nonne" (2017), (set på mitCFU)
- Dokumentar: Det geniale menneske - pest over Europa 5 (2011) (set på mitCFU)
- Fortalen til Jyske Lov 1241
- Demokratikanons begrundelse for Jyske Lov:
https://static.uvm.dk/publikationer/2008/demokratikanon/kap04.html
- Film: Margrete den første (Charlotte Sieling, 2021)
- Filmanmeldelse: "Den største konge i rækken var en dronning"(Politiken, 15. sep. 2021)
- Kalif Omars pagt med de kristne
- Pave Urbans tale, 1095
100 normalsider
Indhold
Kernestof:
Verden før 1914_Europæisk middelalder.pdf Hej 2b. Velkommen tilbage. Vi starter året med et forløb om middelalderen. I skal som lektie til i dag læse s.69-74 i vedhæftede PDF. Bogen kan I forhåbentlig få udleveret i dette modul. I lektien får I indbl
Bryld, Carl-Johan: VERDEN FØR 1914, Systime; sider: 74-100, 103-120
Til i dag skal I læse om feudalismen som samfundssystem i middelalderen.
Lektien til i dag handler om kirkens og pavens magt i middelalderen. Vær i den forbindelse opmærksomme på rivaliseringen med den verdslige magt (konge/kejser), bl.a. investiturstriden. I skal hjemme besvare spørgsmål 10-12 på side 101 i bogen, der bl
Som vi snakkede om tirsdag, kan I vælge mellem at læse lektien højt med mig i klassen, eller læse lektien hjemme og arbejde med arbejdsspørgsmål 13,14 og 15 her i modulet.
Vi ser og arbejder med en dokumentar om et lokalt nonnekloster og samler op på forløbet indtil nu. I har ikke nye lektier for, men må gerne lige genkalde jer- og danne jer et overblik over s.69-91 og repetere, hvis I har brug for det. Jeg regner med
Anders Agger_arbejdsark.docx
kap04.html (Demokratikanon)
Fortalen til Jyske Lov 1241.pdf
Lektien til i dag handler om højmiddelalderen, hvor befolkningstallet steg, og hvor bykulturen får en opblomstring. Vær derfor opmærksom på forklaringer på befolkningstilvæksten og middelalderens bykultur.
Obs.: I skal besvare arbejdsspørgsmål ifølge denne klasselisteplan:
Magna Carta.docx
Om kildekritik.doc
Demokratikanon
Læs til i dag fortalen til Jyske Lov fra 1241 og læs også om loven i Undervisningsministeriets Demokratikanon fra 2008.
Jyske Lovs fortale, marts 1241
Om pesten og dens følger. Lav til lektien desuden arbejdsspørgsmål 20, 21 og 22 på side 101. Vi har fordybelseslæsning i dette modul. Husk en bog at læse i.
Evt. film
Analyse af fiktionsfilm_historie.pdf
Evt. film fortsat
Den største konge i rækken var en dronning.docx
Vi fortsætter middelalderforløbet med et udblik til korstogene, derfor er lektien til i dag i samme bog, men næste kapitel, hvor I skal læse om Islams grundlæggelse og kalifatet.
Obs.: Film: min.: 53:00
Lektien er den samme som i onsdags.
Arbejdsark til lektien.docx
Omars pagt med de kristne.pdf
Lektien: arb. sp. 7 og 8 s. 121
korstog - Pilgrimsfærd og krigstogt i middelalderen - lex.dk
Konflikt eller konsensus?
Pave Urban 2´s tale - Grundbog til historie, 2000, s.138-141.pdf
Dokumentar: min.: 18:33
Arbejdsark
Fjendebilleder
Dokumentar min.: 37:10
Lektien handler om, hvordan man har tolket korstogene i eftertiden. Lav desuden spørgsmål 11 og 12 på side 121 til lektien.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Den franske revolution
Forløbet har handlet om den franske revolution, oplysningstiden og Napoleon og Wienerkongressen. Vi har bl.a. haft fokus på forskellige fremstillinger af Napoleon i film og historiske fremstillinger. I forløbet har klassen arbejdet med gruppeprojekter om oplysningstiden og den franske revolution.
Materiale:
Iversen, Kristian: "Derfor historie - teori og metode i brug", Columbus, 2022, kap.3 s.110-160
Claus-Johan Bryld: Verden før 1914, kap.8 (specifikt 224-228)
Anders Bjørn: Leve Revolutionen, s.88-93
Film: Napoleon (Ridley Scott, 2023)
110 sider
Indhold
Kernestof:
Projektarbejde: I skal selv give lektier for i gruppen, så I kan være klar til fremlæggelser i uge 46.
Frivilligt: læs evt. på lex for et hurtige, grove overblik:
Gruppe 1-3 fremlægger deres emner om den franske revolution.
Gruppe 4-6 fremlægger deres emner om den franske revolution.
Evalueringssamtaler og dokumentarfilm. Ingen lektier.
Husk: Betale 50 kr. til biograftur: "Napoleon" den 1. december i 3. og 4. modul. Skriv dit fulde navn og klasse i Mobilepay-overførsel til skolens biografekskursionskonto: 959190.
Derfor historie_metodedel.pdf
I arbejder med forskellige fremstillinger af Napoleon som forberedelse til biografturen på fredag, mens jeg holder evalueringssamtaler med jer.
AndersBjørn.Leve revolutionen.Napoleon.pdf
Vi skal diskutere filmen "Napoleon" som vi så den 1.12. i biografen.
Napoleon
Poltikens anmeldelse af Napoleon.docx
2b_torsdag den 3. januar.docx
Modulet starter med, at I præsenterer hhv. postkolonial metode og kvinde- og kønshistorisk perspektiv i jeres netværksgrupper. Det er arbejdet fra sidste modul. Se arbejdsark fra den 4. januar. Hvis I ikke blev færdige sidste gang, har I ekstra lekti
Bryld, Carl-Johan: VERDEN FØR 1914, Systime; sider: 228-237
Lektien handler om tiden efter den franske revolution og Napoleon. Bemærk at I skal læse i "Verden før 1914" igen.
Om Wienerkongressen.pdf
Kort over Europa efter Wienerkongressen.pdf
Besvar desuden spørgsmål 22, 23 og 24 på s.239 til lektien.
Vær desuden klar på en gennemgang af sp.18,19 og 20, som I arbejdede med i tirsdags.
Det danske rige
Afrunding af forløbet om oplysningstiden, den franske revolution, Napoleon og Europas reaktion i 1800-tallet. I skal være klar til at gennemgå de sidste spørgsmål om nationsdannelsen i 1800-tallet. Det er de spørgsmål, der var lektien til sidste gang
Husk en bog til fordybelseslæsning.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 5
Israel-Palæstina
Fokus i forløbet: Oprettelsen af staten Israel og konflikten med de arabiske lande. Periodemæssigt fokus på 1897-2024.
Materiale:
David Jano: "Israel 1948-2015", fælles: kap. 1-8. Kapitlerne: 4,5 og 6 har været fordelt ud i grupper til selvstændigt fordybelsesarbejde med fremlæggelser i matrixgrupper.
Folkedrab.dk
: Oprettelsen af Israel.
Kilde: Proklamation af Israels oprettelse, 1948 (fra Verden efter 1914 ibog).
Louise Stigsgaard: "Seksdageskrigen - Israels dyrekøbte sejr"; Berlingske 8.. juni 2007:
https://www.berlingske.dk/kultur/seksdageskrigen-israels-dyrekoebte-sejr
Artikel: "Gaza er smadret. Hamas kan ikke betale. Israel vil ikke. Saudi-Arabien har en betingelse.", Anders Jerichow, Politiken, 7. maj 2024
Leder i Politiken den 19. maj 2024: "Giv fred en chance"
Artikel på DR: Joe Biden forsvarer Netanyahu: Israel begår ikke folkedrab:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/joe-biden-forsvarer-netanyahu-israel-begaar-ikke-folkedrab#
!/
Dokumentar: ’Fra krig til krig. Israel 1948-1967’. Fransk dokumentar fra 2018. 52 min. MitCfu
Film: Citronlunden (Eran Iklis, 2008)
120 sider
Indhold
Kernestof:
Husk en bog til fordybelseslæsning. Det skal ikke være en bog fra undervisningen. Hvis for få har en bog med, aflyser vi fordybelseslæsning.
Israel kapitel 1.pdf
Oprettelsen af Israel
Arbejdsplan_evalueringssamtaler2b.docx
Vi fortsætter med evalueringssamtaler: Vi mangler fra Bertil til Magnus + Yagmur.
I dag gennemgår vi jeres arbejde fra sidste uge: tidslinjen og arbejdsspørgsmålene på s.23. (Se modulet torsdag den 29. februar). Husk at hente bogen "Israel" i bogkælderen, hvis I ikke var der i torsdags, hvor bogen blev udleveret. I skal have læst
Israel-Gaza Crisis | United Nations
Opsamling på indhold fra 2. modul i dag og 3. modul i torsdags.
Jano, David: ISRAEL 1948 - 2015, Frydenlund; sider: 24-104
Besvar desuden sp. 1-6 på side 33 efter denne plan (man må selvfølgelig gerne svare på alle 6 spørgsmål, men nu ved I hvilket spørgsmål, I skal have særligt styr på):
Lektier ifølge denne plan:
Obs.: Man må selvfølgelig gerne læse hele lektien, men man er ansvarlig for halvdelen - se planen.
Den gode problemstilling
Vi mangler lige de sidste 10 minutter af vores dokumentar.
Læs denne artikel om Seksdageskrigen til i dag (link). Vi samler op på forløbet indtil nu og på dokumentaren. Vi skal også arbejde med problemstillinger, og har vi tid til overs, går vi i gang med et lille projektarbejde (evt. matrix).
Arbejdsark
Obs.: Opdelte lektier i bogen "Israel 1948-2015" ifølge denne plan:
Bosættelserne er Israels store sten i skoen
Arbejdsspørgsmål_Citronlunden.docx
Vi ser videre på "Citronlunden" og arbejder videre med arbejdsspørgsmålene.
Læs til i dag om Israels forhold til USA.
Gaza er smadret_Politiken 7.maj_2024.docx
Giv fred en chance_Leder i Politiken.docx
Struktur_aktør og brud_kontinuitet.pdf
Joe Biden forsvarer Netanyahu: Israel begår ikke folkedrab
Lektien til i dag er individuel: I skal vælge en vinkel på den nyeste fase af konflikten mellem Palæstina og Israel: krigen mellem Israel og Hamas.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den kolde krig
Et forløb med fokus på den kolde krig. I forløbet har vi arbejdet i perioden fra Churchills jerntæppetale i 1946 og dens indflydelse på påbegyndelsen af Marshallplanen og Truman- til Sovjetunionens opløsning i 1991. Under forløbet har vi især fokuseret på Europas deling, styrkeforholdene mellem NATO og Warszawa-pagten, Cuba-krisen, våbenkapløbet, Reagans Stjernekrigsprojekt samt Danmarks rolle i perioden.
Materialer:
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914", s.149-180
Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge: Den kolde krigs verden s. 8-18 (Systime, 2022)
Kilder fra Verden efter 1914 - iBog:
Truman-doktrinen
Winston Churchills Jerntæppetale, 5. marts 1946
Ronald Reagans tale i Vestberlin 1987
Dokumentar: Jerntæppet 1945-1947 (MitCFU)
Dokumentar: Min verdenshistorie: Maren og foråret i Prag:
https://www.dr.dk/drtv/se/min-verdenshistorie_-maren-og-foraaret-i-prag_377723
Film: Thirteen Days (Roger Donaldson, 2000)
Interview med Uffe Ellemann-Jensen om den kolde krigs afslutning: afspillet fra Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
115 sider
Indhold
Kernestof:
Hej 3b. Velkommen til 3g. Jeg glæder mig til at se jer igen. Vi begynder året med et forløb om den kolde krig. I har ingen lektier for.
Den kolde krigs verden kap.1.pdf
Vi fortsætter med den kolde krig. I har ingen lektier for, men de kommer i næste uge :)
Arbejdsmappe
Vi skal gennemgå jeres arbejde med dokumentaren og Churchills Jerntæppetale. I finder materialer og arbejdsark i vores mappe på drev. Arbejdsmappe Hvis I ikke var til modulet den 15.8., skal I se dokumentaren og læse talen og besvare spørgsmålene i m
Bryld, Carl - Johan: VERDEN EFTER 1914, Systime; sider: 149-180
Besvar desuden arbejdsspørgsmål 1 og 2 s.181.
Tjekkoslovakiet | lex.dk – Den Store Danske
Tjekkiets historie - Se tidslinje over begivenheder - lex.dk
Prag - Læs om hovedstaden i republikken Tjekkiet - lex.dk
Læs de tre links til i dag. Vi tager et kig på Prags og Tjekkiets historie og samler op på lektien til i går. Husk at medbringe "Verden efter 1914".
Vi laver indholdet fra modulerne den 28.8. og 29.8. (se disse). I har samme lektie for som til den 28.8., hvis I ikke fik læst den i første omgang. Dvs. s.149-156 i "Verden efter 1914" samt spørgsmål 1 og 2 på side 181.
Trumandoktrinen (1).docx
Besvar igen delvist spørgsmål 1 på side 181 og også spørgsmål 3, som handler om Danmarks indtræden i Atlantpagten.
Obs.: Dokumentar min.: 19:00 ca.
Læs om blokdelingen i Asien. Besvar til lektien sp.4 og 5 s.181.
Besvar til lektien sp. 6 og 7 s.181.
Ordliste dagens lektie.doc
Besvar til lektien sp. 8,9,10 og 11 s.181.
Vi ser videre på filmen fra min.: 1:03:48
Afrunding: Den kolde krig. Lektien er den samme som til onsdag den 9/10. Var man ikke i skole onsdag, så skal I selv lige se den første time og 3 minutter af "Thirteen days", som er lånt til jer på mitCFU.
Arbejdsspørgsmål_Thirteen days.docx
Afrunding: Den kolde krig. Vi færdiggør lige filmen fra før ferien og kapitlets sidste arbejdsspørgsmål som også var lektien før ferien. Husk at medbringe "Verden efter 1914".
Vi skal lige vende filmen igen og den sidste lektie i bogen (dvs. lektien fra den 9.10.) samt årsager til den kolde krigs afslutning.
Vi mangler stadig at gennemgå s.174-180 og spørgsmålene 8-11 på side 181. Medbring derfor "Verden efter 1914" og vær klar på denne lektie, som snart er en måned gammel. Vi laver en afrunding på Den kolde krig i dag og snakker om vores to sidste emner
Medbring "Verden efter 1914". Vi gennemgår hurtigt lektien fra forrige-forrige gang, og så skal vi også i gang med karaktersamtaler.
Ronald Reagans tale i Vestberlin 1987.pdf
Spørgsmål til talen
Kampen om historien
Historie-A-2020-Bilag (1).pdf
Vi fortsætter med evalueringssamtaler. Vi er nået til Oscar. Vi gennemgår også Reagan-talen i dag. Medbring desuden "Verden efter 1914"
Medbring "Verden efter 1914"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Romerriget
I forløbet har vi arbejdet med Romerriget fra republikken til det vestromerske riges sammenbrud i 476. Vi har læst grundbogskapitlet i "Verden før 1914" ( s. 37-67) og inddraget kilderne i disse kapitler og derudover arbejdet med imperieteori fra bogen "Imperier fra oldtid til nutid".
Materialer:
- Peter Bang Fibiger m.fl.: "Imperier fra oldtid til nutid", Columbus s.9-20 + 37-40
- Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv”, Systime, 2015, s. 37-67
- To opfattelser af Augustus. Kilde: Suno Scharling. Augustus. Den første Europæer?
Gyldendal Uddannelse 1999, s.56-58
- Maria Helleberg: Filmfejl med mening, POV 9.7.2018
- Film: Gladiator 1 (Ridley Scott, 2000)
- Film: Gladiator 2 (Ridley Scott, 2024)
- Dokumentarserie: Antikkens verden, afsnit 5 og 6: "Den romerske republik" og" Det romerske imperium"
Normalsider: 130 sider
Indhold
Kernestof:
Imperiet_en global historie fra oldtid til nutid.pdf
Kap.1_imperier_arbejdsspørgsmål.docx
Romerriget s.37-40.pdf
Bryld, Carl-Johan: VERDEN FØR 1914, Systime; sider: 37-51, 54-66
Eller læs her: PDF s.41-46 Imperier fra oldtid til nutid_s.41-58.pdf (kun læse s.41-46, hvis I vælger PDF'en).
Oplæg om Clientela-systemet (PDF s.44-46 el. Verden før 1914 s.40-42): Felix
Oplæg om De puniske krige (Verden før 1914 s.43-44): Sigrid og Anna N
Opsamling: Romerriget indtil kejsertiden
Lektie: Verden før 1914, s.46-51.
Julehygge
Danmarkshistorier gennem tiden - historiografi og historieskrivning
augustus. den første europæer.scharling.docx
Påbegynd evalueringen - Opinoma
Lav desuden spørgsmål 14, 15 og 16, s.67, mens I læser lektien. Lektien og arbejdsspørgsmålene handler om årsagerne til, hvorfor romerriget gik i opløsning.
Vi starter lige med spørgsmålene til sidste gangs lektier.
Vi ser dokumentaren om det romerske imperium færdig.
Vi ser videre på "Gladiator" fra min.: 1:05
Arbejde med "Gladiator"
Gladiator - filmfejl med mening
220602-Historie-A---stx--august-2022 (1).pdf
Opsamling på Gladiator 1 (hængeparti fra uge 5)
Arbejdsseddel_Gladiator (Gemt automatisk) (1).docx
Vi skal i Atlas Biograf i Rødovre Centrum på mandag og se "Gladiator 2". Turen kommer til at strække sig over to moduler, da filmen er en helaftensfilm. Forestillingen begynder kl.12.30. Vi mødes i biografen kl.12.20, hvor jeg noterer fravær.
Gladiator 2_arbejdsark.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Den nye verden
Et forløb om europæernes opdagelse af den nye verden. Klassen har arbejdet projektbaseret med gruppefremlæggelser om europæernes opdagelse- og kolonisering af verden i perioden 1400-1800. Desuden har vi arbejdet med kulturmøder og fremmedbilleder. Nutidsperspektivering i kap.10 i "På sporet af den nye verden" og klumme og kronik om Danmarks forhold til egen kolonifortid.
Materialer
- Strand, Mathias: På sporet af den nye verden kap.1-10. s.9-127
Grupper - fremlæggelser af kap 2-9 i "På sporet af den nye verden"
- Schou, Lotte og Rostgaard, Marianne: Kulturmøder, s.18-21 (om kulturmøder og fremmedbilleder.)
- Kronik i Politiken af Katrine Dirckinck-Holmfeldt: "Der har været meget debat om Charlottenborg-happeningen, hvor gipsafstøbning af Frederik V blev sænket i havnen. Her er min version af historien.", 14. december 2020.
- Klumme af Anders Jerichow: Black lives matter vel også I Holte, Politiken den 9. juni, 2020
- Bartolomeus de las Casas: Om behandlingen af indianerne, 1542
- Beskrivelse af slavehandlen fra Vestafrika til Kap Verde
øerne i 1500-tallet
- Kort over de vigtigste ruter for transport af slaver fra Afrika
og et cirka antal på mængden af slaver, der blev fragtet fra Afrika og
til Den Nye Verden.
- Maleri: Hollandske og engelske skibe i kamp mod spanske skibe ud
for Cadiz i det sydlige Spanien, malet af Joachim Patinir, ca. 1540.
- Artikel om udtalelsen af te: ETEAMOLOGY
Tea if by sea, cha if by land: Why the world only has two words for tea
By Nikhil Sonnad,
www.qz.com
, January 11, 2018
110 normalsider
Indhold
Kernestof:
Vi skal beslutte vores sidste forløb. Kom med jeres gode forslag begrundet i læreplanens kernestofområder og forløbene i studieplanen. Overvej også gerne materialer og arbejdsformer. Mange har fx udtrykt ønske om fremlæggelser i de sidste evaluerings
Opstart: Den nye verden
Bogudlevering
Eteamology.artikel.docx
Kulturmøder og fjendebilleder.pdf
Gruppearbejde: Den nye verden (obs. Praxis Online: På sporet af den nye verden):
Gruppearbejde: Den nye verden
Fremlæggelser gr.1-4
Fremlæggelser gr.5-8
Fremlæggelse: Nikoline, Sigrid og Clara
Lille kildesæt_den nye verden.pdf
Læs kap.10 i "På sporet af den nye verden" på Praxis Online. Vi runder forløbet om Den nye verden af.
Black lives matter vel ogsÃÂ¥ i Holte.docx
Katrine Dirkinck-Holmfeld_kronik.docx
Arbejdsark_3b (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 9
Overblik og repetition
Indhold
Kernestof:
Vi skal lige runde forløbet om den nye verden af med en perspektivering. Læs derfor de to artikler på vores modul onsdag den 7.5. af Anders Jerichow og Katrine Dirkinck-Holmfeldt. Derefter tager vi et kig på studieplanen og laver en plan over repetit
220602-Historie-A---stx--august-2022 (2).pdf
Repetitionsgrupper fremlægger forløb 1-8 i studieplanen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983883", "T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983883", "H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983883" }